AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #1 Skrevet 12 timer siden Jeg har tatt opp noen ting, og fått lite respons fra de andre foreldrene. For eksempel at helsedirektoratet anbefaler ingen tilsatt sukker til barn under 2 år. I barnehagen gir de både vaniljeis, saftis, boller, nonstop og marshmallows på småbarnsavdelingen. Jeg synes det er unødvendig. Også har jeg foreslått å kutte ut skinkeost og baconost, da de inneholder røykaroma som skal bli forbudt. Jeg har også satt spørsmål om vi skal kaste gamle leker og prøve å minimere mikroplast (ikke varme mat i plastbeholdere og unngå boil-in-bag ris. Er jeg hysterisk, eller dette noe som andre foreldre også er opptatt av i det ganske land? Anonymkode: 888dc...e45 13 9 3
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 12 timer siden Populært innlegg #2 Skrevet 12 timer siden Jeg har barn i barnehage og jeg syns du er hysterisk. Anonymkode: d0932...dfe 77 1 30
Populært innlegg Snok1 Skrevet 12 timer siden Populært innlegg #3 Skrevet 12 timer siden Tiltakene dine er hver for seg fornuftige og gir mening. Alt på én gang og fra én forelder………jeeeeg vet ikke….. 46 3 23
Kålrota Skrevet 12 timer siden #4 Skrevet 12 timer siden Du burde nok velge dine kamper, det fremstår ekstremt når du vil innføre alt samtidig. Jeg ville tatt sukkerkampen. 24 18
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #5 Skrevet 12 timer siden Du er ikke hysterisk. Noen må gå foran. All kudos til deg, skulle ønske alle foreldre turte å stille krav. 💜Det er helsen til barna våre dette her. Anonymkode: 6cd3a...892 22 2 7
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 12 timer siden Populært innlegg #6 Skrevet 12 timer siden Stemmer, du ER hun sære mora i barnehagen. Hvis barnet ditt i tillegg begynte i barnehagen denne høsten tipper jeg de også angrer på at de ga dere plass. Finn heller en barnehage som lever slik du ønsker framfor å forandre en som allerede fungerer bra. Anonymkode: 0adb7...3b5 40 1 13
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #7 Skrevet 12 timer siden Jeg synes du er litt for hysterisk ja. Jeg støtter grunnideen om sunn mat fra bunnen, redusere bruk av plast osv, men jeg mener det finnes en balansegang her - og at man må velge sine kamper. Anonymkode: d536b...337 13 7
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 12 timer siden Populært innlegg #8 Skrevet 12 timer siden Ja, du er hysterisk. Det er helt ok å ville begrense sukker i hverdagen, men NULL sukker er hysterisk. Det er også hysterisk å ville forby helt normalt pålegg, fordi noe *kan* kanskje bli ulovlig en dag. I dag er det det ikke, og dette er helt normalt pålegg. Og ja, å legge seg opp i mikroplast i leker..? Helt greit hjemme, men du ER ikke hjemme. Om du har så behov for å mikrostyre alt i ditt barns hverdag, kan du ikke sende dem i barnehage. Rett og slett. Ei heller skole. Barnehagen har IKKE ressurser til å tilrettelegge for alle foreldres rare små innfall. Noen vil ha vegansk, noen vil bare ha økologisk, noen vil ha lavkarbo, noen vil ha carnivore, noen vil forby ting fra israel. Barnehagen har heller ikke råd til å bytte ut alle leker fordi noen foreldre ikke liker at det er plast, at det er en truet tresort, at de er laget i feil land, at de ikke er "open ended", og whatnot. Anonymkode: dbab5...cd4 35 18
got2go Skrevet 12 timer siden #9 Skrevet 12 timer siden (endret) Du er alt for hysterisk. La meg gjette: du er førstegangsforelder? Endret 12 timer siden av got2go 17 8
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #10 Skrevet 12 timer siden Det er fint at du selv merker at du er den sære mora. Selvsagt har du rett. Men folk flest er steike dumme. Når vi skal bli et bedre samfunn, må vi gå frem sakte. Du ser jo at det fortsatt fins folk som røyker, drikker, kjører diesel. Menneskeslekten er dømt til å la idiotene holde på med sitt, ellers lager de for mye rabalder og får makta, se USA, Ungarn, Slovakia osv. Endring er vanskelig. Gi dem tid. Anonymkode: 410b4...7c7 7 1 6
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #11 Skrevet 12 timer siden Som forelder håper jeg du kun tar opp dette med ansatte. Også tenker jeg de ansatte fortjener mer lønn 🤭 Anonymkode: 0b0f9...e97 6 1 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #12 Skrevet 12 timer siden Når du tar opp alt dette (og har du tatt opp alt dette etter barnehagestart nå i høst? I så fall må du virkelig roe ned og velge dine kamper), har du samtidig gode, konstruktive løsninger på hvordan dette skal organiseres og finansieres uten at det går ut over andre ting og daglig drift, eller tenker du at den delen er barnehagens problem? Du peker på alt som er galt så får andre ta seg av å fikse det? Anonymkode: 39803...201 10
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #13 Skrevet 12 timer siden Bra du tenker på kosthold og slik, men om du skal detaljstyre alt barnet ditt spiser, så må du nesten ha det hjemme. Anonymkode: 05d85...a74 10 3
Uanonym bruker Skrevet 11 timer siden #14 Skrevet 11 timer siden Som flere skriver, velg dine kamper. At barnehagen serverer is og godteri på småbarnsavdelinga, er jeg enig i at er unødvendig, og det synes jeg det er greit å si ifra om. Alt det andre synes jeg virker veldig hysterisk. Er du veldig nøye på sånt, får du finne en barnehage som driver etter dine prinsipper... 6 1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #15 Skrevet 11 timer siden Jeg er i utgangspunktet helt enig med deg, men er det egentlig noen vits? Vi får i oss enorme mengder kjemikalier og mikroplast uansett, og det er grenser for hva man kan kontrollere. Hva gjør det om poden får litt sukker i barnehagen? Når barnet blir såpass stort at du ikke har full oversikt, kommer det til å få i seg både det ene og det andre du ikke er enig i. Det er også sånn at små mengder ikke er det samme som daglig inntak – det store bildet teller mest. Litt is, boller eller nonstop av og til utgjør ikke forskjellen på god eller dårlig helse. Helsedirektoratet sier null sukker under 2 år, men det er en anbefaling for å holde nivåene nede totalt sett, ikke fordi en marshmallow eller en saftis her og der er direkte skadelig. Og ærlig talt – barna har godt av å delta i fellesskapet. Det kan skape mer stress å være den som alltid må si nei. Når det gjelder mikroplast og kjemikalier, så er det dessverre overalt – i lufta, vannet, maten og til og med i morsmelk. Å kaste noen gamle plastleker eller å unngå boil-in-bag ris gjør egentlig minimal forskjell i det store bildet. Vi har allerede strenge reguleringer og grenseverdier i EU og Norge som er laget nettopp for å beskytte barn. Jeg synes derfor det er viktigere å fokusere på helheten – at barna får variert kost, nok søvn og aktivitet – enn å kjempe mot hver eneste ispinne, skinkeost eller brødskive med baconost. Det er større farer som truer enn sukker og mikroplast, og man risikerer å gjøre både seg selv og barna mer stresset enn nødvendig hvis man skal ha full kontroll. Anonymkode: 09dad...e0c 12 4
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #16 Skrevet 11 timer siden Det er supert at du tar kampen, jeg har gjort det i alle år. Du får det dog lettere selv hvis du velger Montessori eller Steiner bhg og skole. Anonymkode: b04f5...1e0 8 2
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #17 Skrevet 11 timer siden Jeg er helt enig med deg. Men har ikke tatt kampen selv. Bli med i SU, så får du mer påvirkningskraft. Velg dine kamper og ha gode argumenter. Jeg hadde støtta deg 100% Anonymkode: 1ce02...8c6 9
Lønnesirup01 Skrevet 11 timer siden #18 Skrevet 11 timer siden Jeg synes ikke du er hysterisk. Det er nok flere som er enige, eller i det minste er glad noen andre tar det opp, men nordmenn kan være ganske dårlig på å gi andre kreditt når de tar fighten for dem. I hvilken form/arena har du tatt opp dette? 3 2
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #19 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er supert at du tar kampen, jeg har gjort det i alle år. Du får det dog lettere selv hvis du velger Montessori eller Steiner bhg og skole. Anonymkode: b04f5...1e0 Hadde gjerne gjort det, men bor på bygda, så det er ikke et alternativ her 😩 Anonymkode: 888dc...e45
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #20 Skrevet 11 timer siden Lønnesirup01 skrev (6 minutter siden): Jeg synes ikke du er hysterisk. Det er nok flere som er enige, eller i det minste er glad noen andre tar det opp, men nordmenn kan være ganske dårlig på å gi andre kreditt når de tar fighten for dem. I hvilken form/arena har du tatt opp dette? Jeg har meldt meg som FAU og tatt det opp i foreldregruppa. Ingen respons egentlig. Skal spille det inn til barnehagen - ikke som krav altså, bare til diskusjon 😅 Anonymkode: 888dc...e45 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå