AnonymBruker Skrevet 12. september #1 Skrevet 12. september Jeg skal få utført avlesing ablasjon av hjertet pga rytmeforstyrrelser (svt). Jeg gruer meg veldig, syns det høres skummelt og ubehagelig ut. Men min mann som er lege nærmest bare trekker på skuldrene, sier at dette er et lite og enkelt inngrep og ikke noe å grue seg for. Ferdig med den saken. Selv føler jeg at jeg trenger å snakke litt mer om det, men jeg tror han tar så lett på det for å ikke skremme meg unødvendig. Noen her som kan si litt mer om denne prosedyren ( jeg har selvsagt trålt nettet og lest det som er å finne, så jeg vet jo en del). Er det virkelig noe som man bare trekker på skuldrene av og overhodet ikke tenker å være nervøs for? Anonymkode: 3e77e...46b
Kålrota Skrevet 12. september #2 Skrevet 12. september Jeg har gjort det to ganger og opplevde det ganske greit, ja. Det er veldig enkelt og greit ift det ubehaget som var i forkant. Likevel er det jo normalt å være nervøs, det kan du jo formidle til mannen din. Det er jo et inngrep.
AnonymBruker Skrevet 12. september #3 Skrevet 12. september Det er et bagatellmessig inngrep for legene og sykepleierne, de gjør dette hele tiden. Men det er litt styr for pasienten. Jeg har fått det utført selv for et par år siden. Du får en cocktail av smertestillende og angstdempende. Du kjenner ingenting under selve inngrepet. Det mest slitsomme med det er at du etterpå må ligge helt, helt i ro i seks timer for at kuttet i lysken skal heles. Du får ikke snu deg i sengen eller en gang løfte hodet. Men heldigvis gjorde den cocktailen meg så trøtt at jeg sov det meste av tiden. Så egentlig er det mest kjedelig. Anonymkode: 219bb...1e0 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. september #4 Skrevet 12. september Å, så bra å få svar fra andre som har vært gjennom det! Det hjelper litt på uroen kjenner jeg. Jeg har vært mest nervøs for smerter og ubehag under selve inngrepet, men høres ut på dette som om det ikke var ille i det hele tatt. 😌 Anonymkode: 3e77e...46b 2
AnonymBruker Skrevet 12. september #5 Skrevet 12. september Det virker sånn... vi har flere pasienter hos oss som har vært til dette både 2 og 3 ganger (og enda mer også). Veldig rutine-inngrep for de som driver med dette selv om det nok kan føles "dramatisk" nok ut for pasienten (særlig første gang) Anonymkode: 12a41...1b7
AnonymBruker Skrevet 12. september #6 Skrevet 12. september Det er gørrkjedelig og helt udramatisk. Skjønner selvfølgelig godt at du er spent og litt urolig og engstelig, så tenker jeg at mannen samtidig går ut fra at du ikke har godt av at han som fagperson tar del i en engstelse. Her har han spesielt gode forutsetninger for nettopp å være trygg, beroligende og stødig, og da gjør han heller det enn å prøve å få til en krevende balanse mellom å være rolig og å være mottakelig for din uro. Ingenting galt i at du er så spent. Jeg tenker at det ikke er noen motsetning mellom at det er bagatellmessig og at man kan være nervøs uten derved å være overdramatisk. Men mannen din later ikke bare som om dette er bagatellmessig. Medisinsk sett er det det. Anonymkode: 80b69...cbf 1
AnonymBruker Skrevet 12. september #7 Skrevet 12. september Tusen takk til dere som har svart. Det har faktisk hjulpet veldig, jeg er ikke såbekymret lenger nå 😄 ts Anonymkode: 3e77e...46b 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #8 Skrevet 1 time siden Ts Nå var jeg dum og googlet igjen. Lyst på St. Olavs hospital at man ikke kan gi smertestillende eller beroligende når man tar ablasjon pga SVT og at det kan gjøre vondt….😩 Anonymkode: 3e77e...46b
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #9 Skrevet 1 time siden Det er nok lurt å snakke med sykehuset eller fastlegen, ikke med mannen selv om han er lege Ring sykehuset og forklar at du er nervøs for et kommende inngrep og usikker på hva som skal skje, spør om du kan få satt opp en kort samtale med en lege eller sykepleier. Det er helt vanlig å være nervøs før et inngrep selv hvor rutine det er for legene. Mannen din bør ikke bare trekke på skuldrene når du er nervøs.. Har selv vært gjennom et par rutineoperasjoner og følte at jeg ble veldig fint møtt på sykehuset av sykepleierene og at de viste mye omsorg og forståelse for at man gruet seg. Kirurgene er litt mer "kalde" er min erfaring 😄 Men noen av dem hadde tid til å gi gode forklaringer på hva som skulle skje som beroliget meg. Anonymkode: 387b5...b64
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå