Gå til innhold

Morgenrutiner for uoppmerksomme barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan funker morgenrutinene hjemme hos dere? Barnet er 8 år, drar med seg lillebror på 4. Det mister fokus hele tiden, hvordan har dere morgenrutiner som funker for deres uoppmerksomme barn - uten at dere konstant må mase og holde i trådene?

La være å diskutere diagnoser i denne tråden, hold dere til tema. 

Anonymkode: bee58...ec7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Visuell sjekkliste, og separere søsken. Ett og ett barn på badet, så de ikke distraherer hverandre. 

Anonymkode: b05e1...522

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Visuell sjekkliste, og separere søsken. Ett og ett barn på badet, så de ikke distraherer hverandre. 

Hvordan separerer dere under frokost? 😂

AnonymBruker
Skrevet

De går en og en på badet. 

Skrev sjekkliste som jeg hang opp på soverommet til ungene. 

Noe jeg fortsatt gjør med ting jeg ikke gidder å mase om lenger. De får beskjed om å lese lista 2 ganger om dagen og gjøre det som står der. Alt fra husarbeid til så lite som å rydde etter seg. 

Jeg slipper å mase og bli sur. Ungene lærer seg å gjøre ting på egenhånd uten en masete voksenperson. 

Anonymkode: 0f167...918

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De går en og en på badet. 

Skrev sjekkliste som jeg hang opp på soverommet til ungene. 

Noe jeg fortsatt gjør med ting jeg ikke gidder å mase om lenger. De får beskjed om å lese lista 2 ganger om dagen og gjøre det som står der. Alt fra husarbeid til så lite som å rydde etter seg. 

Jeg slipper å mase og bli sur. Ungene lærer seg å gjøre ting på egenhånd uten en masete voksenperson. 

Anonymkode: 0f167...918

Kan du gi meg eksempel på sjekklisten? Er den ulik fra dag til dag?
Her er det egentlig bare å ta frem klær og kle på seg som kan ta opptil 25 minutter. Og deretter mister fokuset ved frokosten.

AnonymBruker
Skrevet

Tillært hjelpeløshet? Da jeg var 8 år sto jeg opp selv, gjorde meg klar, lagde matpakke og gikk på skolen uten at noen voksne var til stede. Hvorfor klarer ikke dagens 8-åringer det? 

Anonymkode: e6ab0...230

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Her er det egentlig bare å ta frem klær og kle på seg som kan ta opptil 25 minutter. 

Av egen erfaring, så ville jeg delt oppgavene i mindre biter.

Stå opp

Gå på do

Vaske seg

Bytte truse

Ta på tskjorte

Ta på bukse

Ta på sokker

Ta på genser

Smøre brødskive

Spise

Pusse tenner

Pakke sekken

Ta på jakke

Ta på sko

Gå ut døra

Kanskje dele det opp i flere lister: en på badet, en på kjøkkenet, en i gangen?

Det finnes aktører som selger bildekort (worthy.no med flere), eller du kan tegne/skrive selv. Det er også ulike timere å få tak i via hjelpemiddelsentralen, om det kan hjelpe.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hvordan separerer dere under frokost? 😂

Minstemann spiser ikke frokost hjemme, som regel, han spiser på SFO. Og om han vil spise hjemme, spiser de etter tur, mens den andre er på badet og kler på seg. Eller en spiser ved spisebordet på stuen, den andre på kjøkkenet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Tillært hjelpeløshet? Da jeg var 8 år sto jeg opp selv, gjorde meg klar, lagde matpakke og gikk på skolen uten at noen voksne var til stede. Hvorfor klarer ikke dagens 8-åringer det? 

Dagens normale 8-åringer klarer det helt fint. På samme måte som i gamledager da du var liten. Så er det, akkurat som da du var liten, noen barn som sliter med uoppmerksomhet, enten det er pga ADHD, autisme, eller bare generell uppmerksom personlighetstype, og disse spesifikke barna kan slite. 

Jeg har et barn med autisme, og som veldig mange autister, sliter han med eksekverende funksjoner. Han har altså en funksjonshemning, som gjør at noen ting som "alle andre" klarer helt fint, er litt ekstra vanskelig. 

Hvorfor i alle dager generaliserer du med "dagens barn", når innlegget er om ETT spesifikt barn.....? 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Takk for din anekdote for 50 år siden, men den er ikke særlig relevant.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dagens normale 8-åringer klarer det helt fint. På samme måte som i gamledager da du var liten. Så er det, akkurat som da du var liten, noen barn som sliter med uoppmerksomhet, enten det er pga ADHD, autisme, eller bare generell uppmerksom personlighetstype, og disse spesifikke barna kan slite. 

Jeg har et barn med autisme, og som veldig mange autister, sliter han med eksekverende funksjoner. Han har altså en funksjonshemning, som gjør at noen ting som "alle andre" klarer helt fint, er litt ekstra vanskelig. 

Hvorfor i alle dager generaliserer du med "dagens barn", når innlegget er om ETT spesifikt barn.....? 

TS spurte spesifikt om å ikke diskutere diagnoser i tråden. Det er forøvrig mange tråder her inne om barn (og ungdom) som ikke klarer helt enkle oppgaver. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for din anekdote for 50 år siden, men den er ikke særlig relevant.

Jeg er i 30-årene og er mor selv. Oppdrar mitt barn til å ta ansvar for seg selv på et nivå hen mestrer. 

Skrevet

Hos oss vet de hva som skal gjøres før de drar ut av huset og jo raskere de er ferdig med oppgavene jo lengre tid har de med frokosten eller iPad/TV/spill/lego.

Det er en fin motivasjonsfaktor.

Vet de ikke hva som skal gjøres så lager du ei liste og sørger for at den er lik hver dag.

Hos oss finner de frem klær til dagen etterpå kvelden før, før de legger seg.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

TS spurte spesifikt om å ikke diskutere diagnoser i tråden. Det er forøvrig mange tråder her inne om barn (og ungdom) som ikke klarer helt enkle oppgaver. 

Jeg er i 30-årene og er mor selv. Oppdrar mitt barn til å ta ansvar for seg selv på et nivå hen mestrer. 

Ja - ts ville ikke at noen skulle spekulere i om hennes barn har en diagnose, og det er det heller ingen som har gjort. Jeg har enkelt og greit påpekt at det at noen sliter, kan ha mange ulike årsaker - også en diagnose. Helt uten å spekulere i årsaken til ts sitt barn. 

Du skjønner virkelig ikke at det er de som har barn som ikke får til ting som skriver tråder om det, mens de som har som FÅR til ting, IKKE skriver om det...? Og at det derfor vil være mange tråder om barn som ikke får til, og ikke en eneste tråd om de ørtiførti tusen ungene som faktisk får det til..? 

De aller fleste foreldre oppdrar barna sine til å ta ansvar for seg selv på et nivå hen mestrer... Og det er nettopp det ts gjør, ved å ta hensyn til det nivået hennes barn mestrer. Og det jeg gjør, når jeg tar hensyn til at mitt ene barn har et annet behov enn det andre barnet mitt, og derfor tilrettelegger så han får ting til han også - på sitt nivå. 

Skrevet

Aksept, og ha en koslig morgen :) 
Mine er 7 og 9, to jenter som henger sammen i det meste.

Så ja, jeg holder i trådene og maser så de blir klare.
Men, så har vi også koslige morgener sammen, med mye fnis og latter, og en god start på dagen ❤️ 
De rekker alltid skolen, det er det viktigste.

De er helt diagnosefrie, garantert. Helt friske fine barn. Men de er nettopp det - barn!
De hadde klart alt de skal i tide (iaf 9-åringen) hvis vi ikke var der. Men det er så mye hyggeligere at vi er der at vi prioriterer det en god stund fortsatt. 2.klassingen må fortsatt ha litt hjelp med strukturen faktisk, hun hadde klart det sammen med storesøster, men neppe alene helt enda. Hun har ikke helt tidsforståelse enda, og havner like gjerne i en lek og glemmer hele skolen på null komma niks. Men der er jo 4.klassingen mye mer moden, men hun var også slik for bare to år siden. Så mye kommer jo med alderen.

Ville tenkt dette er helt normalt, og når dere har en 4-åring er vel ikke det å forlate huset og øa de ha morgenen i fred et alternativ enda, så da tenker jeg man må akseptere å mase å holde på, og heller faktisk prøve å gjøre det til en koslig tid. Stå opp tidlig nok til å ikke stresse, det er vesentlig. Legg inn tid til nettopp at alt tar tid. Det er mitt beste råd. 

Anonymkode: 1042e...d22

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De klarer det så lenge de blir alene hjemme.
Men så spørs det om ikke det er mye hyggeligere å ha noen hjemme når man er 8 år ❤️ 
Hvem vet hva du hadde valgt den gangen hvis din mor eller far kunne vært hjemme og de hadde spurt deg hva du ønsket...
Høyst sannsynlig hadde du elsket at de var der til du dro.

TS har en 4-åring, de kan ikke bare dra. Og veldig merkelig å dra tidlig til bhg med den yngste bare for at den andre skal bli igjen alene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Aksept, og ha en koslig morgen :) 
Mine er 7 og 9, to jenter som henger sammen i det meste.

Så ja, jeg holder i trådene og maser så de blir klare.
Men, så har vi også koslige morgener sammen, med mye fnis og latter, og en god start på dagen ❤️ 
De rekker alltid skolen, det er det viktigste.

De er helt diagnosefrie, garantert. Helt friske fine barn. Men de er nettopp det - barn!
De hadde klart alt de skal i tide (iaf 9-åringen) hvis vi ikke var der. Men det er så mye hyggeligere at vi er der at vi prioriterer det en god stund fortsatt. 2.klassingen må fortsatt ha litt hjelp med strukturen faktisk, hun hadde klart det sammen med storesøster, men neppe alene helt enda. Hun har ikke helt tidsforståelse enda, og havner like gjerne i en lek og glemmer hele skolen på null komma niks. Men der er jo 4.klassingen mye mer moden, men hun var også slik for bare to år siden. Så mye kommer jo med alderen.

Ville tenkt dette er helt normalt, og når dere har en 4-åring er vel ikke det å forlate huset og øa de ha morgenen i fred et alternativ enda, så da tenker jeg man må akseptere å mase å holde på, og heller faktisk prøve å gjøre det til en koslig tid. Stå opp tidlig nok til å ikke stresse, det er vesentlig. Legg inn tid til nettopp at alt tar tid. Det er mitt beste råd. 

Helt enig i denne. Det kommer nok mest sannsynlig av seg selv.

Jeg var forøvrig et altfor pliktoppfyllende barn selv. Ingenting å hige etter. Jeg hadde orden på alt ja, men det var fordi jeg var perfeksjonistisk og engstelig. Flink pike om man vil

Anonymkode: e746c...ab7

Skrevet

Ikke ha så mange rutiner, er mitt beste tips ;) Og ikke la dem se på TV eller annen skjerm om morgenen. 

Vi tok alltid bad/dusj om kveldene, slik at de ikke trengte å gjøre dette om morgenene. La fram klær og smurte også ofte matpakker kvelden før. Da er det bare for ungene å gå på do, kle på seg, spise litt og pusse tenner. Ikke ha for liten tid, men ikke for god tid heller (da blir det lett surr eller at de kommer for godt inn i en lek, slik at det blir protester når de må avbryte).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...