Gå til innhold

Barnet får kun lov til å ta med brødskive(skole)

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det syns jeg er skikkelig spesielt, så lenge det ikke er snakk om allergier hos andre barn eller veldig sterk matlukt som setter seg i klasserommet. 

Men er det kanskje barnet ditt som har snakket med læreren, og bedt læreren sende deg en melding uten å si at det egentlig er barnet som ønsker dette? Mange barn ønsker ikke å skille seg ut, og vil gjøre som alle andre, men samtidig er de lojale nok mot foreldrene at de ikke tørr å si i fra i frykt for å såre mor eller far.

Anonymkode: a6909...24b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du skal forholde deg til det du får beskjed om. Barnet ditt trenger ikke oppvarmet hjemmelagd dressing til lunsj, det kan spise brødskiver som alle andre. Hjelpe meg, stakkars lærere som må lære opp foreldre like fullt som elevene… 

Anonymkode: 096f7...b6c

Nei!

Anonymkode: 7c155...2d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Blir helt skremt. Verden er og blir urettferdig, og at voksne skal henge seg opp i ei matpakke. Noen har lyst på det eller det, noen har råd til det eller det. Og hva så, sånn er livet, og det skader absolutt ingen om matpakker er forskjellige.   

Anonymkode: 813fa...8ab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Mine er ikke sultne etter hjemmelagde polarbrød eller kjøpt halvgrovt. Sørg for nok pålegg, ikke bare en skive av hver. Det går fint å legge på 2-3 skiver Skinke og et godt lag ost på polarbrød/brødskiver. Så har de frukt ved siden av, et halvt eple, en banan og noen druer. 

Anonymkode: 2483b...2a3

Men hva med dem som bare har råd til en skinkeskive og en osteskive? Det blir urettferdig for dem når andre får masse pålegg.

Anonymkode: b5a62...526

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hva ble reaksjonen på det? 

Anonymkode: ede1a...6ca

Ingen de godtok det, viste seg etter litt graving at det ikke var egentlig barna som syntes det var dumt men deres foreldre.

Ikke min feil at andre foreldre ikke ser verdien i at barn får lage egen matboks alt i bhg. (Vi lager sammen i forbindelse med når barna spiser kveldsmat)

Aldri sendt med noe som skaffer merarbeid for de ansatte, som feks ting som må varmes opp

Endret av Fru Uperfekt
Skrevet
monican94 skrev (14 timer siden):

sende med brødskiver så klart, hva er problemet? 

Hva er egentlig greia i Skandinavia med brødmat hele tiden?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Merkelig at skolen sender ut slikt, ikke er det lov heller. 

Lærere kan anbefale og gi råd, men de kan ikke legge den salgs føringer på hva elever har med av seg av mat. De kan ha retningslinjer for mat som helsefremmende, men ikke noe mer enn det.

Jeg hadde fortsatt med det jeg tenker er lurt for mitt barn. Verden er urettferdig, det snakker jeg med egne elever om hver eneste dag.

Anonymkode: b8ab3...05a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem her, eller hva jeg kan gjøre? Barnet mitt får brød til frokost av og til, men på skolen så lager jeg mat som han kan varme opp eller spise kaldt. 

Dette kan være alt fra middagsrester til stekt ris med kylling og grønnsaker, eller kald potet med salat og hjemmelaget dressing.

Hvordan tenker du at barnet ditt skal varme opp maten? 

I vår klasse var det noen som mente at klassekassa skulle brukes til en mikrobølgeovn 🥴 for hennes barn likte ikke brød. 

Heldigvis satte læreren stopp for den diskusjonen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (40 minutter siden):

Hva er egentlig greia i Skandinavia med brødmat hele tiden?

Det er vel hovedsakelig en norsk besettelse. Og til dels dansk. I Sverige er det varmlunsj, både for skolebarn og voksne.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge barnet ordner maten selv og kan spise det uten oppvarming ser jeg ikke problemet. 

Her så har de ikke Micro, ikke vannkoker i noen klasserom. Så da må barna spise maten kald. 

Sier seg selv at de må kunne ordne ting selv og ikke grise. Så hvis lærer ser de grise og søle så forstår jeg at en får beskjed.

Her var en periode i 1 og 2 klasse at yoghurt ikke var lov pga bøker og pulter ble grise ned og ødelagt når noen av ungene spiste

Anonymkode: 4d3c0...f65

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke forholdt meg til det og hadde mitt barn klaget på hva andre hadde med og kalt det urettferdig så hadde han fått klar beskjed om å kutte ut

Anonymkode: 26dab...ec2

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gi ungen din grovt surdeigsbrød med ørret/egg på i matpakken. Mettende og næringsrikt og holder magen mett lenge.

Anonymkode: 4f361...ce2

Skrevet

Barn merker økonomiske forskjeller på andre områder enn matpakke.  Klær, sko, sykler,  ryggsekk,  ski. 

Jeg er veldig usikker på hva jeg hadde gjort i denne situasjonen.  Barnet mitt liker ikke brød. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er vel hovedsakelig en norsk besettelse. Og til dels dansk. I Sverige er det varmlunsj, både for skolebarn og voksne.

Tja, brødskiver i en eller annen form er vanlig over hele Europa. Jeg var au pair i Storbritannia et år, når ungene hadde "packed lunch" var det alltid brødskiver (der borte kalt sandwiches, forskjellen mellom disse og norske brødskiver er stort sett at sandwichene er doble skiver).

Anonymkode: f46fa...e2d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Én ting unger burde lære seg først om sist: verden er urettferdig. Trist at du vil ha grove matmuffins og ikke får det, men lille Nils får det. Men det er ditt og dine foreldre sitt problem, ikke Nils og hans foreldre. Så lenge poden kan spise middagsrestene kald og ikke krever at det må varmes opp, skjønner jeg ikke problemet. Skiver med pålegg er ikke for alle. Jeg spiser det aldri for det er så skrekkelig kjedelig å spise. Da hadde jeg heller gått sulten. Læreren, andre foreldre og andre barn bestemmer ikke hva ditt barn skal spise. 

Anonymkode: 53463...707

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ser ut som om mange her tror at misunnelse på grunn av kreative og sunne matpakker som salater er årsaken til denne "regelen". Det tviler jeg sterkt på (og tror få unger blir misunnelige på masse grønnsaker) - tipper årsaken er at noen elever bare har med seg godterier, kaker, boller og lignende. Det finnes dessverre foreldre som synes dette er OK å sende med ungene hver eneste dag. Regelen er dermed trolig ment for å sørge for at disse barna får i seg bedre næring.

Endret av Uanonym bruker
  • Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Uanonym bruker skrev (8 minutter siden):

Ser ut som om mange her tror at misunnelse på grunn av kreative og sunne matpakker som salater er årsaken til denne "regelen". Det tviler jeg sterkt på (og tror få unger blir misunnelige på masse grønnsaker) - tipper årsaken er at noen elever bare har med seg godterier, kaker, boller og lignende. Det finnes dessverre foreldre som synes dette er OK å sende med ungene hver eneste dag. Regelen er dermed trolig ment for å sørge for at disse barna får i seg bedre næring.

Godt mulig. 

Jeg synes ts bør spørre skolen hva som er ment. Det kan ha en naturlig forklaring. 

Anonymkode: f1b93...eff

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hei.

Fikk melding fra skolen denne uken, om at barnet mitt ikke fikk lov lengre til å ta med seg mat hjemmefra(kun brødskive/frukt) da det påvirket andre barn, samt at skolen hadde fått beskjed fra enkelte foreldre om at det skaper forskjeller og "urettferdighet"

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem her, eller hva jeg kan gjøre? Barnet mitt får brød til frokost av og til, men på skolen så lager jeg mat som han kan varme opp eller spise kaldt. 

Dette kan være alt fra middagsrester til stekt ris med kylling og grønnsaker, eller kald potet med salat og hjemmelaget dressing.

Er det noen som har vært borti dette før? Og hvordan skal jeg forholde meg? Jeg vil jo ikke skape splittelse eller noe negativitet blandt foreldre eller vennene hans.

Som lærer og mamma kan jeg kun se et problem med det du velger å sende med i matpakka, og det er mat som må varmes. Det er noe de fleste skoler ikke har kapasitet til. Jeg sender ofte med ungene rester fra middagen på skolen, eller i barnehagen. Og jeg jobber på samme skole som sønnen min går. Skolen har ikke rett til å diktere hva slags mat baret ditt får,kun komme med anbefalinger. Om de andre foreldrene og barna har problemer med ditt barns matpakke, er det deres problem 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 28b3c...f64

• Liker 5
Skrevet
Uanonym bruker skrev (1 time siden):

Mine hadde faktisk med seg litt kake i dag, siden noen av barna bakte i går. Ellers får de kun kos i matboksene om fredagene eller turdag 

Skrevet

Vi fikk beskjed om dette i august.  

Derfor har 2 klassingen sluttet og spise på sskolen.Hun er ikke glad i brø ol. 

Så nå får vi meldinger hver dag og irritabelt barn. Har begynt å ta med litt mat i bilen så hun ikke må vente helt til middag. 

Skolen får bare stå i det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...