Gå til innhold

Barnet får kun lov til å ta med brødskive(skole)

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Ny Bruker skrev (6 minutter siden):

Skal vi også slutte å gå i nykjøpte klær? Slutte å kjøre bil? Slutte med fritidsaktiviteter?

Ja, det er det vedkommende mener. 

Anonymkode: 4a531...d0c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Send med skikkelig mat. Det kommer fra noen som vokste opp i fattigdom og sjeldent hadde lunsj med i det store og hele, selv ikke tørr brødskive med svett ost. Det er ikke andre sitt problem at andre ikke har med mat/brødskiver. Er næringsmessig er det gjerne bedre å sende med noe skikkelig. Mange andre steder i verden er det vanlig med varm lunsj, og at vi i Norge ikke skal klare å få til det samme er helt bisart.

Om jeg skulle sendt med brødskiver hadde jeg gjort litt ut av det, chicken BLT, eller ruccola, laks, egg, og løk f.eks. 

Anonymkode: 5e184...ce4

• Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kos dere med god lunsj i helgene, og ta med restene selv på ukedagene.

Man må velge sine kamper og den hadde jeg glatt latt gå.

Anonymkode: caf14...e90

Morgendagens tråd: kollega har med middagsrester, dette liker jeg ikke, hvordan få hen til å ha med VANLIG matpakke istedenfor?

Anonymkode: 0f647...c46

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Men har dem mulighet til å varme opp maten da? Slik hadde ikke vi. Det ble kjøpt inn toastgjern når dem ble litt eldre i klassen. Vi foreldre som betalte for den. Men mine barn var heller ikke glad i brødmat. Så det ble pizzasnurrer. Wraps av forskjellige varianter. Dem laga matpakke selv fra dem gikk i tredjeklasse. Begge er glad i å lage mat. Så det ble mye forskjellig etter hvert. Men ikke noe som krevde at det ble oppvarmet. 

Anonymkode: ac787...af0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei.

Fikk melding fra skolen denne uken, om at barnet mitt ikke fikk lov lengre til å ta med seg mat hjemmefra(kun brødskive/frukt) da det påvirket andre barn, samt at skolen hadde fått beskjed fra enkelte foreldre om at det skaper forskjeller og "urettferdighet"

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem her, eller hva jeg kan gjøre? Barnet mitt får brød til frokost av og til, men på skolen så lager jeg mat som han kan varme opp eller spise kaldt. 

Dette kan være alt fra middagsrester til stekt ris med kylling og grønnsaker, eller kald potet med salat og hjemmelaget dressing.

Er det noen som har vært borti dette før? Og hvordan skal jeg forholde meg? Jeg vil jo ikke skape splittelse eller noe negativitet blandt foreldre eller vennene hans.

Anonymkode: ede1a...6ca

Gjør det litt enklere, ikke ha med mat som må varmes. Men du trenger for all del ikke å gå over til brødskiver! Med unntak av godteri og sånt, og ekstreme allergier da, kan faktisk ikke verken lærer eller skole sette inn regler om hva som skal være i elevenes matbokser. Så denne kampen kan du godt bare fortsette!

Anonymkode: 0f647...c46

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Vi sender aldri brød i matpakken, Hun tåler ikke gluten, og kjøper så klart ikke mega  ultraprosessert glutenfritt brød. Hender vi baker chiabrød, men som regel så sender vi heller med helt andre ting som egg, grønnsaker, naturell youghurt, chiapudding, nøtter osv. Det viktigste er at maten er næringsrik. De fleste butikkbrld er ikke mat jeg vil at meg eller mine barn skal spise. 

Har aldri fått noe annet enn positive kommentarer. 

Anonymkode: 54422...79e

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan putte noen av de middagsrestene oppå eller mellom brødskivene da, så møtes dere på halvveien. Jeg gjør det selv, bare fordi jeg liker at restematen min smaker noe annet enn kalde eller oppvarmede rester; jeg vil spise en annen rett til lunsj liksom. 

Anonymkode: 63e34...ba8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men husk da at matfriminuttet er vel kun 20 minutt eller en halv time,og på den tiden skal de både rekke å spise matpakken og leke ute. Så ikke ta med for fancy matpakker som tar for lang tid for barnet å spise.

Anonymkode: 6dc67...cd3

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det blir litt feil at skolen skal bestemme hva barn skal spise så lenge det faller innunder kategorien god ernæring og ikke er godis og junk. 

Hadde jeg sendt med brød hadde det ikke blitt spist. Så da blir det andre ting som jeg vet blir spist opp. Jeg kjenner at jeg hadde blitt rimelig fortvilet om skolen hadde laget restriksjoner for mitt barn hvis det førte til at de gikk hele dagen uten mat. Barn er forskjellige og det er ikke alle som har like god appetitt. 

Og hvis det er så mye fattigdom der ute som jeg får inntrykk av i dette innlegget, må vi starte samme opplegg som i statene der rike foreldre betaler inn til en pott lærerne disponerer slik at de ungene i hver klasse som er fattige kan handle inn ting de behøver. 

Anonymkode: 4a376...87c

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis barn (les foreldrene deres) blir krenket av at noen foreldre faktisk evner og gidder å gi barna sine noe annet enn tørre brødskiver med grønn leverpostei og svett ost, så lurer jeg på hvordan de skal klare seg i voksenlivet.. 

Skolen prøver å dyrke frem den nye generasjonen Rødt velgere, der de vil at alle skal ha det like kjipt.

• Liker 5
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde bare gitt meg på det, og heller spart på kruttet til viktigere ting. Som familie er vi over gjennomsnittet opptatt av mat, men ungene tåler fint å få helt vanlige matpakker med godt pålegg og litt frukt/grønnsaker ved siden av. 

(Dessuten gidder jeg ikke ta sjansen på at barna blir så godt vant at de en dag står der som uspiselige fjortiser og synes vanlig mat er schedelig. Skolemat er brensel for kroppen i hverdagen, og couscous med hjemmelaget tzatziki og lammekjøttboller tar vi hjemme).

Anonymkode: b9278...9bb

For oss hadde dette vært en viktig ting å spare kruttet til. 
Og det er mye mye billigere for oss å sende med middagsrester eller havregrøt, omelett osv,  enn brødmat med pålegg som for det meste blir kastet. Kan ikke akkurat sende med kun tørre brødskiver, selv om vi vet at pålegget blir plukket av og det blir kun to-tre biter av skiven. 
Så hvorfor skal hensynet til andre barns følelse av urettferdig mat, eller andre familiers økonomi. Vi tar ansvar for vår økonomi og nærinsinntaket til vårt barn. 

Anonymkode: bba15...e66

• Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor mener alle at det er bare å sende brødskiver og ferdig med saken??? Hvorfor skal alle være like? Skal barna virkelig pakkes i bomull og beskyttes for absolutt alt??

I min familie spiser vi minimalt med brød, ingen av oss hverken voksne eller barn kunne tenkt oss matpakke med 2-4 brødskiver i dag ut og dag inn. Brød er ikke så sunt som alle vil ha det til. Vi har med middagsrester, salat, wrap, pizzasnurrer etc. hadde vi fått beskjed om å slutte med det hadde jeg absolutt ikke gjort det.

Anonymkode: 708c3...cd0

Hvorfor er wrap og pizzasnurrer sunnere enn grovbrød?

Anonymkode: 736fe...634

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri hatt noe problemer med dette, og jeg har jobba 10 år i skolen. Jobba i en klasse som hadde tilgang på mikro en gang også. Det gikk helt fint. 

Det her høres ut som en konfliktsky lærer som ikke tør å stå imot noen andre foreldre som har klaget.

Har dere hatt foreldremøte enda? Da kan du ta det opp der. Eller så bare driter du i det. Hør eventuelt med ledelsen, dette kan ikke være en regel på hele skolen. 

Anonymkode: aa077...992

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg hadde ikke umiddelbart gitt etter iallefall. Jeg har et barn med spisevegring. Så om det barnet ikke fikk det som det ønsket så spiste hun ikke. Så vi ble anbefalt mattermos og varm mat som hun spiste.  Hun levde på nudler hver lunsj et skoleår. Og det neste grove lapper med syltetøy.  Nå går hun på ungdomsskolen og spiser første måltid kl 16 til middag.  Spiser ingenting uansett hva jeg sender med.

Hadde hun spist brødskiver hadde jeg gitt etter uten noe mer mas. Men at barnet mitt får i seg noe er viktigere for meg enn at andre er misunnelige.  Og lærer har nødvendigvis ikke tid til den kampen. Så kanskje jeg hadde tatt det på et foreldremøte?

Jeg lærer mine barn til at det er forskjeller. Livet er urettferdig. De synes det er veldig kjipt og urettferdig at jeg ikke umiddelbart kjøper douchebag og Nike air sko.  Og om noen da synes at det er urettferdig at mine barn får noe annet en brødskiver i matboksen når det er så viktig for å fungere så får de lære seg å takle det. Mine har alltid fått med seg mye ulik mat (egg, oppskåret frukt, varm mat, pålegg som er formet som stjerner osv.) Fokuset inntil et barn fikk spisevegring var sunn og balansert matboks. 

Jeg har forøvrig jobbet mange mange år i barnehage, og matbokser er ulike. Og det er sjelden et stort problem. Per kunne alltid ha pølsebrød med nugatti mens fatima alltid hadde stekt ris. Det går fint an å forklare forskjellene.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har aldri hatt noe problemer med dette, og jeg har jobba 10 år i skolen. Jobba i en klasse som hadde tilgang på mikro en gang også. Det gikk helt fint. 

Det her høres ut som en konfliktsky lærer som ikke tør å stå imot noen andre foreldre som har klaget.

Har dere hatt foreldremøte enda? Da kan du ta det opp der. Eller så bare driter du i det. Hør eventuelt med ledelsen, dette kan ikke være en regel på hele skolen. 

Anonymkode: aa077...992

Men historien til TS er åpenbart ikke sann.

Anonymkode: c1d21...f6d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette tror jeg ikke noe på. Kan du gjengi meldingen ordrett her? Hva sier de andre foreldrene? Hva sier fau? En kontaktlærer bestemmer ikke sånt, har ikke barnet ditt mange lærere? 
Nå bor vi i Oslo sentrum vest, der er ganske internasjonalt her, og noe slikt er selvsagt for dumt. Ingen skole eller lærere eller foreldre mener noe slikt, eller ville godta noe slikt. Skal løret inspisere matpakkene? Er roastbiff eller peanøttsmør med syltetøy lov? 

Anonymkode: 996f7...acb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sendt de statistikk på hvor mye medisin som gis til barn mot forstoppelse og nektet å sende med brød. 

Anonymkode: fc7c6...401

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det var litt snakk om det da sønnen min gikk på barneskolen også, men så forklarte jeg problemet han hadde. 

Han har sensoriske vansker pga. en diagnose, og klarer ikke å spise brødskiver. Om vi hadde blitt bedt om at det måtte være i matpakka, så hadde han rett og slett ikke spist. 

Om ikke ungene klarer å se at andre har noe annet i matpakka, så bør de gå i seg selv tenker jeg. De trenger å lære at ikke alt og alle skal være likt/like.

Anonymkode: 933ef...bb9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

I stede for matrester og ting som må varmes, hva med å bake opp sunne fylte horn, puzzasnurrer, matmuffins, eggemuffins. Det spises med hendene og er ikke så synlig at det er noe annet enn brød.

Evt, stå på ditt. Jeg synes alle burde få ha med det de vil, en lærer har ingenting med hva som spises. Hvis det ødelegger klassemiljøet hva som  er i matboksen så må det jobbes med. Skal det utjevnes forskjellheter så må skolelunsj innføres over alt. Da får ALLE  mat.

Anonymkode: 7c155...2d1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det hadde jeg faktisk ikke forholdt meg til. Det er mye skolen og andre foreldre skal bestemme, men hvilken mat jeg gir til mine barn er det faktisk oss som familie som bestemmer. Og nei, vi gir ikke kjeks og kaker med som lunsj. Vi som familie spiser lite brød, og som regel er det hjemmelaget (brød fra butikk er dårlig kvalitet). Hva med dem som kun får syltetøy og nugatti på skivene? For ja, mine barn kommer hjem å forteller at andre barn får syltetøy hver dag og kjeks med seg. Som jeg sier til mine barn, vi har alle forskjellige regler hjemme, og slik er det. Spør sønnene mine om å få smake pesto eller polarbrød, så lager jeg begge deler og di får smake på. Forskjellig mat bidrar til nysgjerrighet. Men, vi hensyntar allergier, det er vi strenge på, og vi forklarer våre barn at vi kan ikke ta med nøtter/egg/tomat fordi andre kan bli syke av det. Og det blir akseptert. Ikke tar vi med mat som barna ikke kan håndtere selv heller. 

Synes det får være grenser for hva andre skal bestemme over familielivet. Barn må lære at livet er ikke likt for alle, og det er foreldrene sin jobb å snakke med barna om dette.  Jeg forstår at det er tidkrevende for lærerene, men lærdommen skal komme hjemmefra. 

Anonymkode: 64018...f37

• Liker 6
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...