Gå til innhold

Barnet får kun lov til å ta med brødskive(skole)

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvordan kan Norge bli "et av verdens mest institusjonaliserte samfunn" bare fordi norske barn stort sett går på skole eller i barnehage? Det er temmelig vanlig i store deler av verden, og i Norge er skole- og barnehagedagene korte i forhold til svært mange andre land. Over halvparten av barnehagene er dessuten private.

Du har rett i at det serveres 0 kjøtt i norske skoler, men det serveres også 0 brød og 0 grønnsaker. Det serveres ikke mat på skolene og det er ingen lærere som oppfordrer til å ikke ta med "egen mat", tvert i mot er egen mat det eneste alternativet. Her skiller Norge seg ut fra de fleste land, faktisk. 

Jeg har aldri selv hørt om lærere som legger seg opp i hva barna har i matpakkene, utenom å anbefale å ikke sende med godteri og snacks. Helt ærlig har jeg vondt for å tro at det er så fryktelig vanlig.

Anonymkode: 9194f...5ba

Men det er mange land de ikke får mat. Eller de har kantiner gjerne hvor de kan kjøpe seg mat eller foreldre må betale matpenger. Er ikke bare i Norge hvor ungene ikke går gratis mat på skolen. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Mange som tror det. Helt til barnet blir innlagt for parenteral ernæring og/eller innlegging av sonde.

Ja. Det skjer. Nei, det er ikke unikt.

Litt komisk men mest absurd hvor naivt syn noe har på ting.

Anonymkode: 7d58c...e72

Ja og så skjønner jeg ikke sammenligningen med dyr. Spisevegring har ingenting med det fysiske behovet for mat å gjøre. Det er jo psykisk.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.9.2025 den 10.16):

Beskyttes? 
Hva er galt med en vanlig tradisjonell matpakke med brødskiver/knekkebrød? Heier på den vanlige matpakken! 

Anonymkode: c37e0...343

Det er jo veldig usunt, og vi nordmenn spiser veldig mye av det av en grunn. Ja, skulle nesten tro det var beskyttet. Kjenner nesten ingen som spiser det du kaller vanlig matpakke lenger, hverken voksne eller barn. 

Anonymkode: 1befc...33f

Skrevet

Barn må lære at andre har ulike regler. Jeg har en som ikke spiser brød. Utrolig frustrerende, og en hodepine for oss voksne. Hadde glatt sendt med brødskiver fremfor avocado og nøtter om det funket. 

I barnet mitt sin klasse er det barn med ulike utfordringer. En har kun sjokoladekjeks i matboksen og får næringsdrikker ellers. Alle barna godtar at det er andre regler for det barnet.

Anonymkode: 24f85...d12

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er jo veldig usunt, og vi nordmenn spiser veldig mye av det av en grunn. Ja, skulle nesten tro det var beskyttet. Kjenner nesten ingen som spiser det du kaller vanlig matpakke lenger, hverken voksne eller barn. 

Og ikke er det alle som liker det heller

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Usunt? Det kommer an på pålegget, men så lenge det er grovt brød er stort sett greit. Mange spiser for lite fiber, og et par grovbrødskiver om dagen hjelper på. Man kan sende med noe salat eller andre rå grønnsaker også. 

Man må selvfølgelig ikke sende med brød, men det er litt begrenset hva man kan finne på som er sunt, mettende og kan spises kaldt. Til voksne foreslår man ofte ulike eggeretter eller salater, men barn er ofte ikke så glade i det. På skolen her er det populært med nudler på termos, men det er jo heller ikke spesielt sunt, så jeg lar ikke mine få det så ofte.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Usunt? Det kommer an på pålegget, men så lenge det er grovt brød er stort sett greit. Mange spiser for lite fiber, og et par grovbrødskiver om dagen hjelper på. Man kan sende med noe salat eller andre rå grønnsaker også. 

Man må selvfølgelig ikke sende med brød, men det er litt begrenset hva man kan finne på som er sunt, mettende og kan spises kaldt. Til voksne foreslår man ofte ulike eggeretter eller salater, men barn er ofte ikke så glade i det. På skolen her er det populært med nudler på termos, men det er jo heller ikke spesielt sunt, så jeg lar ikke mine få det så ofte.

Men er jo greit å sende med barn dette dersom de liker det .. eggeretter og salat mener jeg

Endret av Maleficenta
Skrevet

Denne tråden har motivert meg til å sende mer middagsrester med barnet. Håper noen finner det særs upassende. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...