Gå til innhold

Barnet får kun lov til å ta med brødskive(skole)

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Urettferdig? Barn må da lære at dem ikke kan få fdet samne som alle andre familier! 

Anonymkode: 286d0...fbd

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sålenge det ikke serveres felles skolemat, mener jeg at skolen ikke har noe de skulle sagt. Send med barnet mat det spiser og be heller lærer fokusere på at alle er forskjellig og har ulike regler. Livet er urettferdig, så enkelt og så hardt!

Anonymkode: ad751...650

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Er DRITTLEI dette politiske korrekte samfunnet. Her hadde skolen glatt fått beskjed om at barnet mitt får god, næringsrik og variert mat. Deriblant brødskiver, rester fra middag og annet som jeg sender med. Hadde selvsagt ikke føyd meg fordi andre barn ikke får annet enn svett gulost og tørre brødskiver. Blir oppriktig irritert.

Anonymkode: 304ee...13b

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.9.2025 den 1.20):

Men på skolen så lager jeg mat som han kan varme opp eller spise kaldt.

Anonymkode: ede1a...6ca

Se for deg en svær gjeng unger på skolen som vil ha lunsjen sin oppvarma...?

Anonymkode: 0df4f...82d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sålenge det ikke serveres felles skolemat, mener jeg at skolen ikke har noe de skulle sagt. Send med barnet mat det spiser og be heller lærer fokusere på at alle er forskjellig og har ulike regler. Livet er urettferdig, så enkelt og så hardt!

Anonymkode: ad751...650

Jeg har aldri hørt om at det i noe land i den vestlige verden hvor det serveres skolemat at det er obligatorisk å spise maten og ikke lov å ha med egen mat, så skolen hadde ikke hatt så mye de skulle sagt uansett.

Anonymkode: b5a62...526

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er selv lærer, men mitt eldste barn spiser rett og slett ikke skiver. Hvis jeg sender med skiver, kommer han hjem med full matboks. Jeg har prøvd mange ganger. Både faren hans og min far kommer fra andre land (utenfor Europa), og de er ikke vant til brødmat slik vi er her. Derfor sender jeg heller med mat min sønn faktisk spiser. For meg er det viktigste at han får i seg næring i løpet av skoledagen.

Jeg må bare si: Gi meg krevende elever fremfor krevende foreldre da de kan være langt mer utmattende. Enkelte foreldre er faktisk en av grunnene til at kollegaer jeg kjenner har valgt å slutte i skolen.

Anonymkode: f60de...bae

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Haha. Driter jeg i 

Anonymkode: 95eda...bac

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nå snakker vi om Norge og kostholdsrådene reflekterer ikke en gang hvor skadelig UP er. Så jeg tar utgangspunkt i matkulturen og kostholdsrådene vi har her i landet. Det vil ikke bli kvalitetsmat med rene råvarer, det er det ikke vilje, kunnskap eller økonomi til i dette landet.

Anonymkode: bd6ca...e96

Er faktisk billigere å lage stort med rene råvarer

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Se for deg en svær gjeng unger på skolen som vil ha lunsjen sin oppvarma...?

Anonymkode: 0df4f...82d

Jeg er født på slutten av 80-tallet, og har hatt mikro i klasserommet fra i hvert fall 5. klasse… Så jeg kan absolutt se det for meg, det funker fjell.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.9.2025 den 23.36):

Hvem sa noe om det? Bakt brød er da ikke komplisert.
 Jeg tror hun heller mener matbokser som minner om pakkekalender i matversjon. Der barnet skal få masse oppmerksomhet (som skal speiles til mor).

Anonymkode: 0c2e1...ca6

Så det skal helst være brun og gråtoner? Ikke farge. 

Grønnsaker og frukt bør unngås. 

Anonymkode: bf298...849

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jobber som lærer og må ærlig innrømme at jeg ikke legger meg i om ungene har med middagsrester og ellers andre ting enn brødskiver.. Poenget er jo at ungene skal spise så de får energi. Så lenge matpakken gir god næring og ikke må varmes opp hadde jeg gitt denne læreren beskjed om å ikke legge seg i matpakkene til barnet mitt.

Endret av Luringa
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Fikk melding fra skolen denne uken, om at barnet mitt ikke fikk lov lengre til å ta med seg mat hjemmefra(kun brødskive/frukt) da det påvirket andre barn, samt at skolen hadde fått beskjed fra enkelte foreldre om at det skaper forskjeller og "urettferdighet"

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem her, eller hva jeg kan gjøre? Barnet mitt får brød til frokost av og til, men på skolen så lager jeg mat som han kan varme opp eller spise kaldt. 

Dette kan være alt fra middagsrester til stekt ris med kylling og grønnsaker, eller kald potet med salat og hjemmelaget dressing.

Er det noen som har vært borti dette før? Og hvordan skal jeg forholde meg? Jeg vil jo ikke skape splittelse eller noe negativitet blandt foreldre eller vennene hans.

Jeg hadde gjort akkurat som jeg hadde gjort. Sendt med det du pleier å sende med.

Hva barnet ditt spiser til lunsj har hverken lærer eller andre foreldre noe med.

Anonymkode: 7d58c...e72

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har du spurt læreren hva som er årsak til meldinga? 

Regner med du ikke forventer at læreren varmer maten, men sender den i varmetermos? 

Jeg er småskolelærer selv. Det er underlig hvor fancye matboksene er - noen kaller de instagrammatbokser... Og ofte ser vi at de som har helt normale matbokser spiser best, og bruker minst tid. 

I klassen min er vi nøye på at det er foreldre som bestemmer hva barna skal spise på skolen, og vi hverken kommenterer eller spiser andre sin mat. Likhet er ikke alltid rettferdig. 

Så lenge det inke kreves oppvarming eller er mye gris/søl av matem du awnder med skjønner jeg ikke hvorfor skolen skal reagere på dette. 

Spørr læreren hva som egentlig har skjeedd før du bestemmer deg :) 

Anonymkode: ce21b...d6b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du spurt læreren hva som er årsak til meldinga? 

Regner med du ikke forventer at læreren varmer maten, men sender den i varmetermos? 

Jeg er småskolelærer selv. Det er underlig hvor fancye matboksene er - noen kaller de instagrammatbokser... Og ofte ser vi at de som har helt normale matbokser spiser best, og bruker minst tid. 

I klassen min er vi nøye på at det er foreldre som bestemmer hva barna skal spise på skolen, og vi hverken kommenterer eller spiser andre sin mat. Likhet er ikke alltid rettferdig. 

Så lenge det inke kreves oppvarming eller er mye gris/søl av matem du awnder med skjønner jeg ikke hvorfor skolen skal reagere på dette. 

Spørr læreren hva som egentlig har skjeedd før du bestemmer deg :)

Det har ts skrevet . For øvrig har jeg helt annen erfaring enn det ang hvem som spiser mest 

Anonymkode: 26dab...ec2

• Liker 1
Skrevet

Mine barn ville aldri ha med mat som luktet på skolen så der var det brød med ost eller skinke hver dag 😅 Enkelt og greit, middagsmat var uaktuelt. Middag lukter og det var flaut.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og ofte ser vi at de som har helt normale matbokser spiser best, og bruker minst tid. 

Det er vel naturlig, de "enkle" matpakkene er nok beregnet på barn som er enkle å fore. Hadde vært flott å ha et slikt barn, mitt er dessverre ikke det, og det er ikke fordi h*n ble bortskjemt i matveien. 

Anonymkode: 6acb9...971

• Liker 1
Skrevet

Hei.

Fikk melding fra skolen denne uken, om at barnet mitt ikke fikk lov lengre til å ta med seg mat hjemmefra(kun brødskive/frukt) da det påvirket andre barn, samt at skolen hadde fått beskjed fra enkelte foreldre om at det skaper forskjeller og "urettferdighet"

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem her, eller hva jeg kan gjøre? Barnet mitt får brød til frokost av og til, men på skolen så lager jeg mat som han kan varme opp eller spise kaldt. 

Dette kan være alt fra middagsrester til stekt ris med kylling og grønnsaker, eller kald potet med salat og hjemmelaget dressing.

Er det noen som har vært borti dette før? Og hvordan skal jeg forholde meg? Jeg vil jo ikke skape splittelse eller noe negativitet blandt foreldre eller vennene hans.

Det kan ikke skolen bestemme, så send med barnet det du vil og det barnet spiser du

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.9.2025 den 6.01):

Av hensyn til alle de barna som kommer fra familier der de knapt nok har en brødskive til overs å sende med i matpakken: La sønnen din spise vanlig brød. Døgnet har 24 timer og minimum 4 måltider. 3 av de måltidene spises hjemme. Der kan han spise hva han ønsker. Men bidra til mindre utenforskap i skolen. Hvordan tror du det må være for de barna som hver dag må se på alt det gode andre får med, som enkelte kanskje aldri har fått smake på i sitt liv? Det er en ganske vond og sterk tanke. Har selv aldri opplevd fattigdom, men tenk litt over hvordan det kan føles. Jeg har ofte tenkt på det opp gjennom barnas oppvekdt, og derfor aldri sendt med dem «fancy» lunsjbokser. Nettopp for å prøve å hindre litt av det vanvittige utenforskapet og den vannvittige sosiale ulikheten som manifisterer seg allerede i barnehagen. Har en bror og svigerinne som er mye yngre enn meg. De fikk barn for noen år siden da de var 20. Min svigerinne klaget og bitchet over at barnehagen nektet henne å sende med klemmeposer med smoothie og youghurt av hensyn til de barna som ikke fikk det. For hvorfor skulle hennes barn måtte lite pga de andre? Da jeg spurte om hun noen gang hadde tenkt over hvordan det må føles for en 4-åring å hver dag se de andre ha med mat de aldri kanskje har smakt eller vet de aldri kan få fordi mamma og pappa ikke har nok penger, da ble det ganske stille… Så bidra til litt mer utjevning og tenk litt over hva vi som foreldre bidrar til å utvikle. Stakkars lærere, og stakkars de barna som aldri kan få noe ekstra… 

Anonymkode: 931ab...77e

Vet du, nei. Jeg sender med mitt barn det vi har råd til, så sender andre med etter sin økonomi. Mitt skal skal ikke nektes en god lunsj for at andre ikke har råd. For noe tull. 

Jeg håper for all del du praktiserer dette selv også, du må ikke kjøre bil for noen må jo busse. Ikke kjøp kørdagsgodteri for det fins jo unger som ikke kan få .. 

• Liker 2
Skrevet

Tenker at det skal skolen ta en lang marsj og drite i 😂 Det er dog noen unntak:

1. Luktet maten veldig sterkt? Sterkt krydder/matlukt KAN være irriterende i et klasserom hvis mulighetene for lufting er begrenset 

2. Er barnet gammel nok til å spise uten å søle? Noen typer mat griser en del, men hvis barnet er eldre enn 8-9 år burde det ikke være et problem 

3. krever maten oppvarming? I såfall er det litt spesielt å sende med, hvis barnet må bruke mikroen på lærerværelset f.eks. 

ellers må barn tåle at man har ulike ting i matpakken. Kan ikke drive å oppdra snowflakes heller 😅😬

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Barnet mitt har aldri likt brødskiver, sender jeg med det så kommer det i retur. 

Har med for eksempel rundstykker, havrelapper, knekkebrød med pålegg ved siden av. Noen ganger pizzasnurrer. Horn med fyll, osv. 

Er ikke så glad i varm mat heller, ellers kunne jeg fint sendt med det. Har gjort dette siden barnehagen. 

Hvorfor skal dere rette dere etter hva andre foreldre mener? Urettferdighet vil det alltid være i verden.

Men jeg mener problemet ligger hos de foreldrene som godtar klaging og baksnakking (som dette er) om andres mat. Og en lærer som hører på dem!

Jeg jobber med barnehagebarn selv, bare så det er sagt. Vi har noen ganger sagt fra til foreldre om matpakker, men da har det vært om barna har hatt veldig næringsfattig mat med seg, som bolle med Nugatti, kun kjeks til lunsj osv.

Fokuset vårt er næringsrik mat, ellers er det det samme for oss om det er mat som må varmes eller brødskiver med pålegg. 

Anonymkode: ddfbb...4dc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...