Gå til innhold

Barnet får kun lov til å ta med brødskive(skole)

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Så vi har altså kommet hit: Alle barn skal oppdras helt likt, spise den samme skolematen (gud forby at noen får matpakke med leverpostei når andre bare får gulost), og leve etter regler som er identiske ned til minste detalj. Individualitet? Nei, det er bare upraktisk.

Det moderne samfunnet ser ut til å ville masseprodusere barn som om de var IKEA-stoler: helt like, lette å stable og enkle å håndtere. Og Gud hjelpe den som skiller seg ut – da må foreldrene på kurs i “inkludering”.

Vi sier vi elsker mangfold, men vi tåler det ikke. Alle skal ha samme sko, samme mat, samme regler. Til slutt sitter vi igjen med en generasjon som aldri har lært å velge selv, men som er eksperter i å følge bruksanvisninger.

Så ja – gratulerer, vi er i ferd med å oppdra en gjeng lydige kopier. Men hei, det blir i hvert fall lett å arrangere klassebursdager når alle får identiske muffins uten glasur.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Man behøver ikke, men med de budsjettene de kommer til å få blir det neppe rom for annet. Jeg husker godt søppelmaten som ble servert på sfo. Pasta med ketchup og Toro tomatsuppe. Da foretrekker jeg grovbrød med pålegg og en frukt.

Anonymkode: 736fe...634

Jepp. Se på maten folk på gamlehjem blir servert…

Anonymkode: c1d21...f6d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Man behøver ikke, men med de budsjettene de kommer til å få blir det neppe rom for annet. Jeg husker godt søppelmaten som ble servert på sfo. Pasta med ketchup og Toro tomatsuppe. Da foretrekker jeg grovbrød med pålegg og en frukt.

Anonymkode: 736fe...634

Man er ikke tvunget til å spise skolematen, så man kan ha med seg matpakke om man vil.

I Finland brukes det i snitt ca. 3 euro per elev per dag på denne maten, så det er selvsagt kostbart.

Anonymkode: b5a62...526

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge man tar med middagsrester som kan spises kalde og som barnet fint klarer å åpne og spise selv ser jeg ikke problemet. 

Utfordringen for læreren starter når Milo og sju andre barn skal varme opp middagsrestene sine, Henrikke og tre andre barn trenger hjelp til å åpne alle luker i bento-boksen, fem trenger hjelp til å åpne melkekartonger, to barn mangler bestikk og et barn har ikke med mat, så læreren må finne frem knekkebrød og tubeost. Så har barna ofte kun 20 minutter å spise på…

Forstår at mange her ikke har vært i et klasserom, men læreren er ofte alene i denne situasjonen, fordi andre lærere eller fagarbeidere som har vært inne i klassen også skal ha pause. 

Tviler ellers på at det er misunnelse blant de andre elevene som ligger bak. Helst er det at de blir plaget av lukt i lang tid etterpå. 

Anonymkode: b5d39...e7a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (5 timer siden):

Det er mange land som serverer skikkelig skolemat, ikke alle er som de amerikanske 

Nå snakker vi om Norge og kostholdsrådene reflekterer ikke en gang hvor skadelig UP er. Så jeg tar utgangspunkt i matkulturen og kostholdsrådene vi har her i landet. Det vil ikke bli kvalitetsmat med rene råvarer, det er det ikke vilje, kunnskap eller økonomi til i dette landet.

Anonymkode: bd6ca...e96

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I Finland fremstilles maten på storkjøkken i kommunen og leveres til skolen, eller på skolens eget kjøkken. Man behøver ikke gjøre det som i UK eller USA.

Nei, men jeg tar utgangspunkt i forholdene i Norge når jeg mener noe om hvordan evt varmmat vil bli i skolen. Sykehjem har begredelig mat, det er UP og halvfabrikata over en lav sko. Vil vi virkelig ha det inn i skolen?

• Liker 3
Skrevet
Anonym2015r skrev (10 timer siden):

Jeg har hørt noen lærere nevne nistene til ungene her, da de var små, men jeg tenkte det ikke var mitt problem hva andre sa. De sa heller aldri noe til oss om at vi ikke fikk lov.
Ungene hadde grove vafler, middagsrester, omelett, salat, eller helt «vanlige» skiver. Dette er mange år siden, så det var ikke noen trend, jeg/ vi lagde bare det vi hadde lyst til. (En røre til grove vafler kunne fint stå minst et par- tre dager i kjøleskapet, så det var ikke tidkrevende heller.)

Jobber i bhg, og vi blander oss ikke i hva ungene har, så lenge det ikke lager mye ekstrajobb for oss. Det er en forutsetning, samt at det blir så mye dill at ungene ikke vet hvor de skal begynne å spise.

Spør hva de tenker de skal gjøre, hvis dere ikke retter dere etter hva skolen sier. De kan ikke ta maten fra ungen. Snakker vi barnevernet på nakken.. 😅 Meldt for omsorgssvikt, da ungen har middagsrester i matpakka. Flåsete, ja, men dette mener jeg er en ikke- sak. 

—og de må ta tak i andre ting som merkeklær, dyre vesker, telefoner. Passe på så det blir likt..😉

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.9.2025 den 5.46):

Hvorfor mener alle at det er bare å sende brødskiver og ferdig med saken??? Hvorfor skal alle være like? Skal barna virkelig pakkes i bomull og beskyttes for absolutt alt??

I min familie spiser vi minimalt med brød, ingen av oss hverken voksne eller barn kunne tenkt oss matpakke med 2-4 brødskiver i dag ut og dag inn. Brød er ikke så sunt som alle vil ha det til. Vi har med middagsrester, salat, wrap, pizzasnurrer etc. hadde vi fått beskjed om å slutte med det hadde jeg absolutt ikke gjort det.

Anonymkode: 708c3...cd0

Ikke sant. Da har de mye å ta tak i. Forby familiene å ha dyre biler, dyrt hus, rike foreldre, moteklær, dyre telefoner, dyre ferieturer, dyre vesker, osv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Uanonym bruker skrev (14 timer siden):

Ser ut som om mange her tror at misunnelse på grunn av kreative og sunne matpakker som salater er årsaken til denne "regelen". Det tviler jeg sterkt på (og tror få unger blir misunnelige på masse grønnsaker) - tipper årsaken er at noen elever bare har med seg godterier, kaker, boller og lignende. Det finnes dessverre foreldre som synes dette er OK å sende med ungene hver eneste dag. Regelen er dermed trolig ment for å sørge for at disse barna får i seg bedre næring.

Du tror ja, min hadde aldri med det men fikk likevel beskjed om at andre ble misunnelige 

Anonymkode: 26dab...ec2

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.9.2025 den 1.20):

Hei.

Fikk melding fra skolen denne uken, om at barnet mitt ikke fikk lov lengre til å ta med seg mat hjemmefra(kun brødskive/frukt) da det påvirket andre barn, samt at skolen hadde fått beskjed fra enkelte foreldre om at det skaper forskjeller og "urettferdighet"

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem her, eller hva jeg kan gjøre? Barnet mitt får brød til frokost av og til, men på skolen så lager jeg mat som han kan varme opp eller spise kaldt. 

Dette kan være alt fra middagsrester til stekt ris med kylling og grønnsaker, eller kald potet med salat og hjemmelaget dressing.

Er det noen som har vært borti dette før? Og hvordan skal jeg forholde meg? Jeg vil jo ikke skape splittelse eller noe negativitet blandt foreldre eller vennene hans.

Anonymkode: ede1a...6ca

Jeg hadde pent bedt skolen henvise til lovhjemmel.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

For du er hevet over alle, og dine barn skal gjøre det DU vil? Ingen respekt for de som er på jobb og skal ivareta at din lille bortskjemte Lars får varmet maten sin, sånn at det går utover andre? Mother of the year 🎉

Anonymkode: a6443...875

Eh barnehagen og skoler har ikke myndighet til å bestemme hva man skal ha med i matpakken , 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke at det kan være så vanskelig, det er jo bare å smøre noen brødskiver værre er det ikke 

Anonymkode: 266c6...4c1

Ikke alle spiser brødskive, skal man heller gå sulten på skolen da…

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo tydelig at du har fått en god begrunnelse fra læreren du har bare ikke lyst til å forholde deg til det som en vanskelig liten dritt unge 

Å du burde skjerpe språket ditt og snakke til andre på en ordentlig måte 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynner å tro jeg har blitt hjernevasket, og at alle minner er fra en totalt annen tid, og i hvert fall et helt annet sted.

Jeg har, som de fleste, ganske mange år på skolebenken. Matpakke bestående av brødskiver var fast for alle sammen. Ingen led noen nød, det gikk meget bra.

Det er HELT GREIT å venne seg til at det faktisk finnes grenser her i verden. I motsetning til hvordan mange oppfører seg ovenfor sine små, så er det faktisk slik.

Anonymkode: 1270e...f46

😂😂 fikk du ikke med deg hva mange gjorde med de matpakkene? De aller fleste i min klasse kastet de. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Nei, men jeg tar utgangspunkt i forholdene i Norge når jeg mener noe om hvordan evt varmmat vil bli i skolen. Sykehjem har begredelig mat, det er UP og halvfabrikata over en lav sko. Vil vi virkelig ha det inn i skolen?

Jeg er altså enig, jeg mener at den kostnaden som gratis varm skolemat til alle vil bli (selv om man skulle bruke halvparten av det Finland bruker per elev), burde heller prioriteres på andre områder i skolevesenet. Det er ingen vits i å gi skoleelever dårlig mat, som i tillegg vil bidra til et stort matsvinn.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

man får bør til 14 kr kneippbrød å det er du som har valgt å få barn da bør du jo sørge for å ha råd til det også

Kneippbrød metter ikke, grønnsaker metter mer, hvorfor sende med kneip da?

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor bidra til å lage god stemning 

når man heller kan bidra til å lage

dårlig stemning  

Anonymkode: 481be...bc9

Hvorfor gi dårlig mat som barnet ikke spiser, når man kan gi god mat som barnet spiser…

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor bidra til å lage god stemning 

når man heller kan bidra til å lage

dårlig stemning  

Anonymkode: 481be...bc9

Det er jo på ingen måte TS som lager dårlig stemning her. Det er andre foreldre og skolen 🙄

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

ellers har du det bra???? 

Jeg har det bra takk! Du? 😊

Anonymkode: 5744e...28b

AnonymBruker
Skrevet
Miamaia83 skrev (12 timer siden):

Hvis barnet uansett spiser brødskiver til frokost, hvorfor ikke gi matrester og det du vanligvis sender meg til frokost istedenfor og sende med brødskiver i matpakken. Forstår godt skolen som vil ha bort forskellheter. 

Om skolen vil ha bort forskjellheter bør de se på andre ting enn matpakker! Det er snakk om middagsrester, ikke godteri! Og ungdommen klarer jo å varme maten selv, det er jo ikke lærer som må gjøre det!

Anonymkode: 0f647...c46

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...