Gå til innhold

Barnet får kun lov til å ta med brødskive(skole)

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

joda men det er noe som heter middag 

Anonymkode: 266c6...4c1

Vanskelig å nå anfefalt inntak av frukt og grønt på ett måltid.

Barn bør lære å spise dette til alle måltider. Rart vi har mye fedme i vesten?

Anonymkode: bf298...849

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

joda men det er noe som heter middag 

Så grønnsaker er kun ment for middag? Mao, de som trener og er aktive i idretten skal ikke få lov til å følge dietten sin pga at grønnsaker er kun forbeholdt middag? "Johaug, ikke spis grønnsaker. Det kan man bare gjøre til middag" 

Anonymkode: ede1a...6ca

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Forøvrig enda et sterkt argument for at skolene burde servert varm skolemat hver dag i stedet.

Anonymkode: c4800...095

Vil du virkelig at barn skal få UP og halvfabrikata som varmmat på skolen? For det er det de vil få om det blir innført varmmat.

Anonymkode: bd6ca...e96

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hun har fått en helt elendig begrunnelse fra læreren! Og det skrives «drittunge» ikke «dritt unge». 

Anonymkode: 5744e...28b

nei det er ikke en dårlig en. også fint at du komenterete på en liten skrive feil mens læreren lenger opp med betydelig mer feil ble ikke komenteret på 

ta deg en bolle a du 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

nei det er ikke en dårlig en. også fint at du komenterete på en liten skrive feil mens læreren lenger opp med betydelig mer feil ble ikke komenteret på 

ta deg en bolle a du 

Det heter «skrivefeil», ikke «skrive feil». 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette er tydeligvis en regel om ikke bruk av mikrobølgeovn, noe som er fullt forståelig. Ts, du har da ikke fått beskjed til bare DEG om at BARNET DITT ikke får lov til å ha med kald potet og pastinakk i nistepakka, fordi andre andre blir misunnelige . Bare fortsett med det, men oppvarming skjønner jeg veldig godt at barna ikke kan styre med. 

Anonymkode: 996f7...acb

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Loboto skrev (32 minutter siden):

Ingen hjemnebakt brød med andre ord!

Hvem sa noe om det? Bakt brød er da ikke komplisert.
 Jeg tror hun heller mener matbokser som minner om pakkekalender i matversjon. Der barnet skal få masse oppmerksomhet (som skal speiles til mor).

Anonymkode: 0c2e1...ca6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det heter «skrivefeil», ikke «skrive feil». 

ellers har du det bra???? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Synes bruker...e90 svarer greit på det.

Ja, barn må absolutt lære at ikke alle er like og ting kan gjøres på mange måter. Med mindre alle har like sekker og like dyre klær, alle går eller blir kjørt til skolen og alle har like få/mange fritidsaktiviteter og like bursdagsfeiringer er dette en normal del av sosialiseringen på barnetrinnet uansett.

Men er det lærerens jobb å ta den kampen i spisefri også? Særlig når det ofte innebærer mer styr og søl (mat som kan varmes opp?!) i tillegg til uro i klassen? Jeg synes ikke det.

Anonymkode: b9278...9bb

Hvorfor skal ikke elevene få varm mat til lunsj om det gjør at de spiser ? Det må jo faktisk ikke være styr og søl.

Skrevet

Her er det nok ikke maten i seg selv som er problemet, men klassemiljøet. Læreren ønsker at du bidrar til å bedre klassemiljøet. Ønsker du at barnet ditt skal være i sentrum av styr og ståhei hvert matfriminutt (uansett hvor teit du syntes grunnen er)? Eller ønsker du at barnet ditt skal gå i en klasse med god stemning? Kan hende i en periode at barnet ditt må spise grovt brød med pålegg, men det barnet får igjen sosialt i klassen er mye verdt. 

Anonymkode: a63a8...094

Og barnet kan ende opp med å droppe maten fordi det ikke er godt og prestere dårligere på skolen - for å ikke ødelegge stemningen 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hei.

Fikk melding fra skolen denne uken, om at barnet mitt ikke fikk lov lengre til å ta med seg mat hjemmefra(kun brødskive/frukt) da det påvirket andre barn, samt at skolen hadde fått beskjed fra enkelte foreldre om at det skaper forskjeller og "urettferdighet"

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem her, eller hva jeg kan gjøre? Barnet mitt får brød til frokost av og til, men på skolen så lager jeg mat som han kan varme opp eller spise kaldt. 

Dette kan være alt fra middagsrester til stekt ris med kylling og grønnsaker, eller kald potet med salat og hjemmelaget dressing.

Er det noen som har vært borti dette før? Og hvordan skal jeg forholde meg? Jeg vil jo ikke skape splittelse eller noe negativitet blandt foreldre eller vennene hans.

Datteren min har klassevenninne fra bla Polen og Ukraina. For disse er brødskiver et norsk fenomen og de er ikke vant med det hjemmefra. De pleier å ha med bla ulike typer pastasalat o.l. For disse familiene vil jo regelen om ‘kun brødskiver oppleves diskriminerende.

Skjønner tankegangen til skolen. Samtidig er det viktig at barna lærer tidlig at livet kan være nokså urettferdig. Det gjør de ikke ved å maskere vært minste tegn til hva som kan oppleves urettferdig for et barn. De kommer til å få sjokk når de vokser opp uten å ha ha vendet seg til følelsen av skikkelig urettferdighet i livet.

Anonymkode: a14ef...5de

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Datteren min har klassevenninne fra bla Polen og Ukraina. For disse er brødskiver et norsk fenomen og de er ikke vant med det hjemmefra. De pleier å ha med bla ulike typer pastasalat o.l. For disse familiene vil jo regelen om ‘kun brødskiver oppleves diskriminerende.

Skjønner tankegangen til skolen. Samtidig er det viktig at barna lærer tidlig at livet kan være nokså urettferdig. Det gjør de ikke ved å maskere vært minste tegn til hva som kan oppleves urettferdig for et barn. De kommer til å få sjokk når de vokser opp uten å ha ha vendet seg til følelsen av skikkelig urettferdighet i livet.

Anonymkode: a14ef...5de

det er ikke sikkert at den reglen er på den skolen men uansett så er det mye man må vende seg til når man bor i at annet land

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hadde barnet mitt sladra og bitcha om at en klassekamerat hadde med seg noe annet enn tørre brødskiver med klam gulost, hadde barnet mitt fått høre det så øra hadde flagra. Å legge seg borti hva andre har med seg i matboksen er smålig. Det rigide brødtyranniet her til lands kan være drepen for appetitt og matglede for enkelte. Vedkommende, enten det er elever eller lærer, burde skamme seg!

Anonymkode: 274df...3ea

«Hadde barnet mitt bitcha»? Hva betyr det, egentlig? Høres veldig «white trash» ut, liksom…🤭

Er det en måte å snakke om barnet sitt…eller andres?

Det er ikke gitt at det er varmemuligheter i et klasserom, heller? 

Anonymkode: 43cc8...920

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

For du er hevet over alle, og dine barn skal gjøre det DU vil? Ingen respekt for de som er på jobb og skal ivareta at din lille bortskjemte Lars får varmet maten sin, sånn at det går utover andre? Mother of the year 🎉

Anonymkode: a6443...875

Har aldri sendt med de mat som trente oppvarming så stråmannen får du sette tilbake i åkeren sin.

En typisk matboks mine har med 1 skive/knekkebrød med pålegg/wrap/lunsjmuffins

Frukt 

Grønnsaker

Bær

Hjemmelaget youghurt 

Egg, gjerne mini speilegg 

Bacon

Fredag kan de ta med noe søtt feks liker de å bake torsdager og ta med kjeks/kake

Har aldri noensinne sendt med noe som gir de ansatte ekstra arbeid pga feks oppvarming 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vil du virkelig at barn skal få UP og halvfabrikata som varmmat på skolen? For det er det de vil få om det blir innført varmmat.

Det er mange land som serverer skikkelig skolemat, ikke alle er som de amerikanske 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor bidra til å lage god stemning 

når man heller kan bidra til å lage

dårlig stemning  

Anonymkode: 481be...bc9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.9.2025 den 1.20):

Hei.

Fikk melding fra skolen denne uken, om at barnet mitt ikke fikk lov lengre til å ta med seg mat hjemmefra(kun brødskive/frukt) da det påvirket andre barn, samt at skolen hadde fått beskjed fra enkelte foreldre om at det skaper forskjeller og "urettferdighet"

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem her, eller hva jeg kan gjøre? Barnet mitt får brød til frokost av og til, men på skolen så lager jeg mat som han kan varme opp eller spise kaldt. 

Dette kan være alt fra middagsrester til stekt ris med kylling og grønnsaker, eller kald potet med salat og hjemmelaget dressing.

Er det noen som har vært borti dette før? Og hvordan skal jeg forholde meg? Jeg vil jo ikke skape splittelse eller noe negativitet blandt foreldre eller vennene hans.

Jeg hadde ikke brydd meg og gitt barnet mitt næring som jeg mener de trenger. Ikke alle barn spiser tørre grovbrød skiver med ost på. Jeg husker selv jeg hadde en full sekk med mugglet brødskiver fordi jeg ikke klarte smaken av det, jeg ble/var underernært av det og fikk store konsekvenser inn i tenårene av det. Min mor fikk spørsmål om jeg fikk mat med meg. Brødskive er noe vi har fra krigstiden og burde forblitt i krigstiden syns jeg. Det kan be de andre barnas foreldre om å steppe opp matpakken til barna istedenfor.  Mest sannsynlig spiser foreldrene bedre mat på jobb en det de gir til sine barn.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

I Finland fremstilles maten på storkjøkken i kommunen og leveres til skolen, eller på skolens eget kjøkken. Man behøver ikke gjøre det som i UK eller USA.

Anonymkode: b5a62...526

AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (19 timer siden):

Faktisk. For da er det ikke en regel, men en oppfordring. 

Så på skolen er det fritt frem å gjøre som en vil om det ikke står i vedtektene? Jonas trenger ikke hente matteboka når læreren ber om det, eller slutte å spille dataspill i timen, eller komme inn når friminuttet er over, eller slutte å vandre inn i andre klasserom mens undervisning pågår…

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg har kjent på kroppen hva for mye brød gjør. Så jeg hadde sendt med ungene annet enn brød . Jeg er ikke ei som lar meg diktere. 

Anonymkode: c9e1d...1f1

Ikke rart vi har en generasjon elever som ikke hører på og respekterer lærere når dette er holdningene de får hjemmefra.

En ikke-sak, spør du meg. Barn (og voksne) burde tåle at andre gjør ting annerledes. 

Våre barn kom hjem fra barnehagen og spurte hvorfor de ikke fikk Nugatti og sjokomelk med i matpakken slik som «Erik» og «Vilja», og de kommer stadig hjem og sier at den og den hadde med sjokolade, muffins eller kake.

Vi sier da at foreldrene til disse barna bestemmer over deres matpakker, men vi har bestemt i vår familie at slik mat hører helgene og unntakene til.

Ungene godtar helt fint dette.

Og jeg forstår heller ikke dette brød-tyranneriet i Norge, ikke alle liker brød, ikke alle tåler brød og det finnes så mye annet. 

Anonymkode: cbe81...25b

En ting er å høre om «urettferdigheten» når poden kommer hjem fra skolen, det er en annen ting å være lærer eller medelever i et klasserom som stadig er kaos på grunn av at barn har med seg alt fra himmel og jord i matpakka. Det er syting og tigging og deling av matpakker og urettferdighet og kliss og søl og sukkerkick og sukkerkrasj and the list goes on.

Anonymkode: 7b04c...3c0

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I Finland fremstilles maten på storkjøkken i kommunen og leveres til skolen, eller på skolens eget kjøkken. Man behøver ikke gjøre det som i UK eller USA.

Anonymkode: b5a62...526

Man behøver ikke, men med de budsjettene de kommer til å få blir det neppe rom for annet. Jeg husker godt søppelmaten som ble servert på sfo. Pasta med ketchup og Toro tomatsuppe. Da foretrekker jeg grovbrød med pålegg og en frukt.

Anonymkode: 736fe...634

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...