Gå til innhold

Barnet får kun lov til å ta med brødskive(skole)

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

"Beklager gutten min. Du får ikke lov til å ha med deg brokkoli/blomkål/gulrot blandet med litt kjøtt/fisk. Da det er usundt" 

Men ser her.. her har jeg kneip/grov brød med ost/skinke som er ultraprosessert laget fra gilde/Synnøve.

Anonymkode: ede1a...6ca

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg begynner å tro jeg har blitt hjernevasket, og at alle minner er fra en totalt annen tid, og i hvert fall et helt annet sted.

Jeg har, som de fleste, ganske mange år på skolebenken. Matpakke bestående av brødskiver var fast for alle sammen. Ingen led noen nød, det gikk meget bra.

Det er HELT GREIT å venne seg til at det faktisk finnes grenser her i verden. I motsetning til hvordan mange oppfører seg ovenfor sine små, så er det faktisk slik.

Anonymkode: 1270e...f46

Jeg startet på skolen på 70-tallet. Husker godt at jeg slet med å spise matpakken, og det var mange som gikk rett i søplekassa og en del som ble tatt et par biter av slik at læreren ikke la merke til at jeg ikke spiste noe. Det ble tatt opp i konferansetime?, og det jeg lærte var å bli "smartere" med hvordan jeg skulle slippe å spise noe jeg ikke likte. 

Anonymkode: 4bb35...98b

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Er lærer selv, og lurer veldig på hvilken begrunnelse læreren har for å bestemme hva barnet skal spise. Blir det mye gris og søl? Spiser barnet ditt veldig tregt?  Glemmer du å sende med bestikk? Bruker barnet lang tid på å rydde opp? Hvis ikke, tenker jeg at man kan ha med den maten man vil, så lenge det er relativt sunt. 

Anonymkode: 0ce87...e44

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Må man være rik får å smøre brødskiver den var ny for meg

Brødskiver er jo noe av det billigste man kan ha som lunsj 

Anonymkode: 266c6...4c1

Sånn som prisene på pålegg har utviklet seg, så er det jo ikke akkurat billig lenger... Spiser selv mye billig-kneipp (samt gårsdagens, som jeg lager ostesmørbrød og arme riddere av. Hjemme altså, ikke skolemat). Andre vil jo gjerne litt opp i kvalitet og helse, og da koster det opp mot 50 kr for et brød. Handler Menys tilbudbrød for kr 35, når det er et brød uten tusen frø, men alle har jo ikke Meny. 

Anonymkode: f1b93...eff

• Liker 2
Skrevet

Hvis barnet uansett spiser brødskiver til frokost, hvorfor ikke gi matrester og det du vanligvis sender meg til frokost istedenfor og sende med brødskiver i matpakken. Forstår godt skolen som vil ha bort forskellheter. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sånn som prisene på pålegg har utviklet seg, så er det jo ikke akkurat billig lenger... Spiser selv mye billig-kneipp (samt gårsdagens, som jeg lager ostesmørbrød og arme riddere av. Hjemme altså, ikke skolemat). Andre vil jo gjerne litt opp i kvalitet og helse, og da koster det opp mot 50 kr for et brød. Handler Menys tilbudbrød for kr 35, når det er et brød uten tusen frø, men alle har jo ikke Meny. 

Anonymkode: f1b93...eff

man får bør til 14 kr kneippbrød å det er du som har valgt å få barn da bør du jo sørge for å ha råd til det også

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hei.

Fikk melding fra skolen denne uken, om at barnet mitt ikke fikk lov lengre til å ta med seg mat hjemmefra(kun brødskive/frukt) da det påvirket andre barn, samt at skolen hadde fått beskjed fra enkelte foreldre om at det skaper forskjeller og "urettferdighet"

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem her, eller hva jeg kan gjøre? Barnet mitt får brød til frokost av og til, men på skolen så lager jeg mat som han kan varme opp eller spise kaldt. 

Dette kan være alt fra middagsrester til stekt ris med kylling og grønnsaker, eller kald potet med salat og hjemmelaget dressing.

Er det noen som har vært borti dette før? Og hvordan skal jeg forholde meg? Jeg vil jo ikke skape splittelse eller noe negativitet blandt foreldre eller vennene hans.

Jeg har hørt noen lærere nevne nistene til ungene her, da de var små, men jeg tenkte det ikke var mitt problem hva andre sa. De sa heller aldri noe til oss om at vi ikke fikk lov.
Ungene hadde grove vafler, middagsrester, omelett, salat, eller helt «vanlige» skiver. Dette er mange år siden, så det var ikke noen trend, jeg/ vi lagde bare det vi hadde lyst til. (En røre til grove vafler kunne fint stå minst et par- tre dager i kjøleskapet, så det var ikke tidkrevende heller.)

Jobber i bhg, og vi blander oss ikke i hva ungene har, så lenge det ikke lager mye ekstrajobb for oss. Det er en forutsetning, samt at det blir så mye dill at ungene ikke vet hvor de skal begynne å spise.

Spør hva de tenker de skal gjøre, hvis dere ikke retter dere etter hva skolen sier. De kan ikke ta maten fra ungen. Snakker vi barnevernet på nakken.. 😅 Meldt for omsorgssvikt, da ungen har middagsrester i matpakka. Flåsete, ja, men dette mener jeg er en ikke- sak. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

man får bør til 14 kr kneippbrød å det er du som har valgt å få barn da bør du jo sørge for å ha råd til det også

Så du foretrekker kneipbrød fremfor grønnsaker? Gratulerer.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

greit at du har lært barna dine at det er urettferdighet her i værden men hva med og lære dem å følge regler

eller syns ikke du det ikke er viktig å lære seg?🤔

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

"Beklager gutten min. Du får ikke lov til å ha med deg brokkoli/blomkål/gulrot blandet med litt kjøtt/fisk. Da det er usundt" 

Men ser her.. her har jeg kneip/grov brød med ost/skinke som er ultraprosessert laget fra gilde/Synnøve.

🤣🤣 elsker denne kommentaren! 

Til ts, jeg er selv lærer og ser ingen problemer med noe annet enn brød i matpakken. Faktisk har foreldregruppen hos meg kjøpt inn micro, og hver dag stiller elevene mine seg fint i kø for å varme. Noen har svære ting som gårsdagens tikka maskara eller andre middagsrester, andre har to brødskiver med hvitost og grillkrydder på, og varmer det til ostesmørbrød. Alle koser seg og gleder seg til lunsjen 🥰

Anonymkode: 6bdfc...aa1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

greit at du har lært barna dine at det er urettferdighet her i værden men hva med og lære dem å følge regler

eller syns ikke du det ikke er viktig å lære seg?🤔

Absolutt! regler er viktig det. Dog, ikke når det plutselig skjer ut av det blå. Hvorfor ble ikke reglene om det fastsatt før barnet mitt begynte i 1-klasse. Første året sendte vi barnet med brød, og etter at han begynte i 2 klasse bestemte  vi oss for å spare og gjøre tiltak. Tiltak som i følge andre foreldre ble urettferdig. 

Hva er det som gjør at brokkoli/blomkål/gulrot/pastinakk/kål eller hva enn det måtte være av grønnsaker, urettferdig?

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner en lærer på grunntrinn. Hun sier matbokser sendt fra kandidater til konkurransen «årets mor» er utelukkende bare forstyrrende.

Det enkelt er ofte det beste.

Anonymkode: 0c2e1...ca6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lærer man ikke barna å spise grønnsaker lengre?? Trist, rett og slett TRIST!

AnonymBruker
Skrevet
Evot_i_skogen skrev (13 timer siden):

Brød brød brød brød. Som et lite barn som hatet brød som pesten og som ikke er noe glad i det som voksen, så hadde den regelen der ført til at jeg rett og slett ikke hadde spist noe hele skoledagen. Eventuelt kun en yoghurt (men det var vel ikke lov det heller?) Husker at det var mye surmuling rundt mine matbokser selv om det er over 30 år siden. 

Noen mennesker liker ikke eller tåler ikke brød. Men for all del, la oss vise at alle barn må være helt like og spise det samme hver dag. Små barn får jo ikke bestemme noe som helst i sin egen hverdag (og slik skal det jo til en viss grad være siden de er barn), men at de ikke engang kan få bestemme hva de ønsker å spise gjennom en lang skoledag.. Den syntes jeg er litt rar.

Lagde akkurat det min datter ville ha til skolen frem til hun lagde sin egen når hun var stor nok. Skoledagen er hard nok som den er om hun ikke skulle sett frem til matpakken engang. 

Er så sykt glad for at jeg er voksen, jobber på et sted med rikholdig utvalg i kantine og friheten til å spise hva jeg vil til lunsj uten stygge blikk fra andre/lederen min. Hadde likt å se hva voksne hadde syntes om det hvis det kom en regel om at alle voksne kun fikk spise brød til lunsj hver dag 🤣 

Og forresten, regner med at lærerene bare har med brød i sin egen matpakke? Siden alle skal være like? Husker jeg noen gang måtte innom lunsjrommet til lærerene som liten, sjeldent jeg så noen av de spise brød med svette osteskiver på 😒

Barneskole for 30 år siden her og. Husker jeg en periode hadde med yoghurt, og fikk beskjed av læreren min at hvis jeg spiste det kunne jeg bli fet.. (jente på 9 år, slank).  Helt sinnsykt. 

Anonymkode: 29254...b19

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kun du og barnet ditt bestemmer hva som ligger i matpakken. Absolutt ingen har noe som helst med det å gjøre! Du bestemmer det! Utrolig frekt av skolen å si at kun kan sende med brødskiver! 

Anonymkode: 5744e...28b

AnonymBruker
Skrevet

Er vanskelig å finne ord til å beskrive hvor sterkt jeg virkelig avskyr dette likhets-hysteriet her til lands! At skolen i det hele tatt tror at de har noen som helst rett til å si at ditt barn kun har lov å spise brødskiver på skolen er så utrolig frekt at det er til spy av. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Lærer man ikke barna å spise grønnsaker lengre?? Trist, rett og slett TRIST!

joda men det er noe som heter middag 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo tydelig at du har fått en god begrunnelse fra læreren du har bare ikke lyst til å forholde deg til det som en vanskelig liten dritt unge 

Hun har fått en helt elendig begrunnelse fra læreren! Og det skrives «drittunge» ikke «dritt unge». 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Kjenner en lærer på grunntrinn. Hun sier matbokser sendt fra kandidater til konkurransen «årets mor» er utelukkende bare forstyrrende.

Det enkelt er ofte det beste.

Anonymkode: 0c2e1...ca6

Ingen hjemnebakt brød med andre ord!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hadde barnet mitt sladra og bitcha om at en klassekamerat hadde med seg noe annet enn tørre brødskiver med klam gulost, hadde barnet mitt fått høre det så øra hadde flagra. Å legge seg borti hva andre har med seg i matboksen er smålig. Det rigide brødtyranniet her til lands kan være drepen for appetitt og matglede for enkelte. Vedkommende, enten det er elever eller lærer, burde skamme seg!

Anonymkode: 274df...3ea

Bøyer meg i støvet for ditt kommentar! Det er SÅÅÅ SANT!!!!🙏🙌

Anonymkode: af07a...c56

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...