AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #1 Skrevet 16 timer siden Hei. Fikk melding fra skolen denne uken, om at barnet mitt ikke fikk lov lengre til å ta med seg mat hjemmefra(kun brødskive/frukt) da det påvirket andre barn, samt at skolen hadde fått beskjed fra enkelte foreldre om at det skaper forskjeller og "urettferdighet" Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem her, eller hva jeg kan gjøre? Barnet mitt får brød til frokost av og til, men på skolen så lager jeg mat som han kan varme opp eller spise kaldt. Dette kan være alt fra middagsrester til stekt ris med kylling og grønnsaker, eller kald potet med salat og hjemmelaget dressing. Er det noen som har vært borti dette før? Og hvordan skal jeg forholde meg? Jeg vil jo ikke skape splittelse eller noe negativitet blandt foreldre eller vennene hans. Anonymkode: ede1a...6ca 6 1
Rødvinsfilosofen Skrevet 16 timer siden #2 Skrevet 16 timer siden Da har det tydeligvis vært et tilbakevendende problem. Det gjelder sikkert flere enn deg. Hadde føyd meg, og heller tatt med maten som lunsj på jobb selv Sender noen varme tanker til alle lærere som har måttet leve igjennom alle matpakketrendene som har vært de siste 10-15 åra 13 3 9
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #3 Skrevet 16 timer siden Jeg hadde sendt med matpakke. Det er ikke nødvendigvis heldig for barnet ditt om andre barn reageret negativt, og det er ikke lærerens jobb å ta den kampen på vegne av dere hver dag. Det kan dessuten vøre det blir mer søl og lukt i klasserommet av varmemat, det er unldvensig. Kos dere med god lunsj i helgene, og ta med restene selv på ukedagene. Man må velge sine kamper og den hadde jeg glatt latt gå. Anonymkode: caf14...e90 18 10
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #4 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hei. Fikk melding fra skolen denne uken, om at barnet mitt ikke fikk lov lengre til å ta med seg mat hjemmefra(kun brødskive/frukt) da det påvirket andre barn, samt at skolen hadde fått beskjed fra enkelte foreldre om at det skaper forskjeller og "urettferdighet" Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem her, eller hva jeg kan gjøre? Barnet mitt får brød til frokost av og til, men på skolen så lager jeg mat som han kan varme opp eller spise kaldt. Dette kan være alt fra middagsrester til stekt ris med kylling og grønnsaker, eller kald potet med salat og hjemmelaget dressing. Er det noen som har vært borti dette før? Og hvordan skal jeg forholde meg? Jeg vil jo ikke skape splittelse eller noe negativitet blandt foreldre eller vennene hans. Anonymkode: ede1a...6ca Hvordan? Send med grovt brød med pålegg. Den stekte risen og dressingen din er ikke bedre. Anonymkode: 317f0...805 14 1 8
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #5 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvordan? Send med grovt brød med pålegg. Den stekte risen og dressingen din er ikke bedre. Anonymkode: 317f0...805 Ja. Vi gjør det også, Hva vil du frem til? Anonymkode: ede1a...6ca 1
Fru Uperfekt Skrevet 16 timer siden #6 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Hei. Fikk melding fra skolen denne uken, om at barnet mitt ikke fikk lov lengre til å ta med seg mat hjemmefra(kun brødskive/frukt) da det påvirket andre barn, samt at skolen hadde fått beskjed fra enkelte foreldre om at det skaper forskjeller og "urettferdighet" Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem her, eller hva jeg kan gjøre? Barnet mitt får brød til frokost av og til, men på skolen så lager jeg mat som han kan varme opp eller spise kaldt. Dette kan være alt fra middagsrester til stekt ris med kylling og grønnsaker, eller kald potet med salat og hjemmelaget dressing. Er det noen som har vært borti dette før? Og hvordan skal jeg forholde meg? Jeg vil jo ikke skape splittelse eller noe negativitet blandt foreldre eller vennene hans. Anonymkode: ede1a...6ca Fikk sånn beskjed fra ene bhg ga bare klar beskjed om at jeg ikke kom til å forholde meg til det. 19 2 1
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #7 Skrevet 15 timer siden Fru Uperfekt skrev (5 minutter siden): Fikk sånn beskjed fra ene bhg ga bare klar beskjed om at jeg ikke kom til å forholde meg til det. Hva ble reaksjonen på det? Anonymkode: ede1a...6ca 4
monican94 Skrevet 15 timer siden #8 Skrevet 15 timer siden sende med brødskiver så klart, hva er problemet? 11 6
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 15 timer siden Populært innlegg #9 Skrevet 15 timer siden Hadde barnet mitt sladra og bitcha om at en klassekamerat hadde med seg noe annet enn tørre brødskiver med klam gulost, hadde barnet mitt fått høre det så øra hadde flagra. Å legge seg borti hva andre har med seg i matboksen er smålig. Det rigide brødtyranniet her til lands kan være drepen for appetitt og matglede for enkelte. Vedkommende, enten det er elever eller lærer, burde skamme seg! Anonymkode: 274df...3ea 45 1 20
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #10 Skrevet 13 timer siden Som han kan varme opp? Hva slags fasiliteter har de på skolen deres egentlig? På vår skole ville det ikke vært aktuelt å varme opp noe som helst. Jeg ville føyd meg de fleste dager og heller sendt med litt ekstra god matpakke en gang i blant. Anonymkode: 537f8...83a 8 10
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #11 Skrevet 13 timer siden Norsk brødmat er ikke for alle, kuttet it brød som annet enn tilbehør for mange år siden. Ville ikke brydd meg om hva andre putter i egne barn, men ikke mine. Anonymkode: 97cc4...379 9 1 6
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #12 Skrevet 12 timer siden Jeg hadde gitt faen i hva sutrete og misunnelige unger og deres snipete kjerringforeldre mener, makan! De får heller sende med krapylet sitt noe annet enn tørre skiver og svett ost i stedet for å bitche over andres mat! Anonymkode: e14d1...05c 21 3 5
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #13 Skrevet 12 timer siden Hvorfor mener alle at det er bare å sende brødskiver og ferdig med saken??? Hvorfor skal alle være like? Skal barna virkelig pakkes i bomull og beskyttes for absolutt alt?? I min familie spiser vi minimalt med brød, ingen av oss hverken voksne eller barn kunne tenkt oss matpakke med 2-4 brødskiver i dag ut og dag inn. Brød er ikke så sunt som alle vil ha det til. Vi har med middagsrester, salat, wrap, pizzasnurrer etc. hadde vi fått beskjed om å slutte med det hadde jeg absolutt ikke gjort det. Anonymkode: 708c3...cd0 30 1 4
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #14 Skrevet 12 timer siden Jeg hadde bare gitt meg på det, og heller spart på kruttet til viktigere ting. Som familie er vi over gjennomsnittet opptatt av mat, men ungene tåler fint å få helt vanlige matpakker med godt pålegg og litt frukt/grønnsaker ved siden av. (Dessuten gidder jeg ikke ta sjansen på at barna blir så godt vant at de en dag står der som uspiselige fjortiser og synes vanlig mat er schedelig. Skolemat er brensel for kroppen i hverdagen, og couscous med hjemmelaget tzatziki og lammekjøttboller tar vi hjemme). Anonymkode: b9278...9bb 17 1 6
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #15 Skrevet 12 timer siden Hvem er disse menneskene som klager til skolen om «urettferdighet» hvis ikke alle barn har med seg brødskiver? Hva med å lære barna sine at alt ikke er likt for alle, og at alle ikke må velge å gjøre på samme måte? Det blir vel klaging om noen har med bedre pålegg på skivene, eller bedre brød, så det eneste akseptable er nok å sende med kneippbrød med svett Norvegia. Anonymkode: b5a62...526 16 1 6
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #16 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): noe annet enn tørre brødskiver med klam gulost Anonymkode: 274df...3ea Nei ikke sant, med den grunnholdningen er det klart det blir et problem. Det lyser jo ikke vilje til samarbeid og innsats akkurat Meg meg meg, mitt barn mitt barn mitt barn. Jeg tenker det kan være greit å lære barn å tåle at ikke alt kan gjøres akkurat på den måten VI ønsker bestandig, og at verden snurrer videre selv om man må inngå et kompromiss eller to. Anonymkode: b9278...9bb 12 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #17 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei ikke sant, med den grunnholdningen er det klart det blir et problem. Det lyser jo ikke vilje til samarbeid og innsats akkurat Meg meg meg, mitt barn mitt barn mitt barn. Jeg tenker det kan være greit å lære barn å tåle at ikke alt kan gjøres akkurat på den måten VI ønsker bestandig, og at verden snurrer videre selv om man må inngå et kompromiss eller to. Anonymkode: b9278...9bb Hvorfor skal ikke foreldre lære barna sine at det er helt greit at Nora har annen mat enn deres egne barn har, i stedet for å hyle «urettferdig»? Anonymkode: b5a62...526 21 1 5
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #18 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei ikke sant, med den grunnholdningen er det klart det blir et problem. Det lyser jo ikke vilje til samarbeid og innsats akkurat Meg meg meg, mitt barn mitt barn mitt barn. Jeg tenker det kan være greit å lære barn å tåle at ikke alt kan gjøres akkurat på den måten VI ønsker bestandig, og at verden snurrer videre selv om man må inngå et kompromiss eller to. Anonymkode: b9278...9bb Verden blir et bedre sted dersom enkelte slutter å bli krenka for ingenting. Verden blir også et bedre sted dersom enkelte heller konsentrerer seg om egen innsats i stedet for å klage over at andre ikke prioriterer på nøyaktig samme måte som dem selv. Anonymkode: e14d1...05c 11
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #19 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei. Fikk melding fra skolen denne uken, om at barnet mitt ikke fikk lov lengre til å ta med seg mat hjemmefra(kun brødskive/frukt) da det påvirket andre barn, samt at skolen hadde fått beskjed fra enkelte foreldre om at det skaper forskjeller og "urettferdighet" Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem her, eller hva jeg kan gjøre? Barnet mitt får brød til frokost av og til, men på skolen så lager jeg mat som han kan varme opp eller spise kaldt. Dette kan være alt fra middagsrester til stekt ris med kylling og grønnsaker, eller kald potet med salat og hjemmelaget dressing. Er det noen som har vært borti dette før? Og hvordan skal jeg forholde meg? Jeg vil jo ikke skape splittelse eller noe negativitet blandt foreldre eller vennene hans. Anonymkode: ede1a...6ca Av hensyn til alle de barna som kommer fra familier der de knapt nok har en brødskive til overs å sende med i matpakken: La sønnen din spise vanlig brød. Døgnet har 24 timer og minimum 4 måltider. 3 av de måltidene spises hjemme. Der kan han spise hva han ønsker. Men bidra til mindre utenforskap i skolen. Hvordan tror du det må være for de barna som hver dag må se på alt det gode andre får med, som enkelte kanskje aldri har fått smake på i sitt liv? Det er en ganske vond og sterk tanke. Har selv aldri opplevd fattigdom, men tenk litt over hvordan det kan føles. Jeg har ofte tenkt på det opp gjennom barnas oppvekdt, og derfor aldri sendt med dem «fancy» lunsjbokser. Nettopp for å prøve å hindre litt av det vanvittige utenforskapet og den vannvittige sosiale ulikheten som manifisterer seg allerede i barnehagen. Har en bror og svigerinne som er mye yngre enn meg. De fikk barn for noen år siden da de var 20. Min svigerinne klaget og bitchet over at barnehagen nektet henne å sende med klemmeposer med smoothie og youghurt av hensyn til de barna som ikke fikk det. For hvorfor skulle hennes barn måtte lite pga de andre? Da jeg spurte om hun noen gang hadde tenkt over hvordan det må føles for en 4-åring å hver dag se de andre ha med mat de aldri kanskje har smakt eller vet de aldri kan få fordi mamma og pappa ikke har nok penger, da ble det ganske stille… Så bidra til litt mer utjevning og tenk litt over hva vi som foreldre bidrar til å utvikle. Stakkars lærere, og stakkars de barna som aldri kan få noe ekstra… Anonymkode: 931ab...77e 5 7 14
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #20 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor skal ikke foreldre lære barna sine at det er helt greit at Nora har annen mat enn deres egne barn har, i stedet for å hyle «urettferdig»? Anonymkode: b5a62...526 Synes bruker...e90 svarer greit på det. Ja, barn må absolutt lære at ikke alle er like og ting kan gjøres på mange måter. Med mindre alle har like sekker og like dyre klær, alle går eller blir kjørt til skolen og alle har like få/mange fritidsaktiviteter og like bursdagsfeiringer er dette en normal del av sosialiseringen på barnetrinnet uansett. Men er det lærerens jobb å ta den kampen i spisefri også? Særlig når det ofte innebærer mer styr og søl (mat som kan varmes opp?!) i tillegg til uro i klassen? Jeg synes ikke det. Anonymkode: b9278...9bb 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå