AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #1 Skrevet 17 timer siden Jeg har tidligere fått mail fra Styret om at leietageren min har røkt sigaretter på balkongen sin etter at det ikke er lov kl 23. Styret har i tillegg påpekt at det er flyttet inn en familie i etasjen over med en baby og at de finner det svært rart at leietager i det hele tatt velger å røyke på balkongen sin med visshet om at barnet sitt soverom ligger rett over. Jeg skrev tilbake at jeg selvsagt skal be leietager om å ikke røyke ute etter kl 23 men at jeg ikke kan pålegge dem å la være å røke før dette slev om det bor ett spedbarn over. Jeg har tatt kontakt med leietager og instendig bedt dem om å overholde husreglene om å ikke røyke på balkongen etter kl 23, noe de sa seg enige i. Nå har jeg fått en faktura fra styreleder på kr 4000 for overtredelse av husordensregler (uten noen info om når overtredelsen skal ha skjedd eller bevis på dette). Leietager sier de har overholdt alle regler siden siste klage og sier det er en nabo som røyker ute etter angitt klokkeslett. Leietageren min har leid i mange år og har aldri fått klager. Spørsmålene mine er: Har styret lov til å utstede bøter av dette kaliberet uten noen form for bevis? Iflg en bekjent av meg har det vært oppe i Hoyesterett at Sameier ikke har noen myndighet til å bøtelegge på bakgrunn av brudd på husregler eller manglende deltagelse på dugnader. Anonymkode: 5df61...483
Fighter83 Skrevet 17 timer siden #2 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har tidligere fått mail fra Styret om at leietageren min har røkt sigaretter på balkongen sin etter at det ikke er lov kl 23. Styret har i tillegg påpekt at det er flyttet inn en familie i etasjen over med en baby og at de finner det svært rart at leietager i det hele tatt velger å røyke på balkongen sin med visshet om at barnet sitt soverom ligger rett over. Jeg skrev tilbake at jeg selvsagt skal be leietager om å ikke røyke ute etter kl 23 men at jeg ikke kan pålegge dem å la være å røke før dette slev om det bor ett spedbarn over. Jeg har tatt kontakt med leietager og instendig bedt dem om å overholde husreglene om å ikke røyke på balkongen etter kl 23, noe de sa seg enige i. Nå har jeg fått en faktura fra styreleder på kr 4000 for overtredelse av husordensregler (uten noen info om når overtredelsen skal ha skjedd eller bevis på dette). Leietager sier de har overholdt alle regler siden siste klage og sier det er en nabo som røyker ute etter angitt klokkeslett. Leietageren min har leid i mange år og har aldri fått klager. Spørsmålene mine er: Har styret lov til å utstede bøter av dette kaliberet uten noen form for bevis? Iflg en bekjent av meg har det vært oppe i Hoyesterett at Sameier ikke har noen myndighet til å bøtelegge på bakgrunn av brudd på husregler eller manglende deltagelse på dugnader. Anonymkode: 5df61...483 Du må nesten sjekke med reglene for sameiet. Hva står det der? 1 2
Rødvinsfilosofen Skrevet 17 timer siden #3 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har tidligere fått mail fra Styret om at leietageren min har røkt sigaretter på balkongen sin etter at det ikke er lov kl 23. Styret har i tillegg påpekt at det er flyttet inn en familie i etasjen over med en baby og at de finner det svært rart at leietager i det hele tatt velger å røyke på balkongen sin med visshet om at barnet sitt soverom ligger rett over. Jeg skrev tilbake at jeg selvsagt skal be leietager om å ikke røyke ute etter kl 23 men at jeg ikke kan pålegge dem å la være å røke før dette slev om det bor ett spedbarn over. Jeg har tatt kontakt med leietager og instendig bedt dem om å overholde husreglene om å ikke røyke på balkongen etter kl 23, noe de sa seg enige i. Nå har jeg fått en faktura fra styreleder på kr 4000 for overtredelse av husordensregler (uten noen info om når overtredelsen skal ha skjedd eller bevis på dette). Leietager sier de har overholdt alle regler siden siste klage og sier det er en nabo som røyker ute etter angitt klokkeslett. Leietageren min har leid i mange år og har aldri fått klager. Spørsmålene mine er: Har styret lov til å utstede bøter av dette kaliberet uten noen form for bevis? Iflg en bekjent av meg har det vært oppe i Hoyesterett at Sameier ikke har noen myndighet til å bøtelegge på bakgrunn av brudd på husregler eller manglende deltagelse på dugnader. Anonymkode: 5df61...483 Ikke betal. Dette er tant og fjas. Be leietaker om å røyke andre steder, for husfredens skyld. 9 3
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #4 Skrevet 17 timer siden Rødvinsfilosofen skrev (1 minutt siden): Ikke betal. Dette er tant og fjas. Be leietaker om å røyke andre steder, for husfredens skyld. Hadde heller ikke betalt denne. Ikke er det du som røyker ute, og ikke fremlegger de bevis på at det er leietaker heller. Hadde blankt nektet å betale den, med mindre de kan fiske opp en regel om at dersom regelen brytes av leietaker, så er det utleiers ansvar. Anonymkode: f56cb...90b 2
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #5 Skrevet 17 timer siden Etter røykeloven kan ikke borettslag eller andre sette vilkår for røyking i eget hjem. Ikke betal, de taper i retten. Anonymkode: 0b6ea...737 11 4
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #6 Skrevet 17 timer siden Er det mer sjenerende å røyke etter kl 23 enn før? Kan man oppholde seg på balkongen etter kl 23 om man ikke røyker? Anonymkode: 840a8...fa1 5
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #7 Skrevet 17 timer siden Det er faktisk lov å røyke ute, tro det eller ei Men klart, folk pleier å ta hensyn. Anonymkode: 4dd18...4a4 7 1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #8 Skrevet 16 timer siden Enig med andre, ikke betat. Dette kan de faktisk ikke kreve. Det er dritirriterende og ekkelt med røykende naboer men det er fortsatt fullstendig lovllig og ikke noe borettslaget har myndighet til å ilegge deg bot for uansett hva vedtekter og husordensregler sier for man kan ikke bare lage lover og regler helt på synsing som borettslag uansett hvor mye mange synes de burde få nekte folk både det ene og det andre. Bor man tett på andre mennesker må man anta at de menneskene kan ha kjipe vaner. Mine kjederøykende naboer røyker på hver sin veranda, så jeg får stinken fra to retninger samtidig. Det må jeg leve med for sånn er det i blokk. Så tilpasser jeg meg og håper de stryker med av kols snart. Anonymkode: 6fa5f...97f 8
Grüner Skrevet 16 timer siden #9 Skrevet 16 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har tidligere fått mail fra Styret om at leietageren min har røkt sigaretter på balkongen sin etter at det ikke er lov kl 23. Styret har i tillegg påpekt at det er flyttet inn en familie i etasjen over med en baby og at de finner det svært rart at leietager i det hele tatt velger å røyke på balkongen sin med visshet om at barnet sitt soverom ligger rett over. Jeg skrev tilbake at jeg selvsagt skal be leietager om å ikke røyke ute etter kl 23 men at jeg ikke kan pålegge dem å la være å røke før dette slev om det bor ett spedbarn over. Jeg har tatt kontakt med leietager og instendig bedt dem om å overholde husreglene om å ikke røyke på balkongen etter kl 23, noe de sa seg enige i. Nå har jeg fått en faktura fra styreleder på kr 4000 for overtredelse av husordensregler (uten noen info om når overtredelsen skal ha skjedd eller bevis på dette). Leietager sier de har overholdt alle regler siden siste klage og sier det er en nabo som røyker ute etter angitt klokkeslett. Leietageren min har leid i mange år og har aldri fått klager. Spørsmålene mine er: Har styret lov til å utstede bøter av dette kaliberet uten noen form for bevis? Iflg en bekjent av meg har det vært oppe i Hoyesterett at Sameier ikke har noen myndighet til å bøtelegge på bakgrunn av brudd på husregler eller manglende deltagelse på dugnader. Anonymkode: 5df61...483 Tror ikke styret har tillatelse til å gi folk bøter for røyking på balkongen. Her går styret langt utenfor sitt mandat. Det er ikke forbudt å røyke på balkongen fordi en familie med baby ønsker det. Det er lov å oppfordre om å vise spesielt hensyn pga babyen, men styret har ikke lov til å bøtelegge noen som røyker likevel. Endret 16 timer siden av Grüner 9 1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #10 Skrevet 16 timer siden Dette er i samme kategori som om narvestad i styret skulle forby laging av tandoori i sameiet pga lukt. Røyking i eget hjem (inkl balkong) er IKKE lovregulert. Anonymkode: 1d1c2...edd 5 1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #11 Skrevet 16 timer siden De kan ikke utstede bøter, nei. Veldig rart opplegg. Ikke betal. For min del synes jeg det er mer plagsomt med babyer som naboer enn røykere som naboer😅 Anonymkode: 5a66b...634 7 2
Filifjonkamor Skrevet 15 timer siden #12 Skrevet 15 timer siden Styret kan fastsette husordensregler, og de er bindende for både eiere og leietagere. At det bor et spedbarn i leiligheten over, gir ikke i seg selv grunnlag for strengere særregler mot akkurat din leietager Styret har som hovedregel ikke lov til å utstede "bøter" eller fakturaer for brudd på husordensregler. De kan kun gripe inn via pålegg, rettslige prosesser eller vedtektsfestede sanksjoner. En faktura på 4000 kr uten bevis eller lovhjemmel har du ingen plikt til å betale 5 1
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #13 Skrevet 15 timer siden Det er helt tillat å si der ikke er lov til å røyke inne ved utleie men det er lov til å røyker ute. Anonymkode: 4dd18...4a4 2
bvp Skrevet 15 timer siden #14 Skrevet 15 timer siden Ikke kan de forby røyking på egen veranda og ikke kan de skrive ut bøter, dette er bare tull! 5
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #15 Skrevet 11 timer siden Filifjonkamor skrev (3 timer siden): Styret kan fastsette husordensregler, og de er bindende for både eiere og leietagere. At det bor et spedbarn i leiligheten over, gir ikke i seg selv grunnlag for strengere særregler mot akkurat din leietager Styret har som hovedregel ikke lov til å utstede "bøter" eller fakturaer for brudd på husordensregler. De kan kun gripe inn via pålegg, rettslige prosesser eller vedtektsfestede sanksjoner. En faktura på 4000 kr uten bevis eller lovhjemmel har du ingen plikt til å betale Ingen regler kan settes som overstyrer Norsk lov, så nei, det er ikke tillat å regulere røyking på andre steder enn fellesområder. Anonymkode: 0b6ea...737 1 2
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #16 Skrevet 8 timer siden Det korte svaret her er at du skal sende et kort skriftlig svar til styret om at denne fakturaen er uhjemlet, og at du forventer at den trekkes tilbake umiddelbart. Det behøver faktisk ikke stå mer enn akkurat disse to momentene. Da har du dokumentasjon som er grei å ha dersom de er klønete nok til å eskalere situasjonen. Styret i et boligsameie har ikke lovhjemmel til å utstede bøter eller gebyrer til seksjonseiere eller beboere som bryter husordensreglene. For at et gebyr/bot skal være lovlig, kreves hjemmel i lov eller forskrift – og det finnes ikke i eierseksjonsloven. Eneste sannsynlige unntaket er hvis de krever en seksjonseier for faktiske kostnader som sameiet har hatt pga. regelbruddet (f.eks. hvis noen kaster søppel feil og sameiet må betale ekstra renovasjonsutgifter). Men det er da snakk om erstatning, ikke bot. MEN: Styret kan faktisk sanksjonere eier for leietakers brudd på reglene. Det er du som eier som har ansvar for at leietaker følger husordensreglene. Dette følger av eierseksjonsloven § 25. Styret kan først gi en advarsel til deg som eier hvis leietaker stadig bryter reglene. Hvis dette ikke hjelper, og forholdet er alvorlig eller gjentakende, KAN faktisk sameiet i siste instans kreve bruksoverlating opphørt (altså at leieforholdet avsluttes). I ekstreme tilfeller kan styret kreve tvangssalg av seksjonen (eierseksjonsloven § 38), men dette er kun aktuelt ved svært grove og vedvarende brudd – enten fra din eller leietakers side. Røyking på balkongen etter et bestemt klokkeslett er selvsagt ikke et ekstremt tilfelle. Anonymkode: f5933...423 1 2
hilarious2016 Skrevet 6 timer siden #17 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har tidligere fått mail fra Styret om at leietageren min har røkt sigaretter på balkongen sin etter at det ikke er lov kl 23. Styret har i tillegg påpekt at det er flyttet inn en familie i etasjen over med en baby og at de finner det svært rart at leietager i det hele tatt velger å røyke på balkongen sin med visshet om at barnet sitt soverom ligger rett over. Jeg skrev tilbake at jeg selvsagt skal be leietager om å ikke røyke ute etter kl 23 men at jeg ikke kan pålegge dem å la være å røke før dette slev om det bor ett spedbarn over. Jeg har tatt kontakt med leietager og instendig bedt dem om å overholde husreglene om å ikke røyke på balkongen etter kl 23, noe de sa seg enige i. Nå har jeg fått en faktura fra styreleder på kr 4000 for overtredelse av husordensregler (uten noen info om når overtredelsen skal ha skjedd eller bevis på dette). Leietager sier de har overholdt alle regler siden siste klage og sier det er en nabo som røyker ute etter angitt klokkeslett. Leietageren min har leid i mange år og har aldri fått klager. Spørsmålene mine er: Har styret lov til å utstede bøter av dette kaliberet uten noen form for bevis? Iflg en bekjent av meg har det vært oppe i Hoyesterett at Sameier ikke har noen myndighet til å bøtelegge på bakgrunn av brudd på husregler eller manglende deltagelse på dugnader. Anonymkode: 5df61...483 Nei, sameiet har ikke lov til å bøtelegge, verken for røyking på balkong, manglende deltakelse på dugnad el., verken med eller uten bevis. Sameiet kan kun kreve erstatning for tap sameiet er påført som følge av manglende mislighold fra seksjonseier, og sameiets tap må da dokumenteres (f.eks. kostnader til vaktmester for å fjerne hensatt søppel). 2 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #18 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Det korte svaret her er at du skal sende et kort skriftlig svar til styret om at denne fakturaen er uhjemlet, og at du forventer at den trekkes tilbake umiddelbart. Det behøver faktisk ikke stå mer enn akkurat disse to momentene. Da har du dokumentasjon som er grei å ha dersom de er klønete nok til å eskalere situasjonen. Styret i et boligsameie har ikke lovhjemmel til å utstede bøter eller gebyrer til seksjonseiere eller beboere som bryter husordensreglene. For at et gebyr/bot skal være lovlig, kreves hjemmel i lov eller forskrift – og det finnes ikke i eierseksjonsloven. Eneste sannsynlige unntaket er hvis de krever en seksjonseier for faktiske kostnader som sameiet har hatt pga. regelbruddet (f.eks. hvis noen kaster søppel feil og sameiet må betale ekstra renovasjonsutgifter). Men det er da snakk om erstatning, ikke bot. MEN: Styret kan faktisk sanksjonere eier for leietakers brudd på reglene. Det er du som eier som har ansvar for at leietaker følger husordensreglene. Dette følger av eierseksjonsloven § 25. Styret kan først gi en advarsel til deg som eier hvis leietaker stadig bryter reglene. Hvis dette ikke hjelper, og forholdet er alvorlig eller gjentakende, KAN faktisk sameiet i siste instans kreve bruksoverlating opphørt (altså at leieforholdet avsluttes). I ekstreme tilfeller kan styret kreve tvangssalg av seksjonen (eierseksjonsloven § 38), men dette er kun aktuelt ved svært grove og vedvarende brudd – enten fra din eller leietakers side. Røyking på balkongen etter et bestemt klokkeslett er selvsagt ikke et ekstremt tilfelle. Anonymkode: f5933...423 Dette er direkte feil tolkning av lovverket. Vi snakker om myndige mennesker som har fylt 18år. Dermed er hver for seg selv straffemyndig og ansvarlig for egen oppførsel. Eierens plikt handler om å informere om husregler til en leietaker. Dersom TS har informert om husreglene, så er dette greit nok. Dersom leietakeren bryter med reglene, så kan borettslaget kreve at leietakeren sanksjoneres, f.eks. i form av advarsel og utkast ved gjentakelse. Det er da eierens plikt om å gjennomføre slike tiltak dersom det foreligger brudd på husreglene. Her hadde jeg som eier dog krevd en skikkelig bevisføring. Om jeg var deg, så hadde jeg ikke kommentert eller betalt gebyret. Jeg hadde også fulgt godt med felleskostnader slik at de ikke sniker inn gebyret gjennom bakdøren. Videre så hadde jeg anmeldt alle i styret for hensynsløs atferd, at de krenker din leietakerens rett til å velge å ta seg en røyk. Dette er diskriminering og krenkelse av et enkelts individid personlighet bare fordi personen er seg selv. Her må du skyte skarp med styre eller så kommer dette til å bli mer og mer fæl for deg. Når det er sagt, så kan borettslaIget innføre et røykeforbud på hele området på generalforsamling. Det kan også innføres en begrensning av utleie generelt. I tillegg er en røykende person, selv om den ikke røyker inne, en risiko for boligens tilstand. Røykelukten til personen trekker inn i interiør, tekstil veggene. Den er svært vanskelig å få kvitt med mindre en river gipsplatene, gulvet osv. og setter opp nytt. Det er ofte ikke nok med maling for å kvitte seg med lukten. Jeg hadde derfor sagt opp leietakeren ved neste anledning, f.eks. når kontrakten går ut, eller at du finner en grunn å pusse opp, whatever, for å så innføre generelt røykeforbud ved neste leietaker for å beskytte husrommet. Hva borettslaget tenker om mine leietaker spiller ingen rolle. Anonymkode: 0ab42...cc3
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #19 Skrevet 6 timer siden Jeg har ikke svaret på det du spør om, men jeg kan selvsagt forstå naboens frustrasjon om det trekker inn, noe det virker som det gjør. Da mener jeg heller leietakeren alle bør gjøres oppmerksom på dette og at røyking ikke kan foregå så tett opp til bygget av hensyn til naboene. Anonymkode: 1bd31...bda
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #20 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Dette er direkte feil tolkning av lovverket. Vi snakker om myndige mennesker som har fylt 18år. Dermed er hver for seg selv straffemyndig og ansvarlig for egen oppførsel. Eierens plikt handler om å informere om husregler til en leietaker. Dersom TS har informert om husreglene, så er dette greit nok. Dersom leietakeren bryter med reglene, så kan borettslaget kreve at leietakeren sanksjoneres, f.eks. i form av advarsel og utkast ved gjentakelse. Det er da eierens plikt om å gjennomføre slike tiltak dersom det foreligger brudd på husreglene. Her hadde jeg som eier dog krevd en skikkelig bevisføring. Om jeg var deg, så hadde jeg ikke kommentert eller betalt gebyret. Jeg hadde også fulgt godt med felleskostnader slik at de ikke sniker inn gebyret gjennom bakdøren. Videre så hadde jeg anmeldt alle i styret for hensynsløs atferd, at de krenker din leietakerens rett til å velge å ta seg en røyk. Dette er diskriminering og krenkelse av et enkelts individid personlighet bare fordi personen er seg selv. Her må du skyte skarp med styre eller så kommer dette til å bli mer og mer fæl for deg. Når det er sagt, så kan borettslaIget innføre et røykeforbud på hele området på generalforsamling. Det kan også innføres en begrensning av utleie generelt. I tillegg er en røykende person, selv om den ikke røyker inne, en risiko for boligens tilstand. Røykelukten til personen trekker inn i interiør, tekstil veggene. Den er svært vanskelig å få kvitt med mindre en river gipsplatene, gulvet osv. og setter opp nytt. Det er ofte ikke nok med maling for å kvitte seg med lukten. Jeg hadde derfor sagt opp leietakeren ved neste anledning, f.eks. når kontrakten går ut, eller at du finner en grunn å pusse opp, whatever, for å så innføre generelt røykeforbud ved neste leietaker for å beskytte husrommet. Hva borettslaget tenker om mine leietaker spiller ingen rolle. Anonymkode: 0ab42...cc3 Wow, her var det mye .... spesielt... Jeg tillater meg å holde en aldri så liten knapp på mitt svar som råd til TS. Og et lite moment til: dette er som det fremgår av hovedinnlegget et sameie, ikke et borettslag. Nå skal ikke jeg bruke mer tid på denne tråden i arbeidstiden, og heller bruke tid på betalende klienter. 🙂 Anonymkode: f5933...423 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå