Gå til innhold

Har noen opplevd forverring av traumer under ufullstendig DPS-behandling?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om noen her har hatt en lignende erfaring som meg. Jeg har traumer fra to overgrep som jeg ikke har fått jobbet med på DPS på grunn av mye avbrutt behandling, utskiftning av psykologer og manglende oppfølging. De har også knyttet mine traume reaksjoner til studiestress

I stedet for at det har blitt bedre, opplever jeg at traumereaksjonene mine har blitt sterkere både under behandling og etterpå. Jeg føler meg litt alene om dette, og lurer på om andre har kjent på det samme? Jeg har ikke vært hos dps på 5 måneder nå, pga. behandler ble gravid. Jeg flyttet i august, så har endelig blitt overført til ny DPS. Så håper det bedrer seg snart, men merker at tilliten er lav når det gjelder traumer og dps

Anonymkode: 6303c...f60

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En får ikke traume reaksjoner av studiestress, men av indirekte som følge av trakassering av med studenter i form av prestasjons press og rykter - er også ganske mange psykotiske i form av, emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse, som går der (egentlig skal en tvangsinnlegge dem, men er ganske mange som blir hjernevasket /truet til at dette må være normal atferd - for en skal jo liksom akseptere slike)

Anonymkode: 963de...e26

Skrevet

Ja, jeg har blitt dårligere av måten dps behandlet traumer på og også av opphold/avbrutt behandling. 

Det er egentlig litt logisk, synes jeg, for når man ikke får riktig eller passende behandling, må man jo prøve å fikse det selv. Og mine løsninger da er overspising, dissosiasjon, unngåelse og frys. Og desto mer jeg gjør det, desto mindre får jeg øvd på en bedre metode. 

For min del tenker jeg at denne forverringen sementerer personligheten min, at jeg ikke lenger har mulighet til å bli fungerende frisk, fordi det er for sent, og det gjør meg deprimert i tillegg. 

Håper du får god hjelp framover. 

Anonymkode: 2ece4...01a

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En får ikke traume reaksjoner av studiestress, men av indirekte som følge av trakassering av med studenter i form av prestasjons press og rykter - er også ganske mange psykotiske i form av, emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse, som går der (egentlig skal en tvangsinnlegge dem, men er ganske mange som blir hjernevasket /truet til at dette må være normal atferd - for en skal jo liksom akseptere slike)

Innlegget ditt gir ikke mening, hva skriver du om? Er det relatert til spørsmålet til ts?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Innlegget ditt gir ikke mening, hva skriver du om? Er det relatert til spørsmålet til ts?

Du klarer vel lese hva hun skriver? Hun skriver blant annet at rot,utskifting av psykolog osv forverrer hennes traumer. Det er jo hennes svar til TS på hennes opplevelse! Et absolutt ok svar. Hva mener du ikke er relatert her? Det lurer jeg veldig på. TS spør om andre har opplevd det ,og evt hvordan.  Dette svarer vedkommende på. Her er du som ikke forstår noe. 

Anonymkode: 2ee53...fba

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du klarer vel lese hva hun skriver? Hun skriver blant annet at rot,utskifting av psykolog osv forverrer hennes traumer. Det er jo hennes svar til TS på hennes opplevelse! Et absolutt ok svar. Hva mener du ikke er relatert her? Det lurer jeg veldig på. TS spør om andre har opplevd det ,og evt hvordan.  Dette svarer vedkommende på. Her er du som ikke forstår noe. 

Anonymkode: 2ee53...fba

Jeg venter på at hun svarer selv :) Jeg har lest innlegget hennes flere ganger og for meg ser det ut som at hun ikke skriver om seg selv, men sier at det er ikke mulig å få slike symptomer av studiestress og at mange har feil diagnose og derfor blir de ikke bedre, feks pga de er psykotiske/ har en personlighetsforstyrrelse. 

Jeg mente det ikke frekt og beklager om det ble formulert feil. Jeg forstår bare oppriktig ikke hva hun mener. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg venter på at hun svarer selv :) Jeg har lest innlegget hennes flere ganger og for meg ser det ut som at hun ikke skriver om seg selv, men sier at det er ikke mulig å få slike symptomer av studiestress og at mange har feil diagnose og derfor blir de ikke bedre, feks pga de er psykotiske/ har en personlighetsforstyrrelse. 

Jeg mente det ikke frekt og beklager om det ble formulert feil. Jeg forstår bare oppriktig ikke hva hun mener. 

Innlegget mitt åpner nok for flere tolkninger. Jeg synes det svaret du sikter til var et godt svar. Ingen svar er feil, jeg er bare glad for å høre det første svaret du ikke mente svarte på innlegget. Er glad for å høre flere perspektiver på en sak. Etter min mening svarer det på noe av det jeg lurer på😊 ts

Skrevet

Det blir ikke bedre av å fortsette å lage tråder om det.

Anonymkode: bd766...db1

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.9.2025 den 22.27):

Jeg lurer på om noen her har hatt en lignende erfaring som meg. Jeg har traumer fra to overgrep som jeg ikke har fått jobbet med på DPS på grunn av mye avbrutt behandling, utskiftning av psykologer og manglende oppfølging. De har også knyttet mine traume reaksjoner til studiestress

I stedet for at det har blitt bedre, opplever jeg at traumereaksjonene mine har blitt sterkere både under behandling og etterpå. Jeg føler meg litt alene om dette, og lurer på om andre har kjent på det samme? Jeg har ikke vært hos dps på 5 måneder nå, pga. behandler ble gravid. Jeg flyttet i august, så har endelig blitt overført til ny DPS. Så håper det bedrer seg snart, men merker at tilliten er lav når det gjelder traumer og dps

Nei, det er du ikke alene om. Moren min bl.a jobbet i DPS i mange mange år, og orket til slutt ikke mer. Pasientene kom på samlebånd, hver gang de kom ordentlig i gang hadde de ikke flere timer igjen, eller det skjedde noe som avbrutte hele opplegget.

Mitt beste forslag er å prøve å finne noen privat, men det er jo ikke alltid enkelt.
Har ganske lik erfaring som deg, og kommer aldri noen gang igjen til å la meg søkes inn på DPS. 

Anonymkode: efc7e...73f

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Alt med DPS er ufullstendig. Hele privatlivet ditt brettes ut for et helt team, og journalen din ligger åpent tilgjengelig for den som har "gyldig grunn" til å gå inn. Har du ikke traumer eller tilitsproblemer fra før, så får du det.  Alle sier det, men ingen gjør noe med det. Få en henvisning via DPS (må innom et sånt felles mottak og du aner jo ikke hvem som leser dette), og sørg for å få fram i henvisningen at det er god nok grunn til å få deg til en avtalespesialist. Der er du mer skjermet og man kan bruke tiden mer optimalt. Sånn DPS funker nå så er det kun et rent pengesluk for det offentlige og har ingen effekt. Største bullshitet på en oppskrift av lønnsomhet jeg noen gang har opplevd. Lang ventetid mens sykepengene og veien til AAP og uføre bare blir kortere og kortere mens du blir dårligere. Fastleger sier det, pasienter sier det, noen ærlige behandlere sier det.... Ikke bli lurt inn i det systemet der uten å vite hva du går til.  Men ja: traumebehandling gjør deg dårligere underveis... så det å stoppe da eller en syk behandler eller noe sånt... hadde ikke skjedd i somatikken. 

Anonymkode: e5644...bc5

• Nyttig 3
  • 1 måned senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.9.2025 den 12.54):

Alt med DPS er ufullstendig. Hele privatlivet ditt brettes ut for et helt team, og journalen din ligger åpent tilgjengelig for den som har "gyldig grunn" til å gå inn. Har du ikke traumer eller tilitsproblemer fra før, så får du det.  Alle sier det, men ingen gjør noe med det. Få en henvisning via DPS (må innom et sånt felles mottak og du aner jo ikke hvem som leser dette), og sørg for å få fram i henvisningen at det er god nok grunn til å få deg til en avtalespesialist. Der er du mer skjermet og man kan bruke tiden mer optimalt. Sånn DPS funker nå så er det kun et rent pengesluk for det offentlige og har ingen effekt. Største bullshitet på en oppskrift av lønnsomhet jeg noen gang har opplevd. Lang ventetid mens sykepengene og veien til AAP og uføre bare blir kortere og kortere mens du blir dårligere. Fastleger sier det, pasienter sier det, noen ærlige behandlere sier det.... Ikke bli lurt inn i det systemet der uten å vite hva du går til.  Men ja: traumebehandling gjør deg dårligere underveis... så det å stoppe da eller en syk behandler eller noe sånt... hadde ikke skjedd i somatikken. 

Anonymkode: e5644...bc5

Veldig enig. Min problematikk har lenge vært selvmordstanker, men de siste profesjonelle overgrepene jeg opplevde der, og den måten man blir behandlet på. Først fikk det meg til å angre å ha åpnet meg, og så klart mer alvorlige dødstanker. (Men uten at noen trenger varsle!) Så har jeg begynt å tenke at noen av de faen meg kun fått lov å joine meg.

Anonymkode: 5baae...1b7

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg ble dårligre av tradisjonell samtaleterapi uansett. 

Det som hjalp meg var også via dps. 8 timer med act- terapi gjorde mitt liv bedre.

Samtaleterapi var for min del bare opprørende graving i dritten. Ble ordentlig dårlig av det, og det var ikke slik bli verre før det blir bedre. Det ble bare verre for hver time  

Anonymkode: 83f51...d53

• Nyttig 1
Skrevet

Aldri vært i behandling for traumer, men har vært i behandling ved Dps. For meg er Dps litt som Nav. De krever mye og ellers bare opptatt av å være effektiv og bruke lite tid. Føles som man er på et samlebånd, der absolutt ingen bryr seg om at man er et individ. Både Nav og Dps er instanser jeg helst unngår, for helsens del. 

Anonymkode: a0c43...9c9

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Aldri vært i behandling for traumer, men har vært i behandling ved Dps. For meg er Dps litt som Nav. De krever mye og ellers bare opptatt av å være effektiv og bruke lite tid. Føles som man er på et samlebånd, der absolutt ingen bryr seg om at man er et individ. Både Nav og Dps er instanser jeg helst unngår, for helsens del. 

Anonymkode: a0c43...9c9

Har gitt DPS siste sjanse. Jeg orker de ikke mer. Blir så dårlig og skuffa hver gang. Og blir igjen dårligere og dårligere uten hjelp også. Men det er bedre enn å bli dårligere av et system som ikke har kontroll selv. 

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har gitt DPS siste sjanse. Jeg orker de ikke mer. Blir så dårlig og skuffa hver gang. Og blir igjen dårligere og dårligere uten hjelp også. Men det er bedre enn å bli dårligere av et system som ikke har kontroll selv. 

Og jeg kom heller ikke inn nå heller. Ts 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.9.2025 den 4.19):

Nei man skal ikke tvangsinnlegge personer med emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. Behandling skal i hovedsak foregå frivillig. 

Ikke alle med psykose blir tvangsinnlagt heller. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...