Gå til innhold

Når legger man bind i skolesekken?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jentemødre: når legger man bind og evt en ekstra truse og tights i skolesekken? Da mener jeg til at første menstruasjon kan dukke opp.

Mensen prates heldigvis om, så ikke noe tabu.

Anonymkode: 26a38...0ed

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kommer ikke til å legge noe i skolesekken tror jeg, men ha klart hjemme. Hvis ikke hun ønsker det selv da. Men så er det ikke akkurat mulig å anslå når mensen kommer, de kan være 10 år eller 14 år, så å gå rundt med bind og ekstra truse bukse i måneder og kanskje år er litt i overkant. Første tegn til blødning er gjerne ikke store mengder uansett. Jeg fikk mensen selv rett før jeg fylte 12. Noen sier det kan gi en pekepinn på når datter får det, men det har ikke stemt i vår familie for mødre og døtre. 

Anonymkode: 52991...8d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det gjorde jeg aldri. Hun har lagt det der selv etter at hun har hatt behov for det.

Hun fikk mensen like etter at hun fylte 11, og siden jeg selv var 13 1/2 (og søstera til mannen hadde vært 14) var det overraskende tidlig.

Men det gikk helt fint. Vi hadde alt nødvendig i hus og kjøpte inn litt diverse hun fikk prøve deretter. Nå er hun 15 og "proff" 😅

Anonymkode: c6b60...fa0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Etter første menstruasjon laget vi en liten "jentepose" klar som hun hadde i sekken. Tror vi hadde bind, en ibux, en paracet og noe annet jeg vet hun trengte men som jeg dessverre ikke husker hva var. Det var en lite pose med glidelås, etterhvert tok hun også tampong oppi.

Anonymkode: b3a87...851

Skrevet

Her ble venninnene enige om å ha bind i sekken i beredskap når de fylte 10 år. Dette var ene jenta. Og hun fikk mens når hun var 10 og et halvt. Hun var kjempeflau over alt som har med pubertet å gjøre.

Andre jenta var og er litt mer "I don't give a shit". Hun fikk det på skolen når hun var 11 og et halvt. Ordnet seg, hun fikk bind av ei klassen over. Og ellers har hun spurt lærerne hvis det ble krise. Hun er ikke flau over noe.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg putta i sekken (sa fra til henne og hun var enig da) omtrent akkurat da hun fylte 12. Hun fikk mensen da hun var 12,5 år (akkurat det samme gjorde jeg OG min mor).

Anonymkode: 88842...e3d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jentemødre: når legger man bind og evt en ekstra truse og tights i skolesekken? Da mener jeg til at første menstruasjon kan dukke opp.

Mensen prates heldigvis om, så ikke noe tabu.

Anonymkode: 26a38...0ed

Min hadde med liten «veskemappe» med bind, ob og engangsklut fra 6. trinn og hadde dedikert kurv på badet. Men innen hun fikk mensen sommeren før 9. trinn så hadde venninnene brukt opp innholdet begge steder så de hadde kommet godt til nytte. 

Anonymkode: 0dfd5...a44

• Hjerte 1
Skrevet

Vi hadde et bind liggende i sekken  fra hun var 10 år. Ligger i en egen nesten skjult lomme inni sekken.

Hun fikk mensen da hun var 11 år, og syntes det var fint å ha tilgjengelig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri? 🤷‍♀️

Dersom mensen skulle komme for første gang under skoledagen regner jeg med at jenta enten går hjem, eller spør lærer/helsesøster om bind.

For min del hadde jeg følt det som et press dersom jeg hadde måtte ha med bind i skolesekken i 3 år før mensen kom (ja, før man får den er det gjerne etterlengtet. Etter å ha fått den, derimot.. 😅)

Anonymkode: b78b2...a1f

Skrevet

Fra 10 år/tegn på pubertet startet. Ikke alle er komfortable med å gå til lærer/helsesykepleier, og noen blør godt fra start. Ser ikke noen skade ved å ha det i en skjult lomme i sekken? 

Jeg tenker det er mindre skader å ha i bakhånd og ikke trenge det, enn å få behov for så å ikke ha det tilgjengelig.. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk mensen som 16-åring og tenker at hvis jeg måtte gå rundt med bind i sekken i 6 år, så ville jeg blitt enda mer stresset enn jeg var over at jeg var sen. Hvis jentene ønsker å ha med, så fint. Ellers tenker jeg de kan få styre det selv; ha det klart hjemme og si at hun kan ta det hun trenger? 

Anonymkode: afd21...dec

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Littelulla skrev (13 minutter siden):

Fra 10 år/tegn på pubertet startet. Ikke alle er komfortable med å gå til lærer/helsesykepleier, og noen blør godt fra start. Ser ikke noen skade ved å ha det i en skjult lomme i sekken? 

Jeg tenker det er mindre skader å ha i bakhånd og ikke trenge det, enn å få behov for så å ikke ha det tilgjengelig.. 

Her er skolen innen gangavstand. Hvis barnet ikke er komfortabel med å snakke med lærer/helsesykepleier er det en smal sak å si hun ikke føler seg så bra, og gå hjem. Hun kan ringe meg på veien, så kommer jeg hjem hvis jeg ikke jobber hjemmefra. Tenker det går helt fint. Sjansen for at mensen kommer for aller første gang i løpet av skoledagen er jo sånn ca. 33%. Gidder ikke at barnet skal føle et press for at Siri og Wilde allerede har fått mensen, i 3 år i forkant av den grunn. 🤷‍♀️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri? La jentungen finne ut av og ta ansvar for dette selv. 

Anonymkode: 76514...265

• Liker 1
Skrevet

Her hadde jeg heller hørt med lærerne. 
De har tross alt mer enn én elev, og de fleste lærere har nok vært borti denne problemstillingen før.

Er jo blitt vanligere at jenter i 9-10 års alderen får menstruation, men mange får det jo ikke før i 9.klasse. 

AnonymBruker
Skrevet

Aldri hørt om engang at dette er vanlig. Er det virkelig vanlig å ha bind og ekstra truse i sekken før man i det hele tatt har begynt å menstruere.??

Anonymkode: 62edd...448

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Her er skolen innen gangavstand. Hvis barnet ikke er komfortabel med å snakke med lærer/helsesykepleier er det en smal sak å si hun ikke føler seg så bra, og gå hjem. Hun kan ringe meg på veien, så kommer jeg hjem hvis jeg ikke jobber hjemmefra. Tenker det går helt fint. Sjansen for at mensen kommer for aller første gang i løpet av skoledagen er jo sånn ca. 33%. Gidder ikke at barnet skal føle et press for at Siri og Wilde allerede har fått mensen, i 3 år i forkant av den grunn. 🤷‍♀️

Så bra at dere kan ha den planen på det. Her var ikke det mulig. 

Det viktigste er jo at man har snakket sammen og har en løsning klar om det skulle skje. 

Hos oss var det aldri en følelse av press, heldigvis. Men så har vi ikke måttet vente lenge heller. 

Skrevet

Datteren min fikk mensen da hun var 9 år. Pga alderen trengte hun litt ekstra hjelp. Vi ordnet sammen en liten toalettmappe med bind og smertestillende. Den la vi i en egen lomme på sekken. Jeg passet i starten på at det alltid var fire bind der og smertestillende. Kontaktet kontaktlærer og informerte om at hun hadde naproxen i sekken. 

Etter et års tid ble hun trygg på dette selv og ordner seg selv.

AnonymBruker
Skrevet
Irja skrev (7 minutter siden):

Datteren min fikk mensen da hun var 9 år. Pga alderen trengte hun litt ekstra hjelp. Vi ordnet sammen en liten toalettmappe med bind og smertestillende. Den la vi i en egen lomme på sekken. Jeg passet i starten på at det alltid var fire bind der og smertestillende. Kontaktet kontaktlærer og informerte om at hun hadde naproxen i sekken. 

Etter et års tid ble hun trygg på dette selv og ordner seg selv.

Finnes naproxen for barn?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Finnes naproxen for barn?

Finnes ingen pakke hvor det står «naproxen barn» nei.. Snakket med legen, og hun sa det ikke var noe problem. Står også på pakken : over 40 kg = 1 - 2 tabletter ved begynnende smerter. Maks tre i døgnet.

AnonymBruker
Skrevet

Aldri.

jeg har bind tilgjengelig i skuffen på badet. Hun tar det hun ønsker selv og gir beskjed om det er noe annet hun vil ha

Anonymkode: f2c57...d4c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...