AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #1 Skrevet 22 timer siden Hei, noen som har gode tips til hudpleieprodukter eller råd og tips til ansiktshud som får kviser rett før menstruasjon? Sliter med slike vonde som ligger langt inne, men får også kviser som ligger utenpå og blir gule. Føler jeg burde vært «ferdig med» kviseutbrudd snart, er 35 år. Er mest på haka, ikke mer enn et par i gangen, men blir små nupper og hudormer i tillegg. Går over før det er påan igjen… Anonymkode: 3a761...4db
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #2 Skrevet 22 timer siden Eneste som hjelper meg er å IKKE spise mye fet mat, sukker, salt, raske karbohydrater og junk food, mye frukt (fruktsukker hisser opp kviser) melk, og sånt 7-10 dager før mensen. Alt blir verre da. Ellers har jeg ikke funnet kuren... Anonymkode: f6210...85d
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #3 Skrevet 21 timer siden La roche posay effeclar-serien hjalp meg. Anonymkode: ec118...4f0
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #4 Skrevet 21 timer siden Jeg har fått det noen ganger, men tok knekken på det med nattlysolje kapsler. Det har fungert veldig bra mot hormonelle plager som kviser. Kviser på haka er gjerne hormonelt i følge kinesisk medisin tror jeg. Men det var ihvertfall fungert for meg. Anonymkode: 5b553...ce1
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #5 Skrevet 20 timer siden Jeg har blitt bedre etter å ha kuttet ut å bruke masse på huden. Vasker kun med vann og bruker solkrem når det er sol. Ellers ingenting. Har aldri hatt finere hud. Anonymkode: bc64f...1c8
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #6 Skrevet 19 timer siden Dette er jo hormonelt og kommer av svingninger i hormonnivåene. Min erfaring er at kosthold påvirker dette minimalt. Derimot kan stress forverre. Grunnen til at kviser ofte dukker opp på hake- og kjeveområdet før mensen henger sammen med både hormoner og hudens egenskaper i dette området: Hormonfølsom hud Hake og kjeve har mange talgkjertler som er ekstra følsomme for androgener (som testosteron). Når østrogen og progesteron faller før mensen, får androgener større “dominans” → talgproduksjonen øker mest her. Tykkere hud og større porer Huden i underansiktet er ofte litt tykkere, med større porer og mer talgaktivitet enn f.eks. kinn eller panne. Det gjør den mer utsatt for tette porer og betennelse. Stress + kjeveområdet Mange opplever også mer stress rett før mensen (kortisolnivået kan øke). Kortisol stimulerer talgkjertlene, og området rundt kjeven er spesielt mottakelig. Hormonkobling til “beard area” Hos både menn og kvinner er hake/kjeveområdet et “androgen-sensitivt felt” – samme område hvor menn får skjeggvekst. Derfor er det ekstra sårbart for hormonelle kviser. Derfor ser man ofte at premenstruelle kviser samler seg som en klynge eller enkeltstående dype kviser på hake, kjeve og rundt munn, mer enn i pannen eller på nesen. Anonymkode: f399c...e4d
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #7 Skrevet 19 timer siden Har fremdeles hormonell hud langt uti 40 åra, og jeg prøvd alt utenom å svi av meg huden med kjemisk peeling og bade i kjernemelk fra geit. Prøvd å kutte ut mat som trigger, enda til med lange fasteperioder, kremer for ditt og kremmer for datt, renset og peelet, kun drikke vann og diverse kjerringråd, prøvd legemiddel på resept, har bedt og gandet, fuktet huden med tårer fra skillpadder, solet meg i fullmåneskinn, spist på vitaminer og lagt strak ut på sofaen med tomatskivemasker og avocado samtidig som jeg hørte på Cher, - det fungerte faktisk best, bortsett fra Cher-biten. Gått sminkefri og holdt meg borte fra byen i tilfelle det var eksos som gjorde utslaget. P piller tok faktisk litt kviser, men da gikk blodtrykket til himmels samtidig som att humøret sank til bunns. Nå har jeg gitt opp, nå får faktisk det bare vere som den er. Vil ha fred nå, huden ser akkurat likedann ut som når jeg startet kampen mot kvisene for 30+ år siden, bare litt mer hydrert og rynkete. Burde egentlig satt pengene jeg har brukt på dette jaget i fond, så hadde jeg iallefall hatt noe igjen for innsatsen. Anonymkode: e0b4d...04e
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #8 Skrevet 18 timer siden Er 35, kjenner meg igjen. Etter 20 år med prøving og feiling så har jeg gitt opp. Å forsøke å forske på seg selv er veldig krevende. Noen opplever helt sikkert at det hjelper å kutte ut alt sukker, melk, gluten, alkohol, fett, osv. og ser forskjell over natten. Jeg er ikke slik. Kan ha samme hudpleierutine og plutselig få utbrudd. Og så bli «nesten helt fin igjen». Jeg får ofte store utbrudd før og under menstruasjonen. Kvisene er også veldig annerledes. Ellers får jeg gjerne utbrudd når jeg går over til å bruke solkrem, under påske/jul hvor det blir mye fet mat, godteri og alkohol, og i helger hvor jeg har drukket en del. Alderen har heldigvis gjort at jeg gir mer F. Har sluttet å bruke penger på dyre hudpleieprodukter. Anonymkode: fd2e4...6bc
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #9 Skrevet 18 timer siden Jeg hadde ikke noe særlig med kviser i puberteten, men fikk sånne hormonelle cystisk akne som voksen. Det som hjalp helt suverent på meg, var Diane P-piller. Jeg vet ikke om de finnes lengre, de er veldig sterke eller noe. Men jeg fikk fantastisk hud og null bivirkninger utover at jeg fikk større pupper, som jeg bare syntes var positivt. Kunne hoppe over mensen og alt og. Jeg gikk sikkert på dem i 10 år, turte nesten ikke gå av pga dette. Men det gikk heldigvis fint da jeg sluttet med dem. Evt kan du kanskje prøve tetracycliner? Med hormonell akne tror jeg det er litt begrenset hvor mye det hjelper med kvisekrem liksom. De ligger mye dypere enn hva hudpleierutinen når inn til. Vil likevel anbefale retinoider og benzoylperoksid for det som ligger på overflaten, og bare generelt for fin hud. Men du må nok behandle akkurat de underjordiske kvisene innenfra. Mitt tips: Gå til en hudlege. Ikke blås masse penger på hudpleieprodukter. Og de aktive midlene som hjelper, som retinoider, koster 2000 kroner hos hudpleieren og 200 kr for det du får resept av legen liksom. Du kan få henvisning til offentlig hudlege så koster timen bare et par hundrelapper også, jeg gjorde det en gang. Men var 6 måneders ventetid. Bruk en tusenlapp på en privat dermatolog hvor du får time på dagen, det er verdt det. Anonymkode: 54a69...678
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå