Gå til innhold

Mannen til en venninne har vært økonomisk utro

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min venninne befinner seg i meget vanskelig situasjon hvor hun akkurat har blitt fortalt at mannen har oppdratt forbrukslån og inkasso for 1200000 kr.  Han skjuler for henne eksakt gjeld og hvor de forskjellige gjeldene er fra. Har hun krav på å få vite dette? Hvor skal hun eventuelt kontakte for han er ikke samarbeidsvillig. 

Anonymkode: 1ae4c...114

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er de gift?

Anonymkode: 26025...416

• Nyttig 2
Skrevet

Hun kan og bør oppsøke banken så fort som mulig og se på egne og felles konto . Advokat kanskje, først som sist. 

Også bør hun søke om separasjon. Forsørgerplikt er noe dritt når den ene ødelegger økonomien sin

Anonymkode: 8e9ef...9eb

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Er de gift har hun innsikt i partners gjeld gjennom skattemeldingen.

Anonymkode: 57fe3...d0b

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet

Hun har dessverre ikke krav på innsyn i gjelden hans dersom lånene står kun i hans navn. Banker og inkasso har taushetsplikt og kan ikke gi henne opplysninger uten at han selv samtykker.

Det hun kan gjøre er å be ham hente ut gjeldsoversikt fra Gjeldsregisteret, der alle usikrede lån og kreditter står. Hvis hun selv er medlåntaker eller kausjonist, har hun selvfølgelig krav på innsyn i de lånene.

For å beskytte seg selv økonomisk kan hun ta kontakt med NAV gjeldsrådgivning eller en økonomisk rådgiver i kommunen. Hvis hun vurderer separasjon/skilsmisse, kan det være lurt å få juridisk bistand så hun ikke blir dratt med i hans problemer

Anonymkode: 39235...07a

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Min venninne befinner seg i meget vanskelig situasjon hvor hun akkurat har blitt fortalt at mannen har oppdratt forbrukslån og inkasso for 1200000 kr.  Han skjuler for henne eksakt gjeld og hvor de forskjellige gjeldene er fra. Har hun krav på å få vite dette? Hvor skal hun eventuelt kontakte for han er ikke samarbeidsvillig. 

Nei.

Så fremt det ikke er snakk om at han har tatt opp dette i hennes navn.

En bekjent tapte i retten etter at eksen hennes, faren til barna hennes, hadde tatt opp lån i hennes navn.

Han visste hvor hun oppbevarte Bank-ID-brikken og gjettet seg frem til hvor hun oppbevarte en notatbok med passord.

Da var det ganske lett å bruke hennes laptop og iPad, og slette e-poster og gjemme unna posten hennes.

Gjelden ble tatt opp andre steder enn i hennes daglige bank, så hun merket jo ingenting. 

Bankene kan ikke forholde seg til ID-tyveri innad i et ekteskap.

Det har aldri falt meg inn at jeg skal måtte gjemme Bank-ID-brikke, pass, og notatbøker i mitt eget hjem, og ikke la en partner få låne en laptop. 

Er visst litt naiv.

Anonymkode: 4aa60...9e9

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hun har dessverre ikke krav på innsyn i gjelden hans dersom lånene står kun i hans navn. Banker og inkasso har taushetsplikt og kan ikke gi henne opplysninger uten at han selv samtykker.

Ektefeller har innsyn på saldo, men ikke informasjon om hva pengene er brukt på.

Kontakt bankene.

Anonymkode: debf6...c6c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det hun kan gjøre er å be ham hente ut gjeldsoversikt fra Gjeldsregisteret, der alle usikrede lån og kreditter står. Hvis hun selv er medlåntaker eller kausjonist, har hun selvfølgelig krav på innsyn i de lånene.

For å beskytte seg selv økonomisk kan hun ta kontakt med NAV gjeldsrådgivning eller en økonomisk rådgiver i kommunen. Hvis hun vurderer separasjon/skilsmisse, kan det være lurt å få juridisk bistand så hun ikke blir dratt med i hans problemer

Dette er jo feil. 

Pga forsørgerplikt for ektefelle har man krav på innsyn.

Anonymkode: 37ce5...df5

• Nyttig 1
Skrevet

nei ektefeller er ikke ansvarlig for hverandres gjeld om har således heller ikke krav på innsyn etter loven så sant de ikkehar en egen avtale som er gyldig som stadfester delt ansvar ut over lovens bestemmelse. 

Anonymkode: edd60...16d

• Liker 1
Skrevet

Hun er ikke ansvarlig for selve gjelden, men hvis de skilles kan han trekke den fra den halvparten av felleseiet han må dele med henne, så da blir hun på en måte ansvarlig likevel.

Anonymkode: 56f56...cf6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Er visst litt naiv.

Ja.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Nei.

En bekjent tapte i retten etter at eksen hennes, faren til barna hennes, hadde tatt opp lån i hennes navn.

Han visste hvor hun oppbevarte Bank-ID-brikken og gjettet seg frem til hvor hun oppbevarte en notatbok med passord.

Da var det ganske lett å bruke hennes laptop og iPad, og slette e-poster og gjemme unna posten hennes.

Gjelden ble tatt opp andre steder enn i hennes daglige bank, så hun merket jo ingenting. 

Det har aldri falt meg inn at jeg skal måtte gjemme Bank-ID-brikke, pass, og notatbøker i mitt eget hjem, og ikke la en partner få låne en laptop. 

Er visst litt naiv.

Ingen skal ha tilgang til din konto, kort og passord, ingen. Jeg har en eks som brukte mitt bankkort. Før var det noen nettsider som ikke krevde bank-id ved betaling, kun kortnummer. 

Anonymkode: ea100...c53

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er jo feil. 

Pga forsørgerplikt for ektefelle har man krav på innsyn.

Anonymkode: 37ce5...df5

Jeg har vært i denne situasjonen og jeg fikk ikke innsyn i eksens gjeld, kreditorene sa jeg ikke hadde rett til det men heller ikke var ansvarlig fordi han ikke hadde tatt opp lånene i mitt navn. Men det gikk direkte utover familieøkonomien at han ikke hadde betalingsevne. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.9.2025 den 12.52):

Jeg har vært i denne situasjonen og jeg fikk ikke innsyn i eksens gjeld, kreditorene sa jeg ikke hadde rett til det men heller ikke var ansvarlig fordi han ikke hadde tatt opp lånene i mitt navn. Men det gikk direkte utover familieøkonomien at han ikke hadde betalingsevne. 

Det er jo feil. Er man gift deles all gjeld på 2 om man skilles. Til og med studielån tatt opp mens man er gift kan kreves delt på begge, eksen min prøve å få meg til å betale halve studielånet hans… 

så lengene lånene er tatt opp og brukt felles skal de deles, selv hvor kjipt det er. Så må være utrolig kjip situasjon å havne on partner er økonomisk utro

Anonymkode: 9d7ad...475

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.9.2025 den 20.44):

Nei.

Er visst litt naiv.

Har skjedd meg og. Skriver derfor ikke ned noe lengre og bytter oftere passord. Har ikke opplevd det igjen, heldigvis. 

Anonymkode: 9c880...86b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.9.2025 den 12.04):

Hun er ikke ansvarlig for selve gjelden, men hvis de skilles kan han trekke den fra den halvparten av felleseiet han må dele med henne, så da blir hun på en måte ansvarlig likevel.

Anonymkode: 56f56...cf6

Det skjedde ikke da en kollega opplevde det samme. De eide 50/50 av huset, og hun fikk utbetalt sin eierandel, mens hans ble holdt tilbake til kreditorer hadde fått sitt. Hun fikk utbetalt ca 1,7 mill, som var den egenkapital hun hadde etter salg. Han fikk utbetalt rundt 200000 kr da kreditorer hadde fått sitt. 1,5 ca ble trukket fra hans del, men ingenting fra hennes. 

Anonymkode: 3ec72...03d

AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke til TS men andre som leser tråden: 

Man kan opprette frivillig kredittsperre hos hvert av de fire norske kredittopplysningsbyråene: Experian, Dun & Bradstreet (Bisnode), Creditsafe og Tietoevry. Dette gjøres ved å logge inn på byråenes nettsider med BankID og aktivere sperren der, eller ved å kontakte kundeservice for å få hjelp til dette. En kredittsperre hindrer at noen kan innhente kredittopplysninger om deg og dermed få innvilget lån eller kreditter i ditt navn.

Anonymkode: 0fc84...7d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.9.2025 den 12.52):

Samme her. De krevde fullmakt fra ham først. Han var også veldig motvillig og aggressiv. 

Anonymkode: b0ddd...530

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.9.2025 den 20.03):

Hargun noen mistanker om hva pengene er brukt på da? Helt utrolig å drite seg ur på den måten, for så å nekte partner innsyn.

Anonymkode: 20f5d...ce7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...