Gå til innhold

Hvordan holde gaver spennende i langvarige forhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser så mange innlegg på KG om at man enten har blitt skuffet over partners gaver eller man ikke vet hva man skal kjøpe...

Jeg har vært med min samboer i tyve år og gleder meg fortsatt som en unge til hans gaver til meg når jeg fyller år og til jul, og han er akkurat lik.

Alle par er forskjellige, men tenkte å dele hvordan vi gjør det i tilfelle det kan hjelpe noen andre når det kommer til dette.

Vi har begge registrert oss på Wishlistr. Der legger vi ut ting vi ønsker oss fra hverandre. Vi er begge geeks og har dermed helt spesfikke ting vi ønsker oss. Det kan være bøker, til kortspill, brettspill eller andre ting. Disse listene er kun mellom oss. 

Ja, jeg vet at jeg får noe fra listen, men jeg vet ikke hva. For det er alltid mer på listen enn hva han kan kjøpe til meg, og omvendt. Så det er alltid spennende.

Samme til jul. Til våre familier ønsker vi oss alltid ting som er praktiske, men kanskje litt "kjedelig" å få som gaver - sengesett, ny stekepanne, hylle til kjøkkenet osv.

Men fra hverandre ønsker vi oss alltid de kule tingene. Ny Magic The Gathering card deck, ny detalj til bassen fra hans side osv osv.

Dette gjør at vi alltid gleder oss til gaver fra hverandre, fordi vi vet at vi alltid får hva vi ønsker oss. Men vi vet ikke alltid hva fra ønskelisten vi får. Det har behold gleden for oss gjennom tyve år.

Anonymkode: 14ad7...454

• Liker 1
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig god måte å gjøre det på, ts! Min kjæreste er dessverre så kjedelig på den fronten, han ønsker seg ingenting. Han har alt, sier han. Og jeg har blitt litt skuffet ofte over gavene jeg har fått av han, bortsett fra én gang, men da ville han ha meg med å ta ut gaven selv. Han bryr seg ikke om å glede andre med gaver, jeg ser det ellers også. Han kjøper en bukett blomster til moren hver bursdag, ingenting mer. Jeg har insistert på at vi skal kjøpe en gave i tillegg fra oss, da mener han vi ikke trenger det, så det ender opp med at jeg kjøper og betaler den gaven selv, fordi jeg mener vi bør gi mer. Ikke bryr han seg om julekalender eller påskeegg heller, mens jeg syns det veldig koselig å få sånt, jeg liker å ta vare på barnlige tradisjoner. Men da må jeg kjøpe selv, han gidder ikke, selv om han vet jeg ønsker meg det. Kjip type.

Anonymkode: 755d7...d06

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor du ikke selv kjøper det du ønsker deg.

Anonymkode: 1afcb...f0c

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke reklame, Wishlistr er gratis. Ville bare dele noe funker for oss og kanskje også kan funke for andre. :)

TS

Skrevet

Njæ, litt av privilegiet med å være voksen og ha voksenpenger er å kunne kjøpe hva man vil når man vil😉 Vært sammen i 20 år vi også, men jeg gidder ikke å vente til jul med å kjøpe meg den dronen til 15k som jeg skal kjøpe nå i helga. Til jul kan jeg øndke meg noe marsipan, noen fine kubbelys og et par nye oppvaskhåndklær😅

Anonymkode: 6b8ce...87c

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger. 

Perelandra, mod

Skrevet

Når du har en SÅ detaljert ønskeliste, så er ikke steget stort til å bare kjøpe noe til deg selv.

Mannen min gleder seg også som en liten unge til jul, for da får han alle spillene han har kjøpt selv og satt merkelapp med "fra kona di" på. Koselig det vel.

Det hender det står "til kona mi" på noen av de spillene også, for de tenker han at vi kan spille sammen. Så han er omtenksom også.

Selv kan jeg knapt huske å ha fått noe jeg virkelig ønsket meg i gave noen gang, antagelig fordi listen over ting jeg ønsker meg er veldig kort og jeg stort sett kjøper det selv for å være sikker på at det blir helt riktig. Hvis jeg ønsker meg en X av merke Y, så blir jeg ikke glad for å få en X av merke Z (fordi den var mye billigere) eller av merke W (fordi det var "mye bedre kvalitet"), det var merke Y jeg ønsket meg, så nå må jeg leve med noe som bare halvveis fyller forventningene, når jeg likegodt kunne kjøpt tingen selv. Så da kjøper jeg tingene selv. 

Anonymkode: be4ca...c93

• Nyttig 1
Skrevet

Vi er 40+ så her er det ingen "ønskeliste" (det tror jeg ikke jeg har hatt siden jeg var 13).

KJøper jeg noe til mannen i god tid, oppbevarer jeg det på kontoret på jobb og tar det først med hjem dagen før dagen.

Anonymkode: 8b9d9...cd9

Skrevet

Veldig gode idéer som deles her! 👏

Jeg for min del har så og si sluttet å gi gaver, men bruker heller pengene på opplevelser sammen. 

Gir fortsatt vertinne/vertskapsgaver til andre, men det er vel også de eneste gavene jeg nå gir. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor du ikke selv kjøper det du ønsker deg.

Anonymkode: 1afcb...f0c

Gaver er gjerne noe man ønsker seg, men ikke prioriterer økonomisk. Det å gi gaver handler dessuten om å vise andre at man setter pris på dem, og ønsker å glede dem, og det burde ikke være for mye forlangt av en partner. 

I min familie er menn veldig flinke til å gi gode gaver. På riktig mannevis kan det nærmest fremstå som de konkurrerer litt om om å ha vært smartest og rausest, og treffe best. Samtlige menn (og de yngre menn tar etter ovenfor både familie og sine kjærester) gjør det på den måten at de gjennom året noterer seg hva deres kvinne sier og avslører med ønsker eller begeistring over ting de ser angående hva som kan bli neste gode gave til henne. Følgelig skjer det ikke at vi får tanketomme gaver som ikke er til nytte og/eller glede. 

Mennene er forsåvidt svært ulike, men dette med ønsket om å virkelig glede sin kvinne med gode gaver har de i seg samtlige. 

Vi kvinner gjør forsåvidt nøyaktig det samme, men det er kanskje ikke like uvanlig?

Jeg må si jeg ikke skjønner hvorfor det å bry seg om å glede sin partner skal være så vanskelig å innse at er viktig, og at det ofte virker viktigere å stå mot å gjøre det enn å faktisk gjøre det. Den dagen min kjære skulle tenke "Nei jeg skal nå virkelig ikke yte for henne og vårt forhold. Hun får bare elske meg uten slikt!", da regner jeg med at vårt forhold er fort over. 

Samme omvendt. I det jeg ikke gidder slikt er vi i praksis over. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er kvinne og har gaver nederst på listen over mine kjærlighetsspråk. Ergo har jeg ikke noen ønsker, og er også elendig på å kjøpe gaver, da jeg rett og slett ikke skjønner hensikten med dette da de fleste har råd og mulighet til å kjøpe det de ønsker seg selv. 

Nå er mine barn og tantebarn voksne, og jeg slipper endelig å tenke på gaver. (  er blitt endel penger opp gjennom årene.) 

Jeg har heldigvis også en partner som er lik meg, så vi handler ingenting til hverandre, kun eventelle fellesting som vi trenger. 

Anonymkode: 992f8...5ab

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.9.2025 den 19.18):

Jeg ser så mange innlegg på KG om at man enten har blitt skuffet over partners gaver eller man ikke vet hva man skal kjøpe...

Jeg har vært med min samboer i tyve år og gleder meg fortsatt som en unge til hans gaver til meg når jeg fyller år og til jul, og han er akkurat lik.

Alle par er forskjellige, men tenkte å dele hvordan vi gjør det i tilfelle det kan hjelpe noen andre når det kommer til dette.

Vi har begge registrert oss på Wishlistr. Der legger vi ut ting vi ønsker oss fra hverandre. Vi er begge geeks og har dermed helt spesfikke ting vi ønsker oss. Det kan være bøker, til kortspill, brettspill eller andre ting. Disse listene er kun mellom oss. 

Ja, jeg vet at jeg får noe fra listen, men jeg vet ikke hva. For det er alltid mer på listen enn hva han kan kjøpe til meg, og omvendt. Så det er alltid spennende.

Samme til jul. Til våre familier ønsker vi oss alltid ting som er praktiske, men kanskje litt "kjedelig" å få som gaver - sengesett, ny stekepanne, hylle til kjøkkenet osv.

Men fra hverandre ønsker vi oss alltid de kule tingene. Ny Magic The Gathering card deck, ny detalj til bassen fra hans side osv osv.

Dette gjør at vi alltid gleder oss til gaver fra hverandre, fordi vi vet at vi alltid får hva vi ønsker oss. Men vi vet ikke alltid hva fra ønskelisten vi får. Det har behold gleden for oss gjennom tyve år.

Dette er fint for deg. Men ingen vits for meg å holde på med. Jeg skjønner virkelig ikke poenget. Hvorfor ikke bare kjøpe det du vil ha selv? På min ønskeliste kunne det stått at jeg ønsket meg en gave fri jul og bursdag 

Anonymkode: 5df79...c11

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...