AnonymBruker Skrevet i går, 16:10 #1 Skrevet i går, 16:10 Vurderer å søke en jobb der fremkommelighet er litt begrenset. Hvis jeg skal komme meg dit hele året må jeg begynne å sykle om vinteren. Det har jeg aldri gjort før. Strekningen er ikke lang, kun fem til ti km. Tenkt å skaffe meg elsykkel. Er det noe å tenke på når man baserer seg på helårsykling? Ville du unngått å gjøre deg avhengig av elsykklen til jobb eller fungerer den pålitelig med piggdekk på vinter og all slags føre? Anonymkode: ced7a...c17
AnonymBruker Skrevet i går, 16:16 #2 Skrevet i går, 16:16 Jeg gjør det! Har hendt noen få ganger at jeg har gått istedenfor å sykle pga is/snø. Bor på Vestlandet med ekstremt lite vintervær, hadde nok ikke gjort det om jeg bodde i innlandet feks. Anonymkode: 44f81...39a
AnonymBruker Skrevet i går, 16:23 #3 Skrevet i går, 16:23 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg gjør det! Har hendt noen få ganger at jeg har gått istedenfor å sykle pga is/snø. Bor på Vestlandet med ekstremt lite vintervær, hadde nok ikke gjort det om jeg bodde i innlandet feks. Anonymkode: 44f81...39a Hvor lang vei har du? Er det kaldt? Blir du svett med elsykkel? Er det bare en forfriskende og god start på dagen? Anonymkode: ced7a...c17
AnonymBruker Skrevet i går, 16:24 #4 Skrevet i går, 16:24 Har gjort det i 3 år, men har da hatt 4,5km til jobb og bodd i Stor-Oslo med veldig gode sykkelveier og veier som blir måket/børstet raskt ved snøfall. Null stress å sykle med piggdekk og gode klær. Anonymkode: 73a93...441 1
AnonymBruker Skrevet i går, 16:28 #5 Skrevet i går, 16:28 Jeg gør det, bor i Oslo. Har 13 km hver vei, inkl. turen til barnehagen (som er en liten omvei). Jeg elsker å vintersykle! Alternativet for meg er å ta T-bane og det tar ganske mye lenger tid. Du må ha skikkelige piggdekk og gode klær. Å sykle i -15 er digg om man er godt kledd, og grusomt om man er dårlig kledd. Det digge med el-sykkel er at man kan velge hvor hardt man vil ta i. Jeg blir ikke svett med mindre jeg velger å ta mye i. Jeg synes det er en forfriskende og god start på dagen, det er trening på lav intensitet. Digg med frisk luft og dagslys. Anonymkode: c9e82...679 1
AnonymBruker Skrevet i går, 16:29 #6 Skrevet i går, 16:29 Jeg bytter til piggdekk, men dropper det på de dagene med mye is og mye snø. Da sklir man altfor lett. Anonymkode: 2348c...a71
AnonymBruker Skrevet i går, 16:30 #7 Skrevet i går, 16:30 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg bytter til piggdekk, men dropper det på de dagene med mye is og mye snø. Da sklir man altfor lett. Anonymkode: 2348c...a71 Da må jeg tenke meg om, med sykkel vil det ta ca 15 min, uten sykkel ca en time hver vei. Anonymkode: ced7a...c17
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #8 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da må jeg tenke meg om, med sykkel vil det ta ca 15 min, uten sykkel ca en time hver vei. Anonymkode: ced7a...c17 Jeg sykler hele året, og de få dagene jeg ikke har fått til det, har det også vært umulig å kjøre og kollektivtrafikken har stått helt stille. Da hadde jeg uansett ikke kommet meg på jobb. Å sykle med piggdekk fungerer helt fint. Du trenger jo ikke være totalt koko, men ta hensyn til føre. Jeg har aldri opplevd å skli med piggdekk. Anonymkode: c9e82...679
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #9 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg sykler hele året, og de få dagene jeg ikke har fått til det, har det også vært umulig å kjøre og kollektivtrafikken har stått helt stille. Da hadde jeg uansett ikke kommet meg på jobb. Å sykle med piggdekk fungerer helt fint. Du trenger jo ikke være totalt koko, men ta hensyn til føre. Jeg har aldri opplevd å skli med piggdekk. Anonymkode: c9e82...679 Høres helt kurant ut det. Ja de dagene med masse snøfall vil være et problem uansett. AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg gør det, bor i Oslo. Har 13 km hver vei, inkl. turen til barnehagen (som er en liten omvei). Jeg elsker å vintersykle! Alternativet for meg er å ta T-bane og det tar ganske mye lenger tid. Du må ha skikkelige piggdekk og gode klær. Å sykle i -15 er digg om man er godt kledd, og grusomt om man er dårlig kledd. Det digge med el-sykkel er at man kan velge hvor hardt man vil ta i. Jeg blir ikke svett med mindre jeg velger å ta mye i. Jeg synes det er en forfriskende og god start på dagen, det er trening på lav intensitet. Digg med frisk luft og dagslys. Anonymkode: c9e82...679 Jeg har mest nedover til jobben og mye oppover på hjemveien så sånn sett vil det være helt optimalt. Skikkelig kledd må man nok være ja, selv på 20 min rekker man å bli ganske våt. Men deiligere å være ute i vær, enn klemt inne på svett kollektivtransport😅 Anonymkode: ced7a...c17
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #10 Skrevet 10 timer siden Er det noe merke på sykkelen dere vil anbefale? Er det lett å få sørvis på den, dekkskifte, bremse og gir og sånt? Anonymkode: ced7a...c17
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #11 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg bytter til piggdekk, men dropper det på de dagene med mye is og mye snø. Da sklir man altfor lett. Anonymkode: 2348c...a71 Fatbike ordner dette lett. Sitter som klistret. Anonymkode: a4794...507
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #12 Skrevet 10 timer siden Jeg gjorde det en stund, men måtte gi opp da jeg begynte å jobbe i sentrum, og sykkelveiene ikke ble brøytet skikkelig, og det var livsfarlig å sykle i veibanen inn mot byn, hvor biler skled omkring og veibanen allerede var snevret inn pga brøytekanter. Helt håpløst når de brøyter snøen OPP PÅ gang og sykkelveien..... Anonymkode: efc10...766
Beliis Skrevet 10 timer siden #13 Skrevet 10 timer siden Har vært helårselsykkelist i 8 år i Oslo. Sykler ca 2 mil til og fra jobb. Anbefales! På holke har man kjemoegodt grep og mye tryggere enn å gå! Det som er krevende føre er når det ikke er brøytet og hvis det blir en suppe av snø og salt- det føles litt sleipt. Har aldri sklidd m pigg, men viktig å legge om til riktig tid, har sklidd på tynn usynlige ishinne .ed sommerdekk på kalde høstmorgener... Velg en sykkelforhandler med verksted! Det er større slitasje på bremseklosser etc med elsykkel og saltet "spiser" mange deler. Ha godt med riktig, varmt tøy. Dobbelt lag på hender. Hjelm med lys og visir hjelper.
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #14 Skrevet 10 timer siden Jeg gjorde det et år jeg ikke hadde bil, bor i Innlandet. Kjøpte piggdekk og varme klær og syklet på isen. Var skeptisk først, men det gikk jo overraskende bra. Det som var mest problematisk føre var om det var litt snø, da gikk det tregt. Og snø på is er jo også selvsagt vanskelig, også å gå på. Anonymkode: f4d8f...f6f
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #15 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (16 timer siden): Vurderer å søke en jobb der fremkommelighet er litt begrenset. Hvis jeg skal komme meg dit hele året må jeg begynne å sykle om vinteren. Det har jeg aldri gjort før. Strekningen er ikke lang, kun fem til ti km. Tenkt å skaffe meg elsykkel. Er det noe å tenke på når man baserer seg på helårsykling? Ville du unngått å gjøre deg avhengig av elsykklen til jobb eller fungerer den pålitelig med piggdekk på vinter og all slags føre? Anonymkode: ced7a...c17 Sykler ikke. Men har ei venninne som sykler til jobb hver dag i Bergen. Lenger enn 10 km. Skifter til piggdekk på vinteren. Anonymkode: 9170c...8fc
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #16 Skrevet 9 timer siden Jeg gjorde det men måtte gi opp pga dårlig brøyting. Selv med gode piggdekk og forsiktig sykling falt jeg mange ganger. Noen ganger med hode ut mot veibanen, det kunne potensielt gått galt om en bil/buss hadde kommet da. Bor i en mellomstor by, og desverre så kjenner jeg flere enn meg som måtte gi opp sykling. Problemet var at snø ikke ble brøyter godt, så smeltet den og tykk klumpete holke ble dannet. Dårlig med strøing også. Og foresten, når isen smelter tok det månedsvis før de kostet opp tykk lag med grus. Den falt jeg på også. Hjalp en annen syklist som virkelig slo hodet sitt virkelig hardt, selv om hun hadde hjelm. Så det faller veldig på hvor god kommunen er til å brøyte om det er mulig å sykle hele året. Anonymkode: f74d9...e11
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #17 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Er det noe merke på sykkelen dere vil anbefale? Er det lett å få sørvis på den, dekkskifte, bremse og gir og sånt? Anonymkode: ced7a...c17 Kjøp et kjent merke fra en butikk med eget verksted. Og ha ordentlig service to ganger i året minst, f.eks. når du uansett skal bytte dekk. Og test sykkelen før du kjøper. Jeg har en Riese & Müller. Er utrolig fornøyd med den! Anonymkode: c9e82...679
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå