AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #1 Skrevet 13 timer siden Jeg sitter nesten å gråter 😭 Jeg og far bor ikke sammen. Far tjente 2 mill tidligere (2023), men nå har han ikke tjent så mye. Han går på AAP og han har endel tvangstrekk( gått siden januar) . Jeg sendte inn klage på avslaget. Mtp at de tok beløpet faren hadde tjent i 2023. Jeg er ufør. Med lav utbetaling. Men jeg har samboer. Far betaler barnebidrag for dette barnet men kjøper sjelden/aldri ting utenom. Jeg har også en jente på 21 år, som bor hjemme og er i tiltak gjennom nav. (tjener nesten ingenting) Som faren ikke betale/hjelper økonomisk. Nå fikk vi nytt avslag. De hadde sjekket "a-ordningen" med opplysning om ny lønn (fra de siste 6 månedene, står det) for faren. De har lagt til et beløp på 58 105 kroner på meg fordi jeg har samboer. Mtp inntektavhengig stipend . Jeg har flere barn og alle har tidligere fått stipend. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Det står at jeg kan klage igjen, men er det vits i det? Jeg vet seriøst ikke hva jeg skal gjøre.... Dette slo liksom føttene unna meg... 😭 Beklager for et rotete innlegg 😔 Anonymkode: 09ca3...9f2
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #2 Skrevet 10 timer siden Far betaler jo barnebidrag (basert på inntekt antar jeg, hvis ikke er neste steg å få barnebidraget innkrev av NAV) og du har jo samboer. Skjønner ikke hva du skal klage på, inntektsgrensene er jo satt og er like for alle. At du velger å fø på et voksent barn som allerede får støtte fra NAV skal vel ikke lastes skattebetalerne? Er det snakk om mye stipend, og hva var det tenkt at disse pengene skulle dekke? Anonymkode: 24ed7...311 10 1 5
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #3 Skrevet 10 timer siden Hvorfor tjener den voksne jenta nesten ingenting? Nei, far skal ikke betale for henne, antar hun betaler deg for og bo hjemme. Hvor gammel er sønnen din? Bor han og hjemme? Jobber han? Du bør kanskje se på andre ting og gjøre enn og klage uten nytte ja. Anonymkode: 233ce...aab 1
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #4 Skrevet 10 timer siden Barnet mitt fikk også avslag på inntektavhengig stipend. Jeg er uføretrygdet og enslig. Anonymkode: 9c8b3...70d 1
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #5 Skrevet 10 timer siden Det er inntekt til begge foreldrene som legges til grunn, så det nytter å ikke kun å se på sin egen inntekt. I tillegg reduseres inntektsgrensene om en/begge av foreldrene har samboer. Anonymkode: 59369...5d6 1 2
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #7 Skrevet 9 timer siden Jeg er 100% alene med mine 2 barn. Og ufør, på minstesats. Og ingen av de har fått stipend på videregående. For de går jo etter far og mor sin inntekt. Far betaler bidrag. Anonymkode: 8df1e...b19 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #8 Skrevet 9 timer siden Skjønner ikke hvorfor du blander tjueenåringen inn i dette! Hun har da ingenting med dette å,gjøre siden hun ikke er skoleelev lengre! Hun er da virkelig voksen og verken du eller far har forsørgeransvar for henne… Anonymkode: 0e5f1...dd1 5 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #9 Skrevet 9 timer siden Skjønner ikke hva du klager på? Dette er likt for alle. Hva er så viktig med stipend på vgs? Det er jo bare til lommepenger. Kan han ikke ta seg en helgejobb?? Anonymkode: 587cb...810 2 2
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #10 Skrevet 9 timer siden Han kan få seg en deltidsjobb i helgene. Anonymkode: e3068...1d1 3
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #11 Skrevet 8 timer siden Men hvorfor trenger ungen stipend? Utstyrsstipend får dere jo og skoleskyss dekkes. Du og din samboer har vel råd til å mate og huse barnet selv om dere har det trangt? At din samboer har tvangstrekk er jo bare deres egen skyld.. Du har jo også en voksen boende hjemme som kan bidra økonomisk. Anonymkode: 961fd...059 2
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #12 Skrevet 8 timer siden Det er lite de får i stipend uansett. Og når det går direkte til ungdommene er det stor sannsynlighet for at det blir brukt på tull uansett. Anonymkode: c7851...a30 2
Kaneel Skrevet 8 timer siden #13 Skrevet 8 timer siden Grensen for å få utvida stipend for lav inntekt er så lav at du skal bar beære gla til han ikke kvalifiserer
Fighter83 Skrevet 8 timer siden #14 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg sitter nesten å gråter 😭 Jeg og far bor ikke sammen. Far tjente 2 mill tidligere (2023), men nå har han ikke tjent så mye. Han går på AAP og han har endel tvangstrekk( gått siden januar) . Jeg sendte inn klage på avslaget. Mtp at de tok beløpet faren hadde tjent i 2023. Jeg er ufør. Med lav utbetaling. Men jeg har samboer. Far betaler barnebidrag for dette barnet men kjøper sjelden/aldri ting utenom. Jeg har også en jente på 21 år, som bor hjemme og er i tiltak gjennom nav. (tjener nesten ingenting) Som faren ikke betale/hjelper økonomisk. Nå fikk vi nytt avslag. De hadde sjekket "a-ordningen" med opplysning om ny lønn (fra de siste 6 månedene, står det) for faren. De har lagt til et beløp på 58 105 kroner på meg fordi jeg har samboer. Mtp inntektavhengig stipend . Jeg har flere barn og alle har tidligere fått stipend. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Det står at jeg kan klage igjen, men er det vits i det? Jeg vet seriøst ikke hva jeg skal gjøre.... Dette slo liksom føttene unna meg... 😭 Beklager for et rotete innlegg 😔 Anonymkode: 09ca3...9f2 Hva med å få han til å søke via Nav om særbidrag?
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #15 Skrevet 8 timer siden Det er nesten ingen som får stipend lenger. De har satt inntektsgrensene så lavt, at de fleste som har to foreldre i livet får det ikke. Det kan være lurt å stille krav til at de får skaffe seg en deltidsjobb ved siden av skolen. Den eldste som er på tiltak på NAV må betale for seg hjemme. Anonymkode: 1f13e...c2c 2
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #16 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg sitter nesten å gråter 😭 Jeg og far bor ikke sammen. Far tjente 2 mill tidligere (2023), men nå har han ikke tjent så mye. Han går på AAP og han har endel tvangstrekk( gått siden januar) . Jeg sendte inn klage på avslaget. Mtp at de tok beløpet faren hadde tjent i 2023. Jeg er ufør. Med lav utbetaling. Men jeg har samboer. Far betaler barnebidrag for dette barnet men kjøper sjelden/aldri ting utenom. Jeg har også en jente på 21 år, som bor hjemme og er i tiltak gjennom nav. (tjener nesten ingenting) Som faren ikke betale/hjelper økonomisk. Nå fikk vi nytt avslag. De hadde sjekket "a-ordningen" med opplysning om ny lønn (fra de siste 6 månedene, står det) for faren. De har lagt til et beløp på 58 105 kroner på meg fordi jeg har samboer. Mtp inntektavhengig stipend . Jeg har flere barn og alle har tidligere fått stipend. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Det står at jeg kan klage igjen, men er det vits i det? Jeg vet seriøst ikke hva jeg skal gjøre.... Dette slo liksom føttene unna meg... 😭 Beklager for et rotete innlegg 😔 Anonymkode: 09ca3...9f2 Man må faktisk ta høyde for at det blir skilsmisse i livet før man får barn … Det skjer faktisk halvparten. Anonymkode: 241b2...dc5
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #17 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man må faktisk ta høyde for at det blir skilsmisse i livet før man får barn … Det skjer faktisk halvparten. Anonymkode: 241b2...dc5 Mulig jeg misforsto tråden. Men poenget er det samme, man skal ha råd til å forsørge barn i et lengre perspektiv, før man får barn. Anonymkode: 241b2...dc5
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #18 Skrevet 7 timer siden Dersom inntekten til deg og far er over 563000 i året, er det ingen stipend å hente. https://lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/norge/videregaende-skole/videregaende-skole/inntektsavhengig-stipend/ Anonymkode: b90da...9c2
Rødvinsfilosofen Skrevet 5 timer siden #19 Skrevet 5 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg sitter nesten å gråter 😭 Jeg og far bor ikke sammen. Far tjente 2 mill tidligere (2023), men nå har han ikke tjent så mye. Han går på AAP og han har endel tvangstrekk( gått siden januar) . Jeg sendte inn klage på avslaget. Mtp at de tok beløpet faren hadde tjent i 2023. Jeg er ufør. Med lav utbetaling. Men jeg har samboer. Far betaler barnebidrag for dette barnet men kjøper sjelden/aldri ting utenom. Jeg har også en jente på 21 år, som bor hjemme og er i tiltak gjennom nav. (tjener nesten ingenting) Som faren ikke betale/hjelper økonomisk. Nå fikk vi nytt avslag. De hadde sjekket "a-ordningen" med opplysning om ny lønn (fra de siste 6 månedene, står det) for faren. De har lagt til et beløp på 58 105 kroner på meg fordi jeg har samboer. Mtp inntektavhengig stipend . Jeg har flere barn og alle har tidligere fått stipend. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Det står at jeg kan klage igjen, men er det vits i det? Jeg vet seriøst ikke hva jeg skal gjøre.... Dette slo liksom føttene unna meg... 😭 Beklager for et rotete innlegg 😔 Anonymkode: 09ca3...9f2 Antar at du, din samboer og din eksmann samlett sett har en samlet inntekt på over 563.689,- Hva gjorde at du tenkte at han ville ha krav på det? Endret 5 timer siden av Rødvinsfilosofen 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå