Gå til innhold

Skolebarn som strør rundt seg med rot i fellesområder

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva kan man forvente av lærere/sfo-ansatte når det kommer til å passe på at ungene gjør ting som å holde det ryddig i fellesgarderober, viser hensyn til andre når de er ute på tur, osv? 

Barnet mitt begynte i 2. klasse i høst, og nå har de garderobe i understasjen, mens lærerne og de ansatte ser ut til å kun benytte inngangen direkte til klasserommene i etasjen over. Og ingen ser ut til å passe på hvordan det ser ut i garderoben. 

Det *flyter*... Vi følger barnet inn om morgenen (han er litt engstelig for å gå inn alene ennå), og henter for å passe på at alt vått og skittent blir med hjem (og det er det alltid forferdelig mye av...). Og da må vi vasse over regntøy og støvler og innesko og matbokser og flasker og sekker og drit og lort i garderoben. Det er mange foreldre som klager på dette. Det blir heller ikke vasket, for det flyter jo så mye at renholderne ikke kommer til. Vi passer på at vårt barn henger ting opp, og han har alltid tingene sine pent på plassen. Men det er jo mange av ungene som går selv, og hvor foreldrene da ikke passer på - og det gjør tydeligvis ikke lærerne/sfo-folkene heller. 

Jeg har også ved flere anledninger gått gjennom parken i nærområdet, når klasser fra skolen har vært der, og da har de ofte kastet fra seg sekker og klær så det dekker hele bredden av gangveien, og folk må gå ut i den gjørmete grøftekanten for å komme forbi, og folk med barnevogn og rullator har jo ikke en sjanse. Og dette er en *mye* brukt park. Dette synes jeg er fryktelig ugreit. Jeg så det seinest i dag, og da var det flere ansatte som bare sto og hang, og de SÅ jo at ungene hadde sperret veien med alt dritet sitt, men ingen av dem tok tak i det. 

Da jeg gikk på skolen hadde vi fått klar beskjed om å rydde etter oss umiddelbart om vi strødde rundt oss med ting så de lå i veien for andre. 

Er det innafor å sende en melding til skolen om dette? Spørre om de ikke kan passe på at ungene viser hensyn og holder det ryddig? 

Vi terper jo på dette hjemme hele tiden. Ungene er flinke til å henge opp og sette på plass, og om de ikke har gjort det, får de klar beskjed om å rydde opp sporenstreks. Er det for mye å forvente at de på skolen også tar tak? 

Anonymkode: bd57b...65a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke læreren sitt ansvar, foreldre bør lære barna det

Anonymkode: abca9...72a

• Liker 6
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Foreldrene får ikke være med barna på skolen, og kan følgelig ikke følge opp dette på skolen. 

Foreldrene *lærer* faktisk barna dette. Som jeg skrev. Ungene våre driver ikke på sånn hjemme, nettopp fordi vi har vært konsekvent med å ikke tillate slik oppførsel. Men vi får jo ikke lært andre sine barn å oppføre seg. Og om andre unger ikke har lært dette hjemme, så må jo de på skolen faktisk klare å si noe så enkelt som "hei, du kan ikke legge sekken din midt i veien, nå må du flytte den ut i veikanten så folk kan komme forbi", eller gi ungene beskjed om at "nå må du gå ned i garderoben og rydde sammen sakene dine". 

Det er vel ikke lærerne som skal lære ungene at det er galt med mobbing og erting heller da...? Selvfølgelig skal lærerne bidra til at ungene oppfører seg skikkelig. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Foreldrene får ikke være med barna på skolen, og kan følgelig ikke følge opp dette på skolen. 

Foreldrene *lærer* faktisk barna dette. Som jeg skrev. Ungene våre driver ikke på sånn hjemme, nettopp fordi vi har vært konsekvent med å ikke tillate slik oppførsel. Men vi får jo ikke lært andre sine barn å oppføre seg. Og om andre unger ikke har lært dette hjemme, så må jo de på skolen faktisk klare å si noe så enkelt som "hei, du kan ikke legge sekken din midt i veien, nå må du flytte den ut i veikanten så folk kan komme forbi", eller gi ungene beskjed om at "nå må du gå ned i garderoben og rydde sammen sakene dine". 

Det er vel ikke lærerne som skal lære ungene at det er galt med mobbing og erting heller da...? Selvfølgelig skal lærerne bidra til at ungene oppfører seg skikkelig. 

Foreldre lærer ungene dette hjemme og jo de kan selvsagt føle barna inn å sjekke 

• Liker 2
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Dette er opp til foreldre å se over for sitt barn når det leverer eller henter.

Hos oss ble ikke slikt liggende på gulvet lenge, det ble sopet sammen i en kasse med jevne mellomrom. Det er derimot ikke lærerne som gjorde dette, men sikkert vaktmester eller gruppa som har med gjenglemt tøy i FAU.

Anonymkode: b82f3...beb

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det går jo helt til det går 14 dager uten at renholderne får vasket. Da klager han til lærer og det blir såklart hans ansvar. Renholder kan få skolen stengt pga dårlig renhold muligheter. 

Anonymkode: c992b...b69

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å frata lærere ansvar! Det er jo de som er ansvarlig på skolen slik du er ansvarlig i eget hjem. 

Rydding ser ut til å være en sak som dyttes rundt og Ingen tar ansvar. Det være seg sykehjem, barnehage,skole osv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var kontaktlærer forventet jeg at det var ryddig i garderoben. Jeg tok alltid en kikk over før jeg dro, og tok hvertfall klær opp fra gulvet om det lå noe der. Men, jeg har kolleger som er ekstremt rotete. Ikke bare når det gjelder klassens garderobe, men også klasserommet. Det er skikkelig irriterende. Jeg er faglærer nå og er i mange forskjellige klasserom. 

Jeg syns du skal sende en melding - til ledelsen. Ikke sikkert læreren hører på deg. 

Når det gjelder unger som slenger fra seg sekken midt i veien, så bare plukker jeg opp sekken og slenger den i grøfta eller på plenen. 

Anonymkode: bbffb...25b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Foreldre lærer ungene dette hjemme og jo de kan selvsagt føle barna inn å sjekke 

Ja, men igjen: det er ikke alle som faktisk *gjør* dette. Og da bør jo skolen ta affære, enten ved å gi ungene beskjed om å rydde, eller ved å kreve at foreldre henter og leverer ungene. Vi passer på at vårt barn ikke stør omkring seg ved henting og levering, men det hjelper jo lite når andre foreldre IKKE gjør det. 

Og det hjelper heller ikke med tur-situasjonen - vi kan ikke fotfølge skolen rundt på tur midt i arbeidsdagen.... 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er opp til foreldre å se over for sitt barn når det leverer eller henter.

Hos oss ble ikke slikt liggende på gulvet lenge, det ble sopet sammen i en kasse med jevne mellomrom. Det er derimot ikke lærerne som gjorde dette, men sikkert vaktmester eller gruppa som har med gjenglemt tøy i FAU.

Anonymkode: b82f3...beb

Her har vi en "gjenglemt"-klasse, men jeg aner ikke når ting blir hevet i den. 

Jeg hadde synes det var helt ok om skolen sopte alt opp i en kasse, og så fikk foreldrene til rotekoppene selv ta ansvar for å finne det igjen i kassen. Nå går rotet og dritet ut over alle, også de barna som er flinke til å passe på tingene sine, og vi foreldre som passer på våre unger. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hos oss er de tydelige på at vi må passe på i garderoben og sørge for å lære barnet orden.
Men det er opplest og vedtatt. Virker til at de har glemt å informere om det hos dere så kanskje folk tror lærer/sfo gjør det?
Det kan du jo skrive en melding om, at du ser at flertallet ikke har fått med seg at det er noe foreldre skal gjøre.

Anonymkode: 34aa7...a00

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Slutt å frata lærere ansvar! Det er jo de som er ansvarlig på skolen slik du er ansvarlig i eget hjem. 

Rydding ser ut til å være en sak som dyttes rundt og Ingen tar ansvar. Det være seg sykehjem, barnehage,skole osv. 

Nei, her har vi en feil jeg tror går igjen hos mange. Lærere har IKKE det samme ansvaret som foreldre, og særlig ikke hva gjelder oppdragelse.

De har mer enn nok ansvar fra før av, visse ting må man lære i hjemmet.

Anonymkode: 34329...246

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss er de tydelige på at vi må passe på i garderoben og sørge for å lære barnet orden.
Men det er opplest og vedtatt. Virker til at de har glemt å informere om det hos dere så kanskje folk tror lærer/sfo gjør det?
Det kan du jo skrive en melding om, at du ser at flertallet ikke har fått med seg at det er noe foreldre skal gjøre.

Anonymkode: 34aa7...a00

Skolen har gjentatte ganger sendt ut meldinger hvor de minner på at foreldre bør stikke innom og passe på at det ikke ligger våte klær o.l. omkring, og at alt MÅ være ryddet og tas med hjem fredag ettermiddag. Og de har skrevet at om barna går hjem selv, bør foreldrene likevel stikke innom og sjekke at alt er greit i garderoben. 

Så alle foreldre vet utmerket godt at det er ungene/foreldrene sitt ansvar å sørge for orden i garderoben, de bare gjør det ikke..

AnonymBruker
Skrevet

Nei, her har vi en feil jeg tror går igjen hos mange. Lærere har IKKE det samme ansvaret som foreldre, og særlig ikke hva gjelder oppdragelse.

Nei, vet du, på skolen, hvor foreldrene faktisk ikke får lov til å fotfølge ungene, må man faktisk forvente at lærerne griper inn og passer på at ungene oppfører seg. 

Det er foreldrene som har hovedsansvaret, men lærerene må faktisk følge opp de også. All den tid foreldre ikke får være tilstede, og man VET at små barn sliter med impulskontroll, og at det også er ekstra vanskelig å "oppføre" seg når det er grupper av barn og "kule Petter" slenger fra seg ting på gulvet, så må skolen også sørge for å følge opp oppdragelsen. 

Mener du at lærerne bare skal la ungene løpe hylende og herjende omkring i skoletimen? For det er jo foreldrene som skal oppdra barna til å sitte stille og høre etter beskjeder..? Mener du at lærerne skal stå med hendene i lommen og se på at Tone erter Kine, fordi det er foreldrene sitt ansvar å lære barna at det ikke er lov å erte? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På skolen der ungene våre gikk, har ungene selv ansvar for å holde garderoben ryddig, men de får hjelp av lærere, assistenter og fadderne sine til å lære dette i begynnelsen av 1.klasse. Det er òg grupper fra de større trinnene som er gangvakter, hvor de da sjekker garderobene og hvor ryddige de er, stikkprøver så man ikke vet hvilken dag eller tidspunkt de kommer. Kvalifiserer de til tilfredsstillende så får klassen/trinnet et smilefjes, og når de har fått nok smilefjes får de en liten premie (ikke at jeg husker hva premiene var). Dette har gjort at garderobene var/er så og si alltid ryddig.

Anonymkode: 1e60b...9f4

AnonymBruker
Skrevet

På skolen der ungene våre gikk, har ungene selv ansvar for å holde garderoben ryddig, men de får hjelp av lærere, assistenter og fadderne sine til å lære dette i begynnelsen av 1.klasse. Det er òg grupper fra de større trinnene som er gangvakter, hvor de da sjekker garderobene og hvor ryddige de er, stikkprøver så man ikke vet hvilken dag eller tidspunkt de kommer. Kvalifiserer de til tilfredsstillende så får klassen/trinnet et smilefjes, og når de har fått nok smilefjes får de en liten premie (ikke at jeg husker hva premiene var). Dette har gjort at garderobene var/er så og si alltid ryddig.

Anonymkode: 1e60b...9f4

De har hatt noe lignende system med smilefjes og premie etter så og så mange smilefjes for det å sitte stille i timen, stille pent opp når de skal inn, osv, og det sa lærerne hjalp veldig. Men det virker ikke som om lærerne bryr seg om garderoben i det hele tatt, eller i det hele tatt går ned der, de bruker bare inngangen i en annen etasje.. Det virker som om det bare er renholderne som klager, som utløser påminnelses-meldinger om at foreldre må stikke innom og passe på.. men disse meldingene hjelper jo ikke.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Forbanna tull! Hvis det ikke blir rydda og ikke vaska så må lærer ta affære. Skal man innkalle alle foreldre til rydding!? 

Som renholder så ansvarliggjør jeg lærer, det er de som jobber på skolen som må sette standarden for hvordan man skal ha det på skolen. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvis de jevnlig sender ut melding hadde jeg foreslått at de skrev noe ala "til tross for flere påminnelser ser garderoben til klasse x og y like ille ut. Det er slengt både klær og matpakker overalt - vi oppfordrer derfor alle foreldre (og barna) om å komme innom og ta vare på sine ting snarest mulig. Når barna ikke rydder opp blir det ikke vasket."

Ikke bare "husk å rydde", hvis foreldrene bare tror på at deres barn gjør det. 

Eventuelt hør om FAU kan sende ut noe? Om foreldrene ikke hører på skolen. 

Endret av nordlending
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Forbanna tull! Hvis det ikke blir rydda og ikke vaska så må lærer ta affære. Skal man innkalle alle foreldre til rydding!? 

Som renholder så ansvarliggjør jeg lærer, det er de som jobber på skolen som må sette standarden for hvordan man skal ha det på skolen. 

Hvorfor ikke? Skal ikke de sørge for at barna rydder i tingene sine? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
nordlending skrev (1 minutt siden):

Hvorfor ikke? Skal ikke de sørge for at barna rydder i tingene sine? 

Det har de ikke hjemmel til. De kan ikke forlange noe sånt. Jada, de kan *be* om det, men de har null hjemmel til å straffe de som rett og slett bare driter i det. En sånn beskjed kommer bare til å få de som allerede er flinke til å rydde, til å komme og dobbelt-rydde, mens de som allerede driter i det, kommer til å drite i denne beskjeden også. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...