AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #1 Skrevet 7 timer siden Jeg har i lang tid mistet mye hår hver gang jeg dusjer. Jeg vet at dette er fordi kroppen står i alarmberedskap. Søvnen er også ganske ræva. Alt dette jobber jeg med i terapi, men håravfallet begynner virkelig å gå på psyken. Jeg har fått hjelp hos en lege med kosttilskudd osv, men enn så lenge "bruker" kroppen det opp før det når hodebunn og håret. Er det mulig å få hjelp hos en dermatolog? Eller er det bortkastet penger, hvor jeg bare får beskjed om å stresse ned? Noen som har erfaring med dette? Eventuelle tips til dermatologer i Oslo som dere tror kan hjelpe, tas i mot med stor takk Anonymkode: 85ca4...489 2
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #2 Skrevet 7 timer siden Hjelper lite å male husveggen om det samtidig trykkspyles. Anonymkode: b8b71...0b4 2 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #3 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hjelper lite å male husveggen om det samtidig trykkspyles. Anonymkode: b8b71...0b4 TS her: ja, jeg tenker det samme som deg, men allikevel har jeg kanskje et lite håp om at jeg kan hjelpe kroppen litt på vei? Men ja, jeg er redd for at det bare blir å kaste penger ut av vinduet Anonymkode: 85ca4...489
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #4 Skrevet 6 timer siden Følger tråden heg også. Foreløpig har jeg fått noe bedret hårvekst av reinsdyrlever. Tar kapsler hver dag. Men er også på utkikk etter flere tips. Anonymkode: 74659...a94 1 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #5 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Følger tråden heg også. Foreløpig har jeg fått noe bedret hårvekst av reinsdyrlever. Tar kapsler hver dag. Men er også på utkikk etter flere tips. Anonymkode: 74659...a94 TS her: Av alle tips jeg har lest til nå har jeg aldri vært borti reinsdyrlever kapsler. Av nysgjerrighet; hvor kjøper du dette? Anonymkode: 85ca4...489
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #6 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg har i lang tid mistet mye hår hver gang jeg dusjer. Jeg vet at dette er fordi kroppen står i alarmberedskap. Søvnen er også ganske ræva. Alt dette jobber jeg med i terapi, men håravfallet begynner virkelig å gå på psyken. Jeg har fått hjelp hos en lege med kosttilskudd osv, men enn så lenge "bruker" kroppen det opp før det når hodebunn og håret. Er det mulig å få hjelp hos en dermatolog? Eller er det bortkastet penger, hvor jeg bare får beskjed om å stresse ned? Noen som har erfaring med dette? Eventuelle tips til dermatologer i Oslo som dere tror kan hjelpe, tas i mot med stor takk Anonymkode: 85ca4...489 Som ei som har gått gjennom dette selv, fortsett gjennom det, fortsett til kroppen roer seg, min erfaring var at jeg ble enda mer stresset over håravfallet, jeg mistet mye på huet og øyevipper også, og nedentil også av alle ting. Ble dritstresset og alt ble verre Måtte bare tenke at fuck it, det får bare falle av hvis det skal, og endre fokus. Til slutt kom jeg meg gjennom det og kroppen fant en slags ro. Da grodde alt det tilbake også, da kunne jeg starte med kosttilskudd og noe vitamin for hårvekst, drakk en del ølgjær og følte det hjalp. Anonymkode: abd1f...ef6
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #7 Skrevet 6 timer siden Kjøp deg Nisim på apoteket da i det minste. Ville ikke tenkt 100% at alt er stress og intet kan gjøres. Kan jo hjelpe til litt underveis. Anonymkode: 23bab...96c
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #8 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Som ei som har gått gjennom dette selv, fortsett gjennom det, fortsett til kroppen roer seg, min erfaring var at jeg ble enda mer stresset over håravfallet, jeg mistet mye på huet og øyevipper også, og nedentil også av alle ting. Ble dritstresset og alt ble verre Måtte bare tenke at fuck it, det får bare falle av hvis det skal, og endre fokus. Til slutt kom jeg meg gjennom det og kroppen fant en slags ro. Da grodde alt det tilbake også, da kunne jeg starte med kosttilskudd og noe vitamin for hårvekst, drakk en del ølgjær og følte det hjalp. Anonymkode: abd1f...ef6 TS her: det å endre fokus er vanskelige greier. Hvordan klarte du å endre fokus til fuck it ? Anonymkode: 85ca4...489
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #9 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Kjøp deg Nisim på apoteket da i det minste. Ville ikke tenkt 100% at alt er stress og intet kan gjøres. Kan jo hjelpe til litt underveis. Anonymkode: 23bab...96c TS her: jeg bruker Miriam Quveodo produkter til hodebunn og hår, som jeg har fått anbefalt av frisør. Jeg har i tillegg seborreisk eksem i hodebunnen, så det er ikke alt jeg tåler av shampoo og balsam. Men MQ-serien gjør om ikke annet at hodebunnen roer seg. Anonymkode: 85ca4...489
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #10 Skrevet 5 timer siden Mitt hår detter ut i kladder, ser ut som om jeg er kreftpasient. Jeg har bedre og verre perioder, nå er jeg inne i en dårligere periode igjen. Det som IKKE har hjulpet hittil er "fast shampo og balsam" fra apoteket, å ta det opp med legen (for den nte gangen), b13 sprøye+ trio b, priorin tabletter, dermatolog hjalp ikke men skrev ut et spray som skal styrke hårrøttene, kitch bars fra nettet, risvann, majones, hårkur fra frisør, frisør sjampo/balsam, å klippe håret, glansvask... stresser ikke lengre, jobber ikke lengre heller, spiser greit nok variert, det detter ut like forbanna.....! Anonymkode: 03269...1c7 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #11 Skrevet 5 timer siden Jeg tror det som vil hjelpe deg er at tiden går... Vet at det ikke er det du vil høre. Så lenge du spiser rimelig sunt og variert tror jeg det vil holde lenge. Så lenge man ikke er under- eller feilernært så vil håret vokse. Jeg har tro på at håret ditt vil komme tilbake igjen slik det var, men først må du ut av alarmberedskap, så skal håret vokse ut... det vil ta tid. Anonymkode: 15143...352 2 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #12 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): TS her: det å endre fokus er vanskelige greier. Hvordan klarte du å endre fokus til fuck it ? Anonymkode: 85ca4...489 Jeg bare ignorerte hele hårtap, fokuserte på å bli bedre, lærte meg å tenke hva så, for meg ble det som en løkke rundt halsen som strammet seg mer desto mer jeg tenkte på det med håret og mindre om jeg bare ga faen om du skjønner? Kroppen var allerede i høyspenn så gjorde jeg det verre med "å gud håret mitt", til slutt tenke jeg bare "faen ta, får bare bli skalla, går det og" liksom. Anonymkode: abd1f...ef6 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #13 Skrevet 4 timer siden Det du beskriver minner meg om triage-teorien til Bruce Ames. Den handler om at når kroppen ikke får nok mikronæringsstoffer til å dekke både akutte behov og langsiktig vedlikehold, så prioriterer den det mest kritiske først. Akkurat som på en overfylt akuttmottak. Hvis forbruket av vitaminer, mineraler og andre mikronutrienter er høyere enn det du klarer å tilføre, vil kroppen bruke alt på å holde de viktigste prosessene i gang – og da kan hår, hud og søvn komme langt ned på prioriteringslisten. I en sånn situasjon kan det være en idé å øke tilførselen en periode, for å se om det gir effekt. Å vente til de dramatiske symptomene melder seg, kan bli mye dyrere og mer krevende å reparere. Dermatologen kan kanskje si noe om selve håret, men årsaken kan like gjerne ligge i kroppens ressursfordeling. Det er i hvert fall et perspektiv som ofte blir oversett i slike tilfeller. Anonymkode: 4e2ea...0ca
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #14 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Jeg tror det som vil hjelpe deg er at tiden går... Vet at det ikke er det du vil høre. Så lenge du spiser rimelig sunt og variert tror jeg det vil holde lenge. Så lenge man ikke er under- eller feilernært så vil håret vokse. Jeg har tro på at håret ditt vil komme tilbake igjen slik det var, men først må du ut av alarmberedskap, så skal håret vokse ut... det vil ta tid. Anonymkode: 15143...352 TS her: takk for fine ord ❤️ Anonymkode: 85ca4...489
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #15 Skrevet 4 timer siden Dette skjedde med meg etter drastisk slanking(sulting). Kunne stå i dusjen å se hele hendene fulle av store mengder hår. Egentlig rart det var noe igjen i det hele tatt iforhold til hvor ekstreme mengder jeg mistet hver eneste dag. Hvis det er en trøst, så kan jeg fortelle deg at alt håret og mer til, kom tilbake da jeg startet å spise igjen. Så næring er iallefall veldig viktig å få i seg. Vil og si at jeg føler veldig med deg. Var jævlig når det sto på. Håper det ordner seg for deg❤️ Anonymkode: f0921...f26 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #16 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det du beskriver minner meg om triage-teorien til Bruce Ames. Den handler om at når kroppen ikke får nok mikronæringsstoffer til å dekke både akutte behov og langsiktig vedlikehold, så prioriterer den det mest kritiske først. Akkurat som på en overfylt akuttmottak. Hvis forbruket av vitaminer, mineraler og andre mikronutrienter er høyere enn det du klarer å tilføre, vil kroppen bruke alt på å holde de viktigste prosessene i gang – og da kan hår, hud og søvn komme langt ned på prioriteringslisten. I en sånn situasjon kan det være en idé å øke tilførselen en periode, for å se om det gir effekt. Å vente til de dramatiske symptomene melder seg, kan bli mye dyrere og mer krevende å reparere. Dermatologen kan kanskje si noe om selve håret, men årsaken kan like gjerne ligge i kroppens ressursfordeling. Det er i hvert fall et perspektiv som ofte blir oversett i slike tilfeller. Anonymkode: 4e2ea...0ca Hvordan er dette hvis blodprøvene er normale? Og negler etc er sterke og vokser? Bare håret på hode som falt av? Anonymkode: b61f0...611
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #18 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan er dette hvis blodprøvene er normale? Og negler etc er sterke og vokser? Bare håret på hode som falt av? Anonymkode: b61f0...611 Blodprøver forteller først og fremst hvordan det ser ut i blodet der og da, ikke nødvendigvis hva som skjer inne i cellene eller i vev som hårsekker. Kroppen prioriterer å holde blodverdiene “normale” så lenge den kan – det er en del av triage-mekanismen. At negler og hud virker greie, men håret ryker, kan bety at kroppen legger ressursene dit de trengs mest. Hår er faktisk blant de første tingene som blir nedprioritert når det er knapphet på mikronæringsstoffer eller energi, nettopp fordi det ikke er livsviktig. Så normale blodprøver utelukker ikke at du ligger i en slags gråsone, der tilførselen akkurat holder til å holde systemet i balanse – men ikke nok til at alt overskuddet rekker fram til hårvekst. Derfor gir det mening å se på om økt tilførsel over tid kan gjøre en forskjell, heller enn å vente til det setter seg i mer alvorlige symptomer. Anonymkode: 4e2ea...0ca
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #19 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Blodprøver forteller først og fremst hvordan det ser ut i blodet der og da, ikke nødvendigvis hva som skjer inne i cellene eller i vev som hårsekker. Kroppen prioriterer å holde blodverdiene “normale” så lenge den kan – det er en del av triage-mekanismen. At negler og hud virker greie, men håret ryker, kan bety at kroppen legger ressursene dit de trengs mest. Hår er faktisk blant de første tingene som blir nedprioritert når det er knapphet på mikronæringsstoffer eller energi, nettopp fordi det ikke er livsviktig. Så normale blodprøver utelukker ikke at du ligger i en slags gråsone, der tilførselen akkurat holder til å holde systemet i balanse – men ikke nok til at alt overskuddet rekker fram til hårvekst. Derfor gir det mening å se på om økt tilførsel over tid kan gjøre en forskjell, heller enn å vente til det setter seg i mer alvorlige symptomer. Anonymkode: 4e2ea...0ca TS her: Jeg går heldigvis til en lege som forstår dette du nevner. Så jeg tar b-vitaminer, sink, omega 3 og d-vitaminer daglig Det har til nå i det minste hjulpet med energinivået som var heeeelt på bånn. Anonymkode: 85ca4...489
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #20 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg bare ignorerte hele hårtap, fokuserte på å bli bedre, lærte meg å tenke hva så, for meg ble det som en løkke rundt halsen som strammet seg mer desto mer jeg tenkte på det med håret og mindre om jeg bare ga faen om du skjønner? Kroppen var allerede i høyspenn så gjorde jeg det verre med "å gud håret mitt", til slutt tenke jeg bare "faen ta, får bare bli skalla, går det og" liksom. Anonymkode: abd1f...ef6 Tusen takk for tips Skjønner hva du mener, det blir jo bensin på bålet. Skal prøøøve å roe ned angående håret og gjøre som du forklarer her. Anonymkode: 85ca4...489
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå