Gå til innhold

Oppgjør bolig etter samlivsbrudd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min samboer står overfor samlivsbrudd, men ser forskjellig på oppgjør av bolig. Jeg eier 60 %, han 40. Mine ekstra 20 % ble betalt ut med EK ved kjøp. I tillegg gikk vi inn med like mye EK hver på toppen av dette, og resten i et felles lån som vi betaler på sammen.

Ikke helt riktige summer, men for enkelthets skyld: Verdi bolig nå er 15 mill, restlån 5 mill.

Jeg mener da oppgjøret nå blir på følgende måte (jeg skal kjøpe ham ut, men tallene blir de samme uansett):

20 % av 15 mill: 3 mill ut til meg først

Deretter trekkes lånet ut (som jeg blir ansvarlig for alene): 12-5 = 7 mill

7 mill:2 = 3,5 mill som jeg kjøper ham ut med. 

Han mener derimot følgende: Først trekkes lånet ut, så man står igjen med 10 mill. Så får jeg mine 20 %, altså bare 2 mill., da er det 8 igjen. Så skal jeg betale ut halvparten til ham, altså 4 mill som han mener jeg skal kjøpes ut med. 

Jeg mener det siste blir helt feil. Jeg eier jo 20 % mer av HELE boligen, ikke av det gjenværende når vårt felles lån er trukket fra. Disse 20 er jo betalt cash ved kjøpet av boligen, og jeg skjønner ikke at han ikke skjønner dette…

Noen innspill?

Anonymkode: 56a8b...3fd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere betaler en advokat for en time, og så er det løst.

Innspill herifra vil ikke medføre mer enighet mellom dere. 

Anonymkode: 3d05b...ba3

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er selvfølgelig din beregning som er riktig. Det er jo 20 % av totalverdi du eier mer enn han. Om ikke dere blir enige, så få inn en objektiv tredjepart fra banken, evt advokat. 

Anonymkode: 5186a...fdd

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Advokat/megler! 

Anonymkode: 7180a...6d2

• Liker 2
Skrevet

Hvis dere hadde delt lånet etter eierandel vil overskuddet til samboeren din være på 4 mill:

Salgssum 15 mill
Lån 5 mill

Din andel 60%:
Salgssum 9 mill
Lån 60% 3 mill
Overskudd 6 mill

Samboers andel 40%
Salgssum 6 mill
Lån 40% 2 mill
Overskudd 4 mill

Når lånet deles 50/50 slik som du skriver at det gjør vil overskuddet hans være 3,5 mill. Han må betale ned 50% av lånet med salgssummen han får fra 40% eierandel:

Salgssum 15 mill
Lån 5 mill

Din andel 60%:
Salgssum 9 mill
Lån 50%  2,5 mill
Overskudd 6,5 mill

Samboers andel 40%
Salgssum 6 mill
Lån 50% 2,5 mill
Overskudd 3,5 mill

Anonymkode: 9aa0e...8ec

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis dere hadde delt lånet etter eierandel vil overskuddet til samboeren din være på 4 mill:

Salgssum 15 mill
Lån 5 mill

Din andel 60%:
Salgssum 9 mill
Lån 60% 3 mill
Overskudd 6 mill

Samboers andel 40%
Salgssum 6 mill
Lån 40% 2 mill
Overskudd 4 mill

Når lånet deles 50/50 slik som du skriver at det gjør vil overskuddet hans være 3,5 mill. Han må betale ned 50% av lånet med salgssummen han får fra 40% eierandel:

Salgssum 15 mill
Lån 5 mill

Din andel 60%:
Salgssum 9 mill
Lån 50%  2,5 mill
Overskudd 6,5 mill

Samboers andel 40%
Salgssum 6 mill
Lån 50% 2,5 mill
Overskudd 3,5 mill

Men lånet er jo delt 50/50! Min 20 % er betalt med cash og har ikke noe med lånet å gjøre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Men lånet er jo delt 50/50! Min 20 % er betalt med cash og har ikke noe med lånet å gjøre. 

Og da er det siste eksempel som er gjeldende. Han skal ha 3,5 mill inn på konto fra deg dersom du overtar lånet. Det er vel det samme som du mente i hi?

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Og da er det siste eksempel som er gjeldende. Han skal ha 3,5 mill inn på konto fra deg dersom du overtar lånet. Det er vel det samme som du mente i hi?

Ja, absolutt. Jeg forstod ikke helt om du mente at den andre var riktig og i så fall hvorfor. 

Skrevet

Det er gevinsten som skal fordeles etter eierbrøk i et slikt oppgjør, du kan ikke ta utgangspunkt i selve boligverdien. Lån må derfor alltid trekkes fra salgssum/verdivurdering.

Deretter fordeles gevinsten etter eierbrøk. Se eksempel fra DnB under.

IMG_6229.png

Anonymkode: 13263...e6f

Skrevet

Med andre ord:

Dere har likt ansvar for lånet, ergo:

15 mill - 5 mill = 10 mill overskudd i bolig.

Lik egenkapital inn i bolig = går opp i opp

Eierbrøk er 60/40

Av gevinsten på 10 mill går 6 mill til deg og 4 mill til han. Du må kjøpe han ut med 4 mill.

Jeg hadde brukt advokat siden dere er så uenig, men du tenker helt feil, det kan jeg bare si deg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Med andre ord:

Dere har likt ansvar for lånet, ergo:

15 mill - 5 mill = 10 mill overskudd i bolig.

Lik egenkapital inn i bolig = går opp i opp

Eierbrøk er 60/40

Av gevinsten på 10 mill går 6 mill til deg og 4 mill til han. Du må kjøpe han ut med 4 mill.

Jeg hadde brukt advokat siden dere er så uenig, men du tenker helt feil, det kan jeg bare si deg.

Vel. Poenget er jo at jeg eier 20 % av hele boligen utenom det vi eier felles. Altså 20 % av 15 mill. Ditt regnestykke gir jo 20 % av bare 2/3 av boligen (10 mill). 

For å illustrere hvorfor dette blir feil: Dersom vi hadde betalt ned hele boliglånet hadde 6 millioner gått til ham (40 %), og 9 millioner til meg (60 %). Dersom vi legger til halvparten av boliglånet på hver (2,5 mill), gir det 3,5 mill til ham (altså den summen jeg mener er riktig). Hvorfor tenker du at han skal tjene på at vi IKKE har betalt ned lånet - som vi er gjensidig ansvarlige for og som ikke har noe med min ekstra egenkapital å gjøre? Her påstår du jo at jeg skal betale (eller gi bort da) for 20-prosenten som allerede er betalt i cash på nytt!

Skrevet

Boligverdi 15 mill, din del 9 mill, hans del 6 mill. 

Skal du kjøpe ham ut, betaler du ham 6 mill, og han betaler sin del av lånet, sitter igjen med 3.5 mill. Alternativet er at du overtar helw gjelden, og betaler ham 3.5 mill.

Anonymkode: 8681a...7ab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...