HylendeApe Skrevet torsdag kl. 08:48 #1 Skrevet torsdag kl. 08:48 (endret) For det første, sykt nasty, og samtidig overrasket over at jeg får ingen treff på «Fluer i fryseren» på Google el. DuckDuckGo. Er det bare jeg som har opplevd det?! Jeg har hatt et lite problem med bananfluer i de siste dagene. Var litt for sløv med å ta ut søppelet hver dag og la oppvasken stå. Dette er nå håndtert. Verre er det med at jeg plutselig oppdaget mange små, svarte fluer (litt mindre enn bananfluene) som tilsynelatende er blitt fanget i fryserdøra (på et LG kombiskap, med fryser nederst). De er døde i fryseren. Jeg har fjernet dem etter hvert som de har dukket opp, men de har kommet tilbake i større mengder. I går så jeg flere svarte fluer kravle på gulvet rett under kombiskapet. Jeg lurte på om det kunne være noe matsøl på gulvet som jeg ikke kom til. Jeg flyttet fram hele kjøleskapet, fant ingen kilde, men vasket likevel godt over veggen og gulvet bak. Så til å dykke i årsaken, ChatGPT. Den foreslo: Sitat Why Your Freezer Became a Fly Graveyard It isn’t magic or a “vacuum” pulling them in—it’s that every defrost cycle sends drenched, slightly sweet water down a hidden channel inside the freezer. Organic films build up in that channel, turning it into a micro–breeding ground for drain flies or fungus gnats. Once hatched, adults crawl up into the freezer compartment, get trapped when you close the door, freeze, and die right where you find them. Så, utrolig ekkelt, men den later å foreslå at de kommer fra et annet, skjult sted. Jeg tok ut alle hyllene fra fryseren, og vasket alt. Bakerst er det et panel med et par åpninger hvor kaldlufta blåses inn fra. To skruer holdt dette på plass. Jeg skrudde dem løs og løftet av panelet (det kunne ikke tas av helt da det er koblet med ledninger), og fryserens «riller» kommer til syne. Nederst er det et avsluk. Det var intet tegn til noen fluer her. Men GPT foreslår at der hvor avsluket går, finnes en «kondensoppsamlingspanne» som vanligvis finnes bak kjøleskapet, og at det her kan ha samlet seg fluer (som senere blir «blåst» inn i fryseren?). Jeg helte uansett en 1:1 eddik–vann-løsning nedi sluket. Jeg har aldri håndtert en oppsamlingspanne eller engang vist at det er noe slikt (jeg ser også at det kan kalles dryppskål). Slik jeg forstår det (og hvem vet om det er riktig), havner vann her, blir varmet opp av kompressoren til kjøleskapet, og dette fordamper i lufta. Jeg prøver å finne denne oppsamlingspannen bak kjøleskapet, men finner ingen bevegelige deler, akkurat. Og det virker ikke som ment at man skal fikle med mekanikken/elektronikken bak der. (Manualen til kjøleskapet har ingen informasjon om hvordan man går dypere til verks med kjøleskapet (annet enn «tørk over flatene med en lett fuktig klut» 🙄) Det er ikke et problem med fluer i kjøleskapet, faktisk. Jeg så over all maten jeg hadde i fryseren, for å se om det kunne ha kommet derfra. Men det var ikke noe særlig fluer ved maten, og den er all pakket inn og har ligget i fryseren fra før. Så det er ikke noe nytt jeg kom med til den heller. Har noen andre slitt med dette, er jeg den første i Norge, eller hva? Dette er ekkelt. Og det er rimelig sikkert at fluene ser ut til å komme fra innsiden av fryseren. Kombiskapet er LG GBB72MCEFN. Endret torsdag kl. 08:59 av HylendeApe
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 09:03 #2 Skrevet torsdag kl. 09:03 Hmm jeg tror ikke du skal åpne mer bak i kjøleskapet og styre mer med det mekaniske ser uansett hva chatroboten sier, du kan ødelegge noe eller gjøre feil. Dette høres jo veldig rart ut, men jeg ville ringt en serviceperson eller noe, ikke styr med dette selv. Anonymkode: 12aef...a32
HylendeApe Skrevet torsdag kl. 09:13 Forfatter #3 Skrevet torsdag kl. 09:13 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hmm jeg tror ikke du skal åpne mer bak i kjøleskapet og styre mer med det mekaniske ser uansett hva chatroboten sier, du kan ødelegge noe eller gjøre feil. Dette høres jo veldig rart ut, men jeg ville ringt en serviceperson eller noe, ikke styr med dette selv. Anonymkode: 12aef...a32 Nei, du har rett, jeg har ikke tenkt å fikle mer enn nødvendig, og roboten påstår også at på moderne kombiskap bruker slike dryppanner å være fastmontert/integrert, og ikke ment til å fjernes. Skjønt, den kan jo bare ha hallisunert hele greia.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå