Million Skrevet 4 timer siden #1 Skrevet 4 timer siden Har nettopp kjøpt meg ny tv, levert i dag morges. Den gamle HDMI kabelen er 9 år gammel, samme som den gamle tv-en, og det står ingenting av tekn.info på kabelen, så jeg vet ikke hva slags kabel det er, hvor bra den er altså. Den nye tv-en er en Samsung 4K, årets modell. Jeg har fått beskjed fra noen om at jeg bør ha HDMI kabel 2.1 til den nye tv-en, for best mulig kvalitet. Men siden jeg ikke kan se noe tall eller tekst på den gamle, bør jeg bare kjøpe en ny? Og siden tv-en jeg fikk i dag, er 4K, kan jeg bruke en HDMI kabel det står 8K på? Som denne for eksempel? Den er 2.1.
Druid Skrevet 4 timer siden #2 Skrevet 4 timer siden Spørsmålet er hva som er på den andre siden av kabelen. Det handler om hvor mye data kan vi sende gjennom kabelen, så en kabel som støtter 8K går helt greit med en 4K TV... det betyr bare ingenting for hva du ser på skjermen. 4K beskriver Har du en gammel decoder eller AppleTV som ikke leverer noe mer enn HD (i praksis 1 K i denne sammenhengen), har det ingen poeng å bytte kabel.
Million Skrevet 3 timer siden Forfatter #3 Skrevet 3 timer siden (endret) Druid skrev (11 minutter siden): Spørsmålet er hva som er på den andre siden av kabelen. Det handler om hvor mye data kan vi sende gjennom kabelen, så en kabel som støtter 8K går helt greit med en 4K TV... det betyr bare ingenting for hva du ser på skjermen. 4K beskriver Har du en gammel decoder eller AppleTV som ikke leverer noe mer enn HD (i praksis 1 K i denne sammenhengen), har det ingen poeng å bytte kabel. Hm. Det ble jeg ikke så klok av. Sorry, er litt amatør på tekniske ting. Tv-en jeg har kjøpt er en helt ny 2025 modell Samsung, og dekoderen er fra i fjor, Allente er leverandør. Den er altså ikke så gammel. Bare HDMI kabelen som er gammel, ni år. Prøvde å se om det sto noe av nytte på dekoderen, men nei. Bare masse tall. Endret 3 timer siden av Million
Druid Skrevet 3 timer siden #4 Skrevet 3 timer siden Million skrev (14 minutter siden): Hm. Det ble jeg ikke så klok av. Sorry, er litt amatør på tekniske ting. Tv-en jeg har kjøpt er en helt ny 2025 modell Samsung, og dekoderen er fra i fjor, Allente er leverandør. Den er altså ikke så gammel. Bare HDMI kabelen som er gammel, ni år. Prøvde å se om det sto noe av nytte på dekoderen, men nei. Bare masse tall. https://www.allente.no/dekodere--utstyr/allente1/?_gl=1*7f5t94*_up*MQ..*_gs*MQ..&gclid=Cj0KCQjw5onGBhDeARIsAFK6QJae_9b9aWNSSRH85XluQaMx0ME1sMk38eOT-RxbC7LekLVXlej7NuEaAjMREALw_wcB&gclsrc=aw.ds&gbraid=0AAAABAb-081VQM7zziWczM04gU7GqDjhG Er det denne du har?
Million Skrevet 3 timer siden Forfatter #5 Skrevet 3 timer siden (endret) Druid skrev (37 minutter siden): https://www.allente.no/dekodere--utstyr/allente1/?_gl=1*7f5t94*_up*MQ..*_gs*MQ..&gclid=Cj0KCQjw5onGBhDeARIsAFK6QJae_9b9aWNSSRH85XluQaMx0ME1sMk38eOT-RxbC7LekLVXlej7NuEaAjMREALw_wcB&gclsrc=aw.ds&gbraid=0AAAABAb-081VQM7zziWczM04gU7GqDjhG Er det denne du har? Ja, den ser helt lik ut, fjernkontrollen også. EDIT: jeg har bestilt kabelen jeg linket til i første innlegg. Den er nok uansett bedre enn den gamle jeg har, som er såpass mange år gammel nå. Endret 3 timer siden av Million
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå