Gå til innhold

Kan jeg bare ha bipolar2 om jeg har hatt et ukritisk pengebruk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk en bipolardiagnose (2) som det har vært en del usikkerhet rundt. Jeg går på stemningstabiliserende og føler at det har tatt toppene. Jeg har aldri hatt noe ukritisk pengebruk, og er heller ikke en person som shopper mye eller har glede av å kjøpe meg noe nytt. Jeg opplever hele tiden at jeg får dette spørsmålet og må da svare nei. 

Jeg har opplevd det jeg kaller topper som å være ukritisk i det jeg spør om, følt meg ruset som om jeg har drukket alkohol. Følt at jeg svever av lykke for å dale ned igjen. Dette har jeg ikke opplevd med stemningstabiliserende medisiner. 

Er dette momentet med ukritisk pengebruk noe helt vesentlig når det gjelder diagnostiseringen av bipolar lidelse 2?

Anonymkode: b85e8...aae

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke nødvendigvis, men det er vanlig ja. Andre drikker mye alkohol, har ukritisk sex, jobber med hobby døgnet rundt,  skaffer seg dyr etc

Mani fjerner vel fornuften slik at man gjør ting man uten mani vet ikke er lurt? 

Anonymkode: aa1f2...041

AnonymBruker
Skrevet

Ukritisk pengebruk er ett veldig klassisk eksempel/symptom på manisk episode. 
Men det handler mye om at akkurat dette med pengebruk er noe som kan måles. 
For eksempel dette du nevner med å føle seg ruset, sveve på en lykkesky, det kan også være gode eksempler, men de er ikke like målbar. 
Noen trener ekstremt mye, rydder/vasker, pusser opp, sover lite, listen er ganske lang, men dette igjen er heller ikke så lett å måle konkret. 
Pengebruk er det første man blir spurt om, fordi det er så målbart, og konkret. 

Anonymkode: 8cf17...c74

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke nødvendigvis, men det er vanlig ja. Andre drikker mye alkohol, har ukritisk sex, jobber med hobby døgnet rundt,  skaffer seg dyr etc

Mani fjerner vel fornuften slik at man gjør ting man uten mani vet ikke er lurt? 

Anonymkode: aa1f2...041

Hen hva slags personlighet man har i utgangspunktet vil vel spille litt her også? Er man i utgangspunktet bedehusjente, så er det ikke sikkert at dette med ukritisk sex og stort pengeforbruk vil slå ut med bipolaritet. En venninne som fikk diagnosen bipolar  drikker ikke ,eller har sex før ekteskapet. Hun gikk til NAV, trakk kølapp, og fortalte dem om Gud. Hun gikk på visning etter å ha blitt forelsket i en fyr og dukket opp på jobben hans for å spørre om de skulle gifte seg. Altså ikke alkohol eller  ukritisk sex, men hvor fornuften ikke er på plass. 

Anonymkode: b85e8...aae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bipolar type 2. det er forskjell på mani og hypomani. For min del kan det nok være lettere å handle noe ukritisk i de hypomane episodene, men aldri mer enn at jeg klarer å betale for meg. Om det jeg kjøper er nødvendig derimot, kan absolutt diskuteres. Men dette er ikke mitt «hovedsymptom» på hypomani. For min del får jeg helt sykt mye energi og pågangsmot. Snakker masse, føler jeg kan alt. Starter nye og spennende prosjekter eller blir oppslukt i diverse hobbyer/tema. I de periodene lærer jeg og ekstremt mye om forskjellige tema, fordi jeg kan studere dette i timesvis. I tillegg er alt rundt meg plettfritt. Jeg rydder/vasker/sorterer/kaster. Faktisk i den grad at jeg har kastet verdifulle og kjære ting fordi det der og da «var rot». Å så er jeg mye mer sosial og ukritisk til hva jeg deler til hvem. Jeg blir en åpen bok og veldig ukritisk til hva som er passende oppførsel. Dette ser jeg heller ikke i en hypomani episode. Jeg skammer meg ofte mye i de roligere periodene mine, og hypomani ender alltid i depresjon for min del…

Anonymkode: 26998...1b7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...