AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #1 Skrevet 7 timer siden Jeg er i 40 årene. Jeg har en pappa som har flere barn. Han har to jenter med min mamma (jeg er eldst) . Han har også to barn med "Linn"(de er ca 10 år yngere enn meg). Også har han to barn med "Trine ( de er 20 år yngre enn meg sånn cirka). Han har ikke hatt så mye interesse av meg Eller mine barn de siste 15 årene. Han har såret meg så mye. Vi har hatt familie-sammenkomster, og vær gang snakker han om at vi skal gjenoppta kontakten. Han bor ikke i den byen jeg og min søster, og de to midterste barna hans bor. Men, når han kommer til byen her, har han aldri tid til meg eller mine barn. "Barna til Trine trenger meg så mye mer" , brukte han å si. Han har vært veldig kritisk til meg hele tiden. At jeg aldri jobber nok, aldri sparer nok. Han sammenlignet meg mye med min barnløse søster, hun jobber hele tiden, tjener 3 ganger så mye som meg, og er veldig flink med penger. Jeg er også syk, og har akkurat blitt ufør. Men han kan si, hvorfor jobber du ikke like mye som din søster? Hun er så flink hun. Han er konfliksky, og "pinglete" . Så jeg tror han utsetter og utsetter med å ringe meg for.eks, men til slutt er det så lenge siden, så da tørr han ikke å ringe. Tidligere brukte han å ringe meg når han var full, og gråt for at han savnet meg. Men det er lenge siden. Jeg prøver å si til min søster, at jeg har ikke gjort han noe. Så hun fikk sjokk når han sluttet plutselig å prate med henne, nesten i et år. Jeg tror han har altfor mange barn, å orker ikke"styret". Han slutter å snakke med noen av de barna som bor her hele tiden, men det går seg til, men det er kun meg han ikke har kontakt med i det hele tatt. Men, han har såret meg mye, gang på gang, på gang på gang. Den ene gangen Når vi fikk kontakt igjen, så ringte vi hverandre ganske mye før han skulle komme hit. Han planla at han skulle være mye sammen med meg og mine barn. Han sa tilogmed "Sara, du må ikke lage noen planer nå da, i høstferien, for da skal vi finne på noe hver eneste dag". Når han kom hit, så ringte jeg han i nesten 5 dager. Da tok han ikke kontakt med meg før dagen før han skulle dra hjem. Og da skulle han drikke seg full til en kompis av seg. Jeg traff han i litt over en time. Og jeg gråt når jeg kjørte derifra. Så, sånn er det. Han sårer meg, igjen og igjen. Nå har jeg bestemt meg for at jeg vil ikke la han såre meg igjen. Jeg tillater det ikke. Han fortjener ikke å ha meg i livet sitt, han fortjener ikke mine barn. Det er så trist at jeg er 43 år å enda så kan han såre meg så mye. Så, jeg begynte å tenke på å skifte etternavnet mitt. Fjerne navnet hans. Er det mye styr med dette? Noen som har vært borti det samme? Jeg har jo barn som også har dette navnet. Det ene barnet er under 18 år. Koster det penger å skifte navn? Kan det bli noe styr med dette? Noen som har erfaringer? Både med det å ha en udugelig far som sårer deg, gang på gang, og dette med å bytte etternavn? Anonymkode: 5e6b5...0f5 3
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #2 Skrevet 7 timer siden Du er inne på noe. Du må slutte å ha forhåpninger til han. Og slutte å legge opp til skuffelser. Du har vært altfor naiv, altfor lenge. Men om du behøver å skifte etternavn pga det? Det trenger du ikke. Kan fremstå som litt barnslig hevn Anonymkode: 35df8...914 1
Million Skrevet 7 timer siden #3 Skrevet 7 timer siden Selve navneskiftet gjøres på Skatteetaten på nett, og koster ingenting. Velger du f.eks pikenavnet til din mor som etternavn, blir det godkjent med en gang. Prøver du å ta navnet til en kjendis uten å ha tilknytning til navnet, f.eks Spetalen, så kan det bli grunnlag for manuell vurdering og da tar det lenger tid før godkjenning/avslag. Jeg skiftet navn to ganger i mitt liv, en gang når jeg giftet meg og en gang når jeg skilte meg. Var gjort på et blunk, godkjennelsen kom på epost neste morgen. Gratis. Det som koster penger etter et navneskifte, er naturligvis å skifte ut alle pass, id-kort, bankkort og slike ting. Vet ikke om du har pass, men det koster 800 kr. Det er litt styr å skifte til det nye navnet på grunn av alle ting med navnet ditt på må endres, men det meste gjøres på nett, så det går greit. 4 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #4 Skrevet 7 timer siden Husk at alle dokumenter i papirform vil ha ditt gamle etternavn, f.eks kursbevis, attester, vitnemål. Eventuelle førerkort og pass må fornyes. Dersom ditt barn nærmer seg myndighetsalder kan vel hen bestemme selv hvilket etternavn hen vil ha. Anonymkode: fee5d...2d0 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #5 Skrevet 7 timer siden Å skifte etternavn er veldig lett å gjennomføre og helt gratis. men utfordringen kommer etterpå. Alle må ha nye pass. Nye førerkort. Nye e-postadresser på jobb og skole. Dermed må alle innlogginger endre seg. Og alle vitnemål står i det gamle navnet osv Og så ruller ballen. Jeg fjernet bare et mellomnavn. Mer praktiske utfordringer enn forventet. Anonymkode: 10dae...259
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #6 Skrevet 7 timer siden Jeg endret etternavn etter at jeg brøt all kontakt med min far. Skal ikke ha noen tilknytning der. Tok pikenavnet til min oldemor (beskyttet navn, men siden det var pikenavnet hennes var det null stress). slutt å ha forventninger til fyren. Anonymkode: 067b9...bc3 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #7 Skrevet 7 timer siden Vil DU få et bedre liv av å skifte etternavn? Vil det endre følelsene dine overfor din far eller deg selv? I så fall kjør på, hvis ikke må du jobbe med det som faktisk ER problemet, hvordan du har det. Anonymkode: 320f4...b0a 1
Umbreon Skrevet 7 timer siden #8 Skrevet 7 timer siden Hvis du har lyst til å endre etternavn, så endrer du etternavn! Det er selvsagt litt jobb med det, ift nye papirer og slik, men det folk endrer jo etternavn støtt og stadig. Det er helt overkommelig. Men jeg hadde snakket med barna dine hvis de har samme navn. Høre hva de tenker. De kan jo oppleve det som sårt hvis du «hater» navnet deres, hvis de trives med det. Hvis det blir vanskelig følelsesmessig for barna hadde jeg nok droppet det.
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #9 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Husk at alle dokumenter i papirform vil ha ditt gamle etternavn, f.eks kursbevis, attester, vitnemål. Eventuelle førerkort og pass må fornyes. Dersom ditt barn nærmer seg myndighetsalder kan vel hen bestemme selv hvilket etternavn hen vil ha. Anonymkode: fee5d...2d0 Dette er et ikke-problem. Jeg giftet meg da jeg var 28, så på vitnemålet mitt fra Høgskolen står det naturlig nok "Anne Lie Olsen" selv om jeg nå heter "Anne Lie Berg" - har aldri fått noe spørsmål rundt dette. Vi byttet faktisk etternavn som familie også, etter en hendelse i nær familie. Dvs at vårt eldste barn sine første to år het "Ole Lie Jensen" men nå heter "Ole Lie Berg" Anonymkode: dca02...875 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #10 Skrevet 5 timer siden Million skrev (2 timer siden): Prøver du å ta navnet til en kjendis uten å ha tilknytning til navnet, f.eks Spetalen, så kan det bli grunnlag for manuell vurdering og da tar det lenger tid før godkjenning/avslag. Er kun beskyttede etternavn man ikke kan ta uten videre. Anonymkode: 82f92...67d
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #11 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er i 40 årene. Jeg har en pappa som har flere barn. Han har to jenter med min mamma (jeg er eldst) . Han har også to barn med "Linn"(de er ca 10 år yngere enn meg). Også har han to barn med "Trine ( de er 20 år yngre enn meg sånn cirka). Han har ikke hatt så mye interesse av meg Eller mine barn de siste 15 årene. Han har såret meg så mye. Vi har hatt familie-sammenkomster, og vær gang snakker han om at vi skal gjenoppta kontakten. Han bor ikke i den byen jeg og min søster, og de to midterste barna hans bor. Men, når han kommer til byen her, har han aldri tid til meg eller mine barn. "Barna til Trine trenger meg så mye mer" , brukte han å si. Han har vært veldig kritisk til meg hele tiden. At jeg aldri jobber nok, aldri sparer nok. Han sammenlignet meg mye med min barnløse søster, hun jobber hele tiden, tjener 3 ganger så mye som meg, og er veldig flink med penger. Jeg er også syk, og har akkurat blitt ufør. Men han kan si, hvorfor jobber du ikke like mye som din søster? Hun er så flink hun. Han er konfliksky, og "pinglete" . Så jeg tror han utsetter og utsetter med å ringe meg for.eks, men til slutt er det så lenge siden, så da tørr han ikke å ringe. Tidligere brukte han å ringe meg når han var full, og gråt for at han savnet meg. Men det er lenge siden. Jeg prøver å si til min søster, at jeg har ikke gjort han noe. Så hun fikk sjokk når han sluttet plutselig å prate med henne, nesten i et år. Jeg tror han har altfor mange barn, å orker ikke"styret". Han slutter å snakke med noen av de barna som bor her hele tiden, men det går seg til, men det er kun meg han ikke har kontakt med i det hele tatt. Men, han har såret meg mye, gang på gang, på gang på gang. Den ene gangen Når vi fikk kontakt igjen, så ringte vi hverandre ganske mye før han skulle komme hit. Han planla at han skulle være mye sammen med meg og mine barn. Han sa tilogmed "Sara, du må ikke lage noen planer nå da, i høstferien, for da skal vi finne på noe hver eneste dag". Når han kom hit, så ringte jeg han i nesten 5 dager. Da tok han ikke kontakt med meg før dagen før han skulle dra hjem. Og da skulle han drikke seg full til en kompis av seg. Jeg traff han i litt over en time. Og jeg gråt når jeg kjørte derifra. Så, sånn er det. Han sårer meg, igjen og igjen. Nå har jeg bestemt meg for at jeg vil ikke la han såre meg igjen. Jeg tillater det ikke. Han fortjener ikke å ha meg i livet sitt, han fortjener ikke mine barn. Det er så trist at jeg er 43 år å enda så kan han såre meg så mye. Så, jeg begynte å tenke på å skifte etternavnet mitt. Fjerne navnet hans. Er det mye styr med dette? Noen som har vært borti det samme? Jeg har jo barn som også har dette navnet. Det ene barnet er under 18 år. Koster det penger å skifte navn? Kan det bli noe styr med dette? Noen som har erfaringer? Både med det å ha en udugelig far som sårer deg, gang på gang, og dette med å bytte etternavn? Anonymkode: 5e6b5...0f5 Fjernet et etternavn så fort jeg ble 18. Hadde allerede da brutt all kontakt med den forelderen Anonymkode: 2822e...ba1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #12 Skrevet 4 timer siden Som flere har nevnt, det er enkelt. Men ikke gjør dette i er forsøk på å fremprovosere en reaksjon fra din far. Det er tullete. Anonymkode: b727f...3a7
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #13 Skrevet 4 timer siden Det var veldig til utlevering bare for et spørsmål om du kan bytte etternavn. Ja, du kan bytte etternavn. Anonymkode: c852b...056
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #14 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er det mye styr med dette? Noen som har vært borti det samme? Jeg har jo barn som også har dette navnet. Det ene barnet er under 18 år. Koster det penger å skifte navn? Kan det bli noe styr med dette? Noen som har erfaringer? Både med det å ha en udugelig far som sårer deg, gang på gang, og dette med å bytte etternavn? Vedr barnet ditt, om du har felles foreldreansvar med den andre foreldren, må også den andre godkjenne navnendringen. Når barnet blir 16 år, kan barnet endret navnet selv. Jeg har bytta både for- og etternavn. Det er ikke noe styr egentlig. Jeg ordna meg nytt pass og nytt førerkort Alt av offentlige registre oppdaterer seg automatisk selv. Selve navneendringen i seg selv er gratis, men nytt førerkort og nytt pass koster de vanlige takstene. Jeg har ikke kontakt med foreldrene mine og er i 40-årene og ufør. Jeg synes ikke det har vært noe jobb å bytte navn. Man tar jo bare vare på bekreftelsen på navneendringen og legger ved den. Jeg fikk meg en ny epostadresse, også har jeg fortløpende endret ting. Det fine er jo at man for gratisperioder på nytt hos forskjellige streamingsselskaper. Anonymkode: d98b4...c56
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #15 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Er kun beskyttede etternavn man ikke kan ta uten videre. Anonymkode: 82f92...67d Og definisjonen er Navn som 200 eller færre personer her i riket har som etternavn, kan bare tas som etternavn dersom alle som allerede har det som etternavn, samtykker. Spetalen er faktisk beskyttet da det i følge ssb er kun 42 i Norge som har det til etternavn. Anonymkode: d98b4...c56
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #16 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Er kun beskyttede etternavn man ikke kan ta uten videre. Anonymkode: 82f92...67d Kan man finne ut om et navn er beskyttet? Anonymkode: 5e6b5...0f5
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #17 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Det var veldig til utlevering bare for et spørsmål om du kan bytte etternavn. Ja, du kan bytte etternavn. Anonymkode: c852b...056 Var det kanskje vanskelig for deg å lese og forstå dette innlegget? 🤔🤔 For det var ikke kun det jeg lurte på. Og heldigvis var det flere som skjønte det 😍😍😍 Anonymkode: 5e6b5...0f5 1
Maleficenta Skrevet 3 timer siden #18 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er i 40 årene. Jeg har en pappa som har flere barn. Han har to jenter med min mamma (jeg er eldst) . Han har også to barn med "Linn"(de er ca 10 år yngere enn meg). Også har han to barn med "Trine ( de er 20 år yngre enn meg sånn cirka). Han har ikke hatt så mye interesse av meg Eller mine barn de siste 15 årene. Han har såret meg så mye. Vi har hatt familie-sammenkomster, og vær gang snakker han om at vi skal gjenoppta kontakten. Han bor ikke i den byen jeg og min søster, og de to midterste barna hans bor. Men, når han kommer til byen her, har han aldri tid til meg eller mine barn. "Barna til Trine trenger meg så mye mer" , brukte han å si. Han har vært veldig kritisk til meg hele tiden. At jeg aldri jobber nok, aldri sparer nok. Han sammenlignet meg mye med min barnløse søster, hun jobber hele tiden, tjener 3 ganger så mye som meg, og er veldig flink med penger. Jeg er også syk, og har akkurat blitt ufør. Men han kan si, hvorfor jobber du ikke like mye som din søster? Hun er så flink hun. Han er konfliksky, og "pinglete" . Så jeg tror han utsetter og utsetter med å ringe meg for.eks, men til slutt er det så lenge siden, så da tørr han ikke å ringe. Tidligere brukte han å ringe meg når han var full, og gråt for at han savnet meg. Men det er lenge siden. Jeg prøver å si til min søster, at jeg har ikke gjort han noe. Så hun fikk sjokk når han sluttet plutselig å prate med henne, nesten i et år. Jeg tror han har altfor mange barn, å orker ikke"styret". Han slutter å snakke med noen av de barna som bor her hele tiden, men det går seg til, men det er kun meg han ikke har kontakt med i det hele tatt. Men, han har såret meg mye, gang på gang, på gang på gang. Den ene gangen Når vi fikk kontakt igjen, så ringte vi hverandre ganske mye før han skulle komme hit. Han planla at han skulle være mye sammen med meg og mine barn. Han sa tilogmed "Sara, du må ikke lage noen planer nå da, i høstferien, for da skal vi finne på noe hver eneste dag". Når han kom hit, så ringte jeg han i nesten 5 dager. Da tok han ikke kontakt med meg før dagen før han skulle dra hjem. Og da skulle han drikke seg full til en kompis av seg. Jeg traff han i litt over en time. Og jeg gråt når jeg kjørte derifra. Så, sånn er det. Han sårer meg, igjen og igjen. Nå har jeg bestemt meg for at jeg vil ikke la han såre meg igjen. Jeg tillater det ikke. Han fortjener ikke å ha meg i livet sitt, han fortjener ikke mine barn. Det er så trist at jeg er 43 år å enda så kan han såre meg så mye. Så, jeg begynte å tenke på å skifte etternavnet mitt. Fjerne navnet hans. Er det mye styr med dette? Noen som har vært borti det samme? Jeg har jo barn som også har dette navnet. Det ene barnet er under 18 år. Koster det penger å skifte navn? Kan det bli noe styr med dette? Noen som har erfaringer? Både med det å ha en udugelig far som sårer deg, gang på gang, og dette med å bytte etternavn? Anonymkode: 5e6b5...0f5 Er ikke mer styr enn når man bytter navn ifbm ekteskap da. Men du må ha nytt pass og nytt førerkort med nytt navn på da 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #19 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kan man finne ut om et navn er beskyttet? Anonymkode: 5e6b5...0f5 https://www.ssb.no/befolkning/navn/statistikk/navn Du søker opp hvor mange som har et navn her. Man vil også få avslag om man søker hos skatteetaten om å ta navnet. Anonymkode: d98b4...c56 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #20 Skrevet 3 timer siden Million skrev (3 timer siden): Selve navneskiftet gjøres på Skatteetaten på nett, og koster ingenting. Velger du f.eks pikenavnet til din mor som etternavn, blir det godkjent med en gang. Prøver du å ta navnet til en kjendis uten å ha tilknytning til navnet, f.eks Spetalen, så kan det bli grunnlag for manuell vurdering og da tar det lenger tid før godkjenning/avslag. Jeg skiftet navn to ganger i mitt liv, en gang når jeg giftet meg og en gang når jeg skilte meg. Var gjort på et blunk, godkjennelsen kom på epost neste morgen. Gratis. Det som koster penger etter et navneskifte, er naturligvis å skifte ut alle pass, id-kort, bankkort og slike ting. Vet ikke om du har pass, men det koster 800 kr. Det er litt styr å skifte til det nye navnet på grunn av alle ting med navnet ditt på må endres, men det meste gjøres på nett, så det går greit. Slik fungerte det her også, veldig enkelt, greit og gratis, bortsett fra alt det andre som følger med. Jeg skiftet også navn da jeg giftet og skilte meg, men lot være å skifte navn da jeg giftet meg igjen. Orket ikke det styret. Noe annet som er dumt med navneskifte, er at omverden ikke skifter navn på deg. Mer enn 20 år etter skilsmissen, blir jeg referert til med navnet som gift, og det tok også veldig mange år før folk husket at jeg hadde byttet ut pikenavnet da jeg var gift. Anonymkode: ec428...10b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå