Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AbstractWoman skrev (11 minutter siden):

Nå får hun trusler fra høyreekstremister og det er ganske skummelt. Vi vet jo alle hva de er i stand til å gjøre. 

Trusler er ikke greit, men skjønner godt de reagerer. Det går ikke an å oppføre seg slik Kaur har gjort. Håper hun aldri kommer inn i politikken igjen.

• Liker 3
  • Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Fremmed fugl skrev (9 minutter siden):

Har nå lest vedtektene til Rød ungdom.

Har selv når jeg vært ung tenåring vært medlem i denne typen av organisasjon. Klassisk marxist lenisme som sverger til sentralistisk demokrati (kodeord for diktatur). Som noen gode sosialdemokratiske filosofer har godt forklart så er dette en antihumsnistisk ideologi. 

Så er opplagt at Rødt ikke kommer å reagere. Moxnes virker som en hyggelig fyr, og det har jeg hørt at han er fra andre på Stortinget. Men partiet er et antidemonrstisk søppelparti, og er trist at Støre aksepterer å ha denne gjengen og SV (som har sine røtter i skikkelig nazisme) som støtte partier. 

Rart å tenke på utviklingen fra forløperen RV med Erling Folkvord som eneste stortingsrepresentant. Til dagens Rødt med hele 9 stortingsrepresentanter på tinget.
Helt sinnsykt å tenke på at et ekstremistparti som Rødt i realiteten blir et vippeparti AP og Støre er helt avhengig av å hente støtte fra. 
Hvem hadde ikke skreket opp om farlige strømninger i norsk politikk om f.eks. et ekstremt høyreparti som Norgesdemokratene hadde fått 9 stortingsrepresentanter på tinget. 
Ikke tvil om at det har skjedd en ekstremistdreining til venstre i norsk politikk de senere årene. 

• Liker 4
  • Nyttig 10
Skrevet
Purple Diamond skrev (Akkurat nå):

Trusler er ikke greit, men skjønner godt de reagerer. Det går ikke an å oppføre seg slik Kaur har gjort. Håper hun aldri kommer inn i politikken igjen.

Jeg lurer på om man mister mulighet til å få verv igjen når man dummer seg ut sånn. Eller om at det om noen år er "glemt" og hun kan få verv igjen...? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
MissFredericka skrev (Akkurat nå):

Alle gjør feil og alle kan lære. Vi dropper politikere for hyppig. La dem heller fikse feil og endre seg

Men det er jo akkurat det vi nordmenn ikke gjør. Vi velger politikere som på forskjellige måter ikke gjør jobben sin uten at det får konsekvenser. Våre folkevalgte gjør ofte en ganske elendig jobb, og det belønner vi med nye sjanser. Igjen og igjen og igjen. Også sitter vi her da, i det som skulle ha vært verdens rikeste land, med en masse voksende problemer og mørke skyer på horisonten. Hvorfor holder vi på sånn? Hva er det som gjør oss nordmenn så naive og tafatte?

Hvorfor krever vi ikke at våre folkevalgte gjør jobben de er satt til? Når vi en dag mister velferdsstaten vår fordi pengene er sølt bort og vi ikke har greid å skape de industriene vi sårt kommer til å trenge i fremtiden, skal vi bare trekke på skuldrene og fortsette å gi en gjeng fjompenisser nye sjanser? Og det der er en reell situasjon som vi styrer mot nå. Regnestykket går ikke opp. Og hvem er det som har lyst til å tenke på et Norge uten en velferdsstat?

Vi ligger altså ganske tynt an om vi ikke blir tøffere med politikerne våre. Hvorfor nekter så mange å ta dette innover seg? Driter vi i barnebarna våre? Er vår misunnelse, politiske likegyldighet og godhetsposering viktigere enn at de får det like fint som vi har hatt det? 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
PusheenPusheen skrev (2 minutter siden):

Jeg lurer på om man mister mulighet til å få verv igjen når man dummer seg ut sånn. Eller om at det om noen år er "glemt" og hun kan få verv igjen...? 

Nå er jo Trond Giske inne i varmen igjen, så tipper hennes fadese også blir "glemt", dessverre.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Purple Diamond skrev (Akkurat nå):

Nå er jo Trond Giske inne i varmen igjen, så tipper hennes fadese også blir "glemt", dessverre.

Ja, stemmer det... Han var vel heller aldri helt ute engang. Han hadde mange støttespillere blant sine gamle partifeller hele veien.

Endret av PusheenPusheen
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Svart skjerm skrev (9 minutter siden):

Rart å tenke på utviklingen fra forløperen RV med Erling Folkvord som eneste stortingsrepresentant. Til dagens Rødt med hele 9 stortingsrepresentanter på tinget.
Helt sinnsykt å tenke på at et ekstremistparti som Rødt i realiteten blir et vippeparti AP og Støre er helt avhengig av å hente støtte fra. 
Hvem hadde ikke skreket opp om farlige strømninger i norsk politikk om f.eks. et ekstremt høyreparti som Norgesdemokratene hadde fått 9 stortingsrepresentanter på tinget. 
Ikke tvil om at det har skjedd en ekstremistdreining til venstre i norsk politikk de senere årene. 

Det er det skumleste jeg har sett i norsk politikk i hele mitt snart femti år lange liv. Kanskje det tristeste også. Det er ingen politiske krefter som er mer totalt destruktive enn venstreekstremismen. Det viser jo historien ganske tydelig også. Det er altså mørke tider vi lever i. Men dette kan vi slåss mot og beseire. Og den kampen må vi ta før det er for sent. Her trengs det åpenbart solide doser folkeopplysning. 

Edit: Staveslurv

Endret av Akhenaton
  • Liker 9
  • Nyttig 8
Skrevet
Akhenaton skrev (8 minutter siden):

Det er det skumleste jeg har sett i norsk politikk i hele mitt snart femti år lange liv. Kanskje det tristeste også. Det er ingen politiske krefter som er mer totalt destruktive enn venstreekstremismen. Det viser jo historien ganske tydelig også. Det er altså mørke tider vi lever i. Men dette kan vi slåss mot og beseire. Og den kampen må vi ta før det er for sent. Her trengs det åpenbart solide doser folkeopplysning. 

Edit: Staveslurv

Hør, hør! 💪

• Liker 4
Skrevet

Alder har alltid ingenting å si.
Ungenene mine er yngre, og ikke særlig politisk engasjert. Ikke særlig opptatt av ytringsfrihet, demokrati og politisk motivert vold og drap

Tankene gikk rett til barna hans, og var helt forferdet når det kom frem at familien hadde vært der, og at barna hadde sett sin far bli drept.
Det er en menneskelig reaksjon.

Hva denne Kaur mangler er mye. Hun er ikke engang skarp nok til å forstå at om man helt mangler empati, så bør man kanskje forsøke å skjule det. Hun fremstår jo som helt uten grenser. Helt mangelfullt hele greiene. 

• Liker 6
  • Nyttig 13
Skrevet

Nrk skriver at nestleder Halvor Bergkvist blir fungerende leder i RU frem til landsstyremøte i oktober. Så får vi håpe at han og resterende styremedlemmer har litt bedre folkeskikk og dømmekraft. 

Skrevet
Purple Diamond skrev (7 timer siden):

Så vidt jeg har fått med meg så er det ikke Kaur som har drept mannen, slik en kan få inntrykk av i denne tråden, hun har kommet med ytringer som ikke er forenlig med å være leder i en politisk organisasjon. Ytringer som harselerer med konsekvensene av en våpenpolitikk, som Kirk selv forsvarte. Sånn apropos ytringsfrihet. 

• Liker 7
Skrevet
MissFredericka skrev (8 timer siden):

Alle gjør feil og alle kan lære. Vi dropper politikere for hyppig. La dem heller fikse feil og endre seg

Hun hadde allerede fått flere sjanser, og det ble bare mer ekstremt med tiden. Hun har vist hun ikke lærer av feil. 

Hun kalte Støre og Tangen for terrorister. Hun sa hun kunne meldt seg inn i Hamas. Nå godtet hun seg over et drap. Hvor ender det? Hun har ingenting å gjøre i politikken igjen. 

• Liker 5
  • Nyttig 11
Skrevet (endret)
Apis skrev (På 12.9.2025 den 7.24):

Så vidt jeg har fått med meg så er det ikke Kaur som har drept mannen, slik en kan få inntrykk av i denne tråden, hun har kommet med ytringer som ikke er forenlig med å være leder i en politisk organisasjon. Ytringer som harselerer med konsekvensene av en våpenpolitikk, som Kirk selv forsvarte. Sånn apropos ytringsfrihet. 

Jepp, nettopp. Men som vanlig, i Tesla-Adolf sin verden er det slik at når "vår egen" Triple Adolf Team blir trigget (Breivik + Manshaus + Wilms) når de ser en ung kvinne med litt brun hud, så må hun ikke våge å uttale seg om noe som helst. 

Endret av Tha_M34
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
Pippi Lotta skrev (På 11.9.2025 den 8.44):

Hun er jo en ungdoms politiker, så jeg synes man bør ta høyde for det når vibsetter forventningene. Jeg hadde tenkt det var mer alvorlig om en politiker fra Rødt hadde gjort det samme, men for all del ikke bra gjort.

Det er greit at hun er ung, men hun viser seg rett og slett ikke egnet som leder når hun ikke forstår hvor taktløs den videoen hun la ut var. Og det er heller ikke første gangen hun har måttet beklage seg.

Så det var bra at hun måtte gå. Velfortjent. 

• Liker 6
Skrevet
Tha_M34 skrev (55 minutter siden):

Klart at det er "forståelig" for deg når Breivik + Manshaus + Wilms tilhengere "reagerer" på en TikTok video. Vi kan ikke ha det slik at en ung kvinne skal få lov å si sin mening når de høyreradikale "forsvarer" retten til å hetse alle andre. 

Du har vel forståelse for at Tamima endte som hun endre også, regner jeg med?

En ting vi er enige i, at hun ikke trenger å komme tilbake i politikken, men jeg lurer på om du hadde "reagert" like hardt om Andrew Tate ble kverket. Det hadde vært interessant å høre hva du angivelig "mener" er forskjellen mellom Andrew Tate sine syke syn når det gjelder abort, kvinnerettigheter og alt annet ekstrem-Mussolini konservativt søppel han lirer fra seg hele tiden hos Tesla-Adolf som eier X-plattformen, og du vet han andre som egentlig sa de samme tingene, men på en mer "rafinert" måte. 

Hva man som privatperson gjør, er én ting. Hva man gjør som partileder, er noe annet. Å glise over at noen er drept og poste det på TikTok, er umusikalskt, uansett hvem man er. Le deg ihjel hjemme i stua, men man må ikke poste alt. Hun kunne godt ha sagt hva hun mente uten å være ironisk og sarkastisk. Det er mange som har gjort nettopp det, og det har jeg ikke noe problem med. Også de får lov å si det de vil. Men de er verken partiledere eller sarkastisk i fremtoning, så da blir det straks noe annet. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
PusheenPusheen skrev (13 minutter siden):

Hva man som privatperson gjør, er én ting. Hva man gjør som partileder, er noe annet. Å glise over at noen er drept og poste det på TikTok, er umusikalskt, uansett hvem man er. Le deg ihjel hjemme i stua, men man må ikke poste alt. Hun kunne godt ha sagt hva hun mente uten å være ironisk og sarkastisk. Det er mange som har gjort nettopp det, og det har jeg ikke noe problem med. Også de får lov å si det de vil. Men de er verken partiledere eller sarkastisk i fremtoning, så da blir det straks noe annet. 

Ja, kort oppsummert viste hun ingen empati ovenfor Kirk. Hun skulle holdt seg for god til det siden det skadet ryktet til partiet.

Men Kirk mente også at det å vise empati er "New Age" tullball og at empati, ifølge Kirk, "gjør mye skade". 

Dette er Kirk sine ord og dette sa han på sin egen "The Charlie Kirk Show".

https://www.hindustantimes.com/world-news/us-news/charlie-kirks-past-comment-on-empathy-resurfaces-after-uvu-shooting-i-cant-stand-the-word-101757544866670.html

Men så må man også påpeke utgangspunktet hennes, og hun er minoritetsnordmann som er nok mer radikal når det gjelder utenrikspolitikk og etter at det anerkjente Lancet har publisert i forrige uke at Vesten har drept indirekte 38.000.000 ikke-hvite mennesker de siste 50 årene gjennom brutale og nådeløse sanksjoner, så må man sette videoen hennes litt i perspektiv.

Hun har uansett trukket seg, så man trenger ikke straffe henne mer enn det. 

Det er heller ingen her som har sagt at gjerningsmannen til Kirk skal gå fri. Samtidig kan du ikke tvinge noen til å gråte over han heller. 

Gjerningsmannen som FBI er ute etter er en hvit mann i 20-årene med "patriotisk right-wing skrift" på t-skjorta hans og som greier å snipe folk fra ca 140 meters avstand. Dette har ingenting med partiet Rødt å gjøre. 

Endret av Tha_M34
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
Sjokoladepenge skrev (10 minutter siden):

Det er greit at hun er ung, men hun viser seg rett og slett ikke egnet som leder når hun ikke forstår hvor taktløs den videoen hun la ut var. Og det er heller ikke første gangen hun har måttet beklage seg.

Så det var bra at hun måtte gå. Velfortjent. 

Ja, hun er litt upolert og veldig emosjonell. Sånn sett er hun ulik mange av de strømlinjeformede, kalkulerende, karrierefikserte broilerne, vi ser i ledelsen av de andre ungdomspartiene. Hvem bør vi foretrekke som leder for en politisk undombevegelse? En idealistisk ildsjel, som noen ganger kan ta munnen litt for full, og begå noen små verbale feiltrinn, eller en kalkulerende robot, som er mer opptatt av form og strategi enn av innhold? 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Fremmed fugl skrev (11 timer siden):

Ok, det er vanskelig å reagere advekat på total uakseptabel adferd fordi at det ikke er brudd på noen "vedtekter" å være en total idiot? 

Når du ikke har makt over vedkommende, ja. Marie Sneve Martinussen har ikke noe mer mulighet til å kaste en demokratisk valgt RU-leder enn det du har.

Endret av Okapi
  • Liker 1
Skrevet
Majer skrev (1 time siden):

Hmm..jeg skjønner hvorfor folk mener han tråkker i salaten..samtidig som jeg syns det er bra at noen tør å ta tak i det ekstremistiske hjørnet av transideologien - for det finnes definitivt. Dog er det idiotisk å peke fingre i noen som helst retning når man ikke vet hvem/hva/hvorfor/ideologi - spesielt når man er politiker (eller har noe som helst samfunnsansvar). Håper han må trekke seg! 

Men merkelig at det ikke blir like stort ramaskrik i denne tråden over dette 🤷🏻‍♀️🤷🏻‍♀️

• Liker 2
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...