Gå til innhold

Tilsvarende medisin eller original?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har endelig fått hiprex utskrevet, men da jeg hentet hadde de kun en tilsvarende medisin. Methenamine hippurate orion. Jeg har alltid vært skeptisk på sånn.

Og nå mtp jeg har hatt så mye urinveisinfeksjon at jeg vil virkelig dette skal funke. 

Hva tenker dere? Er det noe forskjell? 

Takk for svar på forhånd😊

Anonymkode: 5748d...508

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Original.
Synes det er irriterende når de på apoteket pusher noe tull på deg. 

Anonymkode: 947f4...72d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bryr meg ikke. Har aldri opplevd at «tilsvarende» ikke har fungert 

Anonymkode: c4f4b...6af

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det har akkurat samme virkestoffer som hiprex. Du vil ikke merke noen forskjell 

Anonymkode: d12b4...86f

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Samme her. Helt ok for meg at de velger et billigere preparat så lenge virkestoffene er de samme. Aldri merket noen forskjell å snakke om.

Anonymkode: 46f16...687

• Liker 2
Skrevet (endret)

"Tilsvarende" skal være akkurat det samme virkestoffet som legen har foreskrevet, men som regel fra en annen produsent og derfor gjerne billigere. Det må være medisin med samme innhold, fordi apoteket har ikke lov til å gi ut noe annet enn det legen har foreskrevet, derfor skal "tilsvarende" medisin være helt trygt og ha samme innhold og samme effekt som originalen.

Jeg har selv resept på en medisin hvor det finnes "tilsvarende", og jeg velger alltid alternativet fordi det koster bare en brøkdel og virker like bra.

Endret av aksase
  • Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har laktoseintoleranse og husker godt da jeg prøvde et billigere alternativ til en tablett jeg tok daglig. Jeg merket godt at jeg fikk mye mer luft i magen. Jeg tror de bruker billigere fyllstoffer, blant annet. Mange merker sikkert ikke forskjell, da

Anonymkode: 27981...599

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg stoler ikke på billigere alternativ, jeg prøvde billigere migrenemedisin og det fungerte ikke i nærheten så godt på anfall som imigran, samme med billig paracet. Jeg betaler heller mellomlegget for den originale. Så det. 

Anonymkode: 4dd4e...f66

AnonymBruker
Skrevet

Det er samme virkestoff, så den dokumenterte effekten skal være lik.

Men det kan være forskjellige hjelpestoffer, så for enkelte medisiner foretrekker jeg originalen på grunn av flere bivirkninger av kopi-preparatet. Men det må du nesten teste på din kropp for å finne ut av.

Anonymkode: 4e76f...6da

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Generisk bytte er helt fint.

Du kan betale mellomlegget om de har original på lager eller gå et annet sted, og man kan iblant også spørre pent og få «ikke bytte generisk» påført resepten. Det hender helsepersonell går med på bare fordi de skjønner at noceboeffekten ellers vil gjøre at pasienten uansett er misfornøyd. 

Men bare så det er klart: Det er ingen forskjell i virkning. Det er ikke en mening, det er en ren saksopplysning. Dette er uendelig strengt regulert og grundig, grundig, grundig sjekket etter enormt strenge kriterier. At noen mener de ble mer tette i nesa eller fikk like vondt i hodet med generisk medisin er greit nok det, og det kan være minimale forskjeller i hjelpestoffer som kan ha betydning for allergikere (selv om det også er ekstremt sjeldent). Mem det er for ordens skyld ikke sånn at virkestoffene kan være litt ulike. Og det er ikke noe å lure på. 

Anonymkode: 020fb...4b1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

jeg har - selve virkestoffene er kanskej de samme med alle da andre stoffene er ikke og i noen tilfeller kan det gi andre bivirkninger eller sammen med annen medisin du går på rote det skikkelig til for deg. Legen har oversikt over alt du tar osv, ikke apoteket..

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det har akkurat samme virkestoffer som hiprex. Du vil ikke merke noen forskjell 

Anonymkode: d12b4...86f

jeg kjenner ikke dette spesifike produktet men jeg har selv opplevd å merke forskjell på preparater som etter boken skal være like så jeg går alltid for orginalen fordi jeg stoler mer på legen enn på apotekets folk, spesielt siden de gjerne i dag kun har EN som har riktig utdanning og godkjenner alle resepter mend de i kassa som "serverer" bare har blitt fortalt at for denne medisinen skal vi tilby dette alternativet bla bla bla.. 

Anonymkode: e4af0...390

• Nyttig 1
Skrevet

Ofte er jo prisforskjellen hinsides. Generisk bytte er ofte lavere i pris, dersom du ikke velger den generiske i enkelte tilfeller så må du betale mellomlegget selv og den summen vil ikke bli medberegnet for frikort grunnlaget. 
Med mindre det er spesifisert at du ikke skal ha den generiske på resepten.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hei!

Jeg har endelig fått hiprex utskrevet, men da jeg hentet hadde de kun en tilsvarende medisin. Methenamine hippurate orion. Jeg har alltid vært skeptisk på sånn.

Og nå mtp jeg har hatt så mye urinveisinfeksjon at jeg vil virkelig dette skal funke. 

Hva tenker dere? Er det noe forskjell? 

Takk for svar på forhånd😊

Anonymkode: 5748d...508

Det er det samme virkestoffet i medisinene, bare produsert av et annet firma.

Anonymkode: 6b063...e61

AnonymBruker
Skrevet

Bruker daglig medisin, annen type og for annen plage enn du spør om i HI. For min del så har jeg best virkning av bytte-medisinen, har de ikke denne inne så venter jeg eller drar til annet apotek.

Selv om virkestoffene er de samme, så kan oppbygningen være litt annen. Ofte vil man ikke merke forskjell, men enkelte gjør det. For min del så antar jeg det er fordi jeg bruker det daglig, og det derfor blir merkbart selv om forskjellen er liten.

Anonymkode: 1aa4c...add

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...