AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #1 Skrevet 11 timer siden Det har flere ganger vært diskusjoner her inne på fra hvilken alder barn er modne nok til å sove alene om natten. Selvsagt er mange barn modne nok til å kunne legge seg selv og sove godt gjennom natten men biologisk er det forsket på det faktum at barn og unge sover gjennom vanlige brannalarmen. Den triste ulykken i Hamar med 4 unge jenter som omkom til tross for brannalarm viser at det dessverre ikke handler om barn og unges modenhet men om biologi og uflaks. Selv må jeg iblandt la min tenåring sove noen timer alene hjemme vær uke grunnet jobb. Det har vært noen midlertidige forandringer på jobb som har ført til dette og jeg ser frem til ting er tilbake til normalen om noen måneder. Det jeg vil frem til, er at her inne blir mann ofte halshugget og stemplet som hysterisk viss mann drar frem en potensiell brann som en god grunn til å ikke la tenåringer være alene hjemme om natten. Men kanskje flere burde tenke seg om og unngå å la barn fra 14 år være alene hjemme om natten viss det kan unngås. Selv våknet jeg ikke av brannalarm før jeg var langt over 20 født mitt første barn og selvsagt flyttet hjemmefra. Som godt voksen har mann ikke så mye valg, heldigvis våknet mannen av slike lyder så som familie ville det gått bra. Anonymkode: 02790...e05 5
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #2 Skrevet 11 timer siden Vanlige brannalarmer vekker jo alt og alle? Forferdelig trist med disse jentene, kanskje var det gass i huset eller at røyken forgiftet dem mens de sov slik at de aldri våknet og fikk mulighet til å komme seg ut. Kanskje hadde de ørepropper og headset på, som ungdom gjerne har. Anonymkode: 444c4...8db 3 1 3
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #3 Skrevet 10 timer siden Utrolig trist med brannen, men å sove seg gjennom brannalarm eller vekkeklokke er det få som gjør. Da gidder de bare ikke å stå opp. Er min erfaring fra da jeg var barn. Flere som latet som fordi de ikke gadd. Samme sier ungene mine om sine venner. Ungene mine er 9 og 12. De har altid våknet på sekundet av vekkeklokka og brannalarmen ( har den bare gått en gang pga feilkobling). Så her lar jeg barna fint sove alene på morgenen og natta når de blir store nok. Veit vi ikke hva som var årsaken til brannen ennå. Men så store jenter med både skole og jobb sover seg bare ikke gjennom alarmer uten en annen årsak. Anonymkode: 32782...b36 5
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #4 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Vanlige brannalarmer vekker jo alt og alle? Forferdelig trist med disse jentene, kanskje var det gass i huset eller at røyken forgiftet dem mens de sov slik at de aldri våknet og fikk mulighet til å komme seg ut. Kanskje hadde de ørepropper og headset på, som ungdom gjerne har. Anonymkode: 444c4...8db AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Utrolig trist med brannen, men å sove seg gjennom brannalarm eller vekkeklokke er det få som gjør. Da gidder de bare ikke å stå opp. Er min erfaring fra da jeg var barn. Flere som latet som fordi de ikke gadd. Samme sier ungene mine om sine venner. Ungene mine er 9 og 12. De har altid våknet på sekundet av vekkeklokka og brannalarmen ( har den bare gått en gang pga feilkobling). Så her lar jeg barna fint sove alene på morgenen og natta når de blir store nok. Veit vi ikke hva som var årsaken til brannen ennå. Men så store jenter med både skole og jobb sover seg bare ikke gjennom alarmer uten en annen årsak. Anonymkode: 32782...b36 Det er en del forskning på tema og resultatene viser at vanlig brannalarmer ikke vekker unge på samme måte som voksne. Det er ikke forsket like mye på tenåringer men alle vet at tenåringer fortsatt er i utviklingsfase og mange mange får økt søvnbehov og sover dypere grunnet alt som skjer med kroppen, hjernen og hormoner. https://publications.aap.org/pediatrics/article/149/5/e2022056460/186861/Age-Dependent-Responsiveness-to-Smoke-Alarm?autologincheck=redirected Her er et studie som har forsket videre ut i fra resultatene til tidligere studier og testet ulike lyder. Selv hørte jeg ikke en vekkerklokke eller brannalarm til jeg var godt over 20. Kunne en skjeldent gang våkne av radio prating (nyhetene). Jeg var ikke lat av den grunn og jeg er ikke et unikum. Har selv tenåring og gitt tenåringen forbud mot å sove med noe på ørene. Men brannalarm, ringeklokke og lignende lyder hører ikke tenåringen. Kan høre og våkne av musikk vekkerklokke eller bli snakket til. Anonymkode: 02790...e05 2
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #5 Skrevet 9 timer siden Du vet jo ikke noe som helst om årsaken til dødsbrannen eller omstendighetene før brannalarmen ble utløst. Hvis de for eksempel var ukontaktbare er det ikke rart at de ikke ble vekket av en brannalarm. Det blir kun spekulasjon, og jeg synes det er dårlig stil å bruke en dødsbrann til å fremme dine overbevisninger om å la barn (som det ikke var her) sove alene hjemme, som om lyden av brannalarmen er eneste faktor. Anonymkode: caa3e...e60 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #6 Skrevet 9 timer siden For ungdom handler det ikke alltid om volum. Mine sov over brannalarmen da den gikk en sen kveld jeg lagde mat. Har byttet varslere, så de nye sier i tillegg "Brann, brann, gå ut, brann" osv. Det våkner de av, selv om snakkingen er lavere.. Anonymkode: 5a0a6...dd7 4
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #7 Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): For ungdom handler det ikke alltid om volum. Mine sov over brannalarmen da den gikk en sen kveld jeg lagde mat. Har byttet varslere, så de nye sier i tillegg "Brann, brann, gå ut, brann" osv. Det våkner de av, selv om snakkingen er lavere.. Anonymkode: 5a0a6...dd7 I tillegg så har vi koblet til alarmselskap som rykker ut dersom alarmen går, og i tillegg ringer meg på telefonen. Det er enklere å vekke ungdom ved å ringe dem, selv om brannalarm går samtidig. Som i eksempelet mitt over, noen lyder er de mer mottakelige for. Anonymkode: 5a0a6...dd7 2
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #8 Skrevet 9 timer siden Jeg kan virkelig ikke skjønne at det går an å sove igjennom en brannalarm. Alle nå til dags har vel seriekoblede varslere, slik at det hyler overalt (også på soverom) og ikke kun den der det utløses. Men man skal vel f.eks ikke lade mobil om natten da det kan utvikles gasser slik at det er for sent når alarmen går… Anonymkode: 4c460...7f2
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #9 Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg kan virkelig ikke skjønne at det går an å sove igjennom en brannalarm. Alle nå til dags har vel seriekoblede varslere, slik at det hyler overalt (også på soverom) og ikke kun den der det utløses. Men man skal vel f.eks ikke lade mobil om natten da det kan utvikles gasser slik at det er for sent når alarmen går… Anonymkode: 4c460...7f2 Ungene mine sov over en seriekoblet brannalarm når hele huset hylte. Begge to. Derfor ble det gjort endringer. Anonymkode: 5a0a6...dd7 3 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #10 Skrevet 8 timer siden Hvis man klarer å sove gjennom en brannalarm så har man feil alarm. Vi har et opplegg gjennom blokka sin brannvernordning, kommer folk hvert tredje år eller noe å sjekker alarm og bytter de ut, samtidig som de sjekker slukningsapperatet. Men vi har vanlig brannalarm utenom og, den klikka her en dag og alle bråvåknet fra den begynte å skrike, helt jævlig. Men altså de gamle brannalarmene de kunne nok jeg og sovet gjennom, iallfall før jeg fikk barn. Ellers så tenker jeg at man kan ikke være så overbeskyttende at man gir de angst for å være alene heller og det kan raskt ende opp slik om de aldri får sjansen til å være alene og når de sover og våkner. Anonymkode: b7497...f56 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #11 Skrevet 6 timer siden Artikkelen er fra 2011, men er kanskje fremdeles relevant? Anonymkode: 765f9...1af 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #12 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Den triste ulykken i Hamar med 4 unge jenter som omkom til tross for brannalarm viser at det dessverre ikke handler om barn og unges modenhet men om biologi og uflaks. Du vet ingenting om hva som skjedde. Anonymkode: 314dd...673 2 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #13 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): For ungdom handler det ikke alltid om volum. Mine sov over brannalarmen da den gikk en sen kveld jeg lagde mat. Har byttet varslere, så de nye sier i tillegg "Brann, brann, gå ut, brann" osv. Det våkner de av, selv om snakkingen er lavere.. Anonymkode: 5a0a6...dd7 Ja det var dette jeg siktet til. Vanlig brannalarm uling, selv om den er kjempe høy er det veldig mange barn og unge som ikke våkner av den. Det høres jo vanvittig ut men forskning beviser det. Anonymkode: 02790...e05 1
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #14 Skrevet 2 timer siden Jeg mener å huske (men det er en stund siden jeg leste det) at forskning viser at den lyden som mest effektivt trenger inn til et sovende barns bevissthet er mors stemme. Fra et evolusjonsperspektiv gir dette full mening; mor (og far) er barnets viktigste sikkerhet, og å reagere på deres stemmer er biologisk innprentet for å sikre overlevelse. Dette gjør at mange barn ikke vil våkne av vekkerklokke eller røykvarsler, men vil våkne av at en forelder kommer inn med et lavmælt 'god morgen'. Anonymkode: 08a01...f48 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #15 Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja det var dette jeg siktet til. Vanlig brannalarm uling, selv om den er kjempe høy er det veldig mange barn og unge som ikke våkner av den. Det høres jo vanvittig ut men forskning beviser det. Anonymkode: 02790...e05 Forskningen støtter det. Vanskelig å bevise noe med 5-600 deltakere. Og de to lenkene i tråden omhandler barn, ikke tenåringer. Anonymkode: 444c4...8db
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå