Gå til innhold

Bichon havanaise - erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg driver og tenker på hvilken hunderase som skal bli min neste, og har blitt nysgjerrig på bichon havanaise.

Jeg er en erfaren hundeeier, har hatt flere hunder og har nå en jack russell terrier.

Jeg er ikke så veldig glad i masse pelsstell, så kommer i så fall til å holde den relativt kort. Men tenker at det ville vært deilig med en røytefri type, da jeg aldri har hatt det før.

Det jeg har hørt negativt om havanaise er at de kan være klengete, uselvstendige og utvikle separasjonsangst   
Noen som har erfaring med dette? 
Noen som har havanaise som ikke har noe problem med å være hjemme alene? 
Er det noe i at rasen kan være slik, eller er det mer avhengig av foreldredyr og god avl?

Andre positive eller negative erfaringer med rasen? 

Anonymkode: f20c2...3b0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Havanaisene er nok mer sårbare for å utvikle separasjonsangst, ja. Alene hjemme-trening var veldig krevende på vår og tok veldig lang tid. Vi kunne ikke dra fra den før den var nærmere 1 år og selv det å være alene i huset var en utfordring. Den knyttet seg spesielt til meg, så det var krise lenge bare jeg gikk på do eller lignende. Det skal sies at vår nok var et ekstra vrient eksemplar. Mye stress, mye bjeffing og mye energi i liten kropp. Skulle mye til for å slite den ut, både fysisk og psykisk. Pelsstell likte den heller ikke, så om du ikke er glad i det må du nok beregne å bruke litt penger på frisør e.l. Å holde den kort er uansett lurt. :) Har møtt andre hunder av samme rase som har virket veldig stabile og fine, og mange er veldig fornøyd med rasen. Bare vær klar over at ikke alle er enkle førstegangshunder som det "reklameres" med, men sånn er det jo for alle hunderaser. :) 

Anonymkode: 88895...452

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...