Gå til innhold

Elev innestengt på grupperom på skolen. Er det greit?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det under noen omstendighet greit av lærere å gjøre dette? F.eks hvis eleven har vært i mye konflikter og ikke får slippe ut i skolegården i friminuttet?

Greia er at jeg har opplevd dette, og i ettertid tenkte jeg at det var feil. Det var ikke meg som bestemte det, men måtte være med og følge opp. Det føltes veldig feil å måtte stoppe en elev fysisk fra å forlate et rom. Det gjorde at utageringen økte og ting ble ødelagt. Eleven ville i utgangspunktet bare ut til friminutt, men ble stengt inne mot sin vilje. Kanskje det ville blitt konflikter, men aldri så mye utagering som det ble på det rommet.

Kan egentlig skolen gjøre slikt? Er det ikke frihetsberøvelse?

Anonymkode: 683e0...f64

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man skal da beskytte de andre elevene mot eventuell utagering så jeg har full forståelse for at de valgte denne løsningen i krisetilfeller.

Anonymkode: 7684e...133

  • Liker 34
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

I 2025 høres dette veldig fjernt ut, ja. 
 

Lærere blir vel heller lettet over at bråkebøttene forlater undervisningen, og alt man trenger å gjøre er å notere det som fravær 

Skrevet

Dette er nok en gråsone. Ble andre elever skadet, sånn at denne eleven måtte holdes igjen? 

Hva var årsaken til at eleven måtte holdes unna de andre elevene? 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Brann og politi hadde nok ikke vært fornøyd om de hadde opplevd en elev som var fysisk sperret inne på et rom. 
Var det kontinuerlig oppsyn ved dette rommet? 

Anonymkode: 1d98e...c75

Skrevet

Altfor mange variabler som spiller inn her. I utgangspunktet absolutt ikke, men foranledning og ev. risiko for å skade seg selv eller andre eller gjøre ting som ikke er til sitt eget beste bør jo tas med i beregningen. 

Anonymkode: f564c...295

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Som lærer må jeg si at det virker veldig spesielt. Eneste gangen jeg kan tenke at det er greit er i nødverge eller lignende tilfeller. Altså, det må være noe helt akutt og ekstraordinært som hadde fått meg til å gjøre noe slikt. 

  • Liker 2
Skrevet

Burde vært mer av det.. om ikke låst inne så absolutt innafor å frata friminutt når han ikke har oppført seg.. ja til mer konsekvenser fir dårlig oppførsel 

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi har gjort det der vi jobber. Ekstremt utagerende elev. Det måtte opp til 3 voksne til for å stoppe eleven noen ganger. Og ja, det ble verre. De voksne ble angrepet, høylydt skriking og brøling osv.

Dette visste eleven. Hen fikk beskjed om at når utagering skjedde så måtte hen tvinges inn på et rom. Dette visste foreldre også. 

Alt hadde blitt prøvd. Samtaler med miljøterapeut, faste møter med foreldre og elev, assistent, aktivitetsplan, foreldre ble tilkalt om det var for ille , veldig få krav i undervisningen, kortere skoledager... BUP mente eleven hadde det bra. Faglig sterk, så PPT ville ikke hjelpe heller. 

Vi har også tatt elever med inn fra friminutt og nektet de å gå ut igjen. Bl.a en gang en elev prøvde å kaste stor stein på en annen elev og ikke ga seg.

Anonymkode: 4ba5d...fc1

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Som forelder til et barn som er godt oppdratt skulle jeg ønske skolen gjorde dette langt oftere.

Anonymkode: 77662...d2a

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Som forelder til et barn som er godt oppdratt skulle jeg ønske skolen gjorde dette langt oftere.

Anonymkode: 77662...d2a

Men hva når det fører til eskalering av elevens aggressive adferd og det fører til ødeleggelser på bygg og inventar?

Anonymkode: 683e0...f64

Skrevet

Når jeg skulle hente mitt barn på sfo i 1. trinn ble jeg utilsiktet vitne til at et så lite barn ble låst inne på et grupperom:( Det føltes veldig feil ut for meg når jeg gikk forbi for å hente mitt barn.

Barnet hamret på døren og 2-3 voksne stod utenfor å «snakket gjennom» døra til barnet. (Det var også et vindu inn til rommet så de kunne se inn). 
Jeg lurte veldig på om dette var så langt over streken at jeg burde ta det opp med skolen, men droppet det. 
Men har tenkt mye på det etterpå. Barnet var jo bare 6 år, hvor nødvendig kunne det være å låse det inne! 
 

men kan forstå ved større barn som er sterke osv at man føler man ikke har noe valg😳

 

 

Anonymkode: 1afc5...31c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Men hva når det fører til eskalering av elevens aggressive adferd og det fører til ødeleggelser på bygg og inventar?

Anonymkode: 683e0...f64

Da bør eleven utvises, og så bør en av foreldrene være hjemme med barnet frem til det klarer å oppføre seg. Man kan selvfølgelig ikke la være å irettesette en elev i tilfelle eleven begynner å ødelegge bygg og inventar?

Anonymkode: 77662...d2a

  • Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da bør eleven utvises, og så bør en av foreldrene være hjemme med barnet frem til det klarer å oppføre seg. Man kan selvfølgelig ikke la være å irettesette en elev i tilfelle eleven begynner å ødelegge bygg og inventar?

Anonymkode: 77662...d2a

Helt enig. Vi burde starte med å utvise elever som ikke oppfører seg.

Anonymkode: b80c3...c76

  • Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er helt riktig.  De kan jo skade andre barn. Jeg vært vitne til veldig mye vold i skolegården til mine barn så dette forslaget støtter jeg. 

Anonymkode: b7f67...1dc

  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle ønske at sånne opplegg ble gjennomført da jeg gikk på ungdomsskolen i alle fall! 

Selv om andre ungdommer stort sett ikke var voldelige i klasserommet med læreren til stede, så var det fort kasting av ting på andre elever. Rope stygge skjellsord, og så videre. Men læreren gadd aldri å  gjøre en forbanna dritt for å unngå sånne episoder. De bare kjørte full ignorering, og lot som ingenting skjedde. Med det resultatet at elevene selvfølgelig fikk helt fritt spillerom til å gjøre hva pokker de ville.   

Anonymkode: 9266b...513

  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Som konsekvens til uakseptabel atferd tenker jeg at det er helt på sin plass at en elev må stå over et friminutt eller to, og oppholde seg på et grupperom sammen med en pedagog/assistent.
 

Å låse en elev alene inne på et rom er selvsagt ikke innafor med mindre det brukt som en midlertidig løsning, og er den eneste måten å beskytte seg selv og medelever for ekstrem utagering. 

Anonymkode: 2cd03...5f1

  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.9.2025 den 22.11):

Er det under noen omstendighet greit av lærere å gjøre dette? F.eks hvis eleven har vært i mye konflikter og ikke får slippe ut i skolegården i friminuttet?

Greia er at jeg har opplevd dette, og i ettertid tenkte jeg at det var feil. Det var ikke meg som bestemte det, men måtte være med og følge opp. Det føltes veldig feil å måtte stoppe en elev fysisk fra å forlate et rom. Det gjorde at utageringen økte og ting ble ødelagt. Eleven ville i utgangspunktet bare ut til friminutt, men ble stengt inne mot sin vilje. Kanskje det ville blitt konflikter, men aldri så mye utagering som det ble på det rommet.

Kan egentlig skolen gjøre slikt? Er det ikke frihetsberøvelse?

Anonymkode: 683e0...f64

Jeg synes det høres tvilsomt ut - og spurte Chatgpt.

Har skolen lov til å sperre en elev inne i et rom alene?

ChatGPT svarte:

Nei, som hovedregel har ikke skolen lov til å sperre en elev inne i et rom alene. Det kan være både ulovlig og i strid med elevens rettigheter.

Dette handler om:

Retten til frihet og personlig sikkerhet (Grunnloven § 94 og menneskerettigheter, bl.a. EMK art. 5)

Opplæringsloven (gjelder både elevens rettigheter og skolens plikter)

Barnekonvensjonen (barnets beste skal være et grunnleggende hensyn)

Anonymkode: f0328...69e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes det høres tvilsomt ut - og spurte Chatgpt.

Har skolen lov til å sperre en elev inne i et rom alene?

ChatGPT svarte:

Nei, som hovedregel har ikke skolen lov til å sperre en elev inne i et rom alene. Det kan være både ulovlig og i strid med elevens rettigheter.

Dette handler om:

Retten til frihet og personlig sikkerhet (Grunnloven § 94 og menneskerettigheter, bl.a. EMK art. 5)

Opplæringsloven (gjelder både elevens rettigheter og skolens plikter)

Barnekonvensjonen (barnets beste skal være et grunnleggende hensyn)

Anonymkode: f0328...69e

lol! Det aller mest patetiske her er vel at du bare copy / paster ett eller annet tull som ChatGPT kommer med. 😆 

Anonymkode: 9266b...513

  • Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva om eleven står i fare for å skade andre? Tenk om dette var den eneste muligheten? Hva skal man ellers gjøre egentlig; stå og se på at eleven utagerer? La eleven få det som h*n vil? Jeg skulle ønske det fantes spesilskoler sånn som før. Alt for mange medelever lider, er redde og mister læring. Det er enda mindre greit!

Anonymkode: d8f2e...083

  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...