Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen mennesker kan ikke å gi et kompliment eller si noe hyggelig om innsatsen din. Når du har det vanskelig, blir de sinte, forteller deg hva du skal gjøre i stedet for å trøste deg. Når du trenger hjelp, kan det bare være praktisk hjelp. Penger, kjøre deg et sted, den typen ting. De svarer ikke når du forteller dem hvordan du føler deg, men begynner å snakke om noe praktisk igjen. Men de stiller ingen spørsmål, nekter å sette seg inn i situasjonen din, de vil virkelig ikke tenke sammen med deg om løsninger og viser ingen interesse. Hvis du har det vanskelig tar de ikke kontakt etter noen dager for å høre hvordan det går eller noe sånt.  Og de virker egoistisk, du må gjøre det de sier, men de lytter ikke til det du sier. De sier deg ikke, hva du gjør, hvordan du har det osv. De ignorerer det, de reagerer ikke på det. (Dette er bare eksempler for å forklare oppførselen.)

Hvorfor gjør de dette? Hvor kommer det fra? Hvorfor oppfører noen mennesker seg så følelsesløse?

Anonymkode: 8f85d...d9e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Noen mennesker kan ikke å gi et kompliment eller si noe hyggelig om innsatsen din. Når du har det vanskelig, blir de sinte, forteller deg hva du skal gjøre i stedet for å trøste deg. Når du trenger hjelp, kan det bare være praktisk hjelp. Penger, kjøre deg et sted, den typen ting. De svarer ikke når du forteller dem hvordan du føler deg, men begynner å snakke om noe praktisk igjen. Men de stiller ingen spørsmål, nekter å sette seg inn i situasjonen din, de vil virkelig ikke tenke sammen med deg om løsninger og viser ingen interesse. Hvis du har det vanskelig tar de ikke kontakt etter noen dager for å høre hvordan det går eller noe sånt.  Og de virker egoistisk, du må gjøre det de sier, men de lytter ikke til det du sier. De sier deg ikke, hva du gjør, hvordan du har det osv. De ignorerer det, de reagerer ikke på det. (Dette er bare eksempler for å forklare oppførselen.)

Hvorfor gjør de dette? Hvor kommer det fra? Hvorfor oppfører noen mennesker seg så følelsesløse?

Jeg speiler ofte folk merker jeg. Hvis folk er mest opptatt av seg selv, masete, ikke selv ser andre, men bare snakker om seg selv, så investerer jeg lite tid i dem. 

Motsatt, hvis folk er interessert i deg, tilbyr hjelp selv, så blir jeg også automatisk mer vennlig og hjelpsom tilbake.

Anonymkode: 558b6...41f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg speiler ofte folk merker jeg. Hvis folk er mest opptatt av seg selv, masete, ikke selv ser andre, men bare snakker om seg selv, så investerer jeg lite tid i dem. 

Motsatt, hvis folk er interessert i deg, tilbyr hjelp selv, så blir jeg også automatisk mer vennlig og hjelpsom tilbake.

Wow. Så svart-hvitt. Det finnes også mennesker som snakker ikke bare om seg selv. De snakker om seg selv når det er nødvendig, og de viser også interesse for andre. De snakker om noen når det trengs, uten å være masete. De ber om hjelp og tilbyr det. Mennesker som rett og slett er modne og normalt i balanse. Men likevel er folk så følelsesløse.

Hvorfor speiler du folk? Kan du ikke være deg selv?

AnonymBruker
Skrevet

Fordi vi er lei av de som er så følsomme at de skal grine i to uker over en knekt blyant. 

Anonymkode: 1fb96...486

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De er ikke følesesløse, de bryr seg bare ikke om deg. 

Anonymkode: 60d35...fd2

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi vi er lei av de som er så følsomme at de skal grine i to uker over en knekt blyant. 

Så normale mennesker blir straffet og ødelagt, fordi andre mennesker lager drama ut av ingenting?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er mange følelsesløse mennesker. 

Anonymkode: 1ea90...78a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De er ikke følesesløse, de bryr seg bare ikke om deg. 

Men de  gi deg penger, kjører deg hvor du vil osv?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Wow. Så svart-hvitt. Det finnes også mennesker som snakker ikke bare om seg selv. De snakker om seg selv når det er nødvendig, og de viser også interesse for andre. De snakker om noen når det trengs, uten å være masete. De ber om hjelp og tilbyr det. Mennesker som rett og slett er modne og normalt i balanse. Men likevel er folk så følelsesløse.

Hvorfor speiler du folk? Kan du ikke være deg selv?

Ok, så du misliker svaret mitt på ditt spørsmål, hvor jeg forklarer hvordan jeg reagerer på ulike situasjoner. Klarer du å svare meg uten å spotte mine følelser og hvordan jeg reagerer på folk? 

Jeg føler du er en person som krever en del av andre, har store forventninger til hva som er "riktig" oppførsel iht dine standarder og tydeligvis ikke går av veien for å kritisere de som ikke lever opp til det.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Kjæresten min er sånn. Men vi fant ut at det var fordi han for det første er autist. For det andre blir han sint fordi han ikke vet hvordan han skal ordne opp i alle problemene. Han er en fikser, skal fikse alt. Og når han blir overveldet og ikke kan fikse, så blir han sint. Så etter den realisasjonen ble han etterhvert bedre på å ikke bli sint og lære at han ikke måtte fikse alt alltid.

Anonymkode: bebfa...f9f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så normale mennesker blir straffet og ødelagt, fordi andre mennesker lager drama ut av ingenting?

Jepp, eller så kan du jo finne noen likesinnede å sutre til. Hvorfor skal du absolutt fortelle folk som er uinteressert hvor fælt du har det? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men de  gi deg penger, kjører deg hvor du vil osv?

Ja, men de behandler deg sånn fordi det er det de føler deg. Møtt sånne folk. De hadde følelser for andre men ikke meg. Det går ikke på evne, men vilje. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kjæresten min er sånn. Men vi fant ut at det var fordi han for det første er autist. For det andre blir han sint fordi han ikke vet hvordan han skal ordne opp i alle problemene. Han er en fikser, skal fikse alt. Og når han blir overveldet og ikke kan fikse, så blir han sint. Så etter den realisasjonen ble han etterhvert bedre på å ikke bli sint og lære at han ikke måtte fikse alt alltid.

Tusen takk! Dette er interessant. Takk for at du delte! Jeg kan tenke meg at det fungerer sånn, ja. 

AnonymBruker
Skrevet

Har man behov for å snakke med noen eller søker trøst, så går man til en terapeut. Er ikke meg man skal komme og søke støtte hos.

Anonymkode: 54f1f...d40

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Har man behov for å snakke med noen eller søker trøst, så går man til en terapeut. Er ikke meg man skal komme og søke støtte hos.

Hvorfor så kald? Så alt skal man til terapeut for mener du? 

Anonymkode: 1ea90...78a

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Anonymkode: bebfa...f9f

Jeg skulle til å kommentere noe tilsvarende. For mange handler det ikke om følelsesløshet, men litt mangel på evner til å respondere på en måte man finner tilfredsstillende. Ikke alle er flinke til å prate om følelser. Når man da blir satt i en situasjon hvor det blir satt en forventning til dem, så går det fort på tverke. 

Så er det også litt typisk at en del menn tror at de skal løse et problem i stedet for å lytte og vise forståelse. Ikke alle har veldig god kontakt med egne følelser heller og kan reagere med irritasjon og sinne. 

Anonymkode: 46636...33a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg skulle til å kommentere noe tilsvarende. For mange handler det ikke om følelsesløshet, men litt mangel på evner til å respondere på en måte man finner tilfredsstillende. Ikke alle er flinke til å prate om følelser. Når man da blir satt i en situasjon hvor det blir satt en forventning til dem, så går det fort på tverke. 

Så er det også litt typisk at en del menn tror at de skal løse et problem i stedet for å lytte og vise forståelse. Ikke alle har veldig god kontakt med egne følelser heller og kan reagere med irritasjon og sinne. 

Anonymkode: 46636...33a

Takk! Det er interessant det du sier.  Det hjelper å forstå det bedre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Du høres ærlig talt jævlig kjip ut.

Anonymkode: af11f...975

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan fort finne på å vippe over til den praktiske siden som TS beskriver men for min del så er dette for å sette grenser ovenfor enkelte personer. Noen har en tendens til å forsøke å bruke meg som tømmestasjon for, tja, la oss kalle det følelsesmesige utfordringer og det er jeg rett og slett ikke interessert i.

Gjennomsnittlige utfordringer som man ofte støter på i et venneforhold er helt innafor men merker jeg tendenser til at her er det noe mer langtekkelig og tyngre som jeg ikke er kvalifisert til å håndtere så får motparten beskjed om å kontakte profesjonell hjelp og jeg vipper over til den saklige og tekniske/løsningsorienterte personligheten med en gang.

Helt konkret... Har personen utfordringer og føler for å trenge å kontakte meg med samme utfordring over lengre tid for å snakke om "vanskeligheter" uten vilje til å ta i mot og utføre konkrete råd og veier videre så er ikke dette en person jeg ønsker å bruke noe særlig tid på. Jeg har dårlig erfaring med denne typen oppførsel fra tidligere, man blir fort en ubetalt og evigvarende terapeut istedet for venn.

Nå kjenner ikke jeg TS men ut i fra måten HI ordlegges på så får jeg litt følelsen av at folk trekker seg unna TS og blir saklige nettopp fordi de har fått litt nok.

Anonymkode: 8ae91...78e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Klassisk forsvarsmekanisme mot energityver.

Noen mennesker er selvsentrerte dramaqueens.  

Hver dag er en såpeopera. 🎭

Alle relasjoner er elsk/hat.

Alt er alltid veldig dramatisk. 

Da er det bare å stenge igjen empati-døra, redusere kontakten til et minimum - og kun bidra praktisk. 

Veldig effektivt med søsken eller foreldre

Anonymkode: 6c608...7fe

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...