AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #1 Skrevet 18 timer siden Hei! Jeg og kjæresten vurderer å kjøpe hus sammen. Det har ligget i kortene at jeg skal kjøpe dette huset i flere år (også før jeg møtte kjæresten). Jeg har derfor prioritert å betale en del ekstra på nåværende boliglån, så jeg har ca. halve kjøpesummen i egenkapital. Kjæresten har ikke det, men kan betale halvparten av egenkapitalen som banken krever. Hvordan løser vi dette? Bør jeg ha høyere eierandel og dele lån med kjæresten? Eller kan jeg betale min part av huset og han ha boliglån selv? Han har ikke noe problem med å betjene det huslånet selv, men jeg vil ikke ende opp med å ta andre felles utgifter fordi han har lånet. Vi tjener ca. det samme. Han eier også en annen bolig som vi bruker som feriested. Noen som kan gi meg noen gode råd? Anonymkode: a6c25...3db
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #2 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Han har ikke noe problem med å betjene det huslånet selv, men jeg vil ikke ende opp med å ta andre felles utgifter fordi han har lånet. Hva mener du her? Han må jo betale lånet sitt pluss halvparten av felles utgiftene deres, skal han slippe bare fordi du har vært flink og spart, og ikke trenger lån, det er jo ikke riktig. Hvis huset feks koster 4 mill og du hsr 2, flott for deg, du slipper lån, mens han må låne 2 mill, pluss halvparten av utgiftene på huset ellers sammen med deg. Så eier dere da likt. Anonymkode: d5747...f98 1
Rosa Dartle Skrevet 18 timer siden #3 Skrevet 18 timer siden Anbefaler egentlig advokat for slike avtaler. Men ja, ulik eierbrøk kan være fornuftig her. Også slik at du får invester egenkapitalen du faktisk har. Da vi kjøpte huset vi bor i nå, eide jeg 25 % og mannen min 75 % inntil jeg fikk mulighet til å kjøpe meg inn med resten. Forslag: Ulik eierbrøk - du eier en høyere andel i huset Han fortsetter å eie sitt feriested. Du betaler vedlikehold og oppgraderinger etter din eierbrøk og han sin eierbrøk på huset. Han betaler alt vedlikehold og oppgraderinger på feriestedet han eier 100 %. Dere deler løpende utgifter 50/50. På sikt kan dere se om dere vil se på en annen fordeling, f.eks dersom dere tenker å gifte dere, få barn eller bare at dere har vært lenger sammen.
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #4 Skrevet 18 timer siden Vi gikk for ulik eierbrøk. Jeg hadde god egenkapital fra salg av leilighet, han hadde nesten ingenting. Så jeg eier 70% av boligen og han 30%, og så har vi felles lån som vi står på og betaler 50/50. Anonymkode: 518b1...b82
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #5 Skrevet 18 timer siden Rosa Dartle skrev (4 minutter siden): Anbefaler egentlig advokat for slike avtaler. Men ja, ulik eierbrøk kan være fornuftig her. Også slik at du får invester egenkapitalen du faktisk har. Da vi kjøpte huset vi bor i nå, eide jeg 25 % og mannen min 75 % inntil jeg fikk mulighet til å kjøpe meg inn med resten. Forslag: Ulik eierbrøk - du eier en høyere andel i huset Han fortsetter å eie sitt feriested. Du betaler vedlikehold og oppgraderinger etter din eierbrøk og han sin eierbrøk på huset. Han betaler alt vedlikehold og oppgraderinger på feriestedet han eier 100 %. Dere deler løpende utgifter 50/50. På sikt kan dere se om dere vil se på en annen fordeling, f.eks dersom dere tenker å gifte dere, få barn eller bare at dere har vært lenger sammen. Hei, kan jeg spørre hvordan dere ordnet dette i praksis medtanke på lån osv ? Hadde dere separate lån eller felles? grunnen til at jeg spør er fordi vi er i situasjonen med å se på hus, og jeg har ikke mulighet til å eie halve. Kanskje 20-30% da han har svært høy inntekt og egenkapital, mens jeg har normal inntekt og ikke nok i egenkapital. Anonymkode: 0daf3...61a
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #6 Skrevet 18 timer siden Jeg anbefaler å eie likt. Han tar opp lån for å betale sin del. Opprett en konto til felles utgifter som dere betaler likt til. Det kan være strøm, kommunale avgifter, eiendomsskatt, mat, strømmetjenester mm. Da unngår du å ta hoveddelen av felles utgifter. Anonymkode: a9b56...7fb
Rosa Dartle Skrevet 18 timer siden #7 Skrevet 18 timer siden AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hei, kan jeg spørre hvordan dere ordnet dette i praksis medtanke på lån osv ? Hadde dere separate lån eller felles? grunnen til at jeg spør er fordi vi er i situasjonen med å se på hus, og jeg har ikke mulighet til å eie halve. Kanskje 20-30% da han har svært høy inntekt og egenkapital, mens jeg har normal inntekt og ikke nok i egenkapital. Anonymkode: 0daf3...61a Nå er dette veldig lenge siden, men jeg mener vi hadde separate lån. Vi har felles nå, men jeg syntes dette var en genial løsning den gangen. Jeg ville gjerne eie, men var student og jobbet deltid, så det var begrenset hva jeg kunne stille med av egenkapital. Anbefaler den løsningen så fremt han uansett har god inntekt og kan bidra med hoveddelen (sin eierbrøk) av det som kreves av økonomiske ressurser mht. eventuelle oppgraderinger og vedlikehold. Da får man være med på eventuell verdistigning også. Viktig med en god avtale rundt hvordan dere skal fordele ulike utgifter, men i praksis syntes jeg det fungerte veldig godt og opplevdes rettferdig for oss begge.
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #8 Skrevet 9 timer siden Lik eierbrøk,i alle fall, så langt det går. Det er så knotete med andre kostnader i det man skal begynne med skjevdeling. Og det kan føre til konflikter over oppussing og slik, selv tid brukt på slik. Jeg og mannen praktiserte alt likt i forholdet, skjevdeling ved brudd. Har alltid hatt alle papirer på plass - og brukt familieadvokat til det. Anonymkode: ae439...a09
Hildamaria Skrevet 7 timer siden #9 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Lik eierbrøk,i alle fall, så langt det går. Det er så knotete med andre kostnader i det man skal begynne med skjevdeling. Og det kan føre til konflikter over oppussing og slik, selv tid brukt på slik. Jeg og mannen praktiserte alt likt i forholdet, skjevdeling ved brudd. Har alltid hatt alle papirer på plass - og brukt familieadvokat til det. Anonymkode: ae439...a09 Vi har også lik eierbrøk fordi det ellers ville blitt knotete med andre kostnader til oppussing og vedlikehold, så jeg er enig med deg der. Vi praktiserer også alt likt i forholdet. Men så lurte jeg på hva betyr egentlig skjevdeling ved brudd? Jeg holder på å skrive en ektepakt nå, og har prøvd å forstå hvordan skjevdeling ved brudd fungerer når man har delt alt likt i forholdet? 2
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #10 Skrevet 7 timer siden Hildamaria skrev (18 minutter siden): Vi har også lik eierbrøk fordi det ellers ville blitt knotete med andre kostnader til oppussing og vedlikehold, så jeg er enig med deg der. Vi praktiserer også alt likt i forholdet. Men så lurte jeg på hva betyr egentlig skjevdeling ved brudd? Jeg holder på å skrive en ektepakt nå, og har prøvd å forstå hvordan skjevdeling ved brudd fungerer når man har delt alt likt i forholdet? Anbefaler å bruke advokat. Det har vi gjort flere ganger gjennom vårt samliv. Både til samboerkontrakt så ektepakt, fremtidsfullmakt og testamente. De gir så utrolig gode og tilpassede råd. For det er ikke slik at det som var riktig for meg og mannen nødvendigvis er riktig for dere. Det er ikke en gang slik at det som var riktig for oss for 20 år siden er riktig nå. Den gangen hadde vi regulert mer da forholdet jo var ferskere. Nå har vi dratt lasset sammen i mange år, og har satt strek over gammel skjevdeling. Men vi har regulert skjevdeling (med indeksjustering) av arv. Så den økonomiske delen i våre avtaler handler mer om verdsettelse (biler, hytte, hus), rett til å overta, fordeling gjenstander og dyr, og slikt. Anonymkode: ae439...a09
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #11 Skrevet 7 timer siden Ta en prat med rådgiver i banken, de gir best råd og det var helt gratis. Vi tenkte i utgangspunktet ulik eierbrøk, men endte opp med at jeg har en egen avtale og særeie på at jeg får ut indeksjustert egenkapital ved salg. For oss ga det mest mening pga fellesøkonomi. Banken hadde mange gode erfaringer/spørsmål som vi aldri hadde reflektert over selv Anonymkode: fed21...7b0 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #12 Skrevet 7 timer siden Anbefaler å ikke kjøpe noe sammen med andre Anonymkode: 81963...d23
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #13 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Anbefaler å ikke kjøpe noe sammen med andre Anonymkode: 81963...d23 Da hadde jeg hatt betydelig mindre formue i dag enn jeg ellers ville hatt 😂 Måtte kjøpt halvparten så dyr bolig - mye mindre verdistigning. Måtte hatt to biler i stedet for å dele en. Har bare en av alle hvitevarer og annet som trengs i et hus. Og kunne nok ikke eid fritidsboligen som både gir mye glede, og har steget enormt i verdi. Anonymkode: ae439...a09
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå