Gå til innhold

Boikott influensere!

Fremhevede innlegg

Skrevet
Doris Becker skrev (3 timer siden):

Aftenposten Junior har hvert år kåringer av Årets navn. Det skjer gjennom en prosess der leserne selv foreslår og stemmer frem sine favoritter.

Hjertet mitt blør når jeg ser at Sophie Elise ble "årets kjendis".

"I år har den populære influenseren vært både «Forræder» og «Maskorama»-Orken. Hun har også lansert sitt eget klesmerke!"

NRK har mye av skylden for dette. Det er fortvilende at de ikke ser hvor skadelig hun er, og ikke minst hvor syk hun er. 

https://juniorskole.no/articles/y5vwoJ/arets-navn-2025

Dette er helt i tråd med hvordan redaksjonelle medier har utviklet seg, og det gjelder også NRK. De er mikrofonstativer og ukritiske formidlere for det narrative influensere skaper rundt egen person. Dessverre gjelder dette også de store seriøse aktørene som DN og Aftenposten.  

• Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

«I motsatt ende vil intensiv smarttelefonbruk gjennomgå en slags «fordummingsprosess», tror han.

– I likhet med det å røyke, tror jeg det etter hvert blir forbundet med noe lavkulturelt og lavstatus, sier han.»

https://www.aftenbladet.no/kultur/i/GxawQQ/dumtelefoner-og-analog-teknologi-slik-blir-avlogget-aaret-2026

Intensiv mobilbruk tapper oppmerksomheten, svekker dømmekraften og gir lite rom for egne tanker – samtidig som mange lokkes til å bruke penger på meningsløst forbruk skapt av influensere som tjener stadig mer på andres distraksjon.
Lurer på hvor mange som handlet fra «temu» butikken til Isabel Raad og Sophie Elise sine plastklær? Er krepsegenseren hennes status?

Så nettopp en reel på Nettavisen hvor Isabel Raad sier hun kan tjene alt fra 70000-130 000kr dagen på den gule appen. Forstår ikke folk hvor dumt dette er? 
Det kommer vel snart mobil avvenningskurs og anonyme mobilavhengige grupper🤣

• Nyttig 7
Skrevet
Babushka skrev (3 timer siden):

«I motsatt ende vil intensiv smarttelefonbruk gjennomgå en slags «fordummingsprosess», tror han.

– I likhet med det å røyke, tror jeg det etter hvert blir forbundet med noe lavkulturelt og lavstatus, sier han.»

https://www.aftenbladet.no/kultur/i/GxawQQ/dumtelefoner-og-analog-teknologi-slik-blir-avlogget-aaret-2026

Intensiv mobilbruk tapper oppmerksomheten, svekker dømmekraften og gir lite rom for egne tanker – samtidig som mange lokkes til å bruke penger på meningsløst forbruk skapt av influensere som tjener stadig mer på andres distraksjon.
Lurer på hvor mange som handlet fra «temu» butikken til Isabel Raad og Sophie Elise sine plastklær? Er krepsegenseren hennes status?

Så nettopp en reel på Nettavisen hvor Isabel Raad sier hun kan tjene alt fra 70000-130 000kr dagen på den gule appen. Forstår ikke folk hvor dumt dette er? 
Det kommer vel snart mobil avvenningskurs og anonyme mobilavhengige grupper🤣

Dette☝️

• Liker 5
Skrevet

Folk kommer "aldri" til å skjønne dette mtp at influensere har vært en ting i årevis allerede. Hvorfor følge med på at noen gifter seg, kjøper en veske, ny sofa, reiser til Dubai etc? De får jo finansiert dette med god profitt bare ved at folk følger, liker, kommenterer osv. Tenker man over dette når man er inne og kikker? Egentlig er svært mye på for eksempel Instagram rimelig verdiløst. For å ha en verdi må det nesten være humoristisk (parodi eller lignende), video fra en pressekonferanse, en person som uttaler seg om et tema og har noe vettugt å komme med...

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Influensarane treng regulering no.Eg las nettopp: "Jeg bruker influencere som underholdning, intet mer, intet mindre." Dette seier mykje om haldninga mange har ,at influencere berre er underhaldning, utan at ein tenkjer over påverknaden dei har. Problemet er at dette underhaldningstrynet ofte trumfar barns rettigheiter, lover og reglar, og gir rom for misleiande informasjon og reklame utan merking.Vi kan ikkje vente på at skadeverknadene skal bli synlege før vi tek grep. Barn og unge er sårbare for påverknad/ og bli brukt på/i sosiale medier, og vi treng no konkrete tiltak: betre regulering, tydeleg merking av reklame og strengare kontroll med fakta. Influensarane kan vere underhaldande, men dei er ikkje over lova eller over barns/ vaksene si rett til trygg informasjon.

Endret av oss-to
Pressisering
  • Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
oss-to skrev (5 timer siden):

Influensarane treng regulering no.Eg las nettopp: "Jeg bruker influencere som underholdning, intet mer, intet mindre." Dette seier mykje om haldninga mange har ,at influencere berre er underhaldning, utan at ein tenkjer over påverknaden dei har. Problemet er at dette underhaldningstrynet ofte trumfar barns rettigheiter, lover og reglar, og gir rom for misleiande informasjon og reklame utan merking.Vi kan ikkje vente på at skadeverknadene skal bli synlege før vi tek grep. Barn og unge er sårbare for påverknad/ og bli brukt på/i sosiale medier, og vi treng no konkrete tiltak: betre regulering, tydeleg merking av reklame og strengare kontroll med fakta. Influensarane kan vere underhaldande, men dei er ikkje over lova eller over barns/ vaksene si rett til trygg informasjon.

Du tok ut en setning og gjorde det til din sannhet. Her danner du deg et bilde som ikke er fakta. Du gir meg holdninger som jeg ikke har. Men jeg er ikke overrasket, men lær deg å hold deg til det som egentlig stemmer. Og det er ikke det som står i ditt innlegg. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Sharp75! skrev (13 minutter siden):

Du tok ut en setning og gjorde det til din sannhet. Her danner du deg et bilde som ikke er fakta. Du gir meg holdninger som jeg ikke har. Men jeg er ikke overrasket, men lær deg å hold deg til det som egentlig stemmer. Og det er ikke det som står i ditt innlegg. 

Eg brukte ikkje setninga di for å tillegge deg meiningar du ikkje har , det var eit anonymt døme på ei haldning som finst i samfunnet. At du trur eg angrip deg personleg, seier meir om korleis du les innlegg enn om kva eg faktisk skriv.
Eg er ikkje interessert i å bli dratt inn i ei anna debatt som ikkje har noko med poenget mitt å gjere. Poenget mitt står, påverknad og reklame på sosiale medier treng regulering, særleg for barn og unge. Resten er og blir sidespor.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Eg synest både fruJohansen, dr_sandtorv og Henrik Troy gjer ein viktig og modig jobb med å belyse influensarindustrien slik ho faktisk er, ei maktstruktur, ein marknad og ei påverknadskraft , ikkje berre "underhaldning".Det som ofte blir gløymt i desse diskusjonane, er at influensarar ikkje berre er privatpersonar som deler litt av livet sitt. Dei er marknadsaktørar, meiningsberarar og i mange tilfelle millionbedrifter. Dei påverkar haldningar, kjøpsval, kroppsbilete, helseoppfatningar og sjølvkjensle – spesielt hos barn og unge.Når kritiske røyster blir avfeia som "mobbarar" eller "hat", mistar vi heilt proporsjonane. Kritikk av makt og påverknad er ikkje det same som personangrep. Tvert imot er det ein heilt nødvendig del av eit sunt offentleg ordskifte.

Det er nettopp derfor eg heiar på stemmer som fruJohansen, dr_sandtorv og Henrik Troy. Stemma deira er så viktige. Dei fungerer som motvekt til eit ekstremt glansa narrativ der alt blir pakka inn som autentisk, sårbart og ekte , medan det i realiteten handlar om pengar, image og kontroll over publikum.Folk må vakne, dette handlar ikkje berre om "underhaldning".
Det handlar om makt, påverknad og ansvar.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
oss-to skrev (På 11.9.2025 den 15.06):

Eg meiner vi bør avfølgje alle influensarar. Sara Emilie er eit godt døme: ho lever av å bruke barna sine som innhald, og no har til og med besteforeldra byrja å eksponere. Det same ser vi med Ulrikke Brandstorp, som har delt barnet sitt heilt sidan tida dei prøvde å bli gravide. Ein kan nemne i fleng.

Når born blir brukt som underhaldning og inntektskjelde utan eiget val, er det vi som følgjarar ,saman med influensarar,som gjer det mogleg. Difor er den viktigaste klikket ein kan gjera, er å trykkje avfølg 

De aller fleste rosabloggere er jo skikkelig dårlig forbilde for unge jenter. De fører med seg kroppspress, usunne skjønnhetsidealer, oppfordrer til hjerneløse aktiviteter og maler et bilde av livet som ikke har noe med virkelighet å gjøre. 

• Nyttig 7
Skrevet

"Scrollings" er den nye "rullings" hørte jeg noen si.  

Jeg har  sett flere og flere barn som ber foreldre stoppe å filme eller ta bilder av dem i forbindelse med forskjellige arrangementer. Slik vi ba dem slutte å røyke for noen årtier tilbake. 
Det er skadelig. Og det rammer barna.

Avhengigheten rammer mange nå. Så mange at det begynner å snakkes om på linje med annen alvorlig avhengighet. Der folk begynner å se hvor hardt dette rammer de mest sårbare. Ikke bare barn og unge, men voksne som sliter mentalt.

Jeg tror scrolling kan sidestilles med feks spillavhengighet. 

• Nyttig 3
Skrevet

Den eneste influenseren jeg følger er Tor-Håkon Gabriel Håvardsen. 

For en fyr! Har lest bøkene hans og det å gjøre det største tabuet av dem alle, døden så tilgjengelig synes jeg er så bra.  

Og han belyser autisme. Siden sønnen hans har det, bruker han influenserollen til å gjøre folk mer opplyste der også. 

Og jo,  Mats Rajala. En fantastisk svensk kondior som lager den nydeligste konfekt,  legger ut oppskrifter og har nesten en halv million følgere ( vel fortjent!!) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...