AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #1 Skrevet 11 timer siden Min arbeidsgiver( lite firma) har endret min lønnsutbetaling til to ganger i mnd uten å si fra til meg, i kontrakten min står det 15. hver mnd inneværende mnd. Nå får jeg 15 og 30. er det egentlig lov? Anonymkode: d039e...a09
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #2 Skrevet 11 timer siden Nei. Du har sannsynligvis faste trekk som går utfra den datoen, så det går ikke. Blir jo helt kluss og en stor jobb for deg å skal omgjøre på alt for tilpasse deg det Anonymkode: d8218...463
Hareena Skrevet 11 timer siden #3 Skrevet 11 timer siden Det var helt vanlig før, men de fleste gikk bort fra det pga merarbeid, men din arbeidsgiver går motsatt vei? Det var pussig. Du får vel fastlønna den 15. og variablene den 30. da? Det er jo til din fordel og arbeidsgivers ulempe, så hvorfor spør du om det er lov? 1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #4 Skrevet 11 timer siden Hareena skrev (1 minutt siden): Det var helt vanlig før, men de fleste gikk bort fra det pga merarbeid, men din arbeidsgiver går motsatt vei? Det var pussig. Du får vel fastlønna den 15. og variablene den 30. da? Det er jo til din fordel og arbeidsgivers ulempe, så hvorfor spør du om det er lov? Nei jeg får for 2 uker den 15 og 2 uker den 30.. Synes det er så frekt Anonymkode: d039e...a09
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #5 Skrevet 11 timer siden Du får ta det opp med fagforeningen. Anonymkode: 8977a...749
Hareena Skrevet 11 timer siden #6 Skrevet 11 timer siden Ok, da kan det virke som bedriften har likviditetsproblemer og dermed ikke vil eller kan betale ut lønn på forskudd. Du har tidligere fått en halv månedslønn på forskudd. Mange betaler ut den 30, så det er litt underlig at din bedrift ikke har endret til det i stedet. Best å sjekke bedriftens finansielle situasjon i alle fall og du kan selvsagt be om forklaring selv om dette nok går under styringsretten siden det ikke er presisert at hele lønna skal betales den 15 i kontrakten. 2
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #7 Skrevet 10 timer siden Finn deg en ny jobb, denne bedriften har antagelig finansielle problemer, og dette er et et alvorlig tegn på at noe ikke er på skinner! I mitt tilfelle gikk det noen uker og all overtid måtte godkjennes av leder, 10 måneder senere var det konk! Anonymkode: 9e91d...69f 1
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #8 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Min arbeidsgiver( lite firma) har endret min lønnsutbetaling til to ganger i mnd uten å si fra til meg, i kontrakten min står det 15. hver mnd inneværende mnd. Nå får jeg 15 og 30. er det egentlig lov? Anonymkode: d039e...a09 Hadde sett meg etter ny jobb, går nok mot konkurs. Også et enormt dårlig tegn at de ikke tar opp slike endringer i god tid. Når arbeidsgiver mangler evne til å kommunisere på endringer som gjør stor inngripen i arbeidstakers liv - så vei er det røde flagg. Anonymkode: 951b9...35b 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #9 Skrevet 9 timer siden Hareena skrev (2 timer siden): Det var helt vanlig før, men de fleste gikk bort fra det pga merarbeid, men din arbeidsgiver går motsatt vei? Det var pussig. Du får vel fastlønna den 15. og variablene den 30. da? Det er jo til din fordel og arbeidsgivers ulempe, så hvorfor spør du om det er lov? Det var overhode ikke vanlig å endre lønnsutbetalinger slik før. Mange har hatt to utbetalinger ja, men det skal stå i arbeidsavtalen, og endring av utbetalinger er en vesentlig endring og skal varsles i god tid. Om det er tillitsvalgt på arbeidsplassen skal det drøftes med de først. Spørsmålet er ikke om det er lov ha to utbetalinger, men om det er lov endre fra en til to utbetalinger uten varsel. Anonymkode: 5b524...c85
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #10 Skrevet 8 timer siden Hareena skrev (2 timer siden): Ok, da kan det virke som bedriften har likviditetsproblemer og dermed ikke vil eller kan betale ut lønn på forskudd. Du har tidligere fått en halv månedslønn på forskudd. Mange betaler ut den 30, så det er litt underlig at din bedrift ikke har endret til det i stedet. Best å sjekke bedriftens finansielle situasjon i alle fall og du kan selvsagt be om forklaring selv om dette nok går under styringsretten siden det ikke er presisert at hele lønna skal betales den 15 i kontrakten. Er det vanlig å få lønn på forskudd? Jeg har bare fått betalt på etterskudd i alle mine jobber i alle fall, men nå har jeg stort sett bare hatt jobber med timelønn. Hatt en sommerjobb med fastlønn, men fikk da også betalt etterskuddsvis. Anonymkode: 5662e...7b8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå