AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #1 Skrevet 16 timer siden Mamma ville at jeg skulle prøve en fysioterapeut som kollegaen hennes kjenner. Før gikk jeg til en som fastlegen hadde bestilt time til meg, så jeg betalte ikke så mye. Men den nye fysioterapeuten er privat og kostet mye. Mamma betalte for den nye. Jeg ville ikke fortsette der, så sluttet etter to måneder. Det jeg lurer på er om det er sant at mamma har rett til å lese i journalen min siden det er hun som betalte for den fysioterapeuten. Hun sier at fysioterapeuten sendte henne det i posten. Jeg synes det er veldig rart. Jeg er myndig, og flyttet hjemmefra for tre år siden. Anonymkode: 7ac66...f17
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #2 Skrevet 16 timer siden Nei. Man er medisinsk myndig fra man er 16 år, så uten ditt skriftlige samtykke, kan ikke helsepersonell utlevere hverken journal eller svare på spørsmål vedrørende din helse over telefonen. Anonymkode: 1d30e...90f 12
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #3 Skrevet 16 timer siden Nei, det har hun ikke rett til. Kan de ha misforstått og trodd de sendte det til pasienten? Anonymkode: 95bc2...b40 6 1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #4 Skrevet 16 timer siden Nei. Dette bør du ta opp skriftlig med fysioen, og rapportere videre om det har skjedd. Alt dette skal de ha loggført. Anonymkode: 9075c...4f6 8
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #5 Skrevet 15 timer siden I så fall har fysioterapeuten et stort problem. Spør vedkommende om det Anonymkode: 85779...0b2 7
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #6 Skrevet 15 timer siden Nei, dette vil bryte med lov om helsepersonell vedr. taushetsplikt. Anonymkode: f8776...a1e 7
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #7 Skrevet 15 timer siden Absolutt ikke. Dersom din mor faktisk har fått din journal må du rapportere dette, det er alvorlig brudd på taushetsplikten. Og et alvorlig overtramp fra din mor! Hvorfor gjorde hun det? Anonymkode: a3f57...377 7
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #8 Skrevet 15 timer siden Dette synes jeg du skal klage inn, selv om det ikke er krise i ditt tilfelle (regner jeg med) så kan det skje andre der det ikke er så greit. Anonymkode: 7adf0...156 1
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #9 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette synes jeg du skal klage inn, selv om det ikke er krise i ditt tilfelle (regner jeg med) så kan det skje andre der det ikke er så greit. Anonymkode: 7adf0...156 Det er krise uavhengig av hva slags behandling det er. Helse/pasientopplysninger på avveie er et kjemperegelbrudd fra behandlers side. Anonymkode: 85779...0b2 1 1
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #10 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er krise uavhengig av hva slags behandling det er. Helse/pasientopplysninger på avveie er et kjemperegelbrudd fra behandlers side. Anonymkode: 85779...0b2 Meinte siden hennes mor var med å betalte så vet jo hun hva det dreier seg om REGNER jeg med. Selvfølgelig er det krise om uvedkommende får tak i ens opplysninger men her har det nok skjedd en misforståelse siden mor betalte, kan ha blitt notert feil adresse. Uansett rart at mor absolutt meinte at dette var nødvendig for henne å lese journalen... Ts, regner med du har lignende utfordringer med din mor, kanskje du skal legge litt demper på relasjonen deres så hun ikke fortsetter å overkjører deg, Anonymkode: 7adf0...156
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #11 Skrevet 15 timer siden høres veldig rart ut at lese andres journal bare betaler for noen. Er du over 18 år? foreldre har kanskje tilgang til journal til er 18 år, men det er dine foreldre så er det noe skjule? de vil det beste, du er jo her takket være dem. Anonymkode: f3c70...180
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #12 Skrevet 15 timer siden men siden du er over myndig skal hun ikke kunne lese journalen. Anonymkode: f3c70...180
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #13 Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (8 minutter siden): høres veldig rart ut at lese andres journal bare betaler for noen. Er du over 18 år? foreldre har kanskje tilgang til journal til er 18 år, men det er dine foreldre så er det noe skjule? de vil det beste, du er jo her takket være dem. Anonymkode: f3c70...180 Foreldre har ikke tilgang til journal etter fylte 16 år. Anonymkode: 1d30e...90f 1
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #14 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Foreldre har ikke tilgang til journal etter fylte 16 år. Anonymkode: 1d30e...90f Vi mister tilgang til journalen fra det året de blir 12 faktisk. Er kanskje annerledes hos fysio men det hadde jo blitt litt rart. Anonymkode: 7adf0...156 1
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #15 Skrevet 14 timer siden Høres ut som fysioterapeuten ikke har et system som skiller på betalers adresse og pasientens adresse? Ble timen forresten bestilt i ditt navn, eller din mors? Det er riktig at du har rett på journalen din når behandlingen avsluttes, så ok av fysio å sende den. MEN - de må jo sørge for å sende den til personen som faktisk er pasient. Dette bør du klage inn til Statsforvalter (tidligere fylkesmann). Bare ring dem, eller send en kort mail. Det er ganske lavterskel opplegg for å ta kontakt, selv om tittelen er høytidelig. De veileder gjerne over telefon også. Du trenger ikke noen tykk klagebunke og henvisning til paragrafer, bare skriv kort hva som skjedde. Anonymkode: d7f73...b57
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #16 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi mister tilgang til journalen fra det året de blir 12 faktisk. Er kanskje annerledes hos fysio men det hadde jo blitt litt rart. Anonymkode: 7adf0...156 Var kanskje feil formulert, men så lenge barnet er under 16 kan man for eksempel ringe tannlegen og få vite hvor mange hull vedkommende hadde ved siste undersøkelse, hvis barnet gikk alene. Det kan man ikke få informasjon om når vedkommende er fylt 16, med mindre det er gitt skriftlig samtykke om at foreldrene kan informeres. Anonymkode: 1d30e...90f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå