AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #1 Skrevet 12 timer siden Har noen prøvd å ringt til anonyme alkoholikere og fått råd på hva man skal gjøre? Hvordan var det å ringe dit? Fikk dere nødvendig informasjon? Min mann er alkoholiker og vil ikke innrømme det eller godta det jeg sier. Han drikker så si hver dag, før jobb også, han trenger hjelp, men jeg vet ikke hvordan jeg skal hjelpe. Jeg er på vei ut av forholdet. Anonymkode: 5a9f4...c1f
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #2 Skrevet 12 timer siden Ingenting du kan gjøre når han selv ikke ser problemet, dessverre. Du er på vei ut skriver du. Bare gå. Anonymkode: 3cfb2...7d9 5 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #3 Skrevet 12 timer siden Kanskje du bare skal hjelpe deg selv her, de fleste som sliter alvorlig med alkohol klarer ikke motta hjelp fra de rundt før de selv innser at de trenger det. Har ikke erfaring med å ringe, så svarer ikke på det du lurer på, dessverre. Anonymkode: c2eb6...86a 1 2
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #4 Skrevet 12 timer siden Forstår dog at det ikke bare er å gå. Det er kjent problematikk i mange sammenhenger, selv om forholdet aldri så mye "skriker" at det vil være best for deg. Vet ikke hvor du er i den prosessen, men siden du skriver du er på vei ut så heies det på det. Synd for den andre, men det er som sagt veldig vanskelig å komme inn når personen selv ikke ser problemet. Anonymkode: c2eb6...86a
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #5 Skrevet 12 timer siden Dette er siste gangen jeg kommer til å hjelpe han, jeg flytter ut uansett, tar over mitt hus om underkant av 2 mnder. Ts Anonymkode: 5a9f4...c1f 1 2
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #6 Skrevet 11 timer siden Jeg ønsker mer for han enn at han skal råtne bort, kaste bort alt han har. Ts Anonymkode: 5a9f4...c1f 3
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #7 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg ønsker mer for han enn at han skal råtne bort, kaste bort alt han har. Ts Anonymkode: 5a9f4...c1f Å ikke kaste bort alt han har må han dessverre velge selv. Har personlig prøvd å hjelpe en alkoholiker i årevis, det er umulig før de EVENTUELT kommer til det punktet hvor de er motivert selv. Ta vare på deg selv, denne mannen er ikke lenger ditt ansvar. Anonymkode: 15cc6...8dc 2 2
jor67 Skrevet 11 timer siden #8 Skrevet 11 timer siden 1 hour ago, AnonymBruker said: Har noen prøvd å ringt til anonyme alkoholikere og fått råd på hva man skal gjøre? Hvordan var det å ringe dit? Fikk dere nødvendig informasjon? Min mann er alkoholiker og vil ikke innrømme det eller godta det jeg sier. Han drikker så si hver dag, før jobb også, han trenger hjelp, men jeg vet ikke hvordan jeg skal hjelpe. Jeg er på vei ut av forholdet. Anonymkode: 5a9f4...c1f Du kan ikke hjelpe noen som ikke vil ha hjelp. Først steg for å bli bedre er å akseptere at man har et alkohol problem, gjør man ikke det kommer det aldri til å virke. Du har sagt ifra, han nekter hjelp. Da er det bare en vei igjen, du må gå. Dette blir ikke bedre 2
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #9 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Å ikke kaste bort alt han har må han dessverre velge selv. Har personlig prøvd å hjelpe en alkoholiker i årevis, det er umulig før de EVENTUELT kommer til det punktet hvor de er motivert selv. Ta vare på deg selv, denne mannen er ikke lenger ditt ansvar. Anonymkode: 15cc6...8dc Nei jeg vet han ikke er mitt ansvar, men ting er litt mer komplisert enn det. Føler jo på en måte jeg svikter han når han trenger meg mest, men jeg klarer ikke dette livet der alkohol er det viktigste. Jeg ga han et ultimatum for to mnder siden og han valgte alkoholen, så han får bare stå i det alene hvis han ikke velger å ta i mot mitt siste forsøk. Ts ( altså det å være med en mann som driter seg ut i sengen for han er for full til å kjenne at han må på do, jeg gidder ikke rett og slett) Anonymkode: 5a9f4...c1f 3
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #10 Skrevet 10 timer siden Spør på «Kropp og helse». Mener det er en tråd der «For oss som sliter med alkohol», eller noe lignende. Kanskje noen av dem kan si hva som eventuelt kan fungere. Som andre har svart, jeg tror ikke noe hjelper før han innser selv at han har et problem. Noen må nå den dypeste bunn før de kanskje blir villige til å få behandling. Anonymkode: 908ff...bfd 1
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #11 Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Nei jeg vet han ikke er mitt ansvar, men ting er litt mer komplisert enn det. Føler jo på en måte jeg svikter han når han trenger meg mest, men jeg klarer ikke dette livet der alkohol er det viktigste. Jeg ga han et ultimatum for to mnder siden og han valgte alkoholen, så han får bare stå i det alene hvis han ikke velger å ta i mot mitt siste forsøk. Ts ( altså det å være med en mann som driter seg ut i sengen for han er for full til å kjenne at han må på do, jeg gidder ikke rett og slett) Anonymkode: 5a9f4...c1f Du svikter han ikke!! Han har tatt et valg. Anonymkode: 713ab...18c 2
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #12 Skrevet 8 timer siden Jeg er tidligere pårørende. Jeg ringte rundt overalt. Hjelpetelefon var ikke til nytte for min del. Det var nyttig å snakke med legen hans og al anon som er en pårørendegruppe. Der var jeg 1 gang i uken i 1 år. Jeg kan snakke med de når som helst og har en egen kontaktperson. Vi er alle pårørende som hjelper hverandre. En selvhjelpsgruppe. https://al-anon.no Jeg vet ikke hvor du er i løypa ts. Dette er fryktelig tungt for deg å være i. Du vil i det minste ikke føle deg så alene med å være med i en gruppe. Ikke alle har gått fra, men alle satt et ultimatum i min gruppe. I noen tilfeller er det så skadelig å bli for egen psykisk helse at man er nødt til å gjøre svært store tiltak og i slike situasjoner som du er i nå, er du sikkert allerede tappet. Han godkjente avrusninger når jeg satte klare regler om nulltoleranse for alkohol i huset samt at han var nødt til å få hjelp for egen del ellers måtte han ut. Han var igjennom avrusning og noen behandlinger. Det har vært en forferdelig tid. Ønsker ingen dette. Anonymkode: 6785d...dc5 2
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #13 Skrevet 8 timer siden Du kan ikke hjelpe noen som ikke ønsker hjelp. Jeg har erfaring både som pårørende og profesjonell. det du derimot kan si er hvor glad du er i han og du alltid kommer til å stille opp og hjelpe han om den dagen han finner ut at han trenger hjelp. Frem til den dagen skal du ikke ha dårlig samvittighet for å gå. Faktisk kan det hende at det at du går er det som får han til å innse problemene sine. Anonymkode: a348b...6b7
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #14 Skrevet 8 timer siden Hvordan føler du det er komplisert da? Jeg leste opp nå. Fikk ikke med meg alle svarene. I min eks tilfelle fikk han en sykdom og en snikende psykisk utvikling. Det er vondt å tenke tanken om å ikke hjelpe personer som går så langt. Å bare forlate dem. Akkurat denne prosessen er så komplisert for oss pårørende at vi ofte velger å bli. Det er hjerteskjærende, men man orker ikke mer. Noen forblir i det. Jeg valgte å få han kastet ut og jeg angrer ikke på det i dag. Du kan se på det som en nødhjelpssituasjon der dere begge trenger hjelp. Man tar på egen oksygenmaske før man hjelper den bevisstløse som ikke klarer å ta på den selv. Det blir som han kjemper i mot å få oksygen, dermed er du /vi hjelpesløse. Vi kan ikke gjøre noe mer. Anonymkode: 6785d...dc5
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #15 Skrevet 3 timer siden Kjører han ville jeg først kontaktet hans fastlege og fortalt at han også drikker før han drar på jobb og på den måten kjører med promille, og bedt legen ta tak i dette umiddelbart. Selv om han ikke kjører selv, så ville jeg kontaktet hans lege og meldt bekymring. Jeg ville også ringt politiet i morgen tidlig om han drikker før han setter seg i bilen. Du kan også kontakte hans arbeidsgiver og tipse dem om dette, samt om Akan.no. Godt du er på vei ut av forholdet, Ts, for det er tydelig at din mann er altfor langt inni alkoholismen til at du kan hjelpe ham. Han må ha profesjonell hjelp, og det i veldig lang tid. Han må bli totalavholds og det vil han aldri greie uten profesjonell hjelp. Om dere har barn oppi dette, søk også profesjonell hjelp for din egen og barnas del, de må få et sted å lufte egne tanker og følelser og bekymring i situasjonen, og det kan være de trenger terapi også. Anonymkode: 965ee...c40 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå