Gå til innhold

Dating og surr med økonomi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har møtt en veldig flott fyr, og vi dater eksklusivt nå, men er ikke kjærester ennå. Han har det meste av det jeg tenker på som viktige verdier. Men her er et stort men. For et par år tilbake var han utsatt for en ulykke som har gitt han en liten hjerneskade. Ikke noe man merker sånn med en gang, men han husker litt dårlig, må ha stadige påminnelser om avtaler og er klar over dette, så alle avtaler foregår skriftlig. Men så kommer det store…. Han har blitt ordentlig surrete med penger. Virker som han ikke tenker over pengers verdi, at det skal vare til neste lønn, og er konstant blakk. De som kjenner han fra tidligere sier at dette kom etter ulykken. Det er sårt tema for han, og han vil ikke snakke om det og skifter galant over på annet tema når jeg prøver ta det opp. Trenger litt innspill fra andre. Hva gjør man? Er det dødfødt i det lange løp? Når det er et irritasjonsmoment så tidlig som nå vil jeg nesten avslutte relasjonen før det blir for seriøst. Vi er i 40 årene med voksne barn, så skal ikke nødvendigvis flytte sammen og stifte familie,  men gidder ikke bruke tid på noe som ikke er bra heller. Da er jeg heller singel.

Anonymkode: 07896...b0c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Stakkars fyr. Om du irriterer deg over dette så la han være. 

Anonymkode: 64e59...b90

• Liker 5
Skrevet

For meg er økonomisk rot en absolutt dealbreaker. Jeg har ikke en veldig lang liste med ting som er «automatisk nei» i en partner, men det er en av dem. 

Jeg må ha en mann som har kontroll på økonomien sin, som ikke bruker penger han ikke har og som betaler regningene sine. Jeg har rett og slett ikke psykisk helse til å gå å bekymre meg for økonomien til en partner, for jeg vet hvor fort det blir problemer av sånt. Jeg orker heller ikke forsøke å bygge et liv med en som «alltid er blakk».

Selv om man kan ha separat økonomi til en viss grad, så vil jo alltid en partners økonomiske uansvarlighet påvirke en selv. 

Og hvis dette er på grunn av skade eller sykdom så kan man jo heller ikke forvente at det bedrer seg. Så jeg hadde avsluttet. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men jeg tenker jo også stakkars fyr. Det er bare veldig trist. Samtidig som jeg ser at det blir dyrt for meg hvis jeg skal fortsette. Og jeg har ikke mer enn gjennomsnittlig lønn, så med to store barn som studerer og som også trenger hjelp med penger innimellom ser jeg for meg at jeg aldri får mulighet til de tingene jeg hadde gledet meg til når ungene flytta. Som f.eks. å reise en del. Kan fint gjøre sånt selv, men ikke betale for en til.  Nå har jeg allerede måttet hjelpe han med diverse som han har surra til uten å gå i detaljer. Det er ikke store summer så langt, men kan fort bli det.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dealbreaker. Økonomisk rot er uaktuelt å ha tett på mitt liv. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Selvfølgelig er det stakkars fyr. I likhet med alle andre menn som sliter med grunnleggende ting i livet, sitter bitre på kvinneforum midt på arbeidsdagen, og slikt. 

Men det betyr jo ikke at kvinner skal drive veldedighet. 

Anonymkode: e7b9b...0a4

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dealbreaker. Økonomisk rot er uaktuelt å ha tett på mitt liv. 

Selvfølgelig er det stakkars fyr. I likhet med alle andre menn som sliter med grunnleggende ting i livet, sitter bitre på kvinneforum midt på arbeidsdagen, og slikt. 

Men det betyr jo ikke at kvinner skal drive veldedighet. 

Anonymkode: e7b9b...0a4

Det har jeg ikke skrevet heller. Bare la han være.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men jeg tenker jo også stakkars fyr. Det er bare veldig trist. Samtidig som jeg ser at det blir dyrt for meg hvis jeg skal fortsette. Og jeg har ikke mer enn gjennomsnittlig lønn, så med to store barn som studerer og som også trenger hjelp med penger innimellom ser jeg for meg at jeg aldri får mulighet til de tingene jeg hadde gledet meg til når ungene flytta. Som f.eks. å reise en del. Kan fint gjøre sånt selv, men ikke betale for en til.  Nå har jeg allerede måttet hjelpe han med diverse som han har surra til uten å gå i detaljer. Det er ikke store summer så langt, men kan fort bli det.

Meg meg meg er det jeg leser. Bare la han være. Dine utfordringer er ikke interessante.

AnonymBruker
Skrevet

Det hadde jeg personlig ikke orket. Vil ha en partner som kan reise, dra på restaurant og show osv. Hadde avsluttet det så raskt som mulig. 

Anonymkode: 8a0cf...e11

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hjerneskade eller ikke hjerneskade, dette hadde jeg aldri frivillig gått inn i. Han er jo heller ikke villig til å snakke om teamet. 
Ikke bra! 

Anonymkode: 24e1b...ab7

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hjerneskade eller ikke hjerneskade, dette hadde jeg aldri frivillig gått inn i. Han er jo heller ikke villig til å snakke om teamet. 
Ikke bra! 

Anonymkode: 24e1b...ab7

Ja, det gjør det dobbelt så ille! Ville helt klart droppet dette. Hadde en eks som aldri klarte å få orden på økonomien og det ødelegger så mye.

Anonymkode: 4b5d5...fc3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dere er på datingstadiet og du måtte hjelpe ham med diverse? Nei, det måtte du faktisk ikke. Hvis han spurte, kan det tyde på at han forventer at du skal hjelpe ham ut av en hver lille økonomiske utfordring. En slik forventning kan ikke bortforklares med en liten hjerneskade etter en ulykke. Og hvis du tilbød ham å betale noe, er du nok for snill og skjemmer ham bort.

Anonymkode: f61ec...fd6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner skepsisen din, og du må gjøre det som blir best for deg. For å hjelpe han så hadde jeg ville rådd han til å skaffe seg økonomisk verge siden dette tydeligvis er et varig problem. En verge som håndterer alle utgifter og lar han få ukentlige lommepenger. For fyren trenger hjelp så han ikke mister hus og bil osv.

Anonymkode: 80530...45a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skjønner skepsisen din, og du må gjøre det som blir best for deg. For å hjelpe han så hadde jeg ville rådd han til å skaffe seg økonomisk verge siden dette tydeligvis er et varig problem. En verge som håndterer alle utgifter og lar han få ukentlige lommepenger. For fyren trenger hjelp så han ikke mister hus og bil osv.

Anonymkode: 80530...45a

Tror det er vanskelig for han å innse at han strever med dette. Både fordi det er ubehagelig, men også fordi han glemmer en del. 

Og til deg som sier jeg måtte hjelpe han økonomisk, nei, jeg måtte jo ikke det. Men ble litt tatt på senga av denne problematikken med det samme.

Man altså, jeg liker fyren, men tror vi har det bedre hver for oss.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fryktelig synd på fyren, men hans fungering er tydelig uforenlig med å ha noe noen lunde jevnbyrdig, gjensidig givende forhold som kan få naturlig utvikle seg til noe mer og mer forpliktende. Tvert imot kommer du jo åpenbart til å være mer og mer verge, og da attpåtil uten å kunne snakke skikkelig med ham (eller engang få en tommel opp fra ham på å lufte dette for andre) om alvoret. 

Anonymkode: 7c308...b02

• Liker 2
Skrevet

Hvis du skal fortsette med han må du kanskje tenke noen tanker om å ta litt over for han.

Min mann har ADHD uoppmerksom type, og jeg håndterer vår privatøkonomi alene. Det var irriterende til å begynne med, men nå går det av seg selv. 

Jeg disponerer alle hans kontoer, setter av til sparing og fond til han, og sørger for at alle regninger blir trukket. Han er disponent på 3 kredittkort jeg har. Jeg forteller litt om dette, slik at du kan se litt hva det innebærer. 

Jeg forteller han hver måned hva han har i sløsepenger. De står igjen på lønnskontoen hans. 

Til våre begges avtaler har jeg ei krittavle. 

Din kjæreste har et handikapp, et kognitivt ett. Så det må håndteres slik. Jeg tenker dere må ha en god prat om det, for å se om du faktisk kan hjelpe han om dere blir mer seriøse. 

Kvinner er gode på privatøkonomi generelt sett, så hvorfor ikke? Han har sikkert noe han kan avlaste deg med? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Umbreon skrev (3 timer siden):

For meg er økonomisk rot en absolutt dealbreaker. Jeg har ikke en veldig lang liste med ting som er «automatisk nei» i en partner, men det er en av dem. 

Jeg må ha en mann som har kontroll på økonomien sin, som ikke bruker penger han ikke har og som betaler regningene sine. Jeg har rett og slett ikke psykisk helse til å gå å bekymre meg for økonomien til en partner, for jeg vet hvor fort det blir problemer av sånt. Jeg orker heller ikke forsøke å bygge et liv med en som «alltid er blakk».

Selv om man kan ha separat økonomi til en viss grad, så vil jo alltid en partners økonomiske uansvarlighet påvirke en selv. 

Og hvis dette er på grunn av skade eller sykdom så kan man jo heller ikke forvente at det bedrer seg. Så jeg hadde avsluttet. 

This.

Anonymkode: f811c...394

AnonymBruker
Skrevet
Unike skrev (35 minutter siden):

Hvis du skal fortsette med han må du kanskje tenke noen tanker om å ta litt over for han.

Min mann har ADHD uoppmerksom type, og jeg håndterer vår privatøkonomi alene. Det var irriterende til å begynne med, men nå går det av seg selv. 

Jeg disponerer alle hans kontoer, setter av til sparing og fond til han, og sørger for at alle regninger blir trukket. Han er disponent på 3 kredittkort jeg har. Jeg forteller litt om dette, slik at du kan se litt hva det innebærer. 

Jeg forteller han hver måned hva han har i sløsepenger. De står igjen på lønnskontoen hans. 

Til våre begges avtaler har jeg ei krittavle. 

Din kjæreste har et handikapp, et kognitivt ett. Så det må håndteres slik. Jeg tenker dere må ha en god prat om det, for å se om du faktisk kan hjelpe han om dere blir mer seriøse. 

Kvinner er gode på privatøkonomi generelt sett, så hvorfor ikke? Han har sikkert noe han kan avlaste deg med? 

Det er helt sikkert noe sånt jeg bør tenke på hvis det blir seriøst. Samtidig er jo begge så voksne at det ikke har vært i mine tanker å få ny samboer når jeg nå er på dating markedet. Kjæreste og særboer er mer enn nok for meg. Og det føles innvaderende å skulle ta over hans økonomi når vi ikke en gang bor sammen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sagt at vi snakker om dette eller avslutter. Her er det to problemer alt. Økonomi og fornektelse /eller forsvar. Begge er er stort hinder videre i forholdet 

Anonymkode: b5c5d...d53

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er helt sikkert noe sånt jeg bør tenke på hvis det blir seriøst. Samtidig er jo begge så voksne at det ikke har vært i mine tanker å få ny samboer når jeg nå er på dating markedet. Kjæreste og særboer er mer enn nok for meg. Og det føles innvaderende å skulle ta over hans økonomi når vi ikke en gang bor sammen. 

Det er jeg enig i - at du ikke skal ta over nå. Og det vil han sikkert ikke heller. Men hvis det blir seriøst. 

Jeg gikk inn i forholdet med min mann med åpne øyne. Jeg tror ikke det tok mer enn en måned før jeg satte opp budsjett for han. Men jeg hadde jobbet med regnskap i mange år og synes tall er fryktelig gøy. Og jeg formidlet det. "Dette liker jeg. Kan jeg få se?"

Men ikke sikkert du har samme kapasitet da. Og har nok med din egen økonomi. 

Men han må snakke. Og han må tørre å være åpen om eget handikapp. Jeg har Multippel Sklerose og jeg skammet meg voldsomt over noen handikapp jeg har, ovenfor min mann, til å begynne med. Jeg får f.eks ikke kjøre lengre. Så derfor er min mann privatsjåfør på meg. 

Så lenge din mann ikke f.eks gambler eller bruker penger på rus skal det nok la seg gjøre å inngå et seriøst forhold. 

Jeg tror det er to ting som kan stå i veien. Din egen interesse for økonomi. Og kanskje kjønnsroller. At mannen skal være den som tar seg av alt. 

Jeg er ei eldre dame. Jeg kan love deg at det er noe "galt" med alle menn. Hvis han ellers er en bra mann hadde jeg forsøkt å finne en vei rundt dette problemet. 

Endret av Unike
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...