Gå til innhold

Hva er det med folk som bruker penger de ikke har?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Et ønske om å ha det alle har, kombinert med vissheten om at man bare lever en gang og vil ha alt her og nå. Ikke at jeg er noen fan av Ole Ingvars i det hele tatt, men akkurat kongen av campingplassen digger jeg fordi det på en ganske så treffende måte oppsummerer mentaliteten til de som låner for å imponere andre 

Kongen av campingplassen har en helt vanlig jobb
Penga han bruker eiern ingen ta han låner alt for å vara snobb
Kongen av campingplassen han gjør alt for å vara kar
Størst platting, størst vogn, størst gjeld, størst kjærring
Det er alt kongen har

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dessverre virker det som at jo dårlige råd man har, jo mer må man vise at man "har" masse penger.
Trist. 

Anonymkode: 48d59...8c7

Det tror jeg dessverre stemmer i mange tilfeller ja – en måte å forsøke å hevde seg på i et samfunn der du ikke er trygg i deg selv?

«Fint skal det være selv om halve ræven henger ute» .

Selv kan jeg ikke huske sist jeg brukte et debetkort. Her i huset bruker vi kun kredittkort, men har gjennom de siste 20+ årene aldri betalt ei krone i renter.

Anonymkode: 5c38c...7da

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Les deg litt opp på sosiologi og sosialpsykologi så finner du mange teorier. Stikkord: kulturell kapital, symboler, den generaliserte andre, sosial ulikhet. 

Anonymkode: 78852...3c7

Har du noen bøker å anbefale? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.9.2025 den 14.08):

Jeg kjenner en person som er trivelig og mange gode kvaliteter. Likevel ser det ut til at hen tror at han må imponere folk, og at måten folk blir imponert på er av diverse materielle goder.

Det sendes bilder på some av flotte restaurantbesøk, ferieturer, ny bil, kostbar vin og alkohol, dyrt sportsutstyr og generelt en dyr livsstil. Det som er synd, er at hen ikke har råd til dette. Hen har gjeld, eier ikke bolig og har ikke voldsomt høy lønn. 

Jeg forstår ikke hvorfor hen ikke lærer? Hen vet jo at dette skaper problemer, igjen og igjen. Det er ingenting i veien med intelligensen, og tror ikke hen har lærevansker, så hva er greia? Har merket en tendens til å skylde på andre og ting utenfor ens egen kontroll. Mulig det eren del av det.

Er det noen som har levd slik og forklare meg hvordan man tenker i en slik situasjon? Kom du deg eventuelt ut av det? Spør fordi jeg er nysgjerrig, ikke for å dømme noen. 

Anonymkode: 4f087...b86

La meg gjette. Denne personen har kone og flere barn/bonusbarn. Men alle pengene går til ferie/dyr mat og drikke kun til de to, riktig? Ikke så mye til barna.. Vet hvem du tenker på i så tilfelle!  

Anonymkode: 222e3...131

AnonymBruker
Skrevet
Hololo skrev (33 minutter siden):

og etter litt googling så har vi 178 milliardær i rentebærende kredittkort gjeld og forbrukslån, dette tilsier i gjennomsnitt 37 000 per nordmann over 18år.

Og mange av oss har ingen eller lite så det tilsier jo at en ganske stor andel har høy rentebærende gjeld.

Dette er kun forbruksgjeld og kredittkort, så vanlig lån som bolig er ikke inkludert her.

Ifølge gjeldsregisteret så er dette tallene for øyeblikket:

Skjermbilde 2025-09-11 kl. 17.54.09.png

Anonymkode: 5c38c...7da

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.9.2025 den 14.08):

Jeg kjenner en person som er trivelig og mange gode kvaliteter. Likevel ser det ut til at hen tror at han må imponere folk, og at måten folk blir imponert på er av diverse materielle goder.

Det sendes bilder på some av flotte restaurantbesøk, ferieturer, ny bil, kostbar vin og alkohol, dyrt sportsutstyr og generelt en dyr livsstil. Det som er synd, er at hen ikke har råd til dette. Hen har gjeld, eier ikke bolig og har ikke voldsomt høy lønn. 

Jeg forstår ikke hvorfor hen ikke lærer? Hen vet jo at dette skaper problemer, igjen og igjen. Det er ingenting i veien med intelligensen, og tror ikke hen har lærevansker, så hva er greia? Har merket en tendens til å skylde på andre og ting utenfor ens egen kontroll. Mulig det eren del av det.

Er det noen som har levd slik og forklare meg hvordan man tenker i en slik situasjon? Kom du deg eventuelt ut av det? Spør fordi jeg er nysgjerrig, ikke for å dømme noen. 

Tipper det er en form for trøst der å då. Dessverre😪

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan jo bare snakke for meg. Jeg er barn av en med bipolar lidelse som hadde null impulskontroll, og var ufør. Og en arbeidsnarkoman, som var/er svært sparsommelig. Vi hadde lite i oppveksten, men egentlig alt vi trang. Men som litt overvektig tennåringsjente var det lite kult å kun få handle i de aller billigste butikkene, typ Werehouse og sparkjøp. Du kan si hva du vil om disse butikkene, men flatterende klær til en overvektig tenåring hadde de ikke. Jeg følte mye skam over klesstilen. Hva har det gjort for meg som voksen? Jeg kjøper meg minimalt med klær selv, føler meg ikke verdt det. Men barna mine skal ha pene klær, ikke nødvendigvis av det dyreste, men ofte det også. De skal ha nok, og riktig klær og utstyr. Og det skal helst ikke være hummer og kanari. 

Da jeg vokste opp var huset vårt lite oppgradert. Alt vedlikehold var utført, så det var ikke en rønne, men inventaret ymse, noe fra 80 tallet, noe fra 90 og svært lite nytt. Det var ikke estetisk pent på noen som helst måte, gammelt og utdatert, for meg var dette enda en ting som ga meg skam. Så i huset vårt har vi tidsriktig møbler som passer sammen, det er viktig for meg. Har dette ført til at jeg har tatt en rekke dårlige valg? Ja, alt for mange. Klarna klarna klarna, klarer ikke betjene, forbrukslån, refinansiering osv. Jeg har en ok lønn jeg egentlig burde klart å leve fint på, men bruker til stadighet kreditt, og ender med  bruke det meste av det jeg har igjen av lønn til å betale ned kreditter.. skal bare skal bare så er det gjort..

Det handler ikke om at andre skal «se hva vi har» mer et behov for å ha noe jeg aldri hadde og gi barna mine det jeg føler jeg manglet selv.

Anonymkode: 699ce...dba

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan jo bare snakke for meg. Jeg er barn av en med bipolar lidelse som hadde null impulskontroll, og var ufør. Og en arbeidsnarkoman, som var/er svært sparsommelig. Vi hadde lite i oppveksten, men egentlig alt vi trang. Men som litt overvektig tennåringsjente var det lite kult å kun få handle i de aller billigste butikkene, typ Werehouse og sparkjøp. Du kan si hva du vil om disse butikkene, men flatterende klær til en overvektig tenåring hadde de ikke. Jeg følte mye skam over klesstilen. Hva har det gjort for meg som voksen? Jeg kjøper meg minimalt med klær selv, føler meg ikke verdt det. Men barna mine skal ha pene klær, ikke nødvendigvis av det dyreste, men ofte det også. De skal ha nok, og riktig klær og utstyr. Og det skal helst ikke være hummer og kanari. 

Da jeg vokste opp var huset vårt lite oppgradert. Alt vedlikehold var utført, så det var ikke en rønne, men inventaret ymse, noe fra 80 tallet, noe fra 90 og svært lite nytt. Det var ikke estetisk pent på noen som helst måte, gammelt og utdatert, for meg var dette enda en ting som ga meg skam. Så i huset vårt har vi tidsriktig møbler som passer sammen, det er viktig for meg. Har dette ført til at jeg har tatt en rekke dårlige valg? Ja, alt for mange. Klarna klarna klarna, klarer ikke betjene, forbrukslån, refinansiering osv. Jeg har en ok lønn jeg egentlig burde klart å leve fint på, men bruker til stadighet kreditt, og ender med  bruke det meste av det jeg har igjen av lønn til å betale ned kreditter.. skal bare skal bare så er det gjort..

Det handler ikke om at andre skal «se hva vi har» mer et behov for å ha noe jeg aldri hadde og gi barna mine det jeg føler jeg manglet selv.

Anonymkode: 699ce...dba

Tror du  barnas liv er bedre fordi de har 

Sitat

riktig klær og utstyr. Og det skal helst ikke være hummer og kanari.

og

Sitat

tidsriktig møbler som passer sammen

Eller tror du at de heller ville brukt tid på opplevelser sammen med deg i stedet for at du stresser med å nedbetale klarnagjelden? 

Anonymkode: ff82b...810

Skrevet

Hvordan går det utover deg? 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.9.2025 den 9.18):

Det står ingenting om samboer eller familiefar. 

Da må du først svare på hvilke utslag det gir at han sløser (hvis han gjør det). Hvis han vil låne penger forstår jeg at det er et problem. Hvis Det bare er misunnelse over at han poster fine ting og opplevelser på facebook, er det en ikkesak. 

Anonymkode: b69c3...eda

Hvis han ikke bor hjemme hos sin mor , kan man jo bare kutte kontakten og han kan gjøre som han vil.

Anonymkode: 73165...6a1

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor du spør KG om dette. Det er jo bare å se én episode av Luksusfellen, så har du svaret ditt. 

Vi (les:KG) kan ikke dømme en person vi ikke vet noenting om. Han er voksen og står fritt til å ta egne valg, med de konsekvenser det medfører. 

AnonymBruker
Skrevet
Portia Catonis skrev (10 timer siden):

Skjønner ikke hvorfor du spør KG om dette. Det er jo bare å se én episode av Luksusfellen, så har du svaret ditt. 

Vi (les:KG) kan ikke dømme en person vi ikke vet noenting om. Han er voksen og står fritt til å ta egne valg, med de konsekvenser det medfører. 

Og jeg skjønner ikke hvorfor dere henger dere oop i denne enkeltpersonen. Det var et eksempel.Som jeg skrev i første innlegg, var jeg nysgjerrig på hvordan folk som bruker penger de ikke har tenker. Men alle andre valgte å svare i stedet for. Luksusfellen synes jeg er deprimerende å se på. Jeg har ikke sagt at jeg vil legge meg borti hva andre gjør. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.9.2025 den 9.18):

Det står ingenting om samboer eller familiefar. 

Da må du først svare på hvilke utslag det gir at han sløser (hvis han gjør det). Hvis han vil låne penger forstår jeg at det er et problem. Hvis Det bare er misunnelse over at han poster fine ting og opplevelser på facebook, er det en ikkesak. 

Anonymkode: b69c3...eda

Er det noe i veien med leseferdighetene, eller er det jeg som er veldig uklar? Jeg spør ikke om råd her. Det er ikke et åroblem for meg personlig. Jeg lurte på om noen hadde tanker eller synsing om hva som får folk til å sette seg selv i økonomisk uføre, gang etter gang. Jeg er nysgjerrig på mennesker generelt og lurer ofte på hva som får oss til å handle som vi gjør. 

Jeg har det godt økonomisk selv, mwn har aldri hatt et behov for å kjøpe masse greier. Mulig det er derfor økonomien min er i orden. Så følee meg ikke miaunnelig, tvert i mot synes jeg litt synd på folk i den situasjonen.

Jeg kommer selvfølgelig ikke til å utlevere detaljer om konsekvenser dette har hatt for personen. Målet her er ikke å "avdekke" om det finnes er problem, men å spekulere i hvorfor noen handler på denne måten.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og jeg skjønner ikke hvorfor dere henger dere oop i denne enkeltpersonen. Det var et eksempel.Som jeg skrev i første innlegg, var jeg nysgjerrig på hvordan folk som bruker penger de ikke har tenker. Men alle andre valgte å svare i stedet for. Luksusfellen synes jeg er deprimerende å se på. Jeg har ikke sagt at jeg vil legge meg borti hva andre gjør. 

Folk bruker penger de ikke har hver eneste dag, inkludert meg selv. Vi har kredittkort 💳 og bruker dem flittig.

Andre folk har boliglån, det er også penger brukt som ikke er deres egne. Samt billån, studielån, etc.

Hvorfor bry seg om hva andre bruker penger på (lånte eller ei)  er mitt spørsmål. Hva får du ut av det?

AnonymBruker
Skrevet
Portia Catonis skrev (1 time siden):

Folk bruker penger de ikke har hver eneste dag, inkludert meg selv. Vi har kredittkort 💳 og bruker dem flittig.

Andre folk har boliglån, det er også penger brukt som ikke er deres egne. Samt billån, studielån, etc.

Hvorfor bry seg om hva andre bruker penger på (lånte eller ei)  er mitt spørsmål. Hva får du ut av det?

viss du har kredittkort og bruker dem flittig uten at du kan betale tilbake før rentene begynner å påløpe så er det jo absolutt ikke bra. Boliglån og studielån tenke jeg er i en annen kategori enn å kjøpe seg til økonomisk uføre. Lese du første inlegget igjen så er det ikke så vanskelig å forstå hva TS mener, men gjerne spør om det var litt uklart, så skal vi hjelpe deg å skjønne.

Viss en av dine nære hadde skadet seg selv, hadde du tenkte det samme da? Nei hvorfor skal jeg bry meg om det, ikke mitt problem. Økonomisk uføre kan faktisk føre til dårligere helse og selvmord, i verste tilfelle kan det og gå ut over andre, men det er vel ikke vits å vær et godt medmenneske i dag? så lenge det ikke går utover meg?

Anonymkode: 82664...0ad

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

viss du har kredittkort og bruker dem flittig uten at du kan betale tilbake før rentene begynner å påløpe så er det jo absolutt ikke bra. Boliglån og studielån tenke jeg er i en annen kategori enn å kjøpe seg til økonomisk uføre. Lese du første inlegget igjen så er det ikke så vanskelig å forstå hva TS mener, men gjerne spør om det var litt uklart, så skal vi hjelpe deg å skjønne.

Viss en av dine nære hadde skadet seg selv, hadde du tenkte det samme da? Nei hvorfor skal jeg bry meg om det, ikke mitt problem. Økonomisk uføre kan faktisk føre til dårligere helse og selvmord, i verste tilfelle kan det og gå ut over andre, men det er vel ikke vits å vær et godt medmenneske i dag? så lenge det ikke går utover meg?

Anonymkode: 82664...0ad

Man kan like fint havne i økonomisk uføre med studielån og boliglån som med kredittkort. Jeg nevnte det som eksempler på å bruke penger man ikke har (som er trådens overskrift), men det skjønte du tydeligvis ikke. 

Jeg leser HI som om at TS antar veldig mye om denne mannen uten å vite sikkert. Det er ikke en av hennes nærmeste som har bedt om hjelp. Det er en voksen mann som burde være i stand til å ta egne valg.

Det er forskjell på å være «medmenneske» og på å blande seg borti ting man ikke har noe med.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...