Gå til innhold

Hva er det med folk som bruker penger de ikke har?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Dette er jo bare tilsvarende antall mennesker som eier et kredittkort? Hvis man betaler med kredittkortet ved feks netthandel, har man per definisjon usikret gjeld. Betyr jo ikke så mye, så lenge man betaler før rentene påløper. Også mange som bruker kredittkort aktivt pga rabatter eller cashback. 

Anonymkode: ee8eb...fff

Ja, andelen som har usikret gjeld betyr ingen verdens ting.

Jeg har fem kredittkort pga. ulike former for bonuser. Jeg har ikke brukt et debetkort, annet enn de få stedene kredittkort ikke aksepteres (som på legekontoret), på mange år. Ikke fordi jeg ikke har penger: Jeg har pt. brukt 20% av kredittrammene, jeg har mange ganger kredittrammene liggende. Men nettopp fordi jeg har romslig økonomi, og ikke har noe lån på boligen min, står jeg veldig fritt til å bruke kredittkort som gir meg flere gode fordeler uten at det har noen bivirkninger.

Likevel har jeg jo da fem kilder til usikret gjeld, sånn på papiret. God kredittscore, aldri betalt en krone i kredittrenter, alt under kontroll. Sier seg selv at «halvparten av nordmenn har usikret gjeld!» er en helt meningsløs måte å måle ting som dette på. 

Så er absolutt nordmenns belåningsgrad og enkeltes dypt uansvarlige usikrede lån og bruk av avbetalinger og det som er er et problem. 

Anonymkode: 57409...158

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du har noen fucka prioriteringer.

Anonymkode: a5483...bab

Nei, det har jeg faktisk ikke. En Rolex vil alltid stige i verdi, selv om den er brukt. Klær halveres i verdi så snart du tar av prislappen, og mat har null verdi når den er spist. 

Anonymkode: 78010...e0b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
exictence skrev (2 timer siden):

De sier at hvorfor er det om å gjære og bli gjeldfri? Så man kan være gjeldfri når man dør? Slik at barna kan overta et gjeldfritt hus?

De velger å leve godt mens de lever. 

Det synes jeg er dårlig gjort dersom man har barn. Man må i det minste ha igjen nok til å dekke egen begravelse.

Anonymkode: 219ab...ed4

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det synes jeg er dårlig gjort dersom man har barn. Man må i det minste ha igjen nok til å dekke egen begravelse.

Anonymkode: 219ab...ed4

Nok til sin egen begravelse er jeg helt enig i dersom de vil begraves. Har ikke satt meg inn i det, men kan man egentlig velge å ikke bli begravd?

Ja, man bør jo tenke på sine barn. Men hvis barna klarer seg godt og har rikelig, synes jeg ikke foreldre har noen plikt til å etterlate seg arv.

Endret av exictence
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Selvsagt går det utover samboer og annen nær familie når familiefaren sløser bort pengene på kafeer o.l.

Anonymkode: 73165...6a1

Det står ingenting om samboer eller familiefar. 

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det var en feil å ta med han. 

Har du svar på det jeg spurte om? 

Anonymkode: 4f087...b86

Da må du først svare på hvilke utslag det gir at han sløser (hvis han gjør det). Hvis han vil låne penger forstår jeg at det er et problem. Hvis Det bare er misunnelse over at han poster fine ting og opplevelser på facebook, er det en ikkesak. 

Anonymkode: b69c3...eda

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle gjør noe dumt og de fleste er dumme på sin måte.

Hva bryr det meg? Det eneste jeg ønsker meg er at barna mine skal arve nok til EK for egen bolig etterhvert. Går bra foreløpig.

Anonymkode: 0f923...158

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg kjenner en person som er trivelig og mange gode kvaliteter. Likevel ser det ut til at hen tror at han må imponere folk, og at måten folk blir imponert på er av diverse materielle goder.

Det sendes bilder på some av flotte restaurantbesøk, ferieturer, ny bil, kostbar vin og alkohol, dyrt sportsutstyr og generelt en dyr livsstil. Det som er synd, er at hen ikke har råd til dette. Hen har gjeld, eier ikke bolig og har ikke voldsomt høy lønn. 

Jeg forstår ikke hvorfor hen ikke lærer? Hen vet jo at dette skaper problemer, igjen og igjen. Det er ingenting i veien med intelligensen, og tror ikke hen har lærevansker, så hva er greia? Har merket en tendens til å skylde på andre og ting utenfor ens egen kontroll. Mulig det eren del av det.

Er det noen som har levd slik og forklare meg hvordan man tenker i en slik situasjon? Kom du deg eventuelt ut av det? Spør fordi jeg er nysgjerrig, ikke for å dømme noen. 

Tror det er ulike årsaker til at folk lever "over evne".

For mange er det nok et ønske om å ha det samme som alle andre, koste hva det koste vil. Fordi de fortjener det. Og fordi lån og kreditter gjør det mulig.

For noen er det kanskje psykiske problemer som fører til at de kjøper ting for å oppleve kortvarig lykke og glede og glemme problemene for en liten stund.

For noen handler det nok om å vise en vellykket fasade ut mot venner og kjente og å ha og gjøre de riktige tingene for å bli anerkjent og akseptert i vennegjengen. Det finnes jo vennegjenger hvor man må ha de dyreste klærne, de dyreste veskene og den dyreste sminken for å bli akseptert. Og, ja, det er like vanvittig idiotisk som det høres ut til....

Og så tror jeg noen rett og slett ikke forstår verdien av penger og som ikke evner å disponere pengene slik at de strekker til det nødvendigste. De blir like overrasket hver gang kontoen er tom lenge før neste lønning og forstår ikke hvor pengene blir av. Løsningen for disse blir ofte forbrukslån for å ha noe å leve for frem til neste lønning.

Jeg kjenner en person som trolig kan krysse av på alle disse punktene, men kanskje aller mest det siste punktet.

Anonymkode: 9f8c1...0e7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Alle gjør noe dumt og de fleste er dumme på sin måte.

Hva bryr det meg? Det eneste jeg ønsker meg er at barna mine skal arve nok til EK for egen bolig etterhvert. Går bra foreløpig.

Anonymkode: 0f923...158

Så barna dine skal vente til du dør før de kjøper bolig? 

Jeg er 43, og min mor lever i beste velgående. Hadde vært litt rart å vente med å kjøpe bolig til jeg får arven min. Min mor var forøvrig pensjonist i flere år før hennes mor døde i en alder av 95.

Anonymkode: 78010...e0b

Skrevet

Jeg så noen skrev i tråden "man lever bare en gang". Jeg tenker sånn; hvis man bare lever en gang, er det en utrolig dårlig prioritering å bruke livet på å nedbetale gjeld for noe så dumt som fasade.

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Bokormsen skrev (23 timer siden):

Stort sett alle i Norge har lån, så det å bruke penger vi ikke har er jo ganske vanlig. 

Stor forskjell på bolig og forbrukslån 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er det så rart? Jeg ser det rundt meg hele tiden, hver dag. En fin fasade er veldig høyt oppe på prioriteringene til den gjennomsnitlige Nordmannen. Få land har mer privat gjeld enn oss.

Over halvparten av den norske befolkningen har usikret gjeld! Over halvparten!

Anonymkode: af9ec...c22

Jeg har alltid kredittkort gjeld, men det er aldri rentebærende.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre virker det som at jo dårlige råd man har, jo mer må man vise at man "har" masse penger.
Trist. 

Anonymkode: 48d59...8c7

• Liker 4
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger. 

Elaine Marley, mod. 

Skrevet
Bokormsen skrev (På 10.9.2025 den 14.10):

Stort sett alle i Norge har lån, så det å bruke penger vi ikke har er jo ganske vanlig. 

Den store forskjellen fra eksempelet i HI er at de fleste har gjeld som er knyttet til fast eiendom. 

Skrevet
Bokormsen skrev (På 10.9.2025 den 14.10):

Å ha lån på bolig/bil/studier er vanlig. Jeg håper ikke det er vanlig å ta opp lån til forbruk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er det så rart? Jeg ser det rundt meg hele tiden, hver dag. En fin fasade er veldig høyt oppe på prioriteringene til den gjennomsnitlige Nordmannen. Få land har mer privat gjeld enn oss.

Over halvparten av den norske befolkningen har usikret gjeld! Over halvparten!

Nordmenn har høy gjeld fordi så mange eier bolig.

usikret gjeld: Da er det medregnet alle oss som utelukkende bruker kredittkort men betaler regningen på forfall hver eneste måned.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dette er jo bare tilsvarende antall mennesker som eier et kredittkort? Hvis man betaler med kredittkortet ved feks netthandel, har man per definisjon usikret gjeld. Betyr jo ikke så mye, så lenge man betaler før rentene påløper. Også mange som bruker kredittkort aktivt pga rabatter eller cashback. 

Anonymkode: ee8eb...fff

Dersom kredittkort teller med i den statistikken så er det ikke lenger så sjokkerende, nei. Det har du helt rett i. Jeg bruker selv kredittkort til absolutt alt jeg betaler for.

• Liker 1
Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Nordmenn har høy gjeld fordi så mange eier bolig.

usikret gjeld: Da er det medregnet alle oss som utelukkende bruker kredittkort men betaler regningen på forfall hver eneste måned.

Den rentebærende kredittkort gjelden i Norge er jo og ganske høy da.
Og den tar kun hensyn til de som har brukt kreditt men ikke betalt innen rentene begynner å løpe.
Pluss på forbruks lån så snakker vi ganske høye summer i gjeld med løpende renter.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.9.2025 den 14.08):

Jeg kjenner en person som er trivelig og mange gode kvaliteter. Likevel ser det ut til at hen tror at han må imponere folk, og at måten folk blir imponert på er av diverse materielle goder.

Det sendes bilder på some av flotte restaurantbesøk, ferieturer, ny bil, kostbar vin og alkohol, dyrt sportsutstyr og generelt en dyr livsstil. Det som er synd, er at hen ikke har råd til dette. Hen har gjeld, eier ikke bolig og har ikke voldsomt høy lønn. 

Jeg forstår ikke hvorfor hen ikke lærer? Hen vet jo at dette skaper problemer, igjen og igjen. Det er ingenting i veien med intelligensen, og tror ikke hen har lærevansker, så hva er greia? Har merket en tendens til å skylde på andre og ting utenfor ens egen kontroll. Mulig det eren del av det.

Er det noen som har levd slik og forklare meg hvordan man tenker i en slik situasjon? Kom du deg eventuelt ut av det? Spør fordi jeg er nysgjerrig, ikke for å dømme noen. 

Les deg litt opp på sosiologi og sosialpsykologi så finner du mange teorier. Stikkord: kulturell kapital, symboler, den generaliserte andre, sosial ulikhet. 

Anonymkode: 78852...3c7

Skrevet (endret)
Hololo skrev (4 minutter siden):

Den rentebærende kredittkort gjelden i Norge er jo og ganske høy da.
Og den tar kun hensyn til de som har brukt kreditt men ikke betalt innen rentene begynner å løpe.
Pluss på forbruks lån så snakker vi ganske høye summer i gjeld med løpende renter.

og etter litt googling så har vi 178 milliardær i rentebærende kredittkort gjeld og forbrukslån, dette tilsier i gjennomsnitt 37 000 per nordmann over 18år.

Og mange av oss har ingen eller lite så det tilsier jo at en ganske stor andel har høy rentebærende gjeld.

Dette er kun forbruksgjeld og kredittkort, så vanlig lån som bolig er ikke inkludert her.

Endret av Hololo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...