Gå til innhold

Hva er det med folk som bruker penger de ikke har?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner en person som er trivelig og mange gode kvaliteter. Likevel ser det ut til at hen tror at han må imponere folk, og at måten folk blir imponert på er av diverse materielle goder.

Det sendes bilder på some av flotte restaurantbesøk, ferieturer, ny bil, kostbar vin og alkohol, dyrt sportsutstyr og generelt en dyr livsstil. Det som er synd, er at hen ikke har råd til dette. Hen har gjeld, eier ikke bolig og har ikke voldsomt høy lønn. 

Jeg forstår ikke hvorfor hen ikke lærer? Hen vet jo at dette skaper problemer, igjen og igjen. Det er ingenting i veien med intelligensen, og tror ikke hen har lærevansker, så hva er greia? Har merket en tendens til å skylde på andre og ting utenfor ens egen kontroll. Mulig det eren del av det.

Er det noen som har levd slik og forklare meg hvordan man tenker i en slik situasjon? Kom du deg eventuelt ut av det? Spør fordi jeg er nysgjerrig, ikke for å dømme noen. 

Anonymkode: 4f087...b86

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stort sett alle i Norge har lån, så det å bruke penger vi ikke har er jo ganske vanlig. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Bokormsen skrev (11 minutter siden):

Stort sett alle i Norge har lån, så det å bruke penger vi ikke har er jo ganske vanlig. 

Hvorfor kommer folk med opplagt info når det spørres om noe helt konkret? Kan du ikke bare la være å svare om du ikke har noe bedre å komme med?

Anonymkode: c2580...74c

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg tror det handler om usikkerhet, noen måler sin verdi i hva de har. Dette forsterkes jo for eksempel av influensere, som fremstiller materielle kjøp som det eneste saliggjørende. (Ja, jeg tenker på Louise Angelica Riise). 

Jeg er heldig og bryr meg ikke så mye om materialistiske ting, det er jeg veldig glad for. Folk er forskjellige. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det bunner i et mindreverdighetskompleks. Og at det dessverre merkes mest hos dem som har dårlig råd.

Jeg kjøper gjerne ting på tilbud og går i kurven med nedsatte varer i butikken. Mens en jeg kjenner som går på NAV synes det er "flaut" og insisterer på å kjøpe ting på full pris. 

Og så handler det mye om hva man har lært hjemmefra. Noen familier har fokus på økonomisk fornuft og trygghet, andre har lar pengene renne mellom fingrene fordi "man må jo unne seg". 

Anonymkode: e8774...d4f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det sendes bilder på some av flotte restaurantbesøk, ferieturer, ny bil, kostbar vin og alkohol, dyrt sportsutstyr og generelt en dyr livsstil. Det som er synd, er at hen ikke har råd til dette. Hen har gjeld, eier ikke bolig og har ikke voldsomt høy lønn. 

Jeg forstår ikke hvorfor hen ikke lærer? Hen vet jo at dette skaper problemer, igjen og igjen. Det er ingenting i veien med intelligensen, og tror ikke hen har lærevansker, så hva er greia?

Hvilke utslag gir det seg da? Klager han mye? Vil låne penger? Mange har jo både gjeld og lav lønn og klarer likevel skaffe seg dyre ting ved å prioritere bort annet. 

Og kutt ut "hen" når du allerede har sagt han. 

Anonymkode: b69c3...eda

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har huslån, litt billån og bittelitt kredittkort. Lever kun én gang dessverre. Kan jo alltid argumentere at jeg aldri skal kjøpe en ny sykkel før vi er 100% gjeldfrie men slik funker det ikke.

Anonymkode: 0f923...158

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet du at han har kjøpt alle tingene han legger ut bilder av? Hvis jeg går bort til en fremmed Ferarri og tar selfie, tror du da at det er min bil?

Folk tror det helt utroligstre de hører og ser på SoMe. De tror f.eks at jeg og samboeren har vært på masse utenlandsferier sammen i år, når sannheten er at jeg har jobbet hele tiden (jobber på cruise), og samboeren har ikke engang vært med på bildene. Vi har flett ny bil hvert 3. år, fordi vi leaser. I påsken drar vi på «hytten» på Veggli, og folk tror det er en millionvilla når det egentlig er ei gammal rønne fra 60-tallet. Vi flyr Business Class til London og bor på flott hotell og spiser på fin restaurant, fordi jobben til samboeren betaler alt sammen. 

Verden vil bedras.

Pass dine egne saker heller.

Anonymkode: 78010...e0b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvilke utslag gir det seg da? Klager han mye? Vil låne penger? Mange har jo både gjeld og lav lønn og klarer likevel skaffe seg dyre ting ved å prioritere bort annet. 

Dette. 

Jeg kjøpte Rolexklokke da jeg hadde fagarbeiderlønn og studiegjeld. Kjøper fortsatt alle klærne mine brukt og handler mat på Holdbart og i Sverige. 

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt går det utover samboer og annen nær familie når familiefaren sløser bort pengene på kafeer o.l.

Anonymkode: 73165...6a1

Skrevet

Hen tror han må imponere folk? Sukk og akk, bare skriv "han".

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Har alltid levd etter at det bare er to ting det er verdt å ta opp lån for; Bolig, og studier. 

Alt annet, også biler, kjøpes kontant. 

Anonymkode: a0627...af4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det var en feil å ta med han. 

Har du svar på det jeg spurte om? 

k4ren skrev (37 minutter siden):

Hen tror han må imponere folk? Sukk og akk, bare skriv "han".

Det var åpenbart en feil. Har du svar på det jeg spurte om?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Kålrota skrev (3 timer siden):

Jeg tror det handler om usikkerhet, noen måler sin verdi i hva de har. Dette forsterkes jo for eksempel av influensere, som fremstiller materielle kjøp som det eneste saliggjørende. (Ja, jeg tenker på Louise Angelica Riise). 

Jeg er heldig og bryr meg ikke så mye om materialistiske ting, det er jeg veldig glad for. Folk er forskjellige. 

Ja, det tror kanskje jeg også. Trist, egentlig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tror det bunner i et mindreverdighetskompleks. Og at det dessverre merkes mest hos dem som har dårlig råd.

Jeg kjøper gjerne ting på tilbud og går i kurven med nedsatte varer i butikken. Mens en jeg kjenner som går på NAV synes det er "flaut" og insisterer på å kjøpe ting på full pris. 

Og så handler det mye om hva man har lært hjemmefra. Noen familier har fokus på økonomisk fornuft og trygghet, andre har lar pengene renne mellom fingrene fordi "man må jo unne seg". 

Anonymkode: e8774...d4f

Absolutt. Man ønsker kanskje å være "like god" som andre ved å kjøpe ting, og overser andre kvaliteter man har å tilby. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg kjenner en person som er trivelig og mange gode kvaliteter. Likevel ser det ut til at hen tror at han må imponere folk, og at måten folk blir imponert på er av diverse materielle goder.

Jeg forstår ikke hvorfor hen ikke lærer? Hen vet jo at dette skaper problemer, igjen og igjen. Det er ingenting i veien med intelligensen, og tror ikke hen har lærevansker, så hva er greia? Har merket en tendens til å skylde på andre og ting utenfor ens egen kontroll. Mulig det eren del av det.

Er det noen som har levd slik og forklare meg hvordan man tenker i en slik situasjon? Kom du deg eventuelt ut av det? Spør fordi jeg er nysgjerrig, ikke for å dømme noen. 

Forstår meg ikke på folk som skal legge seg borti andres private saker og at man alltid må bruke ordet «hen» 

sykt irriterende

Anonymkode: e5155...3c5

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette. 

Jeg kjøpte Rolexklokke da jeg hadde fagarbeiderlønn og studiegjeld. Kjøper fortsatt alle klærne mine brukt og handler mat på Holdbart og i Sverige. 

Du har noen fucka prioriteringer.

Anonymkode: a5483...bab

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor kommer folk med opplagt info når det spørres om noe helt konkret? Kan du ikke bare la være å svare om du ikke har noe bedre å komme med?

Anonymkode: c2580...74c

Fordi folk ønsker å hjelpe?!? Beklager på vegne av vedkommende hvis det ble tatt opp som belæring… 😱

Selvsagt går det utover samboer og annen nær familie når familiefaren sløser bort pengene på kafeer o.l.

Anonymkode: 73165...6a1

Eller når konemor gjør det samme 😊

Anonymkode: 6f2ab...d25

AnonymBruker
Skrevet

Det var åpenbart en feil. Har du svar på det jeg spurte om?

Åpenbart feil å bruke hen, ser den.

Det er neppe snakk om å lære, det er prioriteringer og valg, rett og slett.

Anonymkode: d045e...8b9

AnonymBruker
Skrevet

Forstår meg ikke på folk som skal legge seg borti andres private saker og at man alltid må bruke ordet «hen» 

sykt irriterende

Anonymkode: e5155...3c5

Veldig forståelig at trådstarter brukte ordet "hen".

Ellers ville jo dette vært svært gjenkjennelig for oss som leser tråden, null anonymitet for personen som omtales😏

*Ironivarsel*

Anonymkode: c6723...8f0

• Liker 3
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...