Gå til innhold

Hva er det med folk som bruker penger de ikke har?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner en person som er trivelig og mange gode kvaliteter. Likevel ser det ut til at hen tror at han må imponere folk, og at måten folk blir imponert på er av diverse materielle goder.

Det sendes bilder på some av flotte restaurantbesøk, ferieturer, ny bil, kostbar vin og alkohol, dyrt sportsutstyr og generelt en dyr livsstil. Det som er synd, er at hen ikke har råd til dette. Hen har gjeld, eier ikke bolig og har ikke voldsomt høy lønn. 

Jeg forstår ikke hvorfor hen ikke lærer? Hen vet jo at dette skaper problemer, igjen og igjen. Det er ingenting i veien med intelligensen, og tror ikke hen har lærevansker, så hva er greia? Har merket en tendens til å skylde på andre og ting utenfor ens egen kontroll. Mulig det eren del av det.

Er det noen som har levd slik og forklare meg hvordan man tenker i en slik situasjon? Kom du deg eventuelt ut av det? Spør fordi jeg er nysgjerrig, ikke for å dømme noen. 

Anonymkode: 4f087...b86

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stort sett alle i Norge har lån, så det å bruke penger vi ikke har er jo ganske vanlig. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Bokormsen skrev (11 minutter siden):

Stort sett alle i Norge har lån, så det å bruke penger vi ikke har er jo ganske vanlig. 

Hvorfor kommer folk med opplagt info når det spørres om noe helt konkret? Kan du ikke bare la være å svare om du ikke har noe bedre å komme med?

Anonymkode: c2580...74c

• Liker 18
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg tror det handler om usikkerhet, noen måler sin verdi i hva de har. Dette forsterkes jo for eksempel av influensere, som fremstiller materielle kjøp som det eneste saliggjørende. (Ja, jeg tenker på Louise Angelica Riise). 

Jeg er heldig og bryr meg ikke så mye om materialistiske ting, det er jeg veldig glad for. Folk er forskjellige. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det bunner i et mindreverdighetskompleks. Og at det dessverre merkes mest hos dem som har dårlig råd.

Jeg kjøper gjerne ting på tilbud og går i kurven med nedsatte varer i butikken. Mens en jeg kjenner som går på NAV synes det er "flaut" og insisterer på å kjøpe ting på full pris. 

Og så handler det mye om hva man har lært hjemmefra. Noen familier har fokus på økonomisk fornuft og trygghet, andre har lar pengene renne mellom fingrene fordi "man må jo unne seg". 

Anonymkode: e8774...d4f

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det sendes bilder på some av flotte restaurantbesøk, ferieturer, ny bil, kostbar vin og alkohol, dyrt sportsutstyr og generelt en dyr livsstil. Det som er synd, er at hen ikke har råd til dette. Hen har gjeld, eier ikke bolig og har ikke voldsomt høy lønn. 

Jeg forstår ikke hvorfor hen ikke lærer? Hen vet jo at dette skaper problemer, igjen og igjen. Det er ingenting i veien med intelligensen, og tror ikke hen har lærevansker, så hva er greia?

Hvilke utslag gir det seg da? Klager han mye? Vil låne penger? Mange har jo både gjeld og lav lønn og klarer likevel skaffe seg dyre ting ved å prioritere bort annet. 

Og kutt ut "hen" når du allerede har sagt han. 

Anonymkode: b69c3...eda

• Liker 15
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har huslån, litt billån og bittelitt kredittkort. Lever kun én gang dessverre. Kan jo alltid argumentere at jeg aldri skal kjøpe en ny sykkel før vi er 100% gjeldfrie men slik funker det ikke.

Anonymkode: 0f923...158

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet du at han har kjøpt alle tingene han legger ut bilder av? Hvis jeg går bort til en fremmed Ferarri og tar selfie, tror du da at det er min bil?

Folk tror det helt utroligstre de hører og ser på SoMe. De tror f.eks at jeg og samboeren har vært på masse utenlandsferier sammen i år, når sannheten er at jeg har jobbet hele tiden (jobber på cruise), og samboeren har ikke engang vært med på bildene. Vi har flett ny bil hvert 3. år, fordi vi leaser. I påsken drar vi på «hytten» på Veggli, og folk tror det er en millionvilla når det egentlig er ei gammal rønne fra 60-tallet. Vi flyr Business Class til London og bor på flott hotell og spiser på fin restaurant, fordi jobben til samboeren betaler alt sammen. 

Verden vil bedras.

Pass dine egne saker heller.

Anonymkode: 78010...e0b

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvilke utslag gir det seg da? Klager han mye? Vil låne penger? Mange har jo både gjeld og lav lønn og klarer likevel skaffe seg dyre ting ved å prioritere bort annet. 

Dette. 

Jeg kjøpte Rolexklokke da jeg hadde fagarbeiderlønn og studiegjeld. Kjøper fortsatt alle klærne mine brukt og handler mat på Holdbart og i Sverige. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selvsagt går det utover samboer og annen nær familie når familiefaren sløser bort pengene på kafeer o.l.

Anonymkode: 73165...6a1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har alltid levd etter at det bare er to ting det er verdt å ta opp lån for; Bolig, og studier. 

Alt annet, også biler, kjøpes kontant. 

Anonymkode: a0627...af4

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
Kålrota skrev (3 timer siden):

Jeg tror det handler om usikkerhet, noen måler sin verdi i hva de har. Dette forsterkes jo for eksempel av influensere, som fremstiller materielle kjøp som det eneste saliggjørende. (Ja, jeg tenker på Louise Angelica Riise). 

Jeg er heldig og bryr meg ikke så mye om materialistiske ting, det er jeg veldig glad for. Folk er forskjellige. 

Ja, det tror kanskje jeg også. Trist, egentlig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tror det bunner i et mindreverdighetskompleks. Og at det dessverre merkes mest hos dem som har dårlig råd.

Jeg kjøper gjerne ting på tilbud og går i kurven med nedsatte varer i butikken. Mens en jeg kjenner som går på NAV synes det er "flaut" og insisterer på å kjøpe ting på full pris. 

Og så handler det mye om hva man har lært hjemmefra. Noen familier har fokus på økonomisk fornuft og trygghet, andre har lar pengene renne mellom fingrene fordi "man må jo unne seg". 

Anonymkode: e8774...d4f

Absolutt. Man ønsker kanskje å være "like god" som andre ved å kjøpe ting, og overser andre kvaliteter man har å tilby. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette. 

Jeg kjøpte Rolexklokke da jeg hadde fagarbeiderlønn og studiegjeld. Kjøper fortsatt alle klærne mine brukt og handler mat på Holdbart og i Sverige. 

Du har noen fucka prioriteringer.

Anonymkode: a5483...bab

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg kjenner en person som er trivelig og mange gode kvaliteter. Likevel ser det ut til at hen tror at han må imponere folk, og at måten folk blir imponert på er av diverse materielle goder.

Jeg forstår ikke hvorfor hen ikke lærer? Hen vet jo at dette skaper problemer, igjen og igjen. Det er ingenting i veien med intelligensen, og tror ikke hen har lærevansker, så hva er greia? Har merket en tendens til å skylde på andre og ting utenfor ens egen kontroll. Mulig det eren del av det.

Er det noen som har levd slik og forklare meg hvordan man tenker i en slik situasjon? Kom du deg eventuelt ut av det? Spør fordi jeg er nysgjerrig, ikke for å dømme noen. 

Går det utover deg at hen gjør dette? Hvis ikke hvorfor bryr du deg?

Anonymkode: e291b...250

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan du vite at han ikke har penger i fond eller høyrentekonto?

Jeg er ung ufør med 23k utbetalt, og for noen kan det oppleves som at jeg lever over evne. Men jeg har jo mye penger på høyrentekonto og jeg kan ta ut så manger ganger jeg vil uten gebyr. I fjor kjøpte jeg meg Macbook til ca 11.000, og en gaming skjerm til 2000 kr. I sommer oppgraderte jeg skjermen til en som kostet 4000 kr. Skal selge den gamle, men har ikke hatt tid enda. Kjøpte meg også en ny mus til 1300 kr. Har også råd til å reise til syden på høsten.

Har ingen gjeld, bortsett fra studielån. Men jeg har lave utgifter ellers. 

Anonymkode: cf6a6...e09

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det så rart? Jeg ser det rundt meg hele tiden, hver dag. En fin fasade er veldig høyt oppe på prioriteringene til den gjennomsnitlige Nordmannen. Få land har mer privat gjeld enn oss.

Over halvparten av den norske befolkningen har usikret gjeld! Over halvparten!

Anonymkode: af9ec...c22

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Over halvparten av den norske befolkningen har usikret gjeld! Over halvparten!

Dette er jo bare tilsvarende antall mennesker som eier et kredittkort? Hvis man betaler med kredittkortet ved feks netthandel, har man per definisjon usikret gjeld. Betyr jo ikke så mye, så lenge man betaler før rentene påløper. Også mange som bruker kredittkort aktivt pga rabatter eller cashback. 

Anonymkode: ee8eb...fff

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg er ikke så opptatt av materielle ting, så jeg lever nok ikke sånn. Men jeg forstår jo at vi er forskjellige, og legger vekt på forskjellige ting. 

Jeg har et vennepar som bruker ofte mer penger enn det de har. De har sluttet å betale ned på selve husgjelden, men betaler bare på rentene. De sier at hvorfor er det om å gjære og bli gjeldfri? Så man kan være gjeldfri når man dør? Slik at barna kan overta et gjeldfritt hus?

De velger å leve godt mens de lever. 

Du sier at det skaper problemer, igjen og igjen. Kommer dette til uttrykk ovenfor deg, eller føler han selv at han har problemer?

Jeg tror at det er noen som ikke synes dette er et problem. Så lenge de ordner seg med å betale regninger og lignende, og da har faste inntekter og formue som gjør at de i det hele tatt kan få lån.  

Endret av exictence
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner en godt voksen mann som vokste opp i familie med fem søsken og veldig dårlig råd.

Han bruker penger i full fart, og vil alltid ha det beste av alt. Biler, turutstyr, treningsutstyr, elektronikk, klær..... Alt må være dyrt og fint. Er ganske sikker på at det kommer av en oppvekst med dårlig råd. Han prater ofte om hvor lite penger de hadde, og han er 60 år.

Anonymkode: ab3d3...4fa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...