Gå til innhold

Må pårørende følge eldre til lege?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et eldre familiemedlem som har blitt veldig syk. Over 80 år og litt diverse sykdommer. Det er ofte legetime, mye engstelig og bestiller seg time til fastlegen, oppfølging på sykehus og blodprøver. Hver eneste gang må pårørende ta fri fra jobb noen timer for å hente og følge. 

Er det slik det er hos andre? Dette er jo ikke holdbart i lengden.

Anonymkode: a9ec4...eb3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min manns mor er gammel og syk. Min mann er enebarn, han har sagt at hun må involvere ham når hun bestiller legetime etc som hun trenger følge til, slik at det kan være på tidspunkt han (litt) lettere kan komme fra på jobben.  Er det akutt så må vi jo ta oss fri uansett når det er, men kan det planlegges noe, så er det bedre.

Hun må også gi beskjed med en gang hun får innkalling til kontrolltimer etc, slik at vi evt kan forsøke å flytte tidspunktet til en dag en av oss kan delta. Men det er ofte umulig.

Vi prøver å skille mellom de konsultasjonene hun trenger å ha med noen inn til legen for å forstå hva som blir sagt og gjort,  og de avtalene som feks bare er prøvetaking. Så prøver vi å spille på flere (inkl egne studentbarn) hvis det hovedsakelig er transport hun trenger hjelp til.  Noen ganger sier vi at hun må ta taxi, hvis det kun er transporthjelp hun trenger, og ingen av oss er tilgjengelige (vi reiser mye med jobb begge to).

Anonymkode: b3300...42a

• Nyttig 2
Skrevet

Det som ikke er holdbart er at det offentlige skal ha slike oppgaver. Så jo, det må man påregne å måtte gjøre.

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt må man som pårørende følge opp eldre som trenger det. Det er jo slik livet er. 

Anonymkode: 768ba...b08

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange som bruker mye tid på å følge opp eldre familiemedlemmer. Kommer an på om du har noen i nærheten og ikke alle har egne barn.

Jeg handler for min mor hver uke. Henter ut medisiner også. Hun vil gjerne ha følge til lege også men jeg mener hun kan ta taxi. Det har hun gratis btw

Anonymkode: 64f08...904

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (7 minutter siden):

Det som ikke er holdbart er at det offentlige skal ha slike oppgaver. Så jo, det må man påregne å måtte gjøre.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Selvsagt må man som pårørende følge opp eldre som trenger det. Det er jo slik livet er. 

Anonymkode: 768ba...b08

Jeg er i utgangspunktet enig, men hva med de som ikke har pårørende (barn) eller har pårørende som bor langt unna/på en annen kant av landet? 

Transport kan man få via pasientreiser, og der dekkes endel. Man får også godtgjørelse på diverse. Anbefaler at TS leser litt ang. det, og fastlegen kan sikkert også gi litt info

Anonymkode: b3eec...14b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er i utgangspunktet enig, men hva med de som ikke har pårørende (barn) eller har pårørende som bor langt unna/på en annen kant av landet? 

Transport kan man få via pasientreiser, og der dekkes endel. Man får også godtgjørelse på diverse. Anbefaler at TS leser litt ang. det, og fastlegen kan sikkert også gi litt info

Anonymkode: b3eec...14b

De kan få frivillige til å følge seg. Min far holdt på med dette det er mange som trenger hjelp.

Anonymkode: 64f08...904

• Liker 2
Skrevet
Brunello skrev (52 minutter siden):

Uenig. Staten har såpass store inntekter at dette skal være en offentlig oppgave. Å bruke pårørende til slikt er både ineffektiv ressursbruk og sårbart for feil . 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er dessverre normalt.

Det finnes ikke ressurser til at det offentlige kan ivareta alle oppgaver for eldre som bor hjemme. Noen pårørende bukker jo nesten under av å være taxi, støttekontakt, mathandler, hjemmehjelp, sykepleier og alt annet det er behov for. Det kan bli ganske store hjelpebehov som det offentlige hverken kan eller vil ta på seg. 

Det finnes nok det noen hjelpetiltak og frivillighjelp for de som ikke har pårørende, men det er jo ingen tvil om at det er vanskelig å være helt alene og kun skulle stole på det offentlige til alt. Da er det nok en del som ikke blir gjort eller ikke blir løst på optimalt vis. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt må vi det. 

Anonymkode: 45536...0a5

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

I vårt område er det en følgetjeneste som bemannes av frivillige, typisk friske pensjonister, eller uføre, som bidrar. Det er en egenandel for å dekke utgifter. 

Mange kan jo ta taxi, og legen kan skrive ut notatet eller sende som brev på pasientens Helsenorge.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke hva som ikke skulle være holdbart med dette. Det er omsorg for eldre familiemedlemmer. Hvor kynisk skal du ha det i samfunnet før det er greit?

Det er forøvrig også helt "etter boka". Signalene fra myndighetene er at de vil flere skal bo hjemme lenger. Det vil kreve mer hjelp fra pårørende.

Anonymkode: 6b5e5...529

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg følger ofte en eldre i familien til lege og sykehus. Dette fordi vedkommende ikke har andre pårørende og jeg vet hvor viktig det er å ha noen med seg på møter med leger ifm alvorlig sykdom. Man får masse informasjon som man ikke alltid klarer å ta til seg. Det er alltid en fordel å ha noen med seg. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
snillOnkel skrev (19 minutter siden):

Uenig. Staten har såpass store inntekter at dette skal være en offentlig oppgave. Å bruke pårørende til slikt er både ineffektiv ressursbruk og sårbart for feil . 

Staten mangler folk til slike oppgaver. Hjelper ikke å ha penger. 

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også lurt litt på dette. Ikke fordi jeg ikke kan følge mamma, men hva hadde skjedd om hun ikke hadde meg, eller jeg bodde langt unna? Hun klarer ikke styre hverdagen sin lenger. Hun klarer vel på en god dag å bestille legetime (men hun skjønner snart ikke hvordan hun ringer lenger, bortsett fra meg og ungene, og hun har problemer med å forklare seg), men å komme seg dit, forklare problemet, eller forstå hva som sies er ikke gitt.

Får hun time på sykehuset har hun ikke sjans, da må noen bestille taxi til henne, minne henne på å gå ut av døra og møte henne og følge henne til rett avdeling på sykehuset. og hun vil fortsatt ikke forstå særlig av hva som sies (Alzheimers/afasi).

Hun fungerer godt nok til å bo hjemme, klarer å handle og lage seg enkel mat, hygienen er ok, men det er stort sett det. Du kan si at ting hun har gjort hele livet går greit, nye ting er ganske håpløst (det er enten umulig å lære seg, eller skummelt). Jeg disponerer Digipost, bank, Helsenorge og har kontakt med borettslaget hennes. Hjemesykepleier er innom og fikser medisinen hennes på morgenen.

Anonymkode: d429a...baf

• Hjerte 2
Skrevet
Umbreon skrev (15 minutter siden):

Det er dessverre normalt.

Det finnes ikke ressurser til at det offentlige kan ivareta alle oppgaver for eldre som bor hjemme. Noen pårørende bukker jo nesten under av å være taxi, støttekontakt, mathandler, hjemmehjelp, sykepleier og alt annet det er behov for. Det kan bli ganske store hjelpebehov som det offentlige hverken kan eller vil ta på seg. 

Det finnes nok det noen hjelpetiltak og frivillighjelp for de som ikke har pårørende, men det er jo ingen tvil om at det er vanskelig å være helt alene og kun skulle stole på det offentlige til alt. Da er det nok en del som ikke blir gjort eller ikke blir løst på optimalt vis. 

Hvorfor er det dessverre? Når man som gammel er så dårlig at man trenger hjelp, er det mye bedre å bli fulgt av familie enn en totalt fremmed.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har et eldre familiemedlem som har blitt veldig syk. Over 80 år og litt diverse sykdommer. Det er ofte legetime, mye engstelig og bestiller seg time til fastlegen, oppfølging på sykehus og blodprøver. Hver eneste gang må pårørende ta fri fra jobb noen timer for å hente og følge. 

det er få tallet som bare kan ta seg fri for å følge pårørende til legen 

når jeg var syk så var mannen min med på sykehuset litt i starten men da måtte han ta igjen mange timer på kvelden så han måtte sitte oppe til klakka et til to pluss han måtte lage mat og vaske, så nei man kan ikke regne med at pårørende skal kunne følge opp sånn 

Anonymkode: e94e5...824

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, man må ikke det. Ofte bor man jo et helt annet sted, og de fleste har jobb de må passe. Hos andre er ikke familieforholdene slik at det er aktuelt. Antar det må oppnevnes verge e.l. 

Anonymkode: 51a62...89a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har også lurt litt på dette. Ikke fordi jeg ikke kan følge mamma, men hva hadde skjedd om hun ikke hadde meg, eller jeg bodde langt unna? Hun klarer ikke styre hverdagen sin lenger. Hun klarer vel på en god dag å bestille legetime (men hun skjønner snart ikke hvordan hun ringer lenger, bortsett fra meg og ungene, og hun har problemer med å forklare seg), men å komme seg dit, forklare problemet, eller forstå hva som sies er ikke gitt.

Får hun time på sykehuset har hun ikke sjans, da må noen bestille taxi til henne, minne henne på å gå ut av døra og møte henne og følge henne til rett avdeling på sykehuset. og hun vil fortsatt ikke forstå særlig av hva som sies (Alzheimers/afasi).

Hun fungerer godt nok til å bo hjemme, klarer å handle og lage seg enkel mat, hygienen er ok, men det er stort sett det. Du kan si at ting hun har gjort hele livet går greit, nye ting er ganske håpløst (det er enten umulig å lære seg, eller skummelt). Jeg disponerer Digipost, bank, Helsenorge og har kontakt med borettslaget hennes. Hjemesykepleier er innom og fikser medisinen hennes på morgenen.

Anonymkode: d429a...baf

Uten deg hadde hun kanskje mest sannsynlig bodd i omsorgsbolig i første omgang, om ikke fått plass på sykehjem. At flere skal bo hjemme betyr jo ikke at alle skal. Det vil handle mye om nettverk rundt.

Anonymkode: 6b5e5...529

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forstår at det kan være vanskelig å få til…Har kommunen en Frivillighetssentral er det mange der som gladelig vil følge eldre mennesker til lege/sykehus. ❤️

Endret av Rødstrupa
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...