Gå til innhold

Hvordan kan vi på best mulig måte få tilbake pengene de som har flyttet til Sveits har tatt fra oss?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Vingemutter skrev (Akkurat nå):

?

Poenget er at det er ingen grunn til å tro at finanspersoner vil kjøpe seg vanvittig dyre boliger som er kostbare å vedlikeholde, bare for å betale mindre skatt. Med mindre det var en særing hvis første prioritet er å betale minst mulig skatt, om det så går på bekostning av potensialet for inntekter. Kjenner jeg kapitalister rett, så er de mest interessert i å plassere penger slik at det kaster av seg mest mulig, etter skatt.

Nei, det har jeg da heller ikke påstått. 

Men vanlige folk som klarer å spare litt penger. De ser at dersom de setter det i bolig så blir det ikke beskattet, mens om de eier andre typer eiendeler (som en andel i et sekskap) beskattes det. Så denne skattepolitikken skyver folk inn i boliger og vekk fra investeringer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Majer skrev (På 10.9.2025 den 12.42):

De har tatt med seg mine og dine penger. Vi lever i et samfunn med sirkulær økonomi. Hvordan skal vi få tilbake pengene de har tatt fra oss?

Fjerne formueskatten eller gjøre den helt annerledes.

Fjerne exit-skatten.

Gjøre skattereglene forutsigbare. Ingen ønsker å starte en bedrift i Norge når du hvert fjerde år får nye skatteregler å forholde deg til.

Gjøre det attraktivt å satse stort.

Gjøre det enklere å ansette folk og ha de i en prøveperiode.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Blåttvann skrev (1 time siden):

Fjerne formueskatten eller gjøre den helt annerledes.

Fjerne exit-skatten.

Gjøre skattereglene forutsigbare. Ingen ønsker å starte en bedrift i Norge når du hvert fjerde år får nye skatteregler å forholde deg til.

Gjøre det attraktivt å satse stort.

Gjøre det enklere å ansette folk og ha de i en prøveperiode.

Høyresiden ville ikke bli med på slatteforlik med venstresiden 

• Liker 1
Skrevet
Forenkle skrev (5 timer siden):

Nei, det har jeg da heller ikke påstått. 

Men vanlige folk som klarer å spare litt penger. De ser at dersom de setter det i bolig så blir det ikke beskattet, mens om de eier andre typer eiendeler (som en andel i et sekskap) beskattes det. Så denne skattepolitikken skyver folk inn i boliger og vekk fra investeringer.

Det bare slår meg som fryktelig upraktisk å skulle legge penger i primærbolig for å "spare penger". Eneste grunnen til å legge penger til side, er så man kan hente dem frem på relativt kort varsel, men om de settes i banken forsvinner verdien gradvis til inflasjon, så man sparer i fond eller eiendom som genererer og/eller stiger i verdi like fort eller fortere enn inflasjonen slik at man har like mye eller mer av de midlene man startet med om det skulle dukke opp en mulighet som kan kaste av seg enda mer... eller man vil kjøpe seg en Lamborghini (man må jo leve litt også). Å skulle frigjøre kapital fra min egen bolig for å investere i noe annet slår meg som sykt drass, så jeg ville ikke lagt penger ned i den for fremtidig bruk i første omgang. Kan du gi et eksempel på hvordan dette ville fungert i praksis?

• Liker 1
Skrevet
Forenkle skrev (6 timer siden):

Om man absolutt må ha en formuesskatt ville jeg synes dette var et bedre valg, ja. Da kunne jo også en del velge å bo billig og f.eks starte opp en bedrift osv. 

Men aller helst mener jeg jo vi burde fjerne formuesskatten og heller ta inn skatt knyttet til inntekt. Slik at verken eierskap eller sparing blir straffet. 

De fleste av de rikeste har knapt inntekt, så det er en elendig ide.

Forenkle skrev (5 timer siden):

Nettopp. Så lenge vi "belønner" folk med å sitte med dyre boliger og "straffer" folk som investerer i andre ting, er ikke det akkurat heldig for økonomien.

Jeg vil (som nevnt igjen og igjen) helst at vi fjerner formuesskatten, slik at eiere i Norge blir likestilt med eiere i andre land, men påpeker likevel at skjermingsreglene rundt bolig utgjør et hinder i seg selv. 

Jeg synes også det er uheldig at det lønner seg for bedrifter i Norge å ha utenlandske eiere, så her må man jo innføre en bedriftsskatt eller noe som sørger for at man må betale like mye skatt om man bor i utlandet som om man bor i Norge.

Skrevet
Majer skrev (3 timer siden):

Høyresiden ville ikke bli med på slatteforlik med venstresiden 

Men hvorfor ønsker venstresiden og AP et skatteforlik? De har jo brukt hele valgkampen på å snakke om hvor fortreffelig og viktig formuesskatten er, men nå vil jaggu Jens ha et skatteforlik og se på innretningen av formuesskatten allikevel. Var den ikke så genial allikevel, som de har brukt alle krefter på å overbevise Ola Dunk om gjennom å svartmale de rike?

Skrevet
Anonym90059005 skrev (12 timer siden):

Men hvorfor ønsker venstresiden og AP et skatteforlik? De har jo brukt hele valgkampen på å snakke om hvor fortreffelig og viktig formuesskatten er, men nå vil jaggu Jens ha et skatteforlik og se på innretningen av formuesskatten allikevel. Var den ikke så genial allikevel, som de har brukt alle krefter på å overbevise Ola Dunk om gjennom å svartmale de rike?

Han snakket om forliket før valget, men høyresiden takket nei

Skrevet
velociraptor skrev (13 timer siden):

Jeg synes også det er uheldig at det lønner seg for bedrifter i Norge å ha utenlandske eiere, så her må man jo innføre en bedriftsskatt eller noe som sørger for at man må betale like mye skatt om man bor i utlandet som om man bor i Norge.

Bedrifter betaler selvfølgelig skatt.

Skrevet
Forenkle skrev (30 minutter siden):

Bedrifter betaler selvfølgelig skatt.

Ja. Men tydeligvis betaler norske bedriftseiere mer enn utenlandske eiere av norske bedrifter i Norge. Det skattehullet må tettes så utenlandske eiere betaler like mye som eller mer enn norske eiere.

Skrevet
velociraptor skrev (1 time siden):

Ja. Men tydeligvis betaler norske bedriftseiere mer enn utenlandske eiere av norske bedrifter i Norge. Det skattehullet må tettes så utenlandske eiere betaler like mye som eller mer enn norske eiere.

Dette skyldes den særnorske personskatten på eierskap: formuesskatten.

Siden vi ikke kan pålegge en slik skatt på innbyggere i andre land, vil den eneste måte å utligne være å fjerne norsk formuesskatt.

Skrevet
Forenkle skrev (59 minutter siden):

Siden vi ikke kan pålegge en slik skatt på innbyggere i andre land, vil den eneste måte å utligne være å fjerne norsk formuesskatt.

Sveits har også formueskatt. Men ja, vi kunne fjernet formueskatten og heller hatt eiendomsskatt og arveavgift sånn som mange andre land. Evt kunne høyresiden sagt ja til skatteforliket Jens Stoltenberg foreslo. Da hade vi kanskje sluppet dette tullet nå...

Skrevet
Forenkle skrev (1 time siden):

Arveavgift burde helt klart gjeninnføres, men jeg ser ikke hvorfor man ikke kan lage en lov som pålegger alle som har eierskap i en bedrift i Norge å betale skatt, uavhengig av nasjonalitet/bostedsland. Det finnes da andre land som har rigget skattesystemet sånn at det lønner seg for bedriftseiere å ha fast bosted i det landet, uten at det handler om formueskatt.

Skrevet
Majer skrev (6 timer siden):

Han snakket om forliket før valget, men høyresiden takket nei

Som var en felle for å forhindre at skatt ble et tema i valgkampen. Noe høyresiden naturligvis ikke ville gå med på.

Skrevet
Supernaut skrev (4 timer siden):

Ikke rett før valget (av naturlige grunner). Nå er det ditt kjære SV som ikke vil ha skatteforlik med høyresiden.

https://www.nettavisen.no/nyheter/sv-bergsto-avviser-hoyre-frp-krav/s/5-95-2611827

Ingen i næringslivet er interessert i å betale ekstra skatt for at sosialistene skal få til omfordeling. Man gir ikke bort penger til den late naboen som ikke gidder å jobbe. Skulle disse idiotene få til noe som helst så et det  kortvarig lykke for sosialistene som blir etterfulgt av hungersnød. 

• Liker 1
Skrevet
Tror og ser det skrev (På 20.9.2025 den 23.10):

Ingen i næringslivet er interessert i å betale ekstra skatt for at sosialistene skal få til omfordeling. Man gir ikke bort penger til den late naboen som ikke gidder å jobbe. Skulle disse idiotene få til noe som helst så et det  kortvarig lykke for sosialistene som blir etterfulgt av hungersnød. 

Det er ikke bare sosialister som er for formueskatt. Det er heller ikke greit å kalle folk for idioter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...