Gå til innhold

Hvordan kan vi på best mulig måte få tilbake pengene de som har flyttet til Sveits har tatt fra oss?

Anbefalte innlegg

Skrevet
jor67 skrev (2 timer siden):

Det er ikke sånn at de har tatt med fabrikkene sine og reist, det er bare rike bitre gamlinger som har rømt og det går helt fint med norsk økonomi 

Norges økonomi er som den avokadoen som ser helt perfekt ut på utsiden. Helt til du skjærer i den...

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Lizzybelle skrev (2 timer siden):

Politikere trenger opplæring i grunnleggende prosentregning. 30% skatt av en inntekt på 30 millioner er en god del mer enn 30% skatt av en inntekt på 500 000kr.  Norge dytter de og pengene ut av landet. De har bidratt så det holder. At noen er misunnelige på at de er rike er trist. De bidrar likevel med vanvittig mye mer enn vanlige dama og mann i gata uten å skatte 50% av inntekten.  De har også ofte skaffet arbeidsplasser som da igjen gir arbeidstakere som også betaler skatt.  

Det er lenge siden logikken forsvant fra politikken i Norge og Europa. I dag handler det kun om kortsiktige følelser som misunnelse, skam, skyld, hat og frykt. Når du overveldes av følelser så blir du ulogisk og vil ta kortsiktige og dårlige løsninger. Du klarer ikke lenger se klart, du har "zoomet" inn så mye at oversikten blir borte. 

Når Guri Melby på TV skulle forklare nederlaget til venstre, så pratet hun fremdeles om miljøkampen som den viktigste saken. Alle med logisk sans vet at alle nordmenn kunne sluttet å eksistere i morgen og det ville hatt absolutt ingen betydning for kloden. 
Kloden har i løpet av sine 4 milliarder år gått igjen mye tøffere tider enn dette. Er hun redd for menneskene, så burde de vært opptatt av den demografiske utviklingen. De foretrekker derimot å vise frem blodrøde kart og bruke ord som "å koke".

Trump er motsatt, men han er også hatet av alt som kan krabbe å gå av vestlige politikere.

Endret av Gratis
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
elisa1819 skrev (57 minutter siden):

Disse folka har nytt godt av den norske velferdsmodellen så langt i livet, og jeg regner med at mange flytter tilbake igjen når de blir gamle og grå.

De er forferdelig grådige, og et forslag kunne jo vært å ta fra dem statsborgerskapet? Ingen trenger en årslønn på f.eks 30 millioner, det er ren grådighet.

Dei har sikkert jobba 24/ for å komme dit. Prøv du og å gå all inn så kanskje du klarer det. Eg er ikkje av den misunnelige typen så eg unner dei som verkeleg gidd å stå på suksess👏 Eg vil ha eit litt meir behagelig liv så eg jobbar redusert og reiser mykje på hytta. Eg kjem ikkje til å bli rik men unner ståpåere det.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
Majer skrev (5 timer siden):

De har tatt med seg mine og dine penger. Vi lever i et samfunn med sirkulær økonomi. Hvordan skal vi få tilbake pengene de har tatt fra oss?

Vet ikkje om du bare tuller men visst du mener det er det helt skrudd tankegang. Det er deres penger.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
elisa1819 skrev (1 time siden):

Disse folka har nytt godt av den norske velferdsmodellen så langt i livet, og jeg regner med at mange flytter tilbake igjen når de blir gamle og grå.

De er forferdelig grådige, og et forslag kunne jo vært å ta fra dem statsborgerskapet? Ingen trenger en årslønn på f.eks 30 millioner, det er ren grådighet.

De har giddet å stå på og skaffet seg disse pengene. Visss du er så misunnelig så prøv du og.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Det nye NS (Norsk/Sveitser) er det ingen som savner. Det nye NS er som det gamle NS. De liker seg i tysktalende land, og de bør bare bli der. Her bør skattevesenet/økokrim sjekke at NS holde seg i utlandet og ikke bare er NS på papiret

Heil og sæl

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor tror du de flytter tilbake?

Skrevet
Samsyn skrev (3 timer siden):

Det er så magisk - at folk tenker: vi må tyyyyyne de som har skapt verdier og som allerede betaler MYE i skatt - og når de får nok - og regningen må dekkes av alle oss andre - ja da er de slemme som tar med seg SINE verdier og stikker. 

Hipp hurra liksom? Hvor korttenkt er det egentlig mulig å være?

Det blir som restaurantregningen - hvor de som var gjester skulle betale etter evne. Noen betalte veldig lite - mens 1 betalte nesten hele regningen. Når han som betalte nesten hele regningen ikke gadd å dukke opp mer - så satt resten og lurte på hvordan i alle dager de skulle få råd til å betale regningen.....

De skylder oss ikke noe som helst - og de har heller ikke tatt fra oss noe.... Men de er dritt lei av å dra lasset og i tillegg bli straffet hardt for det.

Og jeg er LANGT fra rik selv, men evner iallefall å se helheten

Jeg skjønner hva du mener, og analogien med restaurantregningen brukes ofte for å forklare frustrasjonen hos de som betaler mest. Det er sant at de med høy formue og inntekt allerede bidrar betydelig til fellesskapet. De rikeste 10 prosentene betaler rundt 40 prosent av all skatt i Norge, og det skal vi være ærlige om.

Men så er det også viktig å huske at de verdiene de rike har skapt, også er skapt i et samfunn som har lagt til rette for det: med gratis utdanning, gode veier, rettssystem, helsetjenester for ansatte og stabile rammer. Skattene er en måte å betale tilbake for infrastrukturen og tryggheten som gjorde verdiskapningen mulig.

Formuesskatten handler ikke om å "straffe" rike, men om å unngå at kapital samler seg på få hender og at forskjellene i makt og muligheter blir for store. Den rammer også ikke bare "én person som betaler regningen", men et bredt lag av eiere, og den utgjør en relativt liten del av den totale skattebelastningen for de aller fleste.

Når noen flytter ut fordi de ikke liker skattenivået, er det selvsagt uheldig, vi trenger kapital og arbeidsplasser i Norge. Men vi må balansere det med at velferdsstaten skal være bærekraftig for alle, også for de som har minst. Det er jo nettopp den modellen som gjør at Norge har små forskjeller, høy tillit og et av verdens mest stabile samfunn.

Vi må ha konkurransedyktige rammer for næringslivet, og Ap bør hele tiden se på hvordan skattesystemet kan være rettferdig og samtidig stimulere til investeringer. Men jeg tror ikke løsningen er å fjerne omfordeling – det er en av grunnene til at Norge har lykkes bedre enn mange andre land med å kombinere verdiskaping og sosial trygghet.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Majer skrev (6 timer siden):

De har tatt med seg mine og dine penger. Vi lever i et samfunn med sirkulær økonomi. Hvordan skal vi få tilbake pengene de har tatt fra oss?

Politikerne kunne startet med å ordne en politikk som ikke får folk til å rømme landet. Så lenge politikken er slik at så mange ønsker komme seg vekk fra Norge, så er det ingenting en kan gjøre med det, så skyld på politikerne

• Liker 2
Skrevet

Det er jo bedre sutregjengen til Frp og Høyre bor i Sveits og ikke betaler skatt til Norge,  en at de bor i Norge og ikke betaler skatt. 

• Liker 3
Skrevet
Apis skrev (Akkurat nå):

Det er jo bedre sutregjengen til Frp og Høyre bor i Sveits og ikke betaler skatt til Norge,  en at de bor i Norge og ikke betaler skatt. 

Går du rundt å tror de som tjener mer en deg ikke betaler skatt? 

Eneste nullskatteyterne jeg kjenner til er fra regjeringspartiet :) 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Lizzybelle skrev (3 timer siden):

Politikere trenger opplæring i grunnleggende prosentregning. 30% skatt av en inntekt på 30 millioner er en god del mer enn 30% skatt av en inntekt på 500 000kr.  Norge dytter de og pengene ut av landet. De har bidratt så det holder. At noen er misunnelige på at de er rike er trist. De bidrar likevel med vanvittig mye mer enn vanlige dama og mann i gata uten å skatte 50% av inntekten.  De har også ofte skaffet arbeidsplasser som da igjen gir arbeidstakere som også betaler skatt.  

Det er helt riktig at de som tjener mest, allerede bidrar med mest – både i kroner og øre og gjennom arbeidsplassene de skaper. Ingen i Arbeiderpartiet bestrider det, og det er et viktig poeng i debatten.

Men det er også nettopp derfor vi har et progressivt skattesystem: de som har høyest betalingsevne bidrar med en større andel, slik at vi kan finansiere felles goder som utdanning, helse og infrastruktur som også kommer næringslivet til gode. Dette har vært et av nøkkelprinsippene for den norske modellen i over hundre år, og det har gitt oss et samfunn med små forskjeller og høy sosial mobilitet.

Det er sant at vi må være varsomme så vi ikke setter skattenivået så høyt at det fører til utflytting av både mennesker og kapital. Samtidig viser statistikken at flertallet av de med høy formue blir værende, og at Norge fortsatt er et av de mest attraktive landene i verden for å drive næringsvirksomhet. Vi ligger helt i toppen på World Bank sin Ease of Doing Business-indeks, og skattenivået er lavere enn i mange andre europeiske land.

Så ja, de som tjener mest, har allerede bidratt mye, og de skal behandles med respekt. Men skattepolitikken handler ikke om misunnelse, den handler om å sikre at vi har et bærekraftig samfunn som fungerer også for dem som ikke har like stor betalingsevne. Det er det som gjør at vi har råd til gode skoler, sykehus og velferd som også de rikeste er avhengige av at fungerer.

• Nyttig 4
Skrevet

Her kaster du ut synspunkter som er lite gjennomtenkte, og agendaen din handler ikke om hva som vil tjene landet best, men heller hvordan vi skal bli kvitt de rike. Og det siste virker ut som det er et mål i seg selv, selv om det ikke er samfunnsøkonomisk lurt.

Du snakker om at de har nytt godt av den norske velferdsmodellen, for å si det sånn så vil jeg heller snu på det og si at de har sterkt vært med på å finansiere den norske velferdsmodellen. Og personlig så er de vel de som benytter seg minst av velferdsmodellen, ikke går de på trygd, mange av de vil heller ikke få pensjonspoeng og således kanskje blir minstepensjonister. For om de lever av utbytte så gir ikke det pensjonspoeng.

Og visst vi tar en av de mest forhatte rikingene og som henger på Bergstø sin "wall of shame",  nemlig Røkke. Om du ser på hans "utnyttelse" av velferdsmodellen, så var han en hardtarbeidene fisker som i ung alder dro til USA og byggde opp et av verdens største fiskeriselskaper. Formuen hans var utelukkende bygget i USA, så tok han med seg formuen hjem til Norge. I dag er han vel en av de som sysselsetter flest folk innen industrien i Norge. Takken for det er å havne på "wall of shame" og stadig bli kritisert av sosialistene, som kun bedømmer han etter formuen og ikke etter hva han har gjort eller tilført.

Og du vil gå ennå lenger og ta fra dem statsborgerskapet, det er jo en helt vanvittig påstand. Så du mener det å være rik i Norge diskvalifiserer til Norsk statborgerskap, på hvilken side i Maos lille røde har du hentet denne inspirasjonen. Så du mener at vi skal ta fra de rike statsborgerskapet, mens vi samtidig påstår at vi ikke kan ta stasborgerskapet fra innvandra hardbarka kriminelle som har fått Norsk statsborgerskap.

Men ellers så takker jeg for innlegget, for jeg synes det er interessant og få et innblikk i tankegangen til noen av dere, så jeg kan forstå bedre hvordan mange politikere kan få gjennomslag for mye av politikken sin.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
LV5 skrev (9 minutter siden):

Det er helt riktig at de som tjener mest, allerede bidrar med mest – både i kroner og øre og gjennom arbeidsplassene de skaper. Ingen i Arbeiderpartiet bestrider det, og det er et viktig poeng i debatten.

Men det er også nettopp derfor vi har et progressivt skattesystem: de som har høyest betalingsevne bidrar med en større andel, slik at vi kan finansiere felles goder som utdanning, helse og infrastruktur som også kommer næringslivet til gode. Dette har vært et av nøkkelprinsippene for den norske modellen i over hundre år, og det har gitt oss et samfunn med små forskjeller og høy sosial mobilitet.

Det er sant at vi må være varsomme så vi ikke setter skattenivået så høyt at det fører til utflytting av både mennesker og kapital. Samtidig viser statistikken at flertallet av de med høy formue blir værende, og at Norge fortsatt er et av de mest attraktive landene i verden for å drive næringsvirksomhet. Vi ligger helt i toppen på World Bank sin Ease of Doing Business-indeks, og skattenivået er lavere enn i mange andre europeiske land.

Så ja, de som tjener mest, har allerede bidratt mye, og de skal behandles med respekt. Men skattepolitikken handler ikke om misunnelse, den handler om å sikre at vi har et bærekraftig samfunn som fungerer også for dem som ikke har like stor betalingsevne. Det er det som gjør at vi har råd til gode skoler, sykehus og velferd som også de rikeste er avhengige av at fungerer.

Såklart skal alle bidra etter evne. Nå har dog over 500 med store formuer flyttet de siste 3-4 årene. Og tatt med seg mye skattepenger. Og flere kommer til å gjøre det samme.  De rikeste bidrar i aller høyeste grad også med skatt også uten å betale omkring 50% skatt. De betaler inn skatt alene like mye som flere ganger vanlige folk sine lønninger.  

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Tiuren skrev (22 minutter siden):

Går du rundt å tror de som tjener mer en deg ikke betaler skatt? 

Eneste nullskatteyterne jeg kjenner til er fra regjeringspartiet :) 

Ikke vil de betale skatt når de bor i Sveits, og ikke vil de betale skatt i Norge, da kan de gjerne fortsette å bli i Sveits.

• Nyttig 2
Skrevet
Lizzybelle skrev (8 minutter siden):

Såklart skal alle bidra etter evne. Nå har dog over 500 med store formuer flyttet de siste 3-4 årene. Og tatt med seg mye skattepenger. Og flere kommer til å gjøre det samme.  De rikeste bidrar i aller høyeste grad også med skatt også uten å betale omkring 50% skatt. De betaler inn skatt alene like mye som flere ganger vanlige folk sine lønninger.  

Det er helt sant, og det ikke alle tenker er at det ikke bare er formuen til de rike som bidrar.

Jeg er absolutt ikke rik og heller ikke formuende, men kan nevne at jeg selv startet jeg bedrift ved siden av min fulltidsjobb. La ned tusentall av timer ulønnet, og hadde til slutt fire ansatte som hadde rimelig grei lønn på rundt 750K i året, noe som de absolutt fortjente. Så denne lille bedriften bidro da med årlige skatteinntekter (lønnsskatt for ansatte og arbeidsgiveravgift) på rundt 1,2 million i året, og tilsammen ca 12 million i den tiden bedriften var i mitt eie. Selv tok jeg aldri ut lønn i denne perioden, det var heller ikke rom for det. Etter 10 år solgte jeg den til et utenlands selskap. Solgte selskapet med en liten gevinst som jeg betalte utbytteskatt for, men totalt sett så kom jeg dårligere ut enn om jeg hadde satt pengene som jeg brukte for oppstarten av bedriften i banken. I tillegg så hadde man hele veien risikoen for at alt kunne gå tapt. Så da kan man si at resultatet ble at jeg tjente ingenting, men staten tjente 12 million. Og det er en selvfølge for meg at staten skulle ha de 12 millionene, men poenget er at folk ikke tenker på hvordan det skapes verdier til staten. Noen må tørre å satse litt, noen ganger går det bra og andre ganger ikke så bra, men staten tjener uansett som regel penger.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Fjerne formueskatten. 

Du burde sette deg inn i hvordan skatt på arbeidene kapital fungerer. 

Og hva som skjer hvis en aksjonær tar ut utbytte for å betale formueskatten:

Ved at Røkke flytter til Sveits, så vil han fremover slippe å tappe Aker for utbytte. Røkke beskytter dermed Aker fra å bli belemret med å ha en stor norsk eier.

Neste år måtte Røkke, ifølge beregninger fra Finansavisen, ta ut rundt 600 millioner i utbytte fra Aker for å dekke formuesskatten på aksjeposten på Røkkes eierskap på rundt 68 prosent av Aker. Siden alle aksjonærer må likebehandles, må de få tilsvarende utbytte.

Aker må altså, kun for å dekke skatten til Røkke, utbetale utbytte på grovt sett en milliard årlig.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/rokke-beskytter-aker-fra-a-bli-belemret-med-en-norsk-eier/o/5-95-649971

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Et ofte oversett tema er at de (ikke alle, vel og merke!) med aller mest penger også gir donasjer til fond og veldedighet. Det er tema jeg personlig synes får for lite oppmerksomhet, og som vi bør være takknemlige for. (Og før du nevner KrF, det var ikke det jeg tenkte på..)

Skrevet
Pilleville skrev (2 timer siden):

Vet ikkje om du bare tuller men visst du mener det er det helt skrudd tankegang. Det er deres penger.

Han pleier å lage en tråd for så å aldri returnere til den.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Kapt.Chat skrev (54 minutter siden):

Det er helt sant, og det ikke alle tenker er at det ikke bare er formuen til de rike som bidrar.

Jeg er absolutt ikke rik og heller ikke formuende, men kan nevne at jeg selv startet jeg bedrift ved siden av min fulltidsjobb. La ned tusentall av timer ulønnet, og hadde til slutt fire ansatte som hadde rimelig grei lønn på rundt 750K i året, noe som de absolutt fortjente. Så denne lille bedriften bidro da med årlige skatteinntekter (lønnsskatt for ansatte og arbeidsgiveravgift) på rundt 1,2 million i året, og tilsammen ca 12 million i den tiden bedriften var i mitt eie. Selv tok jeg aldri ut lønn i denne perioden, det var heller ikke rom for det. Etter 10 år solgte jeg den til et utenlands selskap. Solgte selskapet med en liten gevinst som jeg betalte utbytteskatt for, men totalt sett så kom jeg dårligere ut enn om jeg hadde satt pengene som jeg brukte for oppstarten av bedriften i banken. I tillegg så hadde man hele veien risikoen for at alt kunne gå tapt. Så da kan man si at resultatet ble at jeg tjente ingenting, men staten tjente 12 million. Og det er en selvfølge for meg at staten skulle ha de 12 millionene, men poenget er at folk ikke tenker på hvordan det skapes verdier til staten. Noen må tørre å satse litt, noen ganger går det bra og andre ganger ikke så bra, men staten tjener uansett som regel penger.

Tenk også hvor verdifull denne jobben var for dine ansatte. En ny linje på CV´n, nye erfaringer, mer kunnskap og kanskje større muligheter for nye jobber. Venstresiden er ikke i stand til å se dette, de ser kun mannen på toppen og at alle under han/henne er slaver i firmaet og innerst inne bare ønsker å slutte.

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...