Gå til innhold

Urovekkende blodprøver

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mange verdier var utenfor referanseområdet.

Utslagene kan indikere et høyt alkoholinntak, blant annet. Jeg er redd lege  kommer til å følge opp alkoholsporet, og foreslå å ta en PEth test. Det kan jeg gjøre, men ikke før om 14 dager, for å få ned peth-verdien.

Livet mitt går i stykker om testen viser høyt alkoholbruk.

Jeg er ikke alkis, langt unna. Men i det siste har det vært flere store fester med masse alko, venninnebesøk, seminar, og jeg er bekymret.

Hvordan skal jeg klare å utsette å ta blodprøver i 14 dager? 

Jeg tror jegen kommer til å innkalle meg for oppfølging. 

Skal jeg bare si at jeg er bortreist i 14 dager?

Anonymkode: 14010...868

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor går livet ditt i stykker hvis testen viser høy alkoholbruk? Det er jo ikke ulovlig å ha drukket litt mye i en kort periode, så lenge det ikke har gått utover jobb osv? Hvis du faktisk ikke har et alkoholproblem kan du vel bare forklare for legen din at du har drukket litt mye i det siste, og at det er grunnen til eventuelt utslag. Så får dere ta det derfra? 

Det er jo i alle fall ikke mindre mistenkelig om du plutselig må reise vekk…

Anonymkode: f4e68...8d8

• Liker 14
  • Nyttig 11
Skrevet

Hvorfor går livet ditt i stykker?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis livet går i stykker av det du sier er "ikke alkis, men mye alko" pga ymse tilsetninger, og du er bekymret - er du sikker på at du ikke er alkis? Ellers hadde du vel ikke reagert så dramatisk?

Anonymkode: b09c3...982

• Liker 13
  • Nyttig 13
AnonymBruker
Skrevet

Hvis prøven slår ut med høye tall, noe som vil føre til at jeg må ta prøver i et halvt år. I verste fall mister jeg sertifikatet. Da mister jeg jobben. 

Jeg vil aldri at legen skal tro jeg har et rusproblem, det kan aldri være et tema.

Ts

• Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor er du i hele tatt i denne situasjonen?

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

De aller fleste har festet litt i blant. Men en lege melder sjelden statsforvaltning eller arbeidsgiver pga en blodprøve. 

De som vanligvis blir pålagt slike tester er de som har blitt tatt i kontroller og slikt. Noen tar det etter problemer med rus for å beholde sertifikatet eller barna. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du har et alkoholproblem dersom du er redd for å ta peth-prøve. Mange drikker alkohol, men dersom du drikker hver dag og store mengder, så er det kanskje greit å få noe oppfølgning ifm med dette? 

Anonymkode: c04c0...faf

• Liker 20
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nok grenset mot alkis i en periode. Jeg har hatt ferie i tre uker, og har tatt igjen masse festing. Det var en intens periode. Men det var ikke mitt vanlige jeg.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis prøven slår ut med høye tall, noe som vil føre til at jeg må ta prøver i et halvt år. I verste fall mister jeg sertifikatet. Da mister jeg jobben. 

Jeg vil aldri at legen skal tro jeg har et rusproblem, det kan aldri være et tema.

Ts

Det er mange som drikker alkohol uten at det er et problem. Man kan ha en fest med høyt alkoholinntak, det er helt vanlig.

At du er så redd for dette virker som om du har et alkoholproblem?

Anonymkode: f4e58...f8c

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har nok grenset mot alkis i en periode. Jeg har hatt ferie i tre uker, og har tatt igjen masse festing. Det var en intens periode. Men det var ikke mitt vanlige jeg.

Ts

Hvis det ikke er ditt vanlige deg, hva er du da redd for?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ts

Men da er det vel bare å la vær å drikke frem til neste runde med prøver? Verre er det jo ikke. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo en indikator på at kroppen din ikke fikser så mye festing, tilstelninger osv med alkohol hver gang. Det er da vel greit å finne ut av?

Jeg fikk samme spørsmål fra legen om hvorfor leverprøvene mine var blitt dårlige. I mitt tilfelle var det pga paracet-bruk, så da måtte vi finne annen smertelindring og jeg fikk hjelp for ryggvondten. Legene vil jo bare hjelpe, og sørge for at du har best mulig helse.

Anonymkode: 7c4d0...515

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte google peth-test. Om du allerede visste hva dette var og frykter det, så har du jo kunnskap om hvordan alkolisme avdekkes? 

Vet ikke om du er ærlig med deg selv eller ei, men ønsker deg lykke til med helsa. Håper det ordner seg på ene eller andre måten.

Anonymkode: 7c4d0...515

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er for at testene skal forklares med alkoholmisbruk. Det kommer til å forfølge meg resten av livet.

Det kan dessverre være andre farlige sykdommer, men det venter jeg gjerne 14 dager med å få vite.

Prøvene er såpass ille at etter hva jeg leser, så jeg tar høyde for at det settes i gang en utredning. Men den må vente.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men da er det vel bare å la vær å drikke frem til neste runde med prøver? Verre er det jo ikke. 

Ja, jeg skal selvfølgelig ikke drikke en dråpe.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ts

Du vet du ikke må drikke og bøtte nedpå med alkohol alle steder du er som serverer alkohol. Som fortjent. Og mest sannsynlig vil du bli kalt inn til blodprøve på kort varsel

Anonymkode: 35479...3ad

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er mange som drikker alkohol uten at det er et problem. Man kan ha en fest med høyt alkoholinntak, det er helt vanlig.

Helt vanlig ja, men bizzart at det er så normalisert. Alkohol er verdens mest skadelige rusmiddel, men DET er normalisert og forventet at du skal konsumere i store mengder. Men gud forby at du konsumerer et harmløst rusmiddel en gang i uka. Da blir taushetsplikten til legen kastet, det blir fingerpuling av politiet, inndragelse av førekort, razzia og fordømmelse fra famile/samfunn. 

Nordmenn er noen jævla dobbelt moralister 

Anonymkode: deb0a...e50

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg skal selvfølgelig ikke drikke en dråpe.

Ts

Bra. Og disse testene - alkoholiker eller ei - hjelper legen til å finne ut om forbruket er så høyt at det gjør skade på kroppen eller ikke. Det bør jo være fokuset her. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ts

...hvorfor har dubhatt behov for å ta igjen MASSE festing, og hvorfor har det måttet inneholde høyt alkoholkonsum ved hver anledning..? Det høres i grunn litt problematisk ut.

Anonymkode: 2aa59...5e0

• Liker 5
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...