Gå til innhold

Utleier sender beskjed om vasking

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Leier leilighet i hus. 4 familier som bor her. To familier i hvert etasje. Jeg er alene, bor i første etasje. Nå fikk vi skriv fra huseier om at vi skal starte med vasking i gangene. Hver torsdag skal en leilighet(en familie) vaske trappene/gulv i hele huset.
For det første er jeg ufør og klarer nesten ikke vaske.
For det andre : skal jeg vaske utenfor til de som bor oppe? Når jeg ikke bruker å være oppe engang? Synes det er urettferdig.

Anonymkode: 0f7b3...a71

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan har det vært frem til nå? Hva står i kontrakten din? 

Anonymkode: 4eff5...24a

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes du skal spørre utleier om dette. Kun de kan svare på hva de mener med beskjeden 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Leier leilighet i hus. 4 familier som bor her. To familier i hvert etasje. Jeg er alene, bor i første etasje. Nå fikk vi skriv fra huseier om at vi skal starte med vasking i gangene. Hver torsdag skal en leilighet(en familie) vaske trappene/gulv i hele huset.
For det andre : skal jeg vaske utenfor til de som bor oppe? Når jeg ikke bruker å være oppe engang? Synes det er urettferdig.

Alternativet er vel at du og de i den andre leiligheten nede vasker annenhver uke, og de som bor oppe tar seg av det oppe.

Om du ikke klarer det selv, så må du betale noen andre til å gjøre det for deg. Kanskje det bor noen ungdommer i noen av de andre leiligheten som ville tjent noen kroner..?

Anonymkode: c5edd...e3e

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Urettferdig? Dere deler jo likt. 

Slutt å vær lat og gjør deres del av jobben (alle i familien kan jo ikke være ufør og ikke klare å rydde/vaske). 

Å vaske en gang en gang annenhver uke burde alle klare - ellers er det vel på tide å be om hjemmehjelp eller bo i assistert bolig?

Anonymkode: 88a90...d03

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Slutt å vær lat og gjør deres del av jobben (alle i familien kan jo ikke være ufør og ikke klare å rydde/vaske). 

Å vaske en gang en gang annenhver uke burde alle klare - ellers er det vel på tide å be om hjemmehjelp eller bo i assistert bolig?

Det blir vel 1 gang i måneden om de er 4 som skal ha 1 uke hver faktisk ....

Ellers helt enig 

Anonymkode: cbf34...6c9

AnonymBruker
Skrevet

Med mindre det står i kontrakten at dere skal vaske i gangen, så kan ikke utleier bare komme og pålegge dere dette. 

Anonymkode: f66ff...188

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvem har vasket til nå?

Vask er en del av ordinært vedlikehold, så med mindre kontrakten spesifiserer at dette utføres av vaskehjelp og er inkludert i leia, så er dette noe leietakerne er ansvarlige for. 

Det høres her ut som om renhold av felles trappeoppgang ikke har blitt utført, og utleier nå ser seg nødt til å påpeke dette. Du kan jo høre med de andre leietakerne om de kan vaske for deg mot litt betaling.

Anonymkode: dd840...7c1

• Liker 4
Skrevet (endret)

Når jeg bodde i leilighet, så var det slik vi gjorde det. Hadde ansvaret for vask av trapp en uke hver. Trodde det var relativt vanlig? Vaskes må det jo, så alternativet er vel at man leier inn noen til å ta den jobben. Da må dere betale for det. 

Da ble det jo sånn at de som bodde nederst (blant annet meg) vasket i deler av gangen/trappen de aldri brukte, men sånn måtte det jo nesten bli. Ikke rettferdig at de som bodde på toppen vasket hver eneste uke heller, og det ville vært klønete å forsøke å splitte på midten så man bare vasket «sin» etasje. Heller en litt større vask hver sjette uke, en å måtte ta min etasje (som selvsagt var den mest møkkete) hver uke. 

Jeg satte det på konto for «sånn er det å bo i blokk». 

Endret av Umbreon
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig at vask av trapper og fellesareal går på rundgang i flermannsboliger. Men en vasker ikke alt, man tar kun sitt etasje. Så to leiligheter i hver etasje betyr vask annen hver uke.

Det eneste jeg hatet ved å bo slik, men det måtte gjøres. Klarer du ikke gjøre din del må du betale noen til å gjøre det for deg, dette kommer du ikke unna.

Anonymkode: 9d853...9f5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er jo ikke urettferdig, det er lik fordeling. Kan ikke ha ulik fordeling basert på tilfeldigheter som hvilken etasje man bor i.

Det er vanlig at man betaler for noen som kan gjøre jobben for deg om du ikke klarer selv, eller at du får hjelp av familie til å ta det. 

Hos oss er det satt bort og bakt inn i fellesutgiftene, vi betaler jo likt for dette alle mann.

Anonymkode: 44a10...de2

AnonymBruker
Skrevet

Blir jo forøvrig mye mer jobb på de som bor i første om det bare er de som skal ta førsteetasjen også, tenk på årstidene med strøing der det kommer både grus og sand og løv inn. Det blir sjelden like mye søl i fjerde. Lik fordeling er mest rett.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo helt normalt å dele på trappevasken. 

Du skriver du er ufør, men du vasker vel leiligheten din nå?

Anonymkode: 082e3...867

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Med mindre det står i kontrakten at dere skal vaske i gangen, så kan ikke utleier bare komme og pålegge dere dette. 

Anonymkode: f66ff...188

Jo, hvis det ikke står i kontrakten kan huseier pålegge leietaker husordensregler, og vask av fellesareal er verken urimelig eller veldig spesielt. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke vil vaske, så vasker du ikke. Det er ikke så vanskelig det heller. Vasking av fellesareal kan tolkes som en dugnad i denne sammenhengen. 

:skya:

Anonymkode: f3bbd...996

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke vil vaske får du foreslå påslag i leien slik at en vaskehjelp kan leies inn. Hvis det skal vaskes hver uke og det skrives 2 timer hver gang blir det omtrent 1000 kr per leilighet.

Anonymkode: 09217...4e4

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Vedkommende er alene, så alle i husholdningen er da naturlig nok ufør.

Ikke vær så lat at du ikke gidder å bruke leseferdighetene dine før du er negativ og ekkel 💜

Anonymkode: 6c9f7...d46

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Blir jo forøvrig mye mer jobb på de som bor i første om det bare er de som skal ta førsteetasjen også, tenk på årstidene med strøing der det kommer både grus og sand og løv inn. Det blir sjelden like mye søl i fjerde. Lik fordeling er mest rett.

Ts her

Akkurat dette tenkte jeg på også.

🤔🤔

Men, det står i kontrakten at det skal vaskes en gang i måneden. Så jeg skal prøve å få tak i noen som kan hjelpe meg ❤️ Jeg har så lite utbetalt på ufør, og det har vært så mye akkurat nå. Så dette var veldig tungt/kjedelig, akkurat nå, selv om jeg skjønner at det egentlig er en normal regel... Alt er bare ekstra vanskelig nå. Men takk for svar 

AnonymBruker
Skrevet

Du følger leiekontrakten din. 

Dersom den spesifiserer at du må følge sameiets regler (eks om vasking) så skal du jo i utgp vaske. Dersom kontrakten ikke nevner noe om dette eller ansvar for fellesareal, må huseier bekoste vasken selv.

Anonymkode: dfc0e...c0c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ts her

Akkurat dette tenkte jeg på også.

🤔🤔

Men, det står i kontrakten at det skal vaskes en gang i måneden. Så jeg skal prøve å få tak i noen som kan hjelpe meg ❤️ Jeg har så lite utbetalt på ufør, og det har vært så mye akkurat nå. Så dette var veldig tungt/kjedelig, akkurat nå, selv om jeg skjønner at det egentlig er en normal regel... Alt er bare ekstra vanskelig nå. Men takk for svar 

Bare hyggelig, håper det ordner seg. Jeg pleide ta trappevasken og snørydding av trapp utvendig for min mor månedlig frem til BL'et gikk over til å betale et firma for tjenesten - jeg syntes ikke det var noe problem å hjelpe den tiden, kunne jo gjøre det når som helst innafor måneden og dagen. Håper du finner noen som er villig til å stille opp ❤️

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...