AnonymBruker Skrevet 10. september #1 Skrevet 10. september Hei. Jeg har begynt på vgs, men tenker å slutte etter første semester for å ta alle fag som privatist. Jeg lurer på hvilke eksamener jeg må ta. Vanligvis kan man bare bli trekt opp i avgangsfag. Så hvordan skal jeg f.eks. ha 3 eksamener i Norsk vg1, når det ikke fins eksamener i Norsk vg1 eller vg2. Det virker derfor logisk å bare måtte ta eksamen i Norsk vg3, men jeg finner ikke konfirmasjon på dette. Forøvrig lurer jeg på om det er noen som har tatt realfagsfordypning som privatist? Hvordan gikk det med den praktiske delen av eksamen? Anonymkode: 841cc...cf2
Ins0mniac Skrevet 10. september #2 Skrevet 10. september Hvor gammel er du? Jeg har tatt vgs som privatist, men jeg er gammel nok til å kvalifisere til 23/5-regelen. Da holdt det med norsk x3(skriftlig, muntlig og sidemål), engelsk x2(skriftlig og muntlig), historie(muntlig), naturfag(muntlig), samfunnsfag(muntlig) og matte x2(skriftlig). Om du er under 23 og mangler fem års yrkeserfaring, tror jeg dette er mye mer omfattende. Men kanskje noen som har prøvd den veien kan svare.
Valkyren Skrevet 10. september #3 Skrevet 10. september Om du er under 23 år, uten fem års praksis og ønsker å få ett vitnemål med studiekompetanse må du ta alle fagene som privatist. Det blir veldig mange eksamener som koster 1356 kr pr fag å ta. Privatisteksamen i norsk må du ta på høyeste nivå, altså vg3-nivå. Både skriftlig, sidemål og muntlig. I fremmedspråk og engelsk må du ta både muntlig og skriftlig eksamen. Du må to eksamener i realfag 2 også. En skriftlig og en muntlig-praktisk.( F.eks fysikk 2) Realfag kan være vanskelig å ta på egenhånd, uten undervisning. Muntlig- praktisk eksamen i noen realfag inneholder gjerne forsøk. Det er ikke krav om at du må ha gjennomført forsøk før, men det er en stor fordel. Er du 23 år og har 5 års praksis kan du ta studiekompetansefagene (fellesfagene minus kroppsøving) og søke høyere utdanning med dem. Da får du ikke vitnemål, men fagene påføres ett kompetansebevis som du må laste opp i søknadsportalen til høyere utdanning. Nå vet jeg ikke hvorfor du vil slutte på skolen, men det er helsemessige/sosiale årsaker kan du få ett tilpasset løp der du tar færre fag pr år. Det finnes flere løsninger for deg! Ta kontakt med en rådgiver på skolen. Hen kan fortelle deg om hvilke alternativer du har. Har du tenkt på om du har valgt feil utdanning? Kanskje yrkesfag og fagbrev kan være ett alternativ? Flere fylkeskommuner kan tilby tilpasset løp der du kan være lærling istedet for å gå på skole. Da får du lenger læretid enn de som går vg1 og vg2 først, men for noen passer det bedre enn å sitte på en skole. Du kan ta påbygging etter at du har fått fagbrev om du ønsker vitnemål med studiekompetanse. Jeg håper at du fortsetter på skolen! Snakk med rådgiver, det er mitt råd. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå