Gå til innhold

Single kvinner - matbudsjett

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye bruker dere som er single på matbudsjett + hygieneartikler/husholdningsartikler i måneden? Jeg pleier å sette av 5000 kr i mnd men jeg ser jo at jeg bruker mye mer og jeg er elendig til å planlegge og holde meg til matplaner jeg oppretter. Jeg har også cøliaki så det betyr jo at maten jeg kjøper er dyrere enn ellers (ja jeg får støtte men det er kun 700 kr). 
Setter pris på om noen vil dele forbruk på mat/husholdning og hvordan dere planlegger da jeg trenger innspill til å kutte ned forbruket :D

Anonymkode: 90476...645

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du er i en mer spesiell situasjon som har cøliaki, jeg føler forresten noe jævlig med deg og dine hver gang jeg ser på de glutenfri produktene, det er et hån at støtten er bare på 700...! 

Anonymkode: dedaf...006

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gitt opp den kampen for lengst, etter politikerne bestemte seg for at nå var jo det "billig" å leve glutenfritt siden tilbudet har utvidet seg så har den støtten vært en vits. Jeg kjøper stort sett brød hos et bakeri her i Oslo, det ferske brødet koster ironisk nok like mye som det bittelille man får kjøpt fryst - så fryser jeg ned det jeg ikke spiser i løpet av en uke. Så det går stort sett rundt, jeg sløser nok mer på andre matvarer og det at jeg ikke er noe god på å planlegge. Eller, jeg er god på å planlegge men å holde meg til planene er noe helt annet

TS

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Holder meg langt på vei til varer som er naturlig glutenfrie, som ris og poteter, egg, bær, grønnsaker, youghurt mm.

Sjekker ofte salgshyller i matbutikker, ofte er ferdig gf brød eller mel på salg. En kan også være heldig og finne dyre grønnsaker på salg.

Gf havregryn er dobbelt så dyrt som vanlig, men likevel en rimelig og næringsrik vare, og kan brukes i grøt, brød/rundstykker, vafler og desserter. Jeg lager feks en veldig god crumble -pai med havregryn, sukker, maisenna og blåbær. Er også glad i havregrøt nå på høsten, tar da gjerne litt nøtter og kokos i.

Hygiene/hushold kjøper jeg til dels på rimelige butikker som Normal og Europris. 

Anonymkode: c0dd8...6ec

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så egentlig, lage mat fra bunnen av, er vel egentlige svaret. 

Og så kjøper jeg nesten bare Møllerens gf mel, de er billigst per kilo. Jeg har ei stor bøtte til å ha gf melposer i, siden man ikke får kjøpt særlig store poser untatt på nett. 

Anonymkode: c0dd8...6ec

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har hørt at både prisene og utvalget er bedre i Sverige, så kanskje det kan være en måte å spare litt på? Selvfølgelig ikke like lett med dagens kurs, så med reise fra Oslo er det ikke sikkert man sparer noe særlig på det. 

Har du en god budsjett app til å holde oversikt på budsjettet igjennom måneden? Selv bruker jeg YNAB og vil virkelig anbefale det. Begynte å bruke den for 6,5 år siden, og det har fullstendig revolusjonert min økonomi. Nå kan man også linke den til de fleste norske banker, hvilket gjør det enda enklere. Deres browser versjon er også virkelig god. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Vaskeklut1 skrev (1 time siden):

Jeg har hørt at både prisene og utvalget er bedre i Sverige, så kanskje det kan være en måte å spare litt på? Selvfølgelig ikke like lett med dagens kurs, så med reise fra Oslo er det ikke sikkert man sparer noe særlig på det. 

Har du en god budsjett app til å holde oversikt på budsjettet igjennom måneden? Selv bruker jeg YNAB og vil virkelig anbefale det. Begynte å bruke den for 6,5 år siden, og det har fullstendig revolusjonert min økonomi. Nå kan man også linke den til de fleste norske banker, hvilket gjør det enda enklere. Deres browser versjon er også virkelig god. 

Jeg har brukt YNAB før, men kuttet det ut da jeg prøvde å spare litt penger på noen abonnementer. Likte appen godt - og veldig kult at norske banker er koblet opp nå! Skal sjekke ut hvilke banker som er på YNAB
Jeg har ikke sjekka om det lønner seg å dra til Sverige, men jeg har hverken bil eller lappen så jeg får liksom ikke handla noe stort i Sverige om jeg må ta toget/buss med alle matvarene 

AnonymBruker
Skrevet

jeg er håpløs på mat når jeg er alene, rett og slett fordi jeg ikke orker lage middag til en, og så lever jeg på glutenfrie knekkebør som koster en formue :P jeg prøver lage opp større posjoner med middag for eksempel og fryse, spise rester over flere dager osv men ja, nei - det er tragisk, så godt å høre jeg ikke er alene.. I tillegg sliter jeg med laktose og melkeproteiner så vel ja, det kompliserer jo en del. 

Anonymkode: d1b80...d54

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

jeg er håpløs på mat når jeg er alene, rett og slett fordi jeg ikke orker lage middag til en, og så lever jeg på glutenfrie knekkebør som koster en formue :P jeg prøver lage opp større posjoner med middag for eksempel og fryse, spise rester over flere dager osv men ja, nei - det er tragisk, så godt å høre jeg ikke er alene.. I tillegg sliter jeg med laktose og melkeproteiner så vel ja, det kompliserer jo en del. 

Anonymkode: d1b80...d54

Det kan være så deprimerende å lage middag til en 😂 Og så er jeg ikke så glad i rester heller - men noe må jo gjøres for å spare penger. Jeg har laktoseintoleranse selv, men det går greit så lenge jeg ikke drikker ren melk eller spiser yoghurt, melk i kaker går bra for min del 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ligger på rundt 4000,- pr måned for mat, husholdningsartikler, og hygieneartikler. 
Og betaler 200kr i måneden for fri kantine på jobb. 

Kjøper store kvantum, og pakker i porsjonspakker til frys. 
Eller lager større porsjoner og fryser ned. 
Planlegger sjeldent noe langt frem, men lager middager etter hva jeg har i kjøleskap som bør brukes for å unngå at noe må kastes. 
Sjekker tilbudsaviser for å se hvilke butikker som har tilbud på de faste råvarene jeg bruker. 
F.eks varierer en brokkoli fra 15 til 35 kr etter om de er på tilbud eller ikke. 

Anonymkode: e1115...b1e

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg ligger på 4000 kr i måneden på dagligvarebutikk - det er mat, alkohol og noe husholdningsartikler. Spiser ikke på kantine og veldig lite ute, så det er stort sett alt av måltider.  
(har ikke cøliaki eller noen spesiell diett da)

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt matbudsjett er omtrent som ditt, TS. Jeg har hveteallergi (og får ikke grunnstønad), og hvis du skal kjøpe ferdig brød anbefaler jeg Bakehuset Kjernebrød.  
Det er eneste hvete-/glutenfrie kjøpbrødet jeg har funnet som faktisk har litt fiberinnhold slik at en brødskive faktisk metter. Brødet har omtrent normal størrelse, og er ikke som disse miniskivene som hos Fria.
Selges hos Kiwi, men forvirrende nok ligger det sammen med vanlige, glutenbrød.  
Koster rundt 60 kr for et brød. Det er mye mindre enn hva jeg pleier å bruke om jeg skal kjøpe inn sorghum, bokhvete, tapiokamel, arrowroot osv og bake brød selv. 

Anonymkode: efaa2...cc1

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ligger på ca 4000 kr. Og har cøliaki. Jeg spiser lite brød, spiser frø knekkebrød, havregrøt, kesam med bær. Og middag lager jeg gjerne for flere dager. Som kjøttsaus til pasta, lager da full porsjon, deler i 4, og fryser ned 3 av de. Koker fersk pasta hver gang. Da Meny har 30% rabatt på allergivarer, passer jeg på å kjøpe en god del av de produktene jeg bruker. Så jeg har til neste gang det er salg.

Anonymkode: 680ce...dfd

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Mitt matbudsjett er omtrent som ditt, TS. Jeg har hveteallergi (og får ikke grunnstønad), og hvis du skal kjøpe ferdig brød anbefaler jeg Bakehuset Kjernebrød.  
Det er eneste hvete-/glutenfrie kjøpbrødet jeg har funnet som faktisk har litt fiberinnhold slik at en brødskive faktisk metter. Brødet har omtrent normal størrelse, og er ikke som disse miniskivene som hos Fria.
Selges hos Kiwi, men forvirrende nok ligger det sammen med vanlige, glutenbrød.  
Koster rundt 60 kr for et brød. Det er mye mindre enn hva jeg pleier å bruke om jeg skal kjøpe inn sorghum, bokhvete, tapiokamel, arrowroot osv og bake brød selv. 

Anonymkode: efaa2...cc1

Å se der ja! Det forklarer hvorfor jeg ikke har sett det før, skal absolutt holde utkikk :)

AnonymBruker
Skrevet

Ligger på ca 4000 i det du nevner (drikke utenom) 

Anonymkode: 29e8a...efa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...