Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2006 #1 Skrevet 27. mars 2006 Samboer er under utdanning, noe han har fått gjennom aetat. Han får 8000 i mnd i støtte. Jeg er privatist, har søkt om studielån men privatister får ikke det. Jeg har en deltidsjobb ca 60 %. og får 7000 utbetalt i mnd. Vi har 6500 i huslån. Nå har det hopet seg sånn opp med regninger at vi ikke ser noen ende på det... vi har sikkert 10000 i regninger og det bare baller på seg. Nå kom det nettopp en strømregning på 4000 kr også... Ligger våken om natten og tenker hvordan vi skal ordne dette, og det går selvfølgelig utover skolearbeid. Har søkt om bostøtte, men fikk avslag fordi boligen ikke levde opp til kravene. (noe jeg mener den gjør) Vi kan ikke låne penger fra noen heller...
Susan Sto Helit Skrevet 27. mars 2006 #2 Skrevet 27. mars 2006 Ta kontakt med banken og de dere har regninger liggende fra. Forklar dem situasjonen, og at dere kommer til å trenge litt mer tid å betale på. Kanskje kan lån spres over en lenger periode, eller være avdragsfrie en liten stund, så dere får kommet dere på beina igjen. De fleste er ganske behjelpelige hvis dere ØNSKER å betale, men ikke kan akkurat nå. Lykke til!
Gjest gjest1 Skrevet 27. mars 2006 #3 Skrevet 27. mars 2006 (endret) Dere har atskillig mer utbetalt enn studenter som finansierer studiene sine gjennom Lånekassa har. Har dere vurdert en rimeligere bolig? Endret 27. mars 2006 av Lynx Lynx
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2006 #4 Skrevet 27. mars 2006 Syns ikke det hørtes så ille ut jeg.. har dere kjøpt hus eller leier dere?? Kanskje ikke lurt å kjøpe hus før begge hadde fat jobb og inntekt?? 6500,- i mnd er mye, det finnes utrolig mye som er billigere. SOm holder i massevis en periode til man får opparbeidet seg litt. Man må bare kutte ut div goder man ønsker, leve rimelig, og unne seg noen gullkorn i ny og ne. F.eks legge til sides alle 20,-kroninger dere får i lommeboka.. Vips så har dere spart opp en tusenlapp, som er god og ha i krisetilfeller, og som man kan unne seg noe ekstra med, en ny genser f.eks. Man må bare leve deretter å ikke tro man kan kjøpe halve verden. Alt går seg til. Tror ALLE har det stramt økonomisk i løpet av livet. jeg har det hvertfall nå. har 400,- kr å leve for på 2 uker...
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2006 #5 Skrevet 27. mars 2006 Kjenner fortvilellsen din. Men det er stort sett bare to ting som hjelper (foruten å spørre bank/andre om betalingsutsettelser en periode): Jobbe mere og forbruke mindre. Å kjøpe bolig før man har to faste inntekter har vel aldri vært særlig trygt å gjøre, dere måtte vel tenkt over det før dere kjøpte bolig? Livets harde realiteter.
Belit Skrevet 27. mars 2006 #6 Skrevet 27. mars 2006 Be om et møte med banken deres aller først og legg fram problemene, så kan de hjelpe dere med å sette opp en realistisk nedbetalingsplan både på lån og andre regninger. Etter møtet tar dere kontakt med de andre kreditorene og får dem i dialog. Forøvrig er det kun to ting som gjelder: tjen mer eller bruk mindre. Eller begge deler.
Night Owl Skrevet 27. mars 2006 #7 Skrevet 27. mars 2006 Samboer er under utdanning. Han får 8000 i mnd i støtte. Jeg har en deltidsjobb ca 60 %. og får 7000 utbetalt i mnd. Vi har 6500 i huslån. ← Når ingen av dere har fast jobb er det utrolig dumt å ta opp lån til et hus som dere ikke klarer å betale ned. Det sier seg selv. Og 6500 kr i mnd er ganske mye. Lurer på hvordan dere klarte å få tatt lån til hus når ingen av dere har 100% jobb? Her hvor jeg bor er det ganske strengt på dette. Selv betaler vi 5500 kr og har da akkurat nok rom til oss og den lille som kommer + et gjesterom. Hus skaffer vi ikke før vi VET at vi kan klare å betale ned lån uten hjelp av andre. Og det er ikke lite penger dere har, kjenner flere som klarer seg med mye mindre enn dere har. Det eneste dere kan gjøre nå tror jeg er å ta en prat med alle som dere skal betale unna regninger til, lånet og strømmen er vel det letteste å få gjort noe med.
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2006 #8 Skrevet 27. mars 2006 Jeg er enig med de andre her: dere har like lite å rutte med som andre studenter. Men hva med å leie ut leiligheten dere har kjøpt, og heller leie på en studentbolig? Det vil bli billigere, og samtidig vil dere få leieboeren til ¨nedbetale lånet deres. Og så synes jeg det er hårreisende at banken låner ut penger til folk som ikke klarer å nedbetale lånet. Synes bankene altfor ofte er for slepphendte med å dele ut lån til alle og enhver.
Gjest meg Skrevet 27. mars 2006 #9 Skrevet 27. mars 2006 6500 er jo mindre enn leien for leiligheten jeg deler med en venninne.. Men dere har kanksje husleie i tillegg? Om dere skal leie ut leiligheten må dere hvertfall huske at dere må skatte av inntekten, så da skal dere leie en annen hybel veldig billig før det vil lønne seg! Uansett, ring alle dere skylder penger (i morgen!) og be om utsettelse, det vil nok gå bra. Pass på så det ikke baller på seg så dere må be om utsettelse neste gang også. Spis spaghetti, fiskepinner etc. Bak eget brød. Skriv budsjett og følg det! Ikke sjokolade, brus, ferdigmat. Det blir kjedelig men dere vil klare det, mange lever på mye mindre enn dere!
Ephemera Skrevet 27. mars 2006 #10 Skrevet 27. mars 2006 Kan samboeren din ta en deltidsjobb ved siden av studiene? Jeg regner dessuten med at du forsøker å få heltidsjobb isteden for deltidsjobb? Håper det ordner seg for dere - lykke til!
Leo Skrevet 27. mars 2006 #11 Skrevet 27. mars 2006 Som en liten kommentar til dere som mener at et boliglån med 6.500 i renter og avdrag pr. måned er "uforsvarlig", kan jeg nevne at dette tilsier et lån på 1,2 - 1,3 millioner og i "tettbygd strøk" utgjør jo ikke dette rare krypinnet i våre dager. Inntektsforhold kan jo som kjent også endre seg over tid... Til dere med problemene, vil jeg foreslå at dere ringer og ber om avdragsfrihet i en periode og evt. også øker løpetiden (Nedbetalingstiden) på lånet. Har dere opptrådt ryddig i økonomiske forhold tidligere, vil dette normalt ikke by på problemer siden banken tjener penger på det. Tar dere kontakt med kreditorene før forfall, er det normalt ingen problemer med å få til en utsettelse eller nedbetalingsordning. Pass imidlertid på at dere ikke inngår avtaler som dere ikke klarer å overholde.
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2006 #12 Skrevet 27. mars 2006 Samboer er under utdanning, noe han har fått gjennom aetat. Han får 8000 i mnd i støtte. Jeg er privatist, har søkt om studielån men privatister får ikke det. Jeg har en deltidsjobb ca 60 %. og får 7000 utbetalt i mnd. Vi har 6500 i huslån. Nå har det hopet seg sånn opp med regninger at vi ikke ser noen ende på det... vi har sikkert 10000 i regninger og det bare baller på seg. Nå kom det nettopp en strømregning på 4000 kr også... Ligger våken om natten og tenker hvordan vi skal ordne dette, og det går selvfølgelig utover skolearbeid. Har søkt om bostøtte, men fikk avslag fordi boligen ikke levde opp til kravene. (noe jeg mener den gjør) Vi kan ikke låne penger fra noen heller... ← ja, hvem er ikke blakk i disse tider+ Alle komunale avgifter kom/med forhøyet boligskatt. Strøm,tlf,bilavgift,eukontroll,forsikringer....slik kan jeg fortsette.. har allerede 10.000 i minus.
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2006 #13 Skrevet 27. mars 2006 Samboer er under utdanning, noe han har fått gjennom aetat. Han får 8000 i mnd i støtte. Jeg er privatist, har søkt om studielån men privatister får ikke det. Jeg har en deltidsjobb ca 60 %. og får 7000 utbetalt i mnd. Vi har 6500 i huslån. Nå har det hopet seg sånn opp med regninger at vi ikke ser noen ende på det... vi har sikkert 10000 i regninger og det bare baller på seg. Nå kom det nettopp en strømregning på 4000 kr også... Ligger våken om natten og tenker hvordan vi skal ordne dette, og det går selvfølgelig utover skolearbeid. Har søkt om bostøtte, men fikk avslag fordi boligen ikke levde opp til kravene. (noe jeg mener den gjør) Vi kan ikke låne penger fra noen heller... ← 6500 er vel normalt i dag med huslån. Særlig om dere er førtegansetablerere. man kan ikke alltid vite fremtiden da man tar opp lån.
Gjest Fruktfat Skrevet 28. mars 2006 #14 Skrevet 28. mars 2006 Å kjøpe bolig før man har to faste inntekter har vel aldri vært særlig trygt å gjøre, dere måtte vel tenkt over det før dere kjøpte bolig? Livets harde realiteter. ← hvis han får utdanning gjennom aetat regner jeg med at han har jobbet før? og du har en deltidsjobb? ikke uvanlig å kjøpe seg et sted å bo da... om han er under YA kan han kanskje søke om bostøtte?
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2006 #15 Skrevet 28. mars 2006 Som en liten kommentar til dere som mener at et boliglån med 6.500 i renter og avdrag pr. måned er "uforsvarlig", kan jeg nevne at dette tilsier et lån på 1,2 - 1,3 millioner og i "tettbygd strøk" utgjør jo ikke dette rare krypinnet i våre dager. Inntektsforhold kan jo som kjent også endre seg over tid... Til dere med problemene, vil jeg foreslå at dere ringer og ber om avdragsfrihet i en periode og evt. også øker løpetiden (Nedbetalingstiden) på lånet. Har dere opptrådt ryddig i økonomiske forhold tidligere, vil dette normalt ikke by på problemer siden banken tjener penger på det. Tar dere kontakt med kreditorene før forfall, er det normalt ingen problemer med å få til en utsettelse eller nedbetalingsordning. Pass imidlertid på at dere ikke inngår avtaler som dere ikke klarer å overholde. ← Helt enig, synes ikke 6500 virker som urimelige boligutgifter for et par. Dette er også gode råd. Kanskje det går an å jobbe litt ekstra i en kort periode? Lykke til.
Ephemera Skrevet 28. mars 2006 #16 Skrevet 28. mars 2006 Tar dere kontakt med kreditorene før forfall, er det normalt ingen problemer med å få til en utsettelse eller nedbetalingsordning. Pass imidlertid på at dere ikke inngår avtaler som dere ikke klarer å overholde. ← Ja, dette er et viktig poeng. Der jeg jobber utsetter vi kun faktura før forfall. På en nedbetalingsordning vil også hele beløpet gå til inkasso dersom dere ikke overholder den. Hvis dere f.eks. sier ja til å kunne betale 500 kroner den 20. i hver måned, må avtalen overholdes. Si derfor heller at dere ikke greier mere enn 400 kroner i måneden dersom det er sånn det er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå