Gå til innhold

Er det sant at folk flest ikke husker så mye fra utdanningen sin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg husker ikke stort fra utdannelsen min. En karriereveileder sa til meg at den følelsen er det mange som sitter med. Kan det være sant?

Jeg har blitt så dum etter at jeg fikk barn, tror jeg har mista noen IQ-poeng. Er frista til å søke jobber uten å føre opp mastergraden på CVen for jeg føler det er direkte misvisende. 

Anonymkode: 325f5...47c

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man lærer nok ofte mer i selve yrkesutøvelsen, ja. Jeg husker jo en del fra utdannelsen, men svært mye av det er helt utdatert. 

Anonymkode: ff6a4...2d5

• Nyttig 1
Skrevet

Min mann jobber med ting relatert til utdannelsen sin, så det han fremdeles bruker husker han (men mye er utdatert).

Selv jobber jeg med noe helt annet enn jeg har utdannet meg innen, så jeg husker lite. Det har gått over 20 år, og jeg har ikke egentlig brukt noe av det, så...

Anonymkode: a7b38...d9d

Skrevet

Det jeg med hånden på hjertet kan si, er jo at jeg kunne gjort jobben min i dag like godt uten utdannelsen. Alt jeg gjør i dag har jeg lært i jobb og med livserfaring. Teknologien jeg jobber med fantes ikke da jeg utdannet meg. 

• Liker 6
Skrevet

Det viktigste man tar med seg fra en mastergrad, er selvstendig tenking og evnen til problemløsing. 

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet
Virrevirrevapp skrev (Akkurat nå):

Det viktigste man tar med seg fra en mastergrad, er selvstendig tenking og evnen til problemløsing. 

Det kan godt være, men for min del har jeg også fått mye mer av dette gjennom jobb. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg husker ikke stort fra utdannelsen min. En karriereveileder sa til meg at den følelsen er det mange som sitter med. Kan det være sant?

Jeg har blitt så dum etter at jeg fikk barn, tror jeg har mista noen IQ-poeng. Er frista til å søke jobber uten å føre opp mastergraden på CVen for jeg føler det er direkte misvisende. 

En husker det en husket, men ikke alltid like godt (pga glemme kurven). Det ikke slik at en fullstendig glemmer noe, det er bare må jobbe litt med å hente det frem.

I KI tiden, så vet jeg ikke om IQ er en stor ting lenger - utover hvordan det kan påvirke atferd.

Anonymkode: 02246...664

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det jeg med hånden på hjertet kan si, er jo at jeg kunne gjort jobben min i dag like godt uten utdannelsen. Alt jeg gjør i dag har jeg lært i jobb og med livserfaring. Teknologien jeg jobber med fantes ikke da jeg utdannet meg. 

Skriver under på denne. Hovedpoenget med utdanningen min er at jeg kan skrive den på CV'n og si at "jeg har faktisk en mastergrad i xxc" og "dette tok jeg noen studiepoeng om i 2005"

Anonymkode: a7b38...d9d

• Liker 1
Skrevet

Min utdanning er veldig relevant for jobben jeg har i dag (finans) allikevel så er jeg 100% sikker på at jeg hadde gjort jobben like bra uten.

som deg så husker jeg nada fra utdanningen. 

Anonymkode: b184f...07d

• Liker 1
Skrevet

Man glemmer fort ting man ikke bruker. Det gjelder også for kurs man tar i jobben, og derfor er det veldig viktig å få jobbe med det man har tatt kurs i innen kort tid etter kurset, ellers går det fort i glemmeboken.

F.eks selv om jeg jobber som ingeniør i dag, så hadde jeg ikke hatt noen sjanse til å gjøre noe matriseregning, Laplace transformasjoner, eller Fourier transformasjoner, eller nesten noe som helst av matten jeg hadde på skolen uten en real og omfattende oppfrisker.

Anonymkode: ac89b...96b

• Liker 3
Skrevet

ja

Anonymkode: eff65...07c

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette er det Norge frykter, og noe som kan bli "civil unrest" når studentene virkelig forstår:

https://www.jamiefosterscience.com/bachelor-of-technology-vs-bachelor-of-science

Informatikk studie er typisk bachelor i naturvitenskap og arbeidslivetrettet bachelor (ingeniør og praktiske yrker) er bachelor i teknologi - dette blir ofte "drepen" opp mot arbeidslivet (en ser kun etter folk med relevant bachelor i technology, innenfor gjeldende domene), men også med på å avsløre en del bedrageri  (en selger potensielt et veldig dyrt produkt/samt en tjeneste som involverer kontrakt og mange avtaler, til personer i utlandet) og løgn som måtte komme fra enkelte.

Anonymkode: 02246...664

Skrevet

Leste vel 20.000 sider

Da er det begrenset hvor mye hjernen klarer å ta vare på flere år senere

På eksamen har man jo gjerne ingen hjelpemidler, mens IRL så har man jo tilgang på både fagbøker, artikler, lovverk, google, osv. 

Selv om man ikke husker alle detaljene så husker man nok sånn ca hva man kan finne hvor 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg husker fagstoffet som jeg har brukt mye i ettertid. Men det utdanningen faktisk ga meg var:

- Organisering, planlegging og oppfølging av prosjekter.

- Å arbeide målrettet over lang tid.

- Studieteknikk.

- Finne, analysere og kritisere data og kilder.

- Samarbeidsskills.

- Se min rolle / faget mitt sin rolle i sammenheng med andres roller og fag.

- Vissheten om hvor lite jeg faktisk vet, og noen gang kommer til å vite.

Man skal settes på prøve, ydmykes litt, kjøres i grøfta, for så å bygges opp litt etter litt, og komme ut på andre siden med evnen til å holde ut 😅

Anonymkode: b9953...eff

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg går jo ikke rundt og husker det jeg ikke har bruk for lenger. Jeg jobber ikke med det jeg er utdannet som. Jeg husker kun det jeg har bruk for i min hverdag. Den jobber jeg har no krever ikke utdannelse. Kun kurs. Og dem kursene er man ikke avhengig av å ta for å gjøre jobben. Mye har jeg snappa opp fra før. Noe har jeg fra erfaringer. Og etter man har fått barn så er man kanskje enda flinkere til å droppe ting man ikke må huske på. Man har jo nok å holde liv i ungen. Bare det er jo en stor jobb. 

Anonymkode: 8b739...ef6

Skrevet

Jeg jobber som lærer, så mye bruker jeg og husker fremdeles. Men mye har jeg glemt. Mest av det litt mer avanserte som jeg ikke lærer bort på barneskolen. 

Anonymkode: 38462...841

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Øh... det må du IKKE finne på!

Husk at en utdannelse er så mye mer enn å huske eksakt de faglige formlene eller what ever man jobbet med. 
Det handler vel så mye om metodikk, forståelse for kilder til informasjon, kildekritikk, gjennomføringsevne osv. 
Så du utelater selvsagt ikke mastergraden din fra CV'en! Om så du har blitt "rusten", nekter jeg å tro forståelsen for faget er borte selv om spesifikke ting er glemt, med mindre karakterene var svært dårlige og du aldri hadde forståelse for fagene...

Du kommer inn i det du trenger igjen, Du har jo vist at du kan lære, og du kan bruke det du lærer. Om så du må påminnes ting. Jeg har jobbet i 15 år, det er mye spesifikt fra graden jeg ikke nødvendigvis husker, men det viktige er jo evnen til å forstå det når man finner det igjen, og ikke minst vite når man trenger det og hvor man finner det. Og klare å tilegne seg det. Det er jo egentlig den ferdigheten du har dokumentasjon på at du har.

Anonymkode: e1f7b...c39

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok mye jeg ikke husker fra utdannelsen min, men at den er nyttig for det jeg jobber med (og har jobba med andre steder), er jeg ikke i tvil om. Jeg er bioingeniør. Det er selvsagt detaljer fra utdannelsen jeg ikke husker på stående fot, men får jeg f.eks. jobb innen et annet fagfelt enn nå er jeg sikker på at jeg skulle klart å hente fram kunnskap fra studiet. 

Man kunne sikkert gjort en jobb som bioingeniør i noen stillinger uten utdannelse, men tja. Blir det like bra?

Anonymkode: fbd82...125

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.9.2025 den 23.04):

Det kommer helt an på både fagfelt og om man har prøvd holde seg oppdatert. Det er normalt å kjenne seg mer usikker hvis det er lenge siden, men det vil vanligvis komme raskt tilbake til minnet når det jobbes med. 

Anonymkode: 33f37...2ca

Skrevet

«Hvis og bare hvis»: UIO exfac i 2000 😆

Jeg jeg lærte oppsummert var evnen til å være analytisk.

Så det gikk jo et sted, men fagene…..husker det ble A på en eksamen jeg seriøst ikke husker NOE fra bortsett fra noen få blaff. Noe om eiendomsretten, blabla politisk filosofi. JO! Hobbes. 
Ja. Der ser du. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...